Toon posts:

Lokale domein www.lan-tastic.nl voor LANparty <=?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Yo'

In de kerstvakantie organiseren wij een LANparty voor ongeveer 50 tot 100 man. en het zou errug leuk zijn als wij lokaal het lantastic domein konden gebruiken.

we hebben er geen connectie naar internet. en ik draai Linux SuSE 7.0 NL (werkt perfect :)

ik zou bijv. de domeinen www.lan-tastic.nl willen laten doorlinken naar de webserver en ftp.lam-tastic.nl naar onze ftpserver

is het dan ook mogenlijk dat ik computers aan een domein naam hang? bijv. dennis.crew.lan-tastic.nl ?
zoja, is dit dan ook te maken met een php/cgi pagina dat bezoekers zelf aan hun ip adres een sub domein als keuzenaam.bezoeker.lantastic.nl krijgen?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen :)

Thankz,
Dennis de Groot

Verwijderd

Om te beginnen zou ik een DHCP server op die suse doos maken die aan alle deelnemers een IP geeft + DNS settings naar jouw Suse doos laat wijzen, op die linux bak draai je dan een nameserver met alle domeinen goed...

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

YEP,
zo zou ik het ook doen.

Verwijderd

Topicstarter
aha, en hoe doe ik dat? of waar kan ik die halen? Ik kon er in het handboek niks over terug vinden.

Ik ben al enige tijd werkzaam onder linux en het wil al aardig lukken (ik heb al een irc server aan de gang :)

maar ik denk dat ik hier even niet alleen uitkom

Verwijderd

Topicstarter
ik heb iets gevonden met Tucows:
DHCP 2.0pl5

maar een nameserver?
wat moet ik daarvoor doen?

Verwijderd

domein draaien onder linux zal waarschijnlijk heel moeilijk worden. Wat je waarschijnlijk beter kunt doen is een NT server neer zetten voor domein afhandeling en dan Suse gebruiken als gateway.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de dhcp server geinstalleerd (nog geen errors!) zou hij zo moeten werken? ik kon bij de server geen handleiding vinden :(
iemand die weet hoe ik die dan op (winME) de client moet instellen?

oei, das vervelend, we zitten al krap met pc's en wilde ik de irc/web/ domein op 1 pc laten draaien.

iemand had mij verteld dat dit vrij simpel zou moeten zijn, naar er komt toch meer bij kijken

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je dhcp draait dan hoeft je in windows bij eigenschappen van tcp/ip voor je netwerkkaart, op het tabblad Ip Address alleen "Obtain an IP address automatically" aan te vinken.

Verwijderd

Topicstarter
moet mijn IP adres dan wel 192.168.0.1 zijn?
wand nu is ie 192.168.0.29

• shadax
  • Niet online
Maakt niet uit, ik heb hier een server draaien op 192.168.1.100 die dhcp server is, dat gaat gewoon goed.

Verwijderd

Pascal: het ip adres maakt niet zoveel uit zolang je maar in het private domain blijft, dus 192.168.x.x. Domeinen draaien op Suse gaat niet lukken. Overigens heb je daarvoor geen al te zwaar machientje nodig. een p1 is daarvoor genoeg (hoeft alleen maar te verifieren...)

• shadax
  • Niet online
volgens mij worden nu nt-domeinen en dns door elkaar gehaald

Verwijderd

Topicstarter
DHCP heb ik aan de gang :)
en nu heeft ook de client computer als host "zijnnaam.lantastic.nl" nu de nameserver?

het is niet mogenlijk die op dezelfde computer te draaien? (Linux SuSE)

ik heb nog een Celeron 200 staan, daar zou het dan wel op moeten lukken. welke operating systemen kan ik gebruiken?

en hoe moet ik een nameserver opzetten?

Thankz all :)

• shadax
  • Niet online
Dns server kan gewoon op je dhcpserver

http://www.linux-nl.cx/html/DNS.html

Als je de lease tijden gewoon lang maakt, dan houdt iedere client zijn ip. Met cgi/perl is er vast wel wat te maken dat je de conf file kan aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Thankz :)
ik ga meteen aan de slag!
en snel ofline :( wand Quickonline
is down (mischien voorgoed) en zit in nu met een betalende provider online

Verwijderd

shadax, maar hoe wou je het dan doen met de domein naam? je moet ergens een server hebben draaien die dat domein beheert en dat is NIET de webserver...

Verwijderd

Topicstarter
aha,
maar het bestand waar de site naar verwijst
ftp://NIC.DDN.MIL/domain/root.cache
kan hij niet vinden :( heeft iemand dit bestand voor mij? of weet waar ik hem wel kan halen?

