os booten lukt maar niet..

Pagina: 1
Acties:

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 14:59
ik heb mijn probleem eerst al op het beginnersweb forum aangekaart, en gevraagd of iemand mij kon helpen maar dat is niet het geval, dus ik hoop nu dat iemand op dit forum mij hier mee kan helpen...

hier volgt een link naar mijn topic op het beginnersweb forum:
http://www.beginnersweb.nl/forum/viewtopic.php?t=13573

is er iemand hier die mij hier mee kan helpen? heel erg bedankt...

arjo

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is misschien makkelijk om die post even hier te posten, maar dan volgens de GoT normen, is wel net zo makkelijk, en kunnen we je een stuk beter helpen.

Verwijderd

Ben het helemaal eens met Terw_Dan.
Heb alleen wel op de link geklikt.
Je wordt daar wel degelijk geholpen.
De suggestie van het runnen met memtest is wel erg relevant.

Kijk maar eens in de FAQ zou ik zeggen.
Zo kunnen we je volgens mij niet echt helpen.

Schrijf bv eens wat je geprobeerd hebt, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 19:36 ]

Verwijderd

Ik zet je vraag maar hier, dit is GoT ;)
arjoderoon schreef op 30 March 2003 @ 17:01:
hallo, euhm ik weet niet precies of deze thread hier moet of bij het windows forum, maar ik heb een raar probleem.
een pc waar windows me op stond, liep telkens vast tijdens het opstarten, na 3x resetten kwam hij dan wel gewoon in windows en vandaar deed alles het gewoon. toen heb ik gekeken of het met win98 gecombineerd met win2000 verholpen zou zijn maar dat was niet zo. ik denk zelf dat het een hardware probleem is. telkens als je op wil starten doet ie het pas na 3x resetten, heeft er misschien iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Verwijderd

Heb je de boel overklokt ofzo? T lijkt wel als of de boel eerst goed warm moet lopen voor ie verder wil... :+

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 19:35:
Ben het helemaal eens met Terw_Dan.
Heb alleen wel op de link geklikt.
Je wordt daar wel degelijk geholpen.
De suggestie van het runnen met memtest is wel erg relevant.

Kijk maar eens in de FAQ zou ik zeggen.
Zo kunnen we je volgens mij niet echt helpen.

Schrijf bv eens wat je geprobeerd hebt, etc.
Ik heb ook op de link geklikt om die post te lezen, maar hij voldoet nu niet echt aan de netiquette hier.
Laat de TS dat eerst maar eens doen, voordat iedereen in de wilde weg mogelijke oplossingen gaat roepen waar de TS niets aan heeft omdat ze voor hem niet relevant zijn (maarja, zonder bijvoorbeeld de specs kunnen we niet veel).

Verwijderd

/off topic

Sorry Terw_Dan,

ik bedoelde niet te zeggen dat je niet had gekeken.
Het staat er nu iets harder dan ik bedoelde......excuses daarvoor.
Wilde alleen aangeven dat TS naar mijn indruk wel nuttige suggesties heeft gekregen.

• DeRooney
im sorry!
maar om duidelijkheid te geven, hij is niet overgeklokt, het is een amd k6-2 500 mhz met 128mb geheugen. 2 hdd's, 1 cdrom 52x, 1 cdrw 481648.
ik heb echt geen flauw idee hoe het kan dat hij het niet doet. ik heb die memtest gedaan en die gaf geen fouten of iets dergelijks.

wat ik al geprobeerd heb: volledige format en dan ander os erop (nu win98 voor red alert ed. en win2k pro als hoofd os) want er zat eerst win me op en ik dacht dat het misschien daar wel door kwam.
verder heb ik dan die memtest gedaan. dat is het. ik kan wel vanalles doen maar ik tast volledig in het duister...

alvast heel erg bedankt..

specs:
cpu: amd k6-2 500mhz
geheugen: 128mb
ide1: primary: hdd, secundairy: cdrom 52x
ide2: primary: hdd, secundairy: cdrw 48/16/48
geluid: highscreen soundboostar 16
video: riva tnt m64

