[W98+2k+XP] CPU upgrade = OS opnieuw install ?

Pagina: 1
Acties:

• gerbruggeman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-07 17:39
Kennis-vraag voor de experts B)
(dus niet of het bij jou wel of niet werkt,
systeemwerking/betrouwbaarheid staat voorop) :

Ik heb een Multiboot met Win98se, Win2000 en XP,
en ga upgraden van een AMD1400 naar een AMD XP2000+.

Welk OS MOET ik opnieuw installeren bij de CPU-upgrade ?
Zijn er andere (minder bewerkelijke) methoden om dit voorelkaar te krijgen ?
Bijv bij System-properties enkele devices eruitgooien en opnieuw hardware detect doen ?
Vraag is in dat geval natuurlijk welke devices precies eruit moeten... 8)7

Help Java!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Ik heb laatst hier een topic gelezen waarbij iemand problemen met XP nadat na een dergelijke upgrade... Mijn gevoel zegt echt dat (als je gelukt hebt) 2000 en XP er wel tegen moeten kunnen, maar dat Win98 problemen gaat geven...

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 11:17
XP en 2000 geen probleem
98 reinstallen

• QSYS
  • Laatst online: 23-04 01:13
2000 ben ik niet zo zeker van, bij mij was het van 900 AMD naar 1400 AMD nieuwe install, met XP ging het de laatste keer ook niet zo lekker met upgrade van proc.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

kan iemand uitleggen waarom dat zou moeten ?

Of is het zo dat een nieuwere processor betere machinecode aankan en Windows (Windows ?) bij installatie de voor de dan geïnstalleerde cpu de installatie optimeert (Windows ? Linux, ja , maar Windows ? nou ja, niets is onmogelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 30-03-2003 01:16 ]

eagle

• Cpt.Morgan
  • Laatst online: 23-11-2025
Brothar schreef op 30 maart 2003 @ 01:11:
kan iemand uitleggen waarom dat zou moeten ?
Zelfs voor de processor worden specifieke drivers en libraries gebruikt... Nieuwe processor -> dan werkt het zaakje dus niet meer...

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Tjonge, dus ook Windows voert een (bijna) optimale installatie uit.
(jammer van al die overbodige .inf -files op mijn HD)

eagle

Verwijderd

Wanneer je alleen de CPU upgrade hoef je weinig te doen. w98 ziet geen verschil tussen de beide cpu's, en w2k en XP regelen dit verder zelf.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-09 19:50
Cpt.Morgan schreef op 30 March 2003 @ 01:20:
[...]
Zelfs voor de processor worden specifieke drivers en libraries gebruikt... Nieuwe processor -> dan werkt het zaakje dus niet meer...
2000 en XP regelen gewoon zelf de drivers. Van 2000 weet ik het niet zeker, maar XP kan dat best zelf aan. Ik heb sinds een week ongeveer een ander moederbord en een andere processor en zonder Windows XP opnieuw te installeren werkt alles nog perfect :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Tja, ligt eraan.

Heb gisteren nog cpu upgrade gedaan bij iemand met dualboot XP en Win 98 en daarna gaf XP BSOD terwijl Windows 98 prima bootte!

Dues gewoon ff re-install (repair) XP en alles werkt.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-09 11:49
eigenlijk is dit onzin, want dan zou je windows ook opnieuw moeten installeren als je je cpu overclockt

NL: 3x Victron Multiplus II 5000VA, 1x Victron SmartSolar MPPT RS 450/200, 50kWh (3x Yixiang v2 met EVE MB30's) | IT: Deye SUN-15K-SG01HP3-EU-AM2, Deye BOS-G50 Pro (51,2kWh HV)

Verwijderd

ff tussendoor : Waarom heb je in's hemelsnaam een triple boot van 98, 2000 en XP?
OverSoft schreef op 30 March 2003 @ 13:38:
eigenlijk is dit onzin, want dan zou je windows ook opnieuw moeten installeren als je je cpu overclockt
Het is meer de verandering van mobo die het em doet. Zeker al als je naar een mobo gaat met een andere chipset. Als je een VIA chipset had, en die heb je bij je nieuwe mobo opnieuw, dan denk ik wel dat het goed gaat eigenlijk.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 13:42 ]

• Tycho2
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik denk dat het bij XP zeker moet kunnen, aangezien hij via windowsupdate ook af en toe processor driverupdates binnen haalt. Dus als er een andere driver voor die processor nodig is zal hij dat wel gewoon aangeven en installeren....

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
De vraag waar het om gaat is of het bij een processor-upgrade nodig is te herinstalleren. Het moederboard blijft hetzelfde.

Bij upgrade naar het zelfde type CPU van een hogere snelheid hoeft dat niet.

Bij upgrade naar een ander type (T-bird naar Athlon XP etc.) lijkt het me voor Windows 98 niet nodig maar bij Windows 2000 en XP zeer waarschijnlijk WEL. Dus bijv. een repair-installatie.

Je kunt het ook gewoon proberen, en je data goed backuppen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• gerbruggeman
Oei, wat een moeilijke.
Bij win2k en XP niet en bij win98 wel re-installen....
En anderen zeggen weer het tegenovergestelde.
Wat moet ik nou ?
Alles maar opnieuw installen to be on the safe side ?
Da's een hoop werk.

Enige wat ik wel weet is dat de XP (in tegenstelling tot de Thunderbird) SSE understeund.
Vraag is of de OSSEN dat automatisch herkennen en de drivers ervoor gaan gebruiken of dat dat anders werkt.

