Toon posts:

Raar lawaai koeler

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Soms als ik mijn PC opzet, begint mijn koeler te draaien, maar maakt een zeer raar en hard lawaai, kraakt zo'n beetje precies, zeker niet normaal, veel lawaai, maar als windows dan begint op te starten, is dat gedaan, en maakt hij normaal lawaai terug. Dat gebeurt zo'n 1 op de 10 keer, en ik heb al gekeken en er steekt niets in de weg van draaden ofzoiets. Wat zou dit kunne zijn? Is het erg?

Thanks

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

fan is kapot, of iig de lager. Dan ratelt ie een poosje totdat ie wat warmer word. Vervangen dus, of smeren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Heb ik ook een tijdje gehad , maar na een maand was het in ene afgelopen, denk dat er een beetje stof in zit; zoals Microkid zegt smeren of vervangen.

Verwijderd

Hmm, bij me'n Radeon 9700 Pro MAYAII heb ik het sinds kort ook. Telkens als ik mijn PC aan zet maakt ie een klere herrie, en dan in Windows weer normaal.

Misschien zou je je FAN een keer helemaal schoon kunnen maken. Of een passieve kopen!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

jah passief op je CPU, right?
dat gaat niet lukken, tenzij je een P4 hebt en niet naar performance kijkt (P4's switchen terug als ze te heet worden)

tis idd ff fan vervangen of stof verwijderen en smeren.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

stof verwijderen en smeren kan je proberen (jeetje lijkt wel 5 dec met mijn rijmpjes :) ) maar heb eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat een fan het daarna weer normaal doet... Sterker nog heb het wel mee gemaakt dat je na het schoon blazen van een fan je je fan de eeuwige jacht velden in helpt.

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dit heb ik ook gehad met een ThermalTake Volcano 7, ik heb toen het tempsensor ding erafgesloopt en toen deed hij weer goed, hij draait nu alleen wel altijd op max. snelheid :P

Verwijderd

sorry, ik dacht dat de topic startet en GPU fan bedoelde.

En anders is waterkoeling een optie, maar wel een dure optie.
FireWurX schreef op 30 maart 2003 @ 00:01:
jah passief op je CPU, right?
dat gaat niet lukken, tenzij je een P4 hebt en niet naar performance kijkt (P4's switchen terug als ze te heet worden)

tis idd ff fan vervangen of stof verwijderen en smeren.

• Qylos
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 17:31
Ik heb het zelfde gehad met een Savage 4. Toen bij het aanzetten begon dat ding een herrie te maken ongeveer 10 minuten lang :D Ik ontdekte het pas dat het de savage was toen ik een nieuwe videokaart kocht :)

9800X3D | 4090 TUF | 64 GB DDR5 6000

• Tom Yam
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-08 16:08

Tom Yam

(>'.')>

gelukkig ben ik niet de enige met een pc die raar geluid voortbrengt. wanneer ik m aanzet dan ratelt ie erg lang terwijl ie gewoon opstart. ratelen is niet echt goed te omschrijven... het is iig zeer hinderlijk!

na een tijdje hield ie gewoon op... maar nu blijft ie heel erg lang ratelen. na een klap op de kast houdt ie daarmee op maar is imo niet de ideale oplossing. soms gaat ie na 2 seconden dan weer ratelen maar na een paar tikken stopt dat meestal wel..

zelfde probleem als hierboven beschreven dus?

en hoe vervang/smeer ik lagers van een koeler? zonder m meteen naar de eeuwige koelerjachtvelden te helpen?

alvast bedankt

oke op die fiets ^_^ dan weet ik dat ook

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

beetje naaimachine olie tussen de fan houder en de bladenhouder doen.
maar dan nog houdtie et niet lang meer vol
gewoon een nieuwe fan kopen, want die gaat binnenkort echt helemaal dood

• Tom Yam

Tom Yam

(>'.')>

... iig bedankt... maar nu is de fan gewoon stil (staat al tijdje aan)... hoe bedoel je hij gaat binnenkort dood? stopt ie er mee? (met alle gevolgen van dien??)... dat zou uhm.... lastig zijn :S

thnx voor de tip ik zal t ff proberen etc

[ Voor 17% gewijzigd door Tom Yam op 03-10-2003 18:22 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jah die fan gaat binnenkort helemaal kapot.
als een fan gaat ratelen is hij snel aan vervanging toe.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

da_prinz schreef op 03 October 2003 @ 18:03:
... iig bedankt... maar nu is de fan gewoon stil... hoe bedoel je hij gaat binnenkort dood? stopt ie er mee? (met alle gevolgen van dien??)... dat zou uhm.... lastig zijn :S
Joh niet zo bang, die fan gaat nog wel even mee. Als een fannetje (vaak een northbridge fan overigens) bij mij zo'n soort geluid maakt, dan haal ik hem helemaal uitelkaar. LET OP! dat je het klemmetje niet verliest. Vervolgens smeer je hem in met siliconen spray en dan draait ie weer als een zonnetje. Beetje vaseline werkt ook wel.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

FireWurX schreef op 03 October 2003 @ 18:13:
jah die fan gaat binnenkort helemaal kapot.
als een fan gaat ratelen is hij snel aan vervanging toe.
de PSU fan van m'n server maakt als 2 jaar lang het geluid van een straaljager als ik hem aanzet, na ong. 30 sec is het weg, en tot nu toe draait hij verder nog prima.

• Tom Yam

Tom Yam

(>'.')>

oke ik ben enigszins gerustgesteld :)

thnx mensen

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

de laatste keer dat ik een ratelende fan had, wassie een week later helemaal gestopt.
was met geen mogelijkheid meer op elektriciteit draaiende te krijgen...
zal wel weer een uitzondering zijn....

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het op mijn Gigabyte 8SINXP1394 mb. Daar maakt niet alleen de chipsetfan herrie maar ook van de DPS. Ik begin volgens mij ook mijn videokaart(net nieuwe Geforce4 MX440 128MB 8x) te horen. Echt een herrie maakt dat ding. Ik heb geen zin om alles te gaan vervangen want het mb is in een bigtower ingebouwd met in totaal 8 harde schijven en 2 cdrompspeler. Ik kan nauwelijks nog bij de apparatuur dus wat moet ik dan om te gaan vervangen? Want dan moet ik er meteen 3 fannetjes vervangen en dat wordt toch niets om alles los te halen en zo.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

[search=ratelende fan]

Sja, als het eerste resultaat al meteen precies hetzelfde is als wat jij nu hebt concludeer ik toch dat je niet zelf gezocht hebt ;). Dit is gewoon echt al eerder langsgekomen. Zoek volgende keer eerst zelf even rond voor je een topic opent, meestal ben je echt niet de eerste die ergens tegenaan loopt :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.