[linux] strippen van onnodige dingen

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 15:26

morphje

let's all love lain

Topicstarter
start situatie
een een bak geinstalleerd met gentoo of lfs of wat je ook maar wilt.

gewenste situatie
een bak met alleen de nodige dingen zonder compilers en dev libs.

hoe het te doen:

zie hier het probleem. Gentoo is wat mij betreft ideaal voor het maken van een linux distro, alleen als je een website en mailserver voor extern heb wil je eigenlijk geen compilers ed op je machine hebben. 1 omdat je wil voorkomen dat als je een bug hebt in een cgi script of php script dat mensen je bak gaan exploiten 2. het is toch alleen maar nodig voor compilen enzo, voor functionaliteit is het niet nodig.

wat heb ik al bedacht:

een install van gentoo op een aparte partitie. Deze word alleen maar gemount indien nodig voor bijvoorbeeld updates. Uiteraard in een chrooted omgeving.
Stel je hebt je apache opnieuw gecompiled, dan zet je in je chrooted /etc een apache config met port 8080 oid zodat je netjes je apache kan testen en je originele (en vooral werkende) apache werkt gewoon door terwijl jij je nieuwe apache test.

wat ik nog nodig heb:

een handige howto/tutorial oid om te weten wat ik eigenlijk nodig heb en wat niet. Een basis install van gentoo is al gauw 1 gig. als je /usr/portage en /usr/src/linux wist, dan verwijder je al snel een gig. Echter zit je nog steeds met al die libs en compilers die voor het functioneren niet nodig zijn.

Komt eigenlijk neer hierop: hoe weet ik wat nodig is en wat niet? simpele dingen zoals rm gcc kan ik ook wel bedenken, echter welke libs ? hoe weet ik welke progs afhankelijk zijn van andere? etc etc.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

morphje schreef op 30 March 2003 @ 15:11:
start situatie
Komt eigenlijk neer hierop: hoe weet ik wat nodig is en wat niet? simpele dingen zoals rm gcc kan ik ook wel bedenken, echter welke libs ? hoe weet ik welke progs afhankelijk zijn van andere? etc etc.
ldd

Maar de vraag die ik eigelijk wil stellen is : Waarom in godensnaam met Gentoo/LFS :?
Pak dan Debian, Debian zit een stuk beter inelkaar m.b.t. packages en hoeft niet alles te compileren (Dus gcc heb je sowieso niet nodig)..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 14:11

Arioch

<geek>

Je kan bijvoorbeeld 'emerge -K gcc' gebruiken als je een compiler nodig hebt. Als apache gecompiled is verwijder je hem terug met 'emerge -C gcc'.
Het grote voordeel is dat je gcc dan niet telkens hoeft te compilen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:03

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hoort mij niet zeggen dat het niet kan met Gentoo, maar ik zou er zelf voor kiezen om voor zoiets Debian of misschien Slackware te gebruiken. Een Debian-installatie van minder dan 60MB is prima mogelijk en je hebt het voordeel dat security-updates voor je geregeld kunnen worden, wat de veiligheid verder vergroot.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
http://hints.linuxfromscratch.org/hints/stripped-down.txt

gevind. Dit is toch een best handige howto voor het strippen van. Ik zou natuurlijk ook slack kunnen nemen, tuurlijk, alleen slack heeft de nare eigenschap dat ze niet echt vaak updaten.

Debian is ook leuk, zekers, alleen bijvoorbeeld een kernel wil ik altijd nog wel zelf willen compilen. Die kan ik dan compilen vanuit me chroot-bouw setup en kopieren naar de main /boot om zo te kunnen testen.

ik wil namelijk niet me gcc in me main setup hebben. en die -K optie is op zich wel leuk, alleen niet echt praktisch. gewoon vanuit veiligheid, maar een compiler is wel nodig voor een kerneltje bouwen, maar niet voor main operation.

Maar de vraag was niet "wat moet ik nemen", de vraag was "wat kan ik wel en niet weggooien"

[ Voor 20% gewijzigd door morphje op 30-03-2003 16:14 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

morphje schreef op 30 March 2003 @ 16:11:
Debian is ook leuk, zekers, alleen bijvoorbeeld een kernel wil ik altijd nog wel zelf willen compilen. Die kan ik dan compilen vanuit me chroot-bouw setup en kopieren naar de main /boot om zo te kunnen testen.
Dat kun je via een andere debian bak fixen, questie van de inhoud van kernel-package op de juiste manier toepassen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

ik heb linux in 900kb zitten excl kernel :) en de "grote" glibc versie. Ben bezig met X dan komt er zo'n 100 a 200kb bij :) klein genoeg toch?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• morphje

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Skinkie schreef op 30 March 2003 @ 16:14:
ik heb linux in 900kb zitten excl kernel :) en de "grote" glibc versie. Ben bezig met X dan komt er zo'n 100 a 200kb bij :) klein genoeg toch?
details graag. Zijn wel handig om te weten misschien ?

edit: details over hoe je het gebouwt heb bedoel ik dan hier uiteraard :)

[ Voor 15% gewijzigd door morphje op 30-03-2003 16:26 ]

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

zal ff de specs editen :) iig LFS :)

Specs had een image nodig dat ik als initial ramdisk kon gebruiken, had netwerk nodig. Ik had namelijk een nieuw laptopje met alleen fx geen floppy geen cd en een harddisk. Voor m'n vorige laptopje had een hele kleine harddisk gebruikte ik small linux (2 floppen root/boot zonder netwerk). Ik dacht dat ga ik zelf beter doen, dus eerst testen of linux uberhaupt werkte en dat deed het...

Dus bouwstenen voor uber kleine install...

een minidistro (LFS) bouwen voor i386 (heb eventueel scriptje voor je)
eventueel ulibc, ligt aan je eisen
busybox (met wat aanpassingen, standaard doet soms iets te veel, en ik heb wensen :+)
tinylogin

voor de laatste 3 in er een howto op tinylogin site, maar ik vond het om te netwerken met een pcmcia kaartje niet echt te doen.

Bedoeling is dat je eerst je mini distro maakt maarin je lekker kan chrooten, dan compile je de drie onderstaande (en eventueel overige utils tegen ulibc), stript alle files en maak je een ext2/minixfs van 4mb plak je alles wat je nodig hebt er in... umount je 4mb loopedfs je gzipt de boel en whala :)

en kernel maken is ook best wel handig, maar dat kun je zelf wel (natuurlijk wel in je minidistro doen)

[ Voor 95% gewijzigd door Skinkie op 30-03-2003 16:33 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

morphje schreef op 30 March 2003 @ 16:11:
http://hints.linuxfromscratch.org/hints/stripped-down.txt

gevind. Dit is toch een best handige howto voor het strippen van. Ik zou natuurlijk ook slack kunnen nemen, tuurlijk, alleen slack heeft de nare eigenschap dat ze niet echt vaak updaten.
Net is er een nieuwe sendmail uitgekomen, gezien een grote security lek in de vorige, nog voor hij op T.net vermeld stond zat het nieuwe pacakge alweer in Slackware-current

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
En om dat het een serurity fix is staat hij ook in slackware-stable:

http://www.slackware.com/changelog/stable.php?cpu=i386 :Y)

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Het is niet de bedoeling dat dit een "neem deze distro" thread wordt. Er is opgemerkt dat de topicstarter voor dit doel wellicht naar andere distributies moet kijken, en als hij daar verder geen behoefte aan heeft, dan mag het bij die opmerking blijven. Gelieve dus verder te gaan met het originele probleem.

Wij danken u voor de aandacht :)
Pagina: 1