Thankz,

• shadax
  • Niet online
ftp://ftp.rs.internic.net/domain/

Het is niet zo handig om het domein www.lan-tastic.nl 2x te definieren, een keer op internet en 1x op je lanpartynetwerk, maar het is niet verboden. De lanparty heeft geen internet, dus kan je alles met je dnsserver doen wat je wil. Iets mooier is natuurlijk om lokaal een domein als lan-tastic.lan te gebruiken.

Verwijderd

Op maandag 20 november 2000 16:15 schreef Paz het volgende:
shadax, maar hoe wou je het dan doen met de domein naam? je moet ergens een server hebben draaien die dat domein beheert en dat is NIET de webserver...
Waarom zou dat niet de webserver kunnen zijn?

Maar goed als je een dns-server nodig hebt zou ik maar eens hier kijken:
www.isc.org/products/BIND/
Daar staat ook de documentatie

Verwijderd

Topicstarter
Thankz :)

de lokale domein heb ik alleen nodig voor de lanparty (waar geen internet is) en ik denk dat ik gewoon www.lan-tastic.nl en www.lantastic.nl naar webserver sluis
en dan ftp enzo naar de juiste server

kan dat ook met game servers? in de plaatse van een ip een adres zoals quiake3.lantastic.nl?

Als het werkt laat ik het weten, en anders ook :)

Verwijderd

Yep, dat kan ook.

Gewoon een kwestie van toevoegen in je DNS-server

Verwijderd

Topicstarter
het wil niet echt lukken
ik moet het commanco nslookup doen,
maar moet dit vanuit de client?
daar kent hij het commando niet :(

Verwijderd

Nelske, wat ik bedoelde was dat je geen domein kon draaien op de webserver omdat die webserver -vermoed ik- ergens in een serverruimte staat en hoogstwaarschijnlijk geen pdc is.

daar komt bij (lees de thread nu pas echt goed) dat de webserver Suse draait en volgens mij kun je daar geen domeinen op hosten ;)

• shadax
  • Niet online
er zijn 2 webservers:
eentje in een serverruimte waar zijn domein op draait op internet

eentje op zijn lokale netwerk, Suse met een webserver, ik denk apache, daar kan je perfect domeinen op hosten.

Verwijderd

Ik ken de SUSE distro niet persoonlijk,
maar het is en blijft gewoon Linux en waarom zou je daar geen DNS-server op kunnnen draaien??

Zeker als je er ook al een DHCP-server op draait. Dan is het slecht een kwestie van op de DHCP-server instellen, dat ie aan de clients opgeeft, waar ze de DNS-server kunnen vinden (dat dit dezelfde computer is doet er niet toe).

Verwijderd

Topicstarter
De server staat hier, zit ik nu achter :)

maar kan ik er volgens jou geen domein mee hosten omdat het SuSE is?

Verwijderd

Jawel hoor ook met SUSE kun je een DNS-server draaien!

Heb je er inmiddels al een geinstalleerd of niet?

Verwijderd

Topicstarter
ik wet niet waarom maar bij mij draait ie niet :? ik zal nog even proberen door te sleutelen ...

Verwijderd

Topicstarter
hij is geinstalleerd! en draait, nog niet veel errors ik zal nog even wat proberen maar volgens mij is hij niet goed geconfigureerd, ik heb alles precies van die site die werd genoemd overgenomen

Verwijderd

Maar welke dns-server heb je nu??
Er worden geloof ik namelijk 2 links gegeven!

Een heel belangrijk ding is dat je oplet met je punten (.) in je domeinen

Post anders ff een zone-file

Verwijderd

Topicstarter
sjonge, baggere Netscape ... maar ik het scerm kleiner gaat ie de pagina refreshen zodat wat ik getypd werg is :(

maja, bij het opstarten gaf hij de volgende fout: /etc/named.conf 7 error near directory

dat is de regel:
directory /var/named

eerder kreeg ik een error in regel 1 maar dat was een ; toen heb ik in de plaats een ; dit gezet: // en toen gaf hij die directory error

ik heb alles precies gedaan als op deze pagina stond:
http://www.linux-nl.cx/html/DNS.html

een zone file? waar kan ik die vinden?

PS. werkt copy/paste niet onder Linux/netscape ??

Verwijderd

Topicstarter
zit je mischien ook in een irc kanaal?
mischien wel zo makkenlijk :)
ik zit meestal in het lantastic kanaal op server quakenet.eu.org kanaal #lantastic

Verwijderd

Nope heb geen IRC ;(

Maar ik mag aannemen dat je een directory /var/named hebt inmiddels!

