[mem] betekenis settings

Pagina: 1
Acties:

• dikiedik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
ik heb zojuist ff in m'n BIOS zitten kijken, en ik twijfel er aan dat de instellingen die er nu staan de juiste/snelste zijn, maar ik weet niet prcies wat ze betekenen en wat voor effect het heeft als ik er 1 of meer verhoog of verlaag. op dit moment zijn mijn settings en mogelijkheden als volgt:
dram clock = pci clk x4 deze kan ook op x3 of by spd ????
sdram cas latency = 2 dat lijkt me wel o.k.
dram queue depth = 2 level deze kan ook op 3 of 4 geloof ik ?????
dram comand rate = 2 kan ook op 3 of 4 ?????

zijn dit de snelste of niet , en wat is beter als ik ze verhoog of verlaag????

ik heb in m'n MOBO boekje gezocht en nx gevonden wat me opweg hielp en van de search werd ik ook niet veel wijzer.

ride on

Verwijderd

Ik weet niet precies wat ze allemaal betekenen maar hoe lager hoe beter.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
heb ff in de RAM-faq gekeken, en daaruit ben ik "iets" wijzer geworden, ik weet nu dat de dram comand rate zo laag mogelijk moet, dus dat is goed, en dat de cas zo laag mogelijk moet, dat wist ik natuurlijk al ;)

[edit] het is btw pc2100 dane elec geheugen cas2, maar ik kom niet boven de 1908 mb/sec. tewijl de naam toch echt doet vermoeden dat je er 2100 mb/sec doorheen kan jassen, wat doe ik nu fout, ik heb de dram clock nu trouwens bij spd gezet, want op 4 komt ie zelfs niet hoger als 1800 mb/sec. [edit]

[ Voor 44% gewijzigd door dikiedik op 30-03-2003 18:21 ]

ride on

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ah, je hebt je weg al naar de RAM FAQ kunnen vinden :) Blijven er nog een paar termen over. Als je weet dat de PCI clock standaard 33MHz is weet je ook waar de DRAM Clock = PCI clk opties voor staan. Queue depth is hoe hoger hoe sneller, dit is zeg maar een soort pipelining van geheugen acties waardoor het zaakje ook wat vlotter door kan lopen.
Weet dat deze instellingen niet zomaar probleemloos hoeven te werken; hoe sneller/strakker hoe groter de kans op instabiliteiten (zeker als je ze boven de specificaties instelt). Gewoon wat testen en proberen dus :)

Wat jouw edit betreft, zie ook de RAM FAQ; die PC2100 aanduiding staat voor de theoretische burst speed in MB/s. Dat is iets wat je in de praktijk _nooit_ haalt. Die waarde van 1900 is vrij behoorlijk, namelijk 90% van die theoretische waarde (die 1900MB/s is trouwens _ook_ een burstspeed waarde welke slechts gedurende zeer korte tijd op kan treden, dit o.a. door de wachttijden her en der). Dus ik zou me maar niet al te druk maken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dikiedik

dikiedik

de verkeers ont regelaar

Topicstarter
tnx, ik ga zometeen ff kijken hoe hoog dat mijn mobo/geheugen z'n dram queueu depth wil/ kan verdragen, en voor de rest hou ik t wel zo als nu (dram clock by spd cas op 2 dram comand op 2t) ,en die waarde van 1900 is uit sadra, ik weet niet hoe betrouwbaar zij is, maar ik weet wel hoe hoger hoe beterderder ;) .
Het scheelt nu iig wel al een heel eind met de standaard instellingen met opstarten en het openen van apps zoals i-explorer e.d. :*)

[edit] volgens sandra is er weinig verschil tussen een queueu depth van 2 of 4 is bijde zo'n 1919 oid dus ik heb m nu op 4 staan :? ,maar of ik er nu echt iets mee opschiet zal de praktijk uit moetten wijzen, en als ik problemen krijg met instabiliteit dan weet ik iiig waar ik het moet zoeken tnx _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door dikiedik op 30-03-2003 21:28 ]

ride on