Help Java!

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 13:40:
ff tussendoor : Waarom heb je in's hemelsnaam een triple boot van 98, 2000 en XP?
W98se voor antieke programma's en spelletjes (was voorheen ook voor de Asus V7100 Combo deLuxe die alleen goed Video capture deed onder w98, is vervangen voor de Matrox RT2000 met Flex3d kaart)
Win2k als stabiele werkomgeving voor Video-montage en compositing
WinXP-pro om te proberen. Ben daar nog niet helemaal tevreden over.

Help Java!

Verwijderd

(Ben net van een Tbird naar een TBred gegaan)

Uhh ja,
Ik draai om dezelfde redenen een triple Windows ME, 2K en XP boot, met nog eens Linux erbij. :9

XP heeft standaard maar 1 driver voor alle cpu's. Als je systeem niet meer PROCESSOR.SYS gebruikt omdat die driver is ge-update naar b.v. AMDK7.SYS, en je neemt een nog nieuwere, valt íe weer terug naar die PROCESSOR.SYS, en haalt bij de volgende update weer een nieuwere driver op.

Of een nieuwere versie van PROCESSOR.SYS met alle nieuwe CPU's erin, dat kan ook.

Voor AMD maakt het trouwens geen bal uit, hij herkent de type aanduiding niet maar het werkt gewoon wel met een "Unknown Processor Type".
Daarna als de boel draait, even weer Windows Update doen.

2K reageert er amper op, maar verder weer hetzelfde als XP.

ME reageert er helemaal niet op maar draait gewoon door, en 98(SE) lijkt mij echt wel hetzelfde wat dat betreft.. :)

Wat moet je doen ?

Voor een nieuwer type cpu plaatsen eerst de BIOS updaten, dan Windows updaten.

Start de machine met de BIOS op veilige settings, geen overklok of snelheids tweaks. Vaak kan een BIOS reset, met een jumper op het bord, helpen.
(Zie moederbord manual voor de jumper.)

En hou de voeding in de gaten, maar al te vaak wordt vergeten dat een nieuwere CPU ook een hogere klok draait, en (veel) meer stroom kan verbruiken.

Voor AMD systemen :
Als het niet lekker draait, controleer dan eerst in de BIOS de waarde op de 5 volt lijn, daar in de BIOS moet de 5 volt ca. 4.80 of hoger zijn . Onder volle CPU (en HD !!) belasting moet je boven de 4.75 blijven.

(12 Volt moet in de BIOS iets van 11.7 tot 12.5 zijn, maar is vooral met upgrades niet zo belangrijk, geldt meer voor de allernieuwste systemen en Intel systemen.)

Da's al ;)

PS Een OS dat hier wel wat moeilijk gaat is Linuxen met kernel versie 2.4.19 (Zowel Suse 8.1 als Redhat 8.0) terwijl b.v. Suse 8.0 met 2.4.18 vrolijk doorgaat.. :?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 04:04 ]

• gerbruggeman
Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 03:45:
...
XP heeft standaard maar 1 driver voor alle cpu's. Als je systeem niet meer PROCESSOR.SYS gebruikt omdat die driver is ge-update naar b.v. AMDK7.SYS, en je neemt een nog nieuwere, valt íe weer terug naar die PROCESSOR.SYS, en haalt bij de volgende update weer een nieuwere driver op.
Of een nieuwere versie van PROCESSOR.SYS met alle nieuwe CPU's erin, dat kan ook. Voor AMD maakt het trouwens geen bal uit, hij herkent de type aanduiding niet maar het werkt gewoon wel met een "Unknown Processor Type".
Daarna als de boel draait, even weer Windows Update doen.
Bedoel je echt een Windows update of een hardware change detect ?
2K reageert er amper op, maar verder weer hetzelfde als XP.
En hoe zit dat dan met die SSE instructie die de Tbird niet heeft en de XP+ wel ?
ME reageert er helemaal niet op maar draait gewoon door, en 98(SE) lijkt mij echt wel hetzelfde wat dat betreft.. :)
Lijkt mij ook ja....
Wat moet je doen ?
Voor een nieuwer type cpu plaatsen eerst de BIOS updaten, dan Windows updaten.
...
Ik had 1010beta01a al een tijd terug geflashed met de Tbird erin B)
Voor AMD systemen :
Als het niet lekker draait, controleer dan eerst in de BIOS de waarde op de 5 volt lijn, daar in de BIOS moet de 5 volt ca. 4.80 of hoger zijn . Onder volle CPU (en HD !!) belasting moet je boven de 4.75 blijven.
4,95 volt stabiel is dus goed ? :)
(12 Volt moet in de BIOS iets van 11.7 tot 12.5 zijn, maar is vooral met upgrades niet zo belangrijk, geldt meer voor de allernieuwste systemen en Intel systemen.)
12,52 volt stabiel :O

Help Java!

Verwijderd

Windowsupdate, om de laatste driver op te halen voor de CPU. En ik weet niets verder van jouw mobo en dus niets van de Bios versie.

Maar je ziet het gewoon als de Bios hem herkent, en windows ook.

PS Update vvoor de Linux kant, de ellende zit hem in de eeprom drivers van linsensors voor gkrellm. Gebruik alleen I2C-dev en de ISA en VIA686A modules.. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 16:35 ]

Pagina: 1