Koeling Palomino vs Tbred-B: bij zelfde wattage zelfde fan ?

Pagina: 1
Acties:

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je een XP1800+ (Palomino) vervangt door een XP2400+ (Tbred-B) heb je volgens het THG grafiekje evenveel stroomverbruik / warmteafgifte. Maar doordat het oppervlak van de 2400+ 40% kleiner is is er ook minder oppervlakte voor warmteoverdracht aan de koeler.
Ik heb een Alpha Pal 8045 met koperen onderkant. Zou deze volstaan met dezelfde fan als de 1800+ ? En heb ik met deze processorruil dus met hetzelfde stroomverbruik en geluidsproductie meer snelheid ? Want mijn Xp1800 is echt enorm stil voor luchtkoeling maar als ik de fans harder moet laten draaien dan houd ik het liever bij wat minder mhz.

Ik heb gezocht en kon er weinig over vinden. Verder nog bij THG gekeken:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20020821/athlonxp-09.html
en
http://www6.tomshardware.com/cpu/20020821/athlonxp-07.html
geven informatie.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Verwijderd

Wat is je temp nu? Tel er dan iets van 10 graden bij, want een Tbred loopt wel op minder voltage. Ik denk dat het gewoon gaat lukken, en anders kun je altijd nog een klein beetje onderclocken met die 2400+.

• Aike
  • Niet online
Stressed (Folding@Home) is ie 57 graden, stabiel en zo goed als onhoorbaar. Daar 10 graden bij is teveel waarschijnlijk ....

Maar waar haal je die 10 graden warmer vandaan als een tbred op een lager voltage loopt? Hoeveel invloed heeft het kleinere oppervlak van de cpu.

[ Voor 13% gewijzigd door Aike op 30-03-2003 15:38 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:08
mwoa, die alpha is een erg goede koeler en als je proc niet warmer wordt dan die 57 graden zou ik me verder geen zorgen maken

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Aike
  • Niet online
Robin001 schreef op 30 maart 2003 @ 18:22:
mwoa, die alpha is een erg goede koeler en als je proc niet warmer wordt dan die 57 graden zou ik me verder geen zorgen maken
Maar moet ik me bij een Xp2400+ wel zorgen gaan maken ?

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Wat heb je er nu voor fan op draaien dan?

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 15:33:
Wat is je temp nu? Tel er dan iets van 10 graden bij, want een Tbred loopt wel op minder voltage. Ik denk dat het gewoon gaat lukken, en anders kun je altijd nog een klein beetje onderclocken met die 2400+.
Voltage boeit totaal niet voor de warmte productie, aangezien het aantal ampere bij die t-bred hoger is, gevolg: zelfde wattage, en dus zelfde warmte productie.

Aangezien je koeler die warmte kan wegwerken bij een palomino kan hij dat uiteraard ook bij een tbred. Dat het oppervlakte van de tbred kleiner is kan enkel als gevolg hebben dat hij minder goed zijn warmte kwijt kan aan het koelblok.
Fan harder zetten en dergelijke hebben dan geen zin, aangezien de wamrte niet eens in het koelblok komt. Dit kan als gevolg hebben dat de temperatuur van de cpu wat hoger wordt.

Maar ik denk dat je je nergens druk om hoeft te maken, die tbred kan z'n warmte wel kwijt aan dat koelblok, ben ik wel bijna zeker van.
Dus dan kan je ongeveer op dezelfde temperaturen rekenen.

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb de switch gemaakt, en mijn thoroughbred wordt bijna 20 graden warmer. Hij leest het wel it de interne diode, die een 1800+ NIET heeft. Maar mijn topic staat hier ook ergens, ik vermoed dat mijn metingen niet kloppen.

Verwijderd

thettes schreef op 30 March 2003 @ 20:17:
Ik heb de switch gemaakt, en mijn thoroughbred wordt bijna 20 graden warmer. Hij leest het wel it de interne diode, die een 1800+ NIET heeft. Maar mijn topic staat hier ook ergens, ik vermoed dat mijn metingen niet kloppen.
kan ik dus ook een 2400+ ipv mijn 1700+ palomino, met dezelfde koeling?

