Toon posts:

[Solaris 9] Netwerk niet te bereiken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Elloo Tweakers

Ik heb een probleempje met Solaris 9 (Intel Edition) waar ik al een aantal weken mee aan het stoeien ben. Het gaat om het volgende:

In eerste instantie heb ik Solaris geinstalleerd met een 3C905-TX netwerkkaartje in het systeem, na installatie kon hij de loopback en eigen ip wel pingen maar kon verder niet het netwerk op. Het resultaat van ifconfig -a was goed, alle settings waren naar wens. Hierop heb ik twee andere netwerkkaarten geprobeerd nl. de 3C905C-TX-M en de 3C950, deze gaven echter hetzelfde resultaat. De genoemde netwerkkaarten werken wel op Linux/xBSD maar dus niet op Solaris.

De onderdelen van de betreffende server zijn:
ASUS A7V-333 mainboard
256 MB DDR 266MHz mem
AMD Duron 1100MHz cpu
S3 Virge DX/GX video
3Com 3C905-TX nic
80GB Maxtor 7200 RPM hdd

Er is wel een driver voor een aantal 3Com kaartjes maar die is voor de 3Com 3C905B/3C905C/3C980/3C980B/3C980C, die ik dus net niet heb... :/
Pruts-and-Pray ook uit en aan gezet maar dit wou ook niet helpen.
De configuratie van de /etc/driver_aliases en /boot/solaris/devicedb/master zijn goed en de netwerkconfiguratie files ook.
Helaas zegt google en GoT hier ook niks nuttigs over.

Heeft iemand enig idee waar dit door komt en hoe het eventueel is op te lossen?
THNX alvast!! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Meer details van dit probleem:

Na een paar minuten gesnifferd te hebben op de switch heb ik kunnen achterhalen dat de netwerkkaart wel data naar buiten toe stuurt maar geen data ontvangt.
Ik baseer dit op het feit dat wanneer ik een IP in mijn netwerk wil pingen er een ARP request het netwerk overvliegt waarop kort daarna een reply volgt welke niet gezien wordt door Solaris waardoor deze weer vrolijk door request. Ik heb een static entry in de ARP table van Solaris gezet, waardoor hij weet welk ethernet adres bij welk ip hoort. Vervolgens weer een ping gestuurt naar dat IP waarna er een Ping Reply volgt terug naar de Solaris bak. Deze geeft echter de melding "no answer from xxx.xxx.xxx.xxx"..

Ik heb ook geprobeerd om de netwerkkaart op Half-Duplex 100Mbit en Half-Duplex 10Mbit te zetten, dit werkt ook niet.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn??

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Ik ben niet zo erg bekend met Solaris, maar kun je erachter komen op welk IRQ die netwerkkaart zit? Een netwerkkaart die wel stuurt maar niet ontvangt kan duiden op IRQs die niet of verkeerd aankomen.

Anders is het een driver-probleem. Heb je geen andere kaarten die je kunt proberen? Intel kaartjes werden dacht ik ook goed ondersteund door Solaris.

Verwijderd

hoi..
Nou ben ik niet zo bekend met solaris onder intel ( moet 8 versie nog 's op laptop installeren ), maar solaris/sparc heeft in combinatie met cisco (en mogelijk ook met andere) switches wat onhebbelijkheidjes als beide op auto-sensing staan.

Probeer je netwerksettings (onder solaris) naar 100 full te krijgen, misschien dat dat dan wel werkt...

Ik neem aan dat dat ook onder solaris/intel met "ndd set" werkt...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 22:23 ]

Verwijderd

Question 15
How do I get Solaris 8 to detect a 3Com 3C905C-TX nic?

Answer
Install patch with id#109866-03.

bron : http://mreriksson.net/faqs/solaris8/#Q15

Verwijderd

Topicstarter
deadinspace schreef op 31 March 2003 @ 22:36:
Ik ben niet zo erg bekend met Solaris, maar kun je erachter komen op welk IRQ die netwerkkaart zit? Een netwerkkaart die wel stuurt maar niet ontvangt kan duiden op IRQs die niet of verkeerd aankomen.

Anders is het een driver-probleem. Heb je geen andere kaarten die je kunt proberen? Intel kaartjes werden dacht ik ook goed ondersteund door Solaris.
Helaas is het geen IRQ probleem, heb het IRQ adres meerdere malen gewijzigd.
Drivers heb ik ook geprobeerd, maar die waren niet voor de NIC's die ik heb liggen. |:(
Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 22:22:
hoi..
Nou ben ik niet zo bekend met solaris onder intel ( moet 8 versie nog 's op laptop installeren ), maar solaris/sparc heeft in combinatie met cisco (en mogelijk ook met andere) switches wat onhebbelijkheidjes als beide op auto-sensing staan.

Probeer je netwerksettings (onder solaris) naar 100 full te krijgen, misschien dat dat dan wel werkt...

Ik neem aan dat dat ook onder solaris/intel met "ndd set" werkt...
Zoiets dacht ik inderdaad ook al, dit heb ik uitgeprobeerd door de 3Com switch te vervangen voor een hubje en een crosslink kabel, maar dit wou ook allemaal niet werken. Het lijkt echt alsof er een bagger support is bij Solaris voor 3Com kaartjes
Verwijderd schreef op 02 April 2003 @ 09:47:
Question 15
How do I get Solaris 8 to detect a 3Com 3C905C-TX nic?

Answer
Install patch with id#109866-03.

bron : http://mreriksson.net/faqs/solaris8/#Q15
Klopt, dit is voor het detecteren, maar dat heeft ie al gedaan onder Solaris 9...

Thanx voor alle reacties!!!

Modbreak:
Ik heb je drie losse post (met ieder een quote en een antwoord) samengevoegd in één post. Wil je dat voortaan zelf doen? Dat is prettiger leesbaar en overzichtelijker :)

[ Voor 53% gewijzigd door deadinspace op 02-04-2003 21:35 ]

Pagina: 1