• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
Gisteren hadden ik een een paar vrienden een kleine discussie over aardbevingen...

Waar we het niet over eens waren was het volgende: als er in een gebied een aardbeving is en je vliegt er met een vliegtuig op dat moment overheen merk je dat dan? of vogels?

Kan het zakken van de aardkorst ook verandering in de lucht teweeg brengen?
Ik ben nu al een tijdje aan het googlen, maarja het is niet echt een vraag waar veel mensen over nadenken dus ik kom niet echt ver... zijn er mensen die hier meer van weten?

too fly for a white guy

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij een aardbeving is het niet zo dat de aardkorst in een hoog tempo steeds een paar meter heen en weer gaat in verticale richting. De luchtverplaatsing zal wel alleen merkbaar zijn aan het geluid.

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
Cubix schreef op 30 maart 2003 @ 17:01:
Bij een aardbeving is het niet zo dat de aardkorst in een hoog tempo steeds een paar meter heen en weer gaat in verticale richting. De luchtverplaatsing zal wel alleen merkbaar zijn aan het geluid.
maar geluid voel je ook als het maar hard genoeg is... dus ik neem aan dat zon vogel dat wel merkt?

too fly for a white guy

Verwijderd

Ik denk dat het afhankelijk is met welke frequentie de aardbeving plaats vind. Zogenaamd interferentie patroon. De lucht zal een eigentrilling veroorzaken, welke op zijn beurt weer uitgedooft of versterkt kan worden door een nieuwe trilling. Resonantie is daar een goed voorbeeld van !! Denk maar aan de welbekende brug die we denk ik allemaal in de natuurkunde les hebben gezien. Dus in mijn ogen kan het goed zijn dat er een drukgolf op je af komt, en dat dat invloed heeft op de vluchtweg van je vliegtuig. Ik weet niet of hiermee je hele vraag beantwoord is, maar ik hoop in ieder geval zo veel mogelijk

Verwijderd

Als er echt een flinke aardbeving plaatsvindt en de aardkorst wordt meters verplaatst, zal dat ook invloed hebben op de lucht... Maar ik vraag me wel af of je daar iets van merkt op kilometers hoogte. Denk dat het effect dan allang uitgedund is over het enorme volume wat ertussen ligt, en als je er al iets van merkt, zal het niet veel spectaculairder zijn dan een gewone turbulentie of windvlaag. Vogels die dichtbij de grond zitten, zullen er waarschijnlijk wel wat meer van merken.

Verwijderd

De atmosfeer is zeer veerkrachtig, dus in een vliegtuig zul je er zeer weinig van merken, zeker niet op 30.000 voet.
Pagina: 1