• KneoK
  • Laatst online: 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

thettes schreef op 30 maart 2003 @ 20:17:
JESUS... Ik ben van een 1800+ naar een 2400+ gegaan en mijn temperatuur is 20 graden GEZAKT... En naar mijn idee werden (in ieder geval in het begin dan) de TBreds veel minder warm...

Mijn 1800+ werd op standaardsnelheid ongeveer 50~55 graden. Mijn 2400+ loopt op dit moment op 13,5x166 en 1,800Volt (wat effectief een 1,84Volt is) en wordt flink stressed net 37 graden, op een Asus bord, die sowieso niet moelijk zijn kwa warmte (lees: lezen bijna allemaal te hoog uit).

1800+ was volgens mij ook een van de warmere processoren uit een reeks die sowieso flinke cooling nodig had (de Palomino's dus).

Ik zou me in ieder geval niet druk maken. Ik cool 'm overigens met een Coolermaster HHC-001 met andere fan op ~4000 toeren (ipv. de 6800 die de normale fan deed) en uiteraard het een en ander aan case cooling.

• Puppetmaster
je krijgt als standaard koeler bij je t-bred 2400+ lang niet zo'n goede koeler als die alpha koeler. meestal een of ander spire koelertje met een stukje koper in de basis ( tenminste hier bij norrod) en als ik de meeste HFS reviews lees is die alpha van jou een stuk beter. de eerste palomino's werden ook veel warmer dan de huidige t-bred's volgens mij. en voor een gemiddelde moderne stepping t-bred is 2400 niet zo'n hoge rating dus zal het met de warmte ook wel meevallen

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
mijn palomino 1800 wordt bv 55 graden stressed met mn standaard koeler. een vriend van mij kocht vandaag een t-bred 1800 met eenzelfdekoeler en die wordt stressed maar 32 graden :)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42

Shunt

Boe

ik ben van een palomino 1800+ naar een Tbred 1800+ gegaan
met waterkoeling van 40 naar 30 graden :X een tbred produseert MINDER warmte dan zijn evensnelle palo broertjes ;)
dus ik zou het gewoon proberen zet de fan eerst vol open en stel hem daar na verder af tot je de beste temp / db combie heb ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

T-Breds zijn idd koeler dan Palomino's. Ik ben zelf van een Palomino 2000+ naar een T-Bred B 1700+ gegaan. Originele snelheden van de procs: 1667 en 1463 mhz. Beide had/heb ik overgeclockt, de Palo kwam tot 1850mhz (stomme gelockte cpu ;)) en de 1700+ heb ik nu @ 2100mhz draaien. Het tempverschil is gemiddeld zo'n 8 graden, in het voordeel van de T-Bred, ook al draait op meer volts (1,80 tegen 1,65 voor de Palomino) en meer mhz, 250mhz bovenop de 1850mhz van de Palomino.

De 1700+ komt nu uit op 38 graden stressed, en voor de 2000+ was dat vaak ronde 46-48 graden, zowel met de stock cooler als later m'n (huidige) Zalman CNPS 6000Cu.

Goed koelen kan je heel snel bereiken, en het hoeft niet duur te zijn allemaal. Gewoon goeie airflow in je case (2 casefans werkt al om je casetemp 5 tot 10 graden omlaag te brengen), koelprut goed aanbrengen, en natuurlijk een kwaliteitskoeler (hoeft NIET duur te zijn! check de Spire Whisperrock 3 bv.) op je proc :).

Voor de TS: die Pal 8045 is een prima koeler, ook voor je T-Bred, dus kijk ook eens naar andere zaken als airflow in je case :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Mijn Xp 1800+ (palomino)@ 1533 word idle tussen de 37 en 41 graden en stressed tussen de 44 en 48 graden met een Zalman CNPS 6000Cu . :D

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2003 11:50 ]

Pagina: 1