Aureal vortex hangt kernel

Pagina: 1
Acties:

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Hey!
Nadat mijn ouders een nieuwe pc hebben gekocht, heb ik er een geluidskaart bij. Een aureal vortex om precies te zijn. om te beginnen gaf lspci dit aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Thijs:/home/thijs# lspci -v | grep -iA4 aureal
00:0a.0 Multimedia audio controller: Aureal Semiconductor Vortex 1 (rev 02)
        Subsystem: Diamond Multimedia Systems Sonic Impact A3D
        Flags: bus master, medium devsel, latency 32, IRQ 5
        Memory at de000000 (32-bit, non-prefetchable) [size=128K]
        I/O ports at bc00 [size=8]
Thijs:/home/thijs#

Goed, zit er dus in.
Ik heb drivers gedownload van Deze Site.

Uitpakken... En in de README stond dat als je een vortex 1 had je make install10 moest doen.. dat gedaan, hij gaat compilen, copied een module en insmod hem.

Dat werkte allemaal goed, als ik in XMMS wil spelen hoor ik niets, maar hij begint ook niet te spelen, de OSS plugin is ingesteld om Aureal 8810 te gebruiken, maar naar handmatig /dev/dsp2 in te stellen werkt het geluid ook.

Als ik echter wat afspeel hoor ik het (wel wat zacht, maar dat is omdat ik niet de juiste mixer heb gekozen, dat doet nu niet ter zake) , maar naar 5 seconden hangt de module en de gehele kernel, alleen een reboot werkt dan nog.

dmesg leverde geen bruikbare info op.... Het gaat hier om Debian testing, kernel 2.4.19.

Als ik op google zoek vind ik helaas geen soortgelijke problemen, daarom vraag ik het maar hier.

Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken :?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Kan het geen conflict zijn met de andere kaart? Wellicht kun je het eens zonder de oorspronkelijke kaart proberen of om te beginnen eerst zonder die module. :)

• Thijsch
Nu zit ik al uren te inetten zonder die module geladen met de kaart erin.. het lijkt dus echt in de module te zitten. Misschien kan ik het IRQ erbij opgeven...

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik heb hier een Aureal Vortex 8820 uit een oud pctje gesloopt [kaart zelf was niet zo oud geloof ik], komt heel prima geluid af maar na een bepaalde tijd gamen of een tijdje een film kijken bevriest dat ding ook m'n hele systeem :(

K'heb ookal overal gezocht naar drivers etc, en kwam behoorlijk vaak hetzelfde probleem tegen - bevriezen van het systeem door deze kaart.

Nou denk ik dat je met jouw kaartje, 1 stap eerder uitgebracht hetzelfde vage prob zult hebben... [Nou draai ik winXP en jij blijkbaar geen windows :? ]

Als er iemand een oplossing heeft... Graag.

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Thijsch
scatman_II: Dit is NOS ;) Ik draai linux, de bak waar ik de kaart uit heb gehaald draaide in het begin win 98 en later win2000 bij beiden werkte het perfect. Maar als het onder winXP ook zo vaag gaat, zou je bijna denken aan een ontwerp fout op de kaart :?

• Scatman_II

Scatman_II

ParaDot schreef op 30 March 2003 @ 12:20:
scatman_II: Dit is NOS ;) Ik draai linux, de bak waar ik de kaart uit heb gehaald draaide in het begin win 98 en later win2000 bij beiden werkte het perfect. Maar als het onder winXP ook zo vaag gaat, zou je bijna denken aan een ontwerp fout op de kaart :?
offtopic:
Ik weet dat het NOS is, die smile is een beetje overkill voor wat ik bedoelde :D

En ja, volgens mij klopt dat... K'heb me trouwens rotgezocht naar goeie drivers voor dat ding, en ben daarbij veel forums met problemen tegengekomen over deze kaartjes... Eigelijk allemaal dezelfde soort problemen, er is dus wel degelijk iets mis met deze kaart ja :)

[edit]
K'ben wel opgelucht dat Linux die problemen blijkbaar ook heeft 8)7

[edit 2]
* Scatman_II heeft google d'r weer ff bijgepakt en ziet iets over problemen met Via based chipsets...

[ Voor 13% gewijzigd door Scatman_II op 30-03-2003 12:34 ]

• Thijsch
Hmm... ik heb een via chip op mn MOBO.. :( dan maar de oude kaart er weer in

• Scatman_II

Scatman_II

ParaDot schreef op 30 March 2003 @ 18:36:
Hmm... ik heb een via chip op mn MOBO.. :( dan maar de oude kaart er weer in
W8 ff, ik heb een site gevonden waarmee je die bug [ieg in winxp...] kunt fixen:
http://aureal.tech.nu/

Misschien nog het proberen waard... De mijne lijkt nu ieg goed te werken :)

Pagina: 1