[ Voor 54% gewijzigd door DeRooney op 30-03-2003 22:00 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 20:27:
/off topic

Sorry Terw_Dan,

ik bedoelde niet te zeggen dat je niet had gekeken.
Het staat er nu iets harder dan ik bedoelde......excuses daarvoor.
Wilde alleen aangeven dat TS naar mijn indruk wel nuttige suggesties heeft gekregen.
hehe, no hard feelings :)
arjoderoon schreef op 30 maart 2003 @ 21:51:
im sorry!
maar om duidelijkheid te geven, hij is niet overgeklokt, het is een amd k6-2 500 mhz met 128mb geheugen. 2 hdd's, 1 cdrom 52x, 1 cdrw 481648.
ik heb echt geen flauw idee hoe het kan dat hij het niet doet. ik heb die memtest gedaan en die gaf geen fouten of iets dergelijks.

wat ik al geprobeerd heb: volledige format en dan ander os erop (nu win98 voor red alert ed. en win2k pro als hoofd os) want er zat eerst win me op en ik dacht dat het misschien daar wel door kwam.
verder heb ik dan die memtest gedaan. dat is het. ik kan wel vanalles doen maar ik tast volledig in het duister...

alvast heel erg bedankt..

specs:
cpu: amd k6-2 500mhz
geheugen: 128mb
ide1: primary: hdd, secundairy: cdrom 52x
ide2: primary: hdd, secundairy: cdrw 48/16/48
geluid: highscreen soundboostar 16
video: riva tnt m64
Ok, en nu even duidelijk
WAT doet hij niet, waar loopt hij vast enz.
Ik kan het helaas niet ruiken.

• DeRooney
de computer start niet op. dat wil zeggen: hij loopt gladjes door de bios, detecteerd tijdens het opstarten alle ide aansluitingen, masters, slaves...
dan schakelt de pc over naar het os, nadat hij vlug een scherm laat zien met gedetailleerde informatie over de aangetroffen hardware. dus eigenlijk wanneer ik een scherm zou moeten krijgen van in dit geval windows 98 met het bewegende blauwe balkje onderin gaat het fout. daar loopt de computer vast. het lampje van de van harde schijf brandt constant (harde schijf activiteit) het enige dat helpt op dat moment is het opnieuw opstarten met de reset knop. gegarandeerd dat het probleem zich dan weer doet. de enige oplossing die er dan is is net zo lang proberen tot hij (de computer red.) er wel door heen komt en dan gewoon opstart. eenmaal daar doet de pc het normaal. ik weet verder echt niet hoe ik dit nog gedetailleerder kan beschrijven. bij windows 2000 is het probleem dat hij nog niet eens door de setup komt. na het kopieren van de bestanden begint de setup alle hardware te dectecteren, dan gaat de setup snel een aantal dingen bij langs die onderin in de grijze balk te volgen zijn. zodra hij daar klaar mee is, moet de setup over schakelen naar het volgende onderdeel. daar gaat het bij de setup fout. ik krijg een zwart scherm te zien, met de enige activiteit is het knipperende witte streepje links bovenin beeld.
dat is het...ik hoop dat het nu wel duidelijk is...

bedankt.

Verwijderd

Wat voor merk HD's heb je erin hangen?
Test deze in ieder geval met een tooltje van de fabrikant of ze geen gebreken vertonen.
Als je HD's problemen hebben kan dit de oorzaak zijn.

Andere optie zou kunnen zijn dat je ACPI niet lekker werkt,
knipperend balkje op zwart scherm is volgens mij een van de symptomen hiervan tijdens de install van Win2k. Je zou dus kunnen proberen om ACPI opties uit te zetten in je bios, en dan tijdens de install van win2k op F5 te drukken wanneer hij om F6 vraagt en dan standard hall te selecteren.
nb) dat win98 setup dan wel werkt komt gewoon omdat Win2k (&XP) hier veel kritischer in zijn. (bij mijn oude 800Mhz K7 was dit het probleem)

