4.1 speakerset vs. 40 jaar oude Hifi

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Ik zit met het volgende dilemma:

Volgende week kan ik via het pc-prive-project een nieuwe pc aanschaffen. Ik heb daarbinnen op zich nog meer dan genoeg ruimte voor een nieuwe speakerset.
Ik heb nu een 40 jaar oude set van Philips. Een gigantische versterker, nog met pickup van ik meen 100W, met 2x60W boxen. Ondanks de 40 jaren waarin hij werkzaam is geweest, klinkt hij echt nog perfect. Een subwoofer kan het nauwelijks tegen die bass opnemen. :) Het enige nadeel van deze set is eigenlijk dat hij zo vreselijk lomp groot is. (boxen zijn bijna 1m. hoog)

Mijn vraag is nu: Heeft een 4.1-setje (ik zat te denken aan de logitech Z-540) een meerwaarde boven mijn oude Philips, door de meerdere kanalen. (ik heb op zich geen aparte geluidskaart nodig, ik neem een nforce2) Zou zo'n setje qua geluidskwaliteit kunnen tippen aan mijn 40 jaar oude geluidsinstallatie?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Nee nee en nog eens nee. Het betreft hier de laatste vraag uiteraard. Je kunt er lang over lullen, je kunt er kort over lullen, je kunt zeggen dat de logitech pc speakers best aardig klinken, maar wat je niet kunt zeggen is dat ze het van een redelijke hifi set kunnen winnen. Het enige voordeel wat ze hebben is eventueel surround sound voor films of spelletjes.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

iets wat op hifi gebied bevalt lekker houden :)

• eL_Jee
m.m schreef op 30 March 2003 @ 16:13:
Nee nee en nog eens nee. Het betreft hier de laatste vraag uiteraard. Je kunt er lang over lullen, je kunt er kort over lullen, je kunt zeggen dat de logitech pc speakers best aardig klinken, maar wat je niet kunt zeggen is dat ze het van een redelijke hifi set kunnen winnen. Het enige voordeel wat ze hebben is eventueel surround sound voor films of spelletjes.
Dat is iig duidelijk :D
Zou het nog de moeite waard zijn om ernaar te kijken wat betreft surround geluid? Ik vind op zich zonde om de opties die door de nforce2 worden geboden niet te gebruiken. Maar heeft dit surround geluid eigenlijk wel een noemenswaardige meerwaarde boven gewoon stereo geluid? Als je vraagt wat ik ermee doe: Ik game wel, af en toe een film, maar ik denk dat ik hem het meest zal gebruiken om gewoon muziek te luisteren. (vnl. trance)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als het is om muziek te luisteren stereo houden. Ik kan maar niet snappen dat er werkelijk mensen zijn die op een 5.1 whatever set muziek kunnen beluisteren, en dan nog beweren dat het beter klinkt dan stereo.

You don't need eyes to see, you need vision

• eL_Jee
Op beide punten is dus de Hifi beter te noemen. :) Dan lijkt de keus me vrij makkelijk. De goedkoopste oplossing in mijn geval (enige naddel is alleen dat dat ding nogal veel ruimte inneemt)
Bedankt voor alle reacties!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Persoonlijk ben ik niet kapot van 40 jaar oude speakers. Meestal zitten er conus-tweeters in en is de belastbaarheid erg laag. Verder doorstaan de flexibele randen van de woofers de tand des tijds vaak slecht. Ik hoor veel mensen over 'lekkere bass' in oude speakers, maar die mensen hebben het niet helemaal begrepen. Ik vind dat maar wollig geblaas.

PC-speakers ben ik nog minder kapot van, dus ja.. laat het dan maar bij die oude Philips spullen ;)

Siditamentis astuentis pactum.

• eL_Jee
Varienaja schreef op 30 March 2003 @ 17:20:
Persoonlijk ben ik niet kapot van 40 jaar oude speakers. Meestal zitten er conus-tweeters in en is de belastbaarheid erg laag. Verder doorstaan de flexibele randen van de woofers de tand des tijds vaak slecht. Ik hoor veel mensen over 'lekkere bass' in oude speakers, maar die mensen hebben het niet helemaal begrepen. Ik vind dat maar wollig geblaas.

PC-speakers ben ik nog minder kapot van, dus ja.. laat het dan maar bij die oude Philips spullen ;)
Ik weet niet of ze 40 jaar oud zijn hoor, tis maar een schatting, er staat een productiedatum op. Maar de bass is zeker weten nog toppie. Ook op hoge volumes komt alles er nog helemaal onvervormd uit. Laatst op een lan hier kon een vriend met z'n nieuwe subwoofer er niet tegenop. :Y)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:31

Scatman_II

R9500 Pro >:)

K'heb eigelijk hetzelfde probleem hier :)
Ik wil wel geluid maar heb er geen geld voor over, dus zit je dan vast aan wat oudere dingen :) En die zijn inderdaad behoorlijk lomp ja...