Gooi die hele zooi commentaar maar weg uit /etc/named.conf

En zet er hetvolgende in:
options { directory "/var/named";
forwarders {
ns1IP;
ns2IP;
};
};
met ns1IP bedoel ik dus het IP-adress van de DNS-server van je InternetProvider.
ns2IP idemdito alleen dan voor de Secundaire DNS-server van je ISP.
Overigens hoeft het gedeelte met die forwarders niet persee hoor

Verwijderd

Zone-files zijn bestanden (die bij jou in de directory "/var/named" staan) waarin de hostnamen aan IP's gekoppeld worden

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de dir /var/named/ gevonden :)
ik het dat stukje erin gezet, met dns van mijn provider, en krijg geen errors meer ;)

als ik met winipcfg op de win98 client kijk staat er als dns server 192.168.0.30

maar als ik bijv. ilse.nl ping krijg ik helemaal geen reactie, dat zou dat moeten?

er staan 2 .zone files in de directory, namenlijk 127.0.0.zone en localhost.zone

ze zijn bijna hetzelfde hier is localhost.zone

ik kan nog steeds niet copy/paste met netscape :( dus uload ik eff de 2 files
http://www.contra.nl/upload/

Verwijderd

Okee daar moeten dus nog wat bestandjes bij komen. Maar dat wordt op de link (www.linux-nl.cx/html/DNS.html) allemaal uitgelegd!

Er moet dus nog een bestandje bijkomen die je domein en hostnamen naar een IP mappen en er moet nog een betandje bijkomen die je IP's naar domein/hostnamen mapt (het omgekeerde van de eerste dus).

Verder moet er nog een bestandje bijkomen die veertelt waar je DNS-servertje de ROOT-dns-servers kan vinden om domeinen op te zoeken die buiten je eigen domein liggen!

Dit alles moet dus ook in /etc/named.conf aangepast worden!

Het wordt denk ik iets te moeilijk om dat allemaal zo uit te leggen! Ik zou dus zeggen kijk heel goed op bovenstande link en kijk anders naar de DNS-howto op www.linuxdoc.org.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel

Verwijderd

'k zal wel helemaal verkeerd denken, hoe wou je nu een domein hosten op suse??? (heeft NIETS met dns te maken!!!)

:?:?:?:?

• shadax
  • Niet online
Wat versta je onder hosten?

Verwijderd

ik zag de vraag als volgt: je hebt een suse bak die onderandere www.lantastic.nl draait. Nu wou je ook een Domein gaan draaien waar mensen op in kunnen loggen e.d. toch?

• shadax
  • Niet online
Nee, volgens mij niet, volgens mij wou hij alleen subdomeinen (dns) uit delen aan clients.

Verwijderd

Topicstarter
: mijn SuSE bak draait momenteel nog niks,maar op onze LANparty zou ik graag voor lokaal gebruik (er is geen internet) www.lan-tastic.nl wilde ik dan binden aan de webserver, ftp.lan-tastic.nl aan de ftp server.

en als het mogenlijk is ook aan mijn comp. bijv. dennis.crew.lan-tastic.nl . enz.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de DNS server (denk ik) al draaien :) als ik met nslookup een domein intiep zoekt hij er het ip bij :)

maar als ik er een eigen domein in named.conf zet werkt hij nog niet :( ik ga nog even kijken of ik zelf opgelost krijg, anders totzo :)

Verwijderd

Topicstarter
WOW! alles werkt! SUPER!
www.lantastic.nl
ftp.lantastic.nl
dennis.crew.lantastic.nl

het werkt fantastich!
Thankz to Birfreak :) die heeft eff alles
geconfigureerd bij mij :P

de party kan beginnen :)

alleen 1 probleem ...
iedereen krijgt een ip van mijn server toegewezen, hierdoor is deze niet altijd het zelfde? en kloppen de domein niet als iemand bijv. kees.bezoeker.lantastic.nl heeft.

iemand nog suggesties?
Thankz a lott allemaal *D

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54

_nethack

We're all MAD here

Ehhm Paz.... het gaat hier over DNS domeinen, en niet over NT/SMB domeinen (die je geloof ik ook prima op een linux server kan draaien met samba)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• shadax
  • Niet online
alleen 1 probleem ...
iedereen krijgt een ip van mijn server toegewezen, hierdoor is deze niet altijd het zelfde? en kloppen de domein niet als iemand bijv. kees.bezoeker.lantastic.nl heeft.
Als je de lease tijden van de dhcp server langer maakt dan dat je lanparty duurt, dan heeft iedereen steeds hetzelfde ip.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem gevonden:

option subnet-mask 255.255.255.0
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;

dit stond boven in dhcp.conf
in welk formaat worden de getallen aangegeven? minuten, seconden?
want onze lan party duurt 3 dagen

als iemand zijn pc reboot krijgt hij steeds weer hetzelfde IP adres?

thankz
Pagina: 1