Vraagje : je zegt dat je PC na x keer resetten wel normaal draait.....je bedoelt dat hij niet binnen afzienbare tijd crasht?.
Je kunt een programma als HotCPU draaien om te kijken of hij inderdaad goed werkt (dit pest je CPU enorm en test continu of de communicatie tussen geheugen en CPU goed werkt)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 10:02 ]

• DeRooney
aha oke. ik zal dat alles eens proberen. er hangen nu 2 seagate harde schijven in.
en ik zal dat eens proberen met dat acpi...en als het inderdaad het acpi is, wat doet dat precies en is dat eventueel ergens te maken of moet je dan gewoon een nieuw mobo hebben?

bedankt. ik hoop dat het nu lukt...

Verwijderd

Begin in ieder geval met testen van je HD's.

ACPI is gewoon een protocol wat regelt hoe je hardware met elkaar om moet gaan.
Bij het systeem wat jij hebt was dit nog vrij nieuw en werkte APM (de voorloper van ACPI) volgens mij meestal beter. (APM = advanced power management).

Als je geen bijzondere power-save opties wil instellen werkt APM meestal goed genoeg. Helemaal omdat de toewijzing van adressen aan de verschillende hardware simpeler is vanuit windows (=minder kans op conflicten) Dit selecteer je automatisch door het ACPI uit te schakelen in BIOS. En dus vervolgens op F5 te drukken bij install....(let op als je het weer aanvinkt in BIOS (of je BIOS reset) wil win2k niet meer starten!)

Lees in ieder geval eens de FAQ's die je op tweakers kun vinden, daar staat veel van dit soort info in en ook hoe je problemen met je hardware moet aanpakken om systematisch het probleem op te sporen.

ps) als je APM hebt ingesteld en daarna krijg je het scherm "it is save to shutdown" moet je in de energy opties aanvinken om APM te gebruiken. Dan gaat je PC wel gewoon uit.

• DeRooney
ik heb in de bios gekeken van de pc maar daar staat het hele acpi niet eens bij.
de tests die de seagate software heeft gedaan geven ook geen fouten aan.
ik heb in de bios wel iets uitgezet wat met apm te maken heeft. en daarna in de win2000 instal op f5 gedrukt maar wist niet welke ik daar moest kiezen. ik zal nog eens kijken of ik iets van acpi kan ontdekken in de bios maar ben bang van niet...

zijn er nog andere mogelijkheden die ik heb met deze pc?

bedankt...
arjo

Verwijderd

Goed nieuws dat je HD's het probleem in ieder geval niet zijn.
Ik zie helaas nog niet de oorzaak van je reset-problematiek, kan alleen suggereren hoe je misschien win2k erop kan krijgen.

Ik denk dat gezien je systeem AMD 500 Mhz het inderdaad goed kan zijn dat ACPI nog niet bestaat bij deze PC. De APM moet je denk ik gewoon aan laten staan in het BIOS, anders krijg je altijd dat "save to shutdown" scherm en dat wil je denk ik niet.

Bij de install van win2k moet je als je op F5 drukt gewoon degene nemen die "standard hal" heeft. (kan eventueel nog iets anders achter staan, weet ik even niet zeker beide zullen het wel doen). De hele lijst die je krijgt is de lijst waar normaal windows automatisch uit kiest trouwens. Als je deze hal kiest hoop ik dat het installeren wel lukt.....maakt het wat makkelijker om te zien wat fout gaat aan de hand van de logs van win2k.

btw) als je win2k hebt geinstalleerd run dan eens hotcpu! (kan natuurlijk ook in win98)
Kijk of je systeem inderdaad echt foutloos werkt als je eindelijk in windows bent.

