[MDK 9.0] Haperingen geluid bij afspelen muziek, video, etc

Pagina: 1
Acties:

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Omdat ik toch is wilde weten of Linux een (deels) mogelijke vervanger voor mijn Windows omgeving kan zijn, heb ik Mandrake 9.0 geinstalleerd. Ik had eerst een aantal problemen met mijn netwerkverbindingen voor internet, maar dat heb ik inmiddels eigenhandig verholpen :)

Het enigste waar ik nu nog mee zit en waar ik zelf niet uitkom, is het volgende. Elke vorm van geluid die een systeem kan voorbrengen, dus via mp3,video, etc, geeft haperingen, sterker nog, XMMS bijvoorbeeld weigert te gaan spelen als ik op play druk. Echter, wanneer ik mijn muis beweeg, die op een usb poort aangesloten is (maakt niet uit welke, front of rear) gaat hij spelen. Zolang ik me muis blijf bewegen, gaat hij door met spelen, maar wanneer ik me muis stilhoudt hangt het geluid weer... :( Ik heb behalve het proberen van een andere usb poort geen idee wat ik verder nog kan doen. Ik heb Arts geupdate en opnieuw gestart, maar dat hielp ook niet.

Ik heb gister knoppix gedownload en gedraait vanaf cd, hier liep het geluid wel soepel. Waar kan het aan liggen dat het in Mandrake niet goed gaat? Thnx alvast, ik kom er, ook na zoeken etc niet zelf uit helaas. De instellingen van mijn geluidskaart zijn als volgt:

Sound Driver:3.8.a-980706 (ALSA v0.9.0rc2 emulation code)
Kernel: Linux 2.4.19-16mdk #1 Fri Sep 20 18:15:05 CEST 2002 i686
Config options: 0

Installed drivers:
Type 10: ALSA emulation

Card Config:
C-Media PCI CMI8738-MC6 (model 55) at 0xa000 irq 19

Audio Devices
0: C-Media OCI DAC/ADC (Duplex)

Synth Devices:
0: OPL3 FM

Midi Devices:
0: MPU-401 (UART)

Mixers:
0:mixer()()

[ Voor 20% gewijzigd door J0YR1D3R op 30-03-2003 11:14 ]

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

J0YR1D3R schreef op 29 March 2003 @ 22:05:
Elke vorm van geluid die een systeem kan voorbrengen, dus via mp3,video, etc, geeft haperingen, sterker nog, XMMS bijvoorbeeld weigert te gaan spelen als ik op play druk. Echter, wanneer ik mijn muis beweeg, die op een usb poort aangesloten is (maakt niet uit welke, front of rear) gaat hij spelen. Zolang ik me muis blijf bewegen, gaat hij door met spelen, maar wanneer ik me muis stilhoudt hangt het geluid weer... :( Ik heb behalve het proberen van een andere usb poort geen idee wat ik verder nog kan doen. Ik heb Arts geupdate en opnieuw gestart, maar dat hielp ook niet.
Heb je hetzelfde ook als je een PS/2 muis gebruikt ipv een USB muis?
Heb je het probleem ook als je artsd uit zet en bijvoorbeeld XMMS met ALSA of OSS output gebruikt?
Ik heb gister knoppix gedownload en gedraait vanaf cd, hier liep het geluid wel soepel.
Je zou kunnen nagaan of Knoppix OSS of ALSA gebruikt, en of er gebruik wordt gemaakt van artsd. Ook de versie van de kernel en artsd (indien gebruikt) zouden van belang kunnen zijn.
Ik heb een printscreen van m'n geluidsinstellingen hieronder gezet.
Uit NOS policy - updated 28/03/03 :
Wat zien we liever niet in NOS:
...
# topicstarts waarvan de informatie/foutmelding van een afbeelding moet worden gehaald
Het grote probleem met afbeeldingen is dat deze na verloop van tijd verdwijnen van de server waarop ze gehost staan. Op het moment dat zo'n afbeelding niet meer werkt verliest het topic informatie wat bijvoorbeeld heel vervelend is als mensen via de search jouw topic vinden.

We hebben dus liever geen informatie op plaatjes in topics, zeker niet als het plaatje (zoals in jouw geval) alleen wat tekst bevat dat net zo goed gecopy/paste had kunnen worden. Ik wil je daarom vragen je post aan te passen met de informatie in tekstvorm :)

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

je moet even je hardeschijf op udma zetten, als ie dat nog niet staat.. dit probleem had ik ook maar door met hdparm te klooien ging het goed in eens...

hdparm kun je runnen door als root hdparm te tikken of /sbin/hdparm

je kunt bijvoorbeeld dit proberen : /sbin/hdparm -u 1 -d 1 -c 3 /dev/hda in het bestand /etc/rc.d/rc.local te zetten.. waar hda je hdd is waar linux op staat ofcurz :) je kunt dit trouwens voor elke schijf doen...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• J0YR1D3R
  • Niet online
deadinspace schreef op 29 maart 2003 @ 23:25:

Heb je hetzelfde ook als je een PS/2 muis gebruikt ipv een USB muis?
Heb je het probleem ook als je artsd uit zet en bijvoorbeeld XMMS met ALSA of OSS output gebruikt?
Dan begint xmms simpelweg niet met afspelen, kan me muis niet bewegen dan, zal zo een andere muis proberen. Ik heb bij XMMS ALSA, OSS en artsd geprobeerd, alledrie geven ze het zelfde resultaat (dit zou toch moeten veranderen bij je instellingen van je geluidskaart waar nu ALSA staat toch :?, dit gebeurd namelijk niet volgens mij)
Je zou kunnen nagaan of Knoppix OSS of ALSA gebruikt, en of er gebruik wordt gemaakt van artsd. Ook de versie van de kernel en artsd (indien gebruikt) zouden van belang kunnen zijn.
Ga ik nu doen. (edit zo deze post wel met het resultaat)

