Toon posts:

Fan Adapter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Die fan adapters zijn natuurlijk niet alleen handig omdat een grote fan meer lucht verplaatst en stiller is, maar nu vertelde iemand mij het volgende. Een normale heatsink met fan koelt de proc niet optimaal omdat de as van de fan direct boven de core hangt en de core wordt juist het heetst! En onder de as komt geen luchtverplaatsing. Degene zij dat dit op te lossen is met een fan adapter, omdat deze wel de lucht er goed doorheen krijgt. Een beetje zoals de plaatjes hieronder
( Ben niet zo goed in paint :) )

Zo is het dus zonder fan adapter
Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/extreme3/tanz/Asoud.JPG

Zo is het dus met fan adapter

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/extreme3/tanz/fanadap.JPG

Klopt dit? Is zo'n fan adapter dus veel beter voor je proc?

Verwijderd

het zal zeker beter zijn omdat je een groter luchtverzet hebt , maar het wil niet zeggen dat hij Veel kouder word. maar je bent in ieder geval van een herrie makende fan af ;)

Edit : Het zal ook zijn dat je nu je volledige blokt koelt ( + de as van de kleine fan ) maar het is niet zo dat hij in het midden 10 C warmer is dan aan de buitenkant. En als het goed is verdeelt je heatsink de warmte goed ( zeker als hij van koper is )

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 15:42 ]

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 21:28
Ik zou ook graag de ervaring van anderen willen weten.
Ik krijg er namelijk van de week 2 binnen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 06:21
Het zal niet zoveel uitmaken... Hoogstens 0,5-1,5 graden ! Zoals hierboven al gezegd: Koper geleid zeer goed en als je een kopere koelblok neemt heb je dus weinig lat van een "Kleinere airflow over de core"

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:09
Ik denk dat bij een normaal koelblok de warmte al genoeg verspreid zoals DeeP_7894 zegt. En de lucht zal ook wel in het midden van je koelblok komen door de vinnen van je koelblok die de lucht 'weerkaatsen' zeg maar.
Ik denk dus ook dat het kwa warmte niet zo heel veel uit zal maken. Of je fan kan nu alle energie al niet aan omdat hij te weinig lucht verzet. Dan zal het wel uitmaken met een grotere fan :)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Waar ik me altijd zo aan stoor is dat er in het midden van de heatsink altijd zo'n dikke spleet zit omdat anders die klem er niet in kan...

In het midden van de heatsink zit dus de meeste hitte van de cpu terwijl juist daar geen ribben en geen stromende lucht zit...

Wordt het niet eens tijd dat ze daar eens wat efficienters op verzinnen?

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Digital-DNA schreef op 30 March 2003 @ 17:49:
Waar ik me altijd zo aan stoor is dat er in het midden van de heatsink altijd zo'n dikke spleet zit omdat anders die klem er niet in kan...

In het midden van de heatsink zit dus de meeste hitte van de cpu terwijl juist daar geen ribben en geen stromende lucht zit...

Wordt het niet eens tijd dat ze daar eens wat efficienters op verzinnen?
nee hier is goed over nagedacht , je moet je niet vergissen hoe snel warmte word verplaatst. Het maakt dus niet uit of er een stuk koelgedeelte in het midden uit is ( dan plakken ze dat extra stuk er aan de zijkant aan en je hebt weer precies hetzelfde )

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 22:36
Ik denk dat je een denkfout maakt. Als je het koelblok van de zijkant bekijkt, dan zul je zien dat de lucht prima in het midden kan komen.
Jouw 1ste plaatje suggereert dat er helemaal geen lucht stroomt door de middelste koelfinnen. Daar komt dus wel lucht.
Verder zit het midden van de fan bijna nooit recht boven de core, omdat de socket rechthoekig is, waardoor het midden fan de fan naast de core zit.

[ Voor 54% gewijzigd door Jimster op 30-03-2003 18:17 ]

Verwijderd

Mag ik er op wijzen dat dit beter naar Die-Hard Overclocking & Cooling kan?

Ik zit nog steeds met die oude afkortingen 8)7

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 18:34 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

OCE?

[CME]->[DOC]

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Nou, als je naar mijn ervaring vraagt...
Ik had een Zalman CPNS 5100cu. Daar zit standaard een 60mm fan op die maximaal 28 CFM verstouwt. Toen heb ik er een aluminium fanadapter op gegooid, zodat er een (ook nog vrij stille) Papst 8412NGM (80mm) op paste. Die zou 34.1 CFM verstouwen volgens de specs. Maar mijn cpu-temp steeg mooi wel 3 graden door deze grap. Dus dat heb ik gauw allemaal er maar weer afgesloopt.