• DeRooney
thanks. ik zal hotcpu in win98 er eens overheen gooien. acpi staat er indd niet op en het type moederbord is een atc5220. ik heb al gekeken of er misschien een andere bios is maar die hele site van atrend ligt eraf. ik zal het nog een proberen met de standard hal zoals jij aangegeven hebt en ik hou je ervan op de hoogte als ik nieuwe dingen tegenkom. ik had net bijvoorbeeld euhm het APM uitgezet en na op f5 gedrukt te hebben overig gekozen, toen knipperde er geen streepje bovenin maar startte hij gewoon opnieuw op, kwam weer in de win2000 instal van de hardware. dus het schoot verder niet op maar misschien dat dit weer iets aangeeft. ik heb ook nog 1x express acpi systeem gekozen na f5 maar ook daar draaide die er overheen,. reboot, en kwam weer in dezelfde install terecht

• DeRooney
hotcpu heeft ook geen problemen gevonden. ik heb geprobeerd met winsetup en dan f5 om standaard pc te selecteren. dan krijg je 2 opties: standaard pc overig en standaard pc c step met i486 o.i.d.
maar niks heeft nog geholpen...

Verwijderd

onder win95 zorgde deze AMD K6-2 nogal eens voor problemen.
De patch hiervoor: http://ftp.ksut.edu.tw/FTP/Hardware/stuff/MB_patch/AMD_K6/
setk6v2.zip
Win98 zou dat niet nodig hebben en een aantal biossen zit zo'n memory hole funktie in. Kijk er eens naar of die aan of uit staat.

• DeRooney
ik heb in de bios gekeken en er staat iets van een memory hole at 15 mb maar dat is disabled..

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb je het al zonder al die hardware geprobeerd? Oftewel 1 hdd erin, diskette drive, voeding op je mobo, 1 geheugen module erin en eventueel agp? En hoe zit het met je master/slave jumpertjes?

[ Voor 14% gewijzigd door eNaSnI op 04-04-2003 14:05 ]

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• DeRooney
ja. 1 hdd, de videokaart, mobo, proc, diskette en 1 reepje (k heb er maar 1)
nog steeds niks veranderd.

• eNaSnI
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Reepje in alle sloten geprobeerd? Defect mobo?

Wie zoekt, zal vinden http://www.google.com

• DeRooney
euhm ik weet het niet. ik kan het reepje in een ander slot drukken maar goed. ik was bezig geweest met een andere pc om daar alles opnieuw op te zetten, toen deed win2000 install precies hetzelfde. dus install en dan blijven hangen met knipperend streepje. terwijl hij eerst op die pc moeiteloos geinstalleerd is...

Verwijderd

arjoderoon schreef op 04 April 2003 @ 13:54:
ik heb in de bios gekeken en er staat iets van een memory hole at 15 mb maar dat is disabled..
juist, zet die eens op enable.

• DeRooney
nee het helpt niet. ik blijf dat knipperende streepje houden waarna hij helemaal nergens meer op reageert. ik snap het niet want ik heb nu hetzelfde probleem bij mijn eigen pc terwijl ik daar eerst wel gewoon win2000 geinstalleerd had, zonder enig probleem, maar die geef nu ook dezelfde problemen.
kan de win2000pro cd niet gewoon brak zijn? (er zit een grote kras op de cd)

Verwijderd

dat zou dus goed kunnen... helaas...

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-08 10:15
Verwijderd schreef op 04 april 2003 @ 18:38:
[...]

juist, zet die eens op enable.
Was die memory hole setting niet alleen van toepassing op OS/2 ?

• DeRooney
dan ga ik eens kijken of ik nog ergens win2000 pro nl vandaan kan toveren.
om te vergelijken of het verschil maakt...

• DeRooney
bij 1 pc doet de win2000 install het nu. k ga even kijken wat ik verschillend heb met die ander en dan nog een keer proberen.
met gelijke instellingen....

edit:
ik heb nu bij beide pc's de hdd's aan 1 ide controller hangen en de cd drives aan 1, bij de ene pc werkte de winsetup toen wel. wel kreeg ik eerst weer een zwart scherm met dat knipperend streepje... die bleef een tijdje staan, daarna kwam uiteindelijk tot het setup scherm tevoorschijn. dus daar draait win2000 nu gewoon als een tierelier op. bij de andere pc doet ie het vooralsnog niet. zelfde setup maar nog geen resultaat. beide installaties heb ik vanaf cd rom geboot.

[ Voor 62% gewijzigd door DeRooney op 04-04-2003 20:34 ]

Pagina: 1