Knoppix gebruikt OSS 1.2.7, kernel 2.4.20-xfs, de kernel is dus nieuwer. Ik zal ff kijken of de versie van OSS vereenkomt met die in Mandrake, anders update ik deze en misschien dat het dan goed werkt.
Uit NOS policy - updated 28/03/03 :

Het grote probleem met afbeeldingen is dat deze na verloop van tijd verdwijnen van de server waarop ze gehost staan. Op het moment dat zo'n afbeelding niet meer werkt verliest het topic informatie wat bijvoorbeeld heel vervelend is als mensen via de search jouw topic vinden.

We hebben dus liever geen informatie op plaatjes in topics, zeker niet als het plaatje (zoals in jouw geval) alleen wat tekst bevat dat net zo goed gecopy/paste had kunnen worden. Ik wil je daarom vragen je post aan te passen met de informatie in tekstvorm :)
Done, ik heb hier overheen gelezen denk ik, sorry :)
DAMAGE schreef op 29 March 2003 @ 23:43:
je moet even je hardeschijf op udma zetten, als ie dat nog niet staat.. dit probleem had ik ook maar door met hdparm te klooien ging het goed in eens...

hdparm kun je runnen door als root hdparm te tikken of /sbin/hdparm

je kunt bijvoorbeeld dit proberen : /sbin/hdparm -u 1 -d 1 -c 3 /dev/hda in het bestand /etc/rc.d/rc.local te zetten.. waar hda je hdd is waar linux op staat ofcurz :) je kunt dit trouwens voor elke schijf doen...
Done that, stond volgens mij al aan, anders had de rest ook heel traag moeten zijn. Probleem blijft hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door J0YR1D3R op 30-03-2003 11:55 ]

• J0YR1D3R
  • Niet online
Woei, het werkt :)
Ik heb via http://rpmfind.net/linux/...put-OSS-1.2.7-8.i386.html de xmms oss output geinstalleerd en nu doet alles het zoals het moet.

Verwijderd

Ik mag dan wel laat zijn, maar toch...
J0YR1D3R schreef op 29 March 2003 @ 22:05:
Card Config:
C-Media PCI CMI8738-MC6 (model 55) at 0xa000 irq 19
Een computer heeft toch maar 16 (0-15) interrupts?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

J0YR1D3R schreef op 30 March 2003 @ 12:05:
Woei, het werkt :)
Ik heb via http://rpmfind.net/linux/...put-OSS-1.2.7-8.i386.html de xmms oss output geinstalleerd en nu doet alles het zoals het moet.
Dus via arts-output -> brak, en via oss-output -> goed? Dan ligt het blijkbaar aan artsd. Staat artsd misschien niet op een te lage prioriteit of ingesteld op een hele kleine buffer?
Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 12:56:
Een computer heeft toch maar 16 (0-15) interrupts?
Niet als je een APIC hebt. x86 SMP bakken hebben altijd een APIC om de (afaik) 32 interrupts intelligente te kunnen routen naar verschillende CPUs, maar APICs duiken tegenwoordig steeds vaker op op uniproc borden.

Dat geldt alleen voor PCs btw, andere computers hebben doorgaans al veel meer interrupts.

• J0YR1D3R
  • Niet online
deadinspace schreef op 31 March 2003 @ 22:53:
[...]

Dus via arts-output -> brak, en via oss-output -> goed? Dan ligt het blijkbaar aan artsd. Staat artsd misschien niet op een te lage prioriteit of ingesteld op een hele kleine buffer?
Ik heb al met de prioriteit van arts gespeeld en ook met de buffers voor ik dit topic opende, het haalde allemaal nix uit. Als ik nu bij XMMS overschakel van oss naar artsd dan gaat hij inderdaad weer haperen, zet ik hem terug, gaat het weer goed :) Vind het maar vaag, maarja, problem solved. Kan het soms liggen aan de combinatie geluidskaart/artsd?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Mnee, dat lijkt me niet echt.

Dat met die muis is ook vaag btw... Alleen geluid als je je muis beweegt... Dat doet denken aan een IRQ probleem (geluid speelt alleen als er USB IRQs binnenkomen), maar met OSS heb je er weer geen last van :? Probeer het anders voor de gein eens met een alsa-output plugin voor XMMS...

• J0YR1D3R
  • Niet online
deadinspace schreef op 01 April 2003 @ 13:50:
Mnee, dat lijkt me niet echt.

Dat met die muis is ook vaag btw... Alleen geluid als je je muis beweegt... Dat doet denken aan een IRQ probleem (geluid speelt alleen als er USB IRQs binnenkomen), maar met OSS heb je er weer geen last van :? Probeer het anders voor de gein eens met een alsa-output plugin voor XMMS...
Volgens mij wordt het er niet echt duidelijker op :P

Ik heb ALSA 0.9 voor XMMS erop gezet en heb hiermee het volgende:
- ik druk op play
- XMMS gaat spelen
- ik druk next, hoe me muis stil, haper, haper....
- ik beweeg me muis, gaat weer vloeiend spelen en kan me muis stilhouden

Dit is iedere keer als hij het volgende nummer moet laden, behalve bij de eerste. Wat ik ook nog wel is heb met OSS en bij ALSA, is dat hij heel ff snel overslaat/hapert midden in een nummer, net het effect van een cd speler die