2 TV-kaarten in 1 PC

Pagina: 1
Acties:

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14
Wie heeft 2 TV-kaarten (gebaseerd op Philips SAA 7134 chip) in 1 PC ?
Voor diegenen, en alle andere Tweakers die nu gaan nadenken, hoe krijg ik dit werkend ?
Heeft er iemand broncode voor een TV-kaart die is aan te passen (bij voorkeur in pascal/delphi, anders C++(maar dan moet ik mijn basiscursus weer opfrissen) ?

eagle

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zal moeilijk gaan... je zit met de overlay die gebruikt word...

Alles kan stuk.

• Brothar
Ja, en ?
Is toch 'alleen maar' sprake van veranderen van bytes in grafisch geheugen ?
(waarom kan maar 1 overlay ?)

eagle

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De driver van de kaart schrijft op het VGA geheugen... (dacht ik te weten..)
Da's lastig te veranderen...

Alles kan stuk.

• Brothar
Ik heb nog ergens kopie uit een boek, waarin in machinetaal een VGA kaart wordt gevuld.
(assembler heb ik helaas nooit mee gewerkt; wel 's een boek gelezen over assembler op Spectrum Z80).
Dan moet je toch met een onbeperkt aantal bronnen het VGA-geheugen kunnen vullen: het enige dat je moet weten is de 'frames' van elk beeld (frame= rechthoek op het beeldscherm voor dat 'sub-beeld').

Oh, ja nu begrijp ik je: betekent dus eigenlijk herschrijven van de driver. Dat wordt dan een briefje : "Dear Bill .." (PC draait onder ME)

Maar op de site van Conexant (Bt 878 chip) staat info over aanpassen WDM-drivers. Heb ik wel al gedownload, nog niet gelezen ('k Ben geen echte techneut).

[ Voor 24% gewijzigd door Brothar op 30-03-2003 01:27 ]

eagle

Verwijderd

Soucecode voor Windows driver BT8x8 TV/capturecards: http://btwincap.sourceforge.net/
En ik denk eigenlijk dat je ook een kijkje moet nemen bij de DirectShow/DirectX SDK van Microsoft.

Waarom 1 overlay?
Misschien omdat er maar 1 plek (de VGA kaart zijn geheugen) is waar 2 overlaykaarten hun frames kunnen neerzetten?

----
The following are the basic steps in getting live TV onto your video (VGA) screen:
  • Get signal and demodulate video and audio
    The TV software controls the TV Tuner and the capture-IC to select a specified TV channel by frequency. It takes the modulated television signal and turns it into both a demodulated video and audio signal.
  • Convert video signal to digital format
    The demodulated video from the tuner is routed into the video digitiser and converted into a digital form using YUV 4:2:2 sampling. This is a high quality sampling scheme which results in resolution equivalent to 24-bits of RGB per video pixel.
  • Send audio to the sound card
    The demodulated audio goes to the LINE OUT jack located on the TV/Capture Card chassis bracket. The patch cable supplied with the card takes the audio signal to your sound card for processing.
  • Push the video image to the VGA card
    The video digitiser is also a PCI Master Mode device. After the video pixel's are digitised, the video digitiser 'pushes' them over the PCI bus into the memory of your PC's video (VGA) display card without requiring your PC's processor to do any work.
----
"the video digitiser 'pushes' them over the PCI bus into the memory of your PC's video (VGA) display card" - ofwel je videokaart drivers moeten wel meerdere banken toelaten voor overlays - en volgens mij was er maar 1 hardware overlay tegelijkertijd mogelijk in het Windows (video)driver model (WDM).

Misschien wel zo duidelijk als je verteld wat je doel is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 01:40 ]

• Brothar
Wat ik dus wil (oké, zou wensen), is dat elke TV-kaart zijn overlay 'pompt' naar de VGA-kaart , en dat de VGA-kaart bij de opbouw van de beeldlijne alleen die overlay toestaat, die voor dat beeldpunt is gedefinieerd.
V.w.b. geluid geldt dan dat alleen het geluid van de 'primaire overlay' actief is; de tweede TV-kaart moet dan in de volumeregeling van het besturingssyteem (= het speaker-icoon van Windows) automatisch gedempt worden.
Als je dan een secondaire, tertiaire etc bron tot primaire maakt, dan moet die demping dienovereenkomstige automatisch worden aangepast (waarna je met je 'geluidskeuze' een andere geluidsbron kunt selecteren)

Maar ja, 't zal wel te maken hebben met de geschiedenis: 1 beeld op een 8086.

Waar heb je die info trouwens vandaan ? Linkje ?

N.B. als je kijkt op www.KNC1.de zie je dat zij in hun software een Picture in Picture kennen; maar dat heeft denk ik eerder te maken met snel switchen van de TV-tuner voor dat frame

Merci, 'k zie nu je edit. Als ik iets voor elkaar heb, meld ik dat uiteraard hier (maar ik betwijfel mijn vermogen)

[ Voor 29% gewijzigd door Brothar op 30-03-2003 01:48 ]

eagle

Verwijderd

Er bestaan ook tuner/capturecards met meerdere inputs, zoals de Trust Surveillance System met 4 inputs. Hoe deze dat oplossen, zou je kunnen bekijken als je de driver download.

Op die manier zou je simpel pip kunnen maken.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

Cyphax

Moderator LNX/AI
Een tv-kaart MOET niet naar de overlay schrijven.... Ik heb er 2 (zitten niet allebei in dezelfde PC) maar die hebben gewoon de optie "use overlay" oid.
Je kan 't proberen (kan 't zelf ook trouwens :)) maar 'k vraag me af of die drivers elkaar verder niet in de weg gaan zitten.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Ik gebruik DScaler, (www.dscaler.com) geweldig programma, en je kan er een hoop mee regelen, zo ook "overlay". Groot voordeel: Je hoeft helemaal géén drivers te installen. Het programma herkent gewoon je tv-kaart(en)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:19

Super_ik

haklust!

een tv-kaart hoeft niet altijd overlay te gebruiken, meestal staat er idd wel ergens een vinkje in de settings. anders kan ik ook geen tv kijken op mn 2e scherm :) zonder overlay is wel wat processorintensiever :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Brothar
Intussen heb ik een duitse fabrikant/leverancier van TV-kaartjes gemailed (gisteravond).
http://www.knc1.com
Vanochtend om 11 uur hebben ze mij al geantwoord ! (kom om die service maar 's bij een nader).

Het blijkt dat hun ontwikkelafdeling tot 4 TV-kaarten in 1 PC heeft werken.
Ter voorbereiding op een inkoopaktie heb ik ze om voorwaarden gevraagd.

[ Voor 4% gewijzigd door Brothar op 31-03-2003 17:31 ]

eagle

Pagina: 1