Maar wat boeit het, hoevaak hebben we nou eigelijk een LAN... Misschien kun je wel overwegen een losse [kleine] versterker te kopen, dan hoef je alleen je boxen nog maar mee te slepen als je echt geluid moet hebben :)

offtopic:
LAN Ieg in de meivakantie weer, ik begin nu met m'n schuur opruimen, k'hoop op tijd klaar te zijn 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Scatman_II op 30-03-2003 17:38 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• eL_Jee
Scatman_II schreef op 30 March 2003 @ 17:38:
K'heb eigelijk hetzelfde probleem hier :)
Ik wil wel geluid maar heb er geen geld voor over, dus zit je dan vast aan wat oudere dingen :) En die zijn inderdaad behoorlijk lomp ja...

Maar wat boeit het, hoevaak hebben we nou eigelijk een LAN... Misschien kun je wel overwegen een losse [kleine] versterker te kopen, dan hoef je alleen je boxen nog maar mee te slepen als je echt geluid moet hebben :)

offtopic:
LAN Ieg in de meivakantie weer, ik begin nu met m'n schuur opruimen, k'hoop op tijd klaar te zijn 8)7
LAN's interesseren me niet zo eigenlijk. Op een LAN kun je wel toe met wat brakkere boxen, of eventueel alleen een headset.
offtopic:
Wanneer begint die meivakantie? :9

• Scatman_II

Scatman_II

eL_Jee schreef op 30 March 2003 @ 18:37:
[...]

LAN's interesseren me niet zo eigenlijk. Op een LAN kun je wel toe met wat brakkere boxen, of eventueel alleen een headset.
offtopic:
Wanneer begint die meivakantie? :9
Als je het niet voor de LAN's doet heb je dus geen andere boxen nodig :) Volgens mij zijn er maar weinig [enigszins betaalbare :| ] geluidssetjes die het geluid van die stereo installatie in kwaliteit overtreffen :)

Waarschijnlijk wel in spelbeleving, daarvoor is surround bestwel jum :P Maar voor de tonen waar ik -en jiuj ook geloof ik :P - zo op kick zijn die boxen van jou goed genoeg :)

Wat je wel kunt doen, ben ik ook nog van plan trouwens :P, ergens een ander goedkoop setje vandaan halen, gewone stereo, en die op de rear uitgang van je geluidskaart aansluiten :) Niet balanced, wel 4 point surround ;)
offtopic:
Geeeeen id, duurt nog wel ff ben ik bang....

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
leffe_blond schreef op 30 March 2003 @ 16:29:
Als het is om muziek te luisteren stereo houden. Ik kan maar niet snappen dat er werkelijk mensen zijn die op een 5.1 whatever set muziek kunnen beluisteren, en dan nog beweren dat het beter klinkt dan stereo.
Wil je komen luisteren? }) Met een denon 3802 en maggies als front
wil ik je dan nog wel eens horen..
5.1 set wil niet zeggen dat je je muziek in 5.1 MOET luisteren.

• eL_Jee
Scatman_II schreef op 30 March 2003 @ 21:01:
[...]

Als je het niet voor de LAN's doet heb je dus geen andere boxen nodig :) Volgens mij zijn er maar weinig [enigszins betaalbare :| ] geluidssetjes die het geluid van die stereo installatie in kwaliteit overtreffen :)

Waarschijnlijk wel in spelbeleving, daarvoor is surround bestwel jum :P Maar voor de tonen waar ik -en jiuj ook geloof ik :P - zo op kick zijn die boxen van jou goed genoeg :)

Wat je wel kunt doen, ben ik ook nog van plan trouwens :P, ergens een ander goedkoop setje vandaan halen, gewone stereo, en die op de rear uitgang van je geluidskaart aansluiten :) Niet balanced, wel 4 point surround ;)
offtopic:
Geeeeen id, duurt nog wel ff ben ik bang....
Afbeeldingslocatie: http://www.1to0.nl/image.php?image=255
Is dit wat? 5 pleuro bij 1to0 :P 150W (PMPO 8)7)

Als je niet teveel geld wilt uitgeven :7 :+

• Scatman_II

Scatman_II

eL_Jee schreef op 31 March 2003 @ 13:55:
[...]

[afbeelding]
Is dit wat? 5 pleuro bij 1to0 :P 150W (PMPO 8)7)

Als je niet teveel geld wilt uitgeven :7 :+
Voor die boxen is elke euro die je eraan uitgeeft er 1 teveel :) Dan heb ik de kosten voor de huisarts ivm gehoorbeschadigingen nog niet eens meegerekend ;)

Ik had het dus over een 2e stereo installatie :)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Tja of gewoon die foupointsurround erbij kopen en die als rear aansluiten, en de 3+4e speaker ervan weggooien.. :)

Divide and conquer.

Pagina: 1