Dan moet je ook software hebben die een signaal geeft die dan weer in een IC moet worden omgezet in spanningen. Als je een fading LED wil maken heb je een stuk complexere schakeling nodig, want anders ben je met 3 transistors en wat solderen klaar.
Een multi-color-LED als in "2 LED's in 1 huisje" is niet zo moeilijk: iedere LED apart aansturen. Dan kan je rood (ene LED aan), groen (andere LED aan) of oranje (beide LED's aan) maken. Als je met mulit-color-LED die dingen die ze -oa- bij Conrad hebben (4 LED's in 1 beuizing, 6 pennetjes), dan word het een stuk lastiger. De werking van die LED's is dan vergelijkbaar met een analoge monitor : per afzonderlijke kleur kan je namelijk de intensiteit regelen (AFAIK). Word lastig met een LPT-poortje... Ik heb het ooit geprobeerd onder good ol' DOS (C++) maar daar ben ik maar mee opgehouden.
if you're gonna be dumb you gotta be though
Als je een RGB-led bedoelt, dan word dat lastig.. dan heb je er echt een microcontroller bij nodig denk ik.
neuy denk als je met pwm doet niet, maar neemt wel vele cpu usage in beslag denk ik
Als je bv een RGB led wil laten faden kan je misschien de 3 pinnetjes voor de aansturin heel snal laten knipperen. Als dan de rode 100 per 100 perioden knipperd is alles rood. Maar als je de rode en de groene omstebeurt laat knipperen lijkt het oranje. Op die manier hoef je niet met voltages te klooien maar alleen met frequentie's. Dat lijkt me wat minder moeilijk. (tenzijn de LPT poort dat niet kan natuurlijk, met 100Hz knipperen
)
De LPT kan in principe frequenties tot een tiental kilohertzen halen, ik denk dus dat als je even op een goeie manier een programma inelkaar flanst je best met alleen een LPT--plug en zo'n ledje een heleboel kleurtjes inelkaar kan zetten. Ik hoop wel dat je een beetje kan programmeren tho'...
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Ik weet toevallig dat het een led is met 4 pinnetjes er aan. En dat weet ik omdat ice t (Arjan) een vriend van mij is. En dit is de LED:

Meer info over de leds vind je op Laupro.nl
http://www.laupro.nl

Meer info over de leds vind je op Laupro.nl
http://www.laupro.nl
P4 3,0HT @ 4,0Ghz. ,Gigabyte 8KNXP ,Corsair TwinX XMS3200 , Dangerden/Asetek/Aqua Comp. WC,Tagan 480W.
hier: http://www.moddingtech.de...at=modding&page=softfader
hebben ze ook zoiets gedaan..ik denk als je die een beetje aanpast, dat het wel moet lukken...
Laat ff weten als je een compleet schema hebt, ikke wil het namelijk ook. Heb alleen nog geen tijd gehad om t schema uit te pluizen
hebben ze ook zoiets gedaan..ik denk als je die een beetje aanpast, dat het wel moet lukken...
Laat ff weten als je een compleet schema hebt, ikke wil het namelijk ook. Heb alleen nog geen tijd gehad om t schema uit te pluizen
Rein_stein: Kweenie hoor, het lijkt mij een beetje heel erg loos om relais en optocouplers voor zoiets in te zetten. Dit schema is namelijk bijvoorbeeld ook compleet galvanisch gescheiden van de LPT, en da's iets wat je niet echt nodig hebt als het enkel om een ledje gaat. Mocht je dit willen opbouwen geef dan even een gil, ik kan het schakelingetje waarschijnlijk reduceren tot 8 transistorretjes + 8 weerstandjes.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Sterker nog ..Sprite_tm schreef op 30 maart 2003 @ 21:33:
Rein_stein: Kweenie hoor, het lijkt mij een beetje heel erg loos om relais en optocouplers voor zoiets in te zetten. Dit schema is namelijk bijvoorbeeld ook compleet galvanisch gescheiden van de LPT, en da's iets wat je niet echt nodig hebt als het enkel om een ledje gaat. Mocht je dit willen opbouwen geef dan even een gil, ik kan het schakelingetje waarschijnlijk reduceren tot 8 transistorretjes + 8 weerstandjes.
dat schema is helemaal "bleut" , wie gaat er nou met relais een DA converter bouwen ?
Je kunt door middel van PWM via de LPT de 3 pootjes van het ledje aansturen (de 4e is de min) en zo elke gewenste kleur creeren. Vergt enkele programmeerervaring en zal misschien een beetje CPU kosten maar dat kan nooit veel zijn lijkt me.
Je kunt ook dit schema toepassen en dan ipv het timer IC (NE555) wat pulsen afgeeft, de LPT de pulsen laten afgeven. Je moet alleen wel nog het schema een klein beetje editten omdat het nog is gemaakt voor de oude RGB leds die Conrad heeft met 6 pootjes en de RGB's die jij straks op je deurmat vindt een nieuwere is die werkt met 4 pootjes. (me is organisator van die actie
)
Je kunt ook dit schema toepassen en dan ipv het timer IC (NE555) wat pulsen afgeeft, de LPT de pulsen laten afgeven. Je moet alleen wel nog het schema een klein beetje editten omdat het nog is gemaakt voor de oude RGB leds die Conrad heeft met 6 pootjes en de RGB's die jij straks op je deurmat vindt een nieuwere is die werkt met 4 pootjes. (me is organisator van die actie
Pagina: 1