Dit laat onverlet dat er veel mensen zijn (valt hier op GoT ook wel te lezen) die wél goeie resultaten halen met een fanadapter hoor!

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het trouwens ook erg stom dat ze al die gegevens over de proc en al die nummers in de core drukken!!! Het is toch niet slim, als het oppervlak nu perfect glad zou zijn dan is het toch een stuk effiecienter?!?(sorry voor de typefouten)

Waarom stampe ze dat niet ergens anders zodat het oppervlak van de core perfect glad is?!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:44

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 20:18:
Ik vind het trouwens ook erg stom dat ze al die gegevens over de proc en al die nummers in de core drukken!!! Het is toch niet slim, als het oppervlak nu perfect glad zou zijn dan is het toch een stuk effiecienter?!?(sorry voor de typefouten)

Waarom stampe ze dat niet ergens anders zodat het oppervlak van de core perfect glad is?!
dit is al van af de xp tbred niet meer :> staat nu op een zwart plaatje bij de core
mare die text is ge graveert dus lijkt me knap dat het in de cooler ge drukt staat :P
het kan zijn dat het er in gebrand is maar er in ge drukt kan gewoon niet

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 21:28
super-de-boer schreef op 30 March 2003 @ 19:06:
Nou, als je naar mijn ervaring vraagt...
Ik had een Zalman CPNS 5100cu. Daar zit standaard een 60mm fan op die maximaal 28 CFM verstouwt. Toen heb ik er een aluminium fanadapter op gegooid, zodat er een (ook nog vrij stille) Papst 8412NGM (80mm) op paste. Die zou 34.1 CFM verstouwen volgens de specs. Maar mijn cpu-temp steeg mooi wel 3 graden door deze grap. Dus dat heb ik gauw allemaal er maar weer afgesloopt.

Dit laat onverlet dat er veel mensen zijn (valt hier op GoT ook wel te lezen) die wél goeie resultaten halen met een fanadapter hoor!
Het is ook niet zo'n heel groot verschil met de fan die je eerst had van daar dat hij niet de temp omlaag bracht maar zelfs omhoog omdat het eeen grotere afstand moest overbruggen.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Verwijderd

tijgermobiel schreef op 30 March 2003 @ 20:27:
[...]

Het is ook niet zo'n heel groot verschil met de fan die je eerst had van daar dat hij niet de temp omlaag bracht maar zelfs omhoog omdat het eeen grotere afstand moest overbruggen.
Tjee, al 11 dagen geen posts meer, daar ga ik verandering in bregen.

Een fan adapter zorgt in veel gevallen voor meer weerstand. That's it.

• enterprice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03-2024

enterprice

caseMODder

...Maar dat word weer overbrugt door de (hogere) airflow. Ik denk dat er een maar-maar-verhaal aan vast zit.

Je hebt andere fan met hogere airflow --> Maar hij moet wel "ietsje" afstand overbruggen --> MAAR hij wordt er wel stiller van (mits goede "merk" FAN plaatst)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:18
Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 20:18:

Nee :)

Lees voor de grap eens een paar topics door over het lappen van je koelblok. Een perfect spiegelend blok zorgt er eerder voor dat je temps stijgen dan dalen. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor je proc, als'ie super spiegel glad is zal'ie warmer worden dan wanneer er wat op staat. Waarom is nog steeds niet helemaal duidelijk, heeft waarschijnlijk iets te maken met de verbeterde efficientie van de koelpasta wanneer het iets meer ruimte heeft (let wel: iets, dus als je koelblok lijkt op een stuk superchips helpt het wel als'ie wat gladder wordt)

Niet dat het meer dan 1 - 1.5 graad scheelt natuurlijk.

Topicstarter: er zijn ook genoeg koelblokken te koop waarbij je fans van opzij blazen, dus er wordt wel over nagedacht. Maar onderschat vooral de warmtegeleiding van koper / alu niet, de zijkanten zullen haast net zo warm zijn als het stukje metaal vlak boven je core.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 01:07
zie ook de nieuwe Areo7 cooler van coolermaster
heeft wel degelijk nut tegenover bestaande fans

Verwijderd

Zoals de meeste al zeggen, door de warmte geleiding zal het wel niet zoveel uit maken. Maar dat er niet direct op de core wordt geblazen heb ik laatste nog gezien. Ik heb laatst een fan van een oud koelblok gehaald, en daar kun je precies in het midden een rondje zien zitten waar het aluminium iets schoner was de de rest van het blok. Dus idd, er is geen directe lucht stroom op je core.
Pagina: 1