Toon posts:

Ik zie werkgroepen van anderen in explorer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier thuis diverse pc's staan en hangen ieder met een vast IPadres aan het Internet (mbv een switch).
Nu zou het leuk zijn om deze computers door heel het huis te kunnen benaderen, gewoon simpel via map delen en daar dan via explorer een netwerkverbinding aan te hangen.
Dus simpel een Werkgroep en klaar...
Rare is dat mijn XPbak niet te vinden is in de werkgroep als ik mijn firewall aan heb staan, zet ik die echter uit, dan geen problemen.
Alleen zie ik dan ineens een hoop andere werkgroepen van andere mensen.. Tja dat vind ik niet erg (maar neem aan zij wel).

Hoe krijg ik nu mijn xpbak, met firewall aan, toch aanwezig binnen mijn werkgroep (en krijg ik dus niet die andere werkgroepen er gratis bij)?

(mijn doel is eigenlijk om een echte fileSERVER in het leven te roepen, maar heb geen idee hoe ik zoiets ga regelen, dus voorlopig simpel mappen delen, tenzij iemand weet hoe ik 'n heuse FILESERVER aan de praat krijg)

Verwijderd

bedoel je met die switch een router ??
anders zou je de poorten van bestands en printerdeling dicht kunnen gooien van buiten af. Dacht dat het 139 - 141 was maar 100% zeker ben ik er niet van ....

Verwijderd

Topicstarter
switch = zelf denkende hub (ik heb dus geen router)
als ik die poorten dichtgooi, ben ik dan ook van die andere werkgroepen af?

Verwijderd

ff vraagje ... hoe heb jij je netwerk ??? Die XP bak zitten daar 2 netwerkkaarten waarvan 1 aan internet en de andere aan de switch (dus aan de andere computers) Of heb je alle pc's en je internet aan die switch hangen ?

Verwijderd

Topicstarter
eigenlijk niks meer dan alles aan een switch hangen

(om eerlijk te zijn: inet komt via kabel binnen op switch (hub)
daar gaat 1 utp naar een pc, 1 utp gaat nar een andere switch waar (2 soms 3) pc's aan hangen)

op 1 klooi pc (toekomstige fileserver als ik dat ooit voor elkaar ga krijgen) zitten 2 netwerkkaarten op alle andere pc's 1 netwerkkaart

Verwijderd

Hmm.. dan word het toch wat ingewikkelder. Neem aan de je niet zo'n geadvanceerde switch heb dat je in kan stellen welke poorten wat moeten blocken. Mischien dat je wat zou kunnen doen met de instellingen van tcp/ip in windows. Dat je tcp/ip filtering gebruikt om toegang te geven op je computers. Maar daar los je niet het probleem mee op dat andere jouw werkgroep zien. Denk dat je daar toch echt een router voor nodig hebt.

Verwijderd

Ik neem aan dat je met vaste ip adressen werkt.
Dan moet je dan op die firewall die ip adressen van jouw pc's wel toestaan en de rest gewoon blokkeert.
Tenminste bij norton internet security kun je dit instellen. Weet niet welke firewall jij hebt?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je niet toevallig gewoon MShome als werkgroep? Trouwens volgens mij ligt dit meer aan jouw provider dat dit kan... Neem even contact op met ze.

Tweakers Discord

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21

xos

Is een bekend probleem bij @home. Die werkgroepen verdwijnen zeer spoedig weer.

Verwijderd

Topicstarter
werk inderdaad met vaste IP adressen
heb inderdaad een account via @home (wat weer wordt aangeboden via mijn universiteit)
kan ik ervan uitgaan dat die werkgroepen automatisch met de noordenzon vertrekken?
Ik draai Symantec Norton Personal Firewall 2003

ik heb overigens ook ooit eens iets opgevangen dat je zowel voor het Internet (dus de kabel@home de vaste Ipadressen gebruikt en voor t intern netwerkje zo'n 168.192.x.x ipadres gebruikt. m.a.w. met 2 ipadressen op 1 pc werkt.....

Verwijderd

je kan meerder ip adressen nemen idd. Moet je ff kijken bij de eigenschappen van je tcp/ip, daar geadvanceerd en daar kan je ip adressen toe voegen.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Of gebruik een router = veiliger enzo, en ze kosten geen bal meer tegenwoordig :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
ondertussen heb ik netjes overal de IPadressen van mijn pc's hiero op submit / access gezet in de firewall settings. Helaas zonder veel resultaat.
Mijn XP bak blijft nog steeds onzichtbaar. De andere 2 pc zien elkaar wel
(en om nu meteen een router te kopen, daar heb ik op dit moment ff geen 60euro voor over. t moet met eens simpele switch toch ook kunnen!

Verwijderd

Ik ben toch bang van niet aangezien je internet via de zelfde switch laat lopen als je locale netwerk. Als je geen filters per poort van die switch kan instellen dan staan de poorten voor bestands en printerdeling dus ook open op internet.

Denk dat je toch echt iets van een routertje moet hebben om van dit probleem af te zijn.
Je kan natuurlijk ook als je een pc 24/7 aan het staan daar een extra NIC in zetten en een NAT progje installeren. Je kan dan op die kaart die je voor inet gebruik je bindingen voor bestands en prinerdeling uit zetten en alleen tcp/ip er aan hangen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm daar zit wel weer wat in (dat die poorten dan dus ook open staan op Internet)
mijn internetverkeer via 1pc laten verlopen, vind ik jammer daar ik per pc direct het Inet op kan.

en alles pc's extra voorzien van een intern IP-adres, kan dat vrede in deze chaos brengen.
Heb al gekeken naar de tcp/ip instellingen, maar heb nog niks gevonden waar ik no geen ipadres kan invullen.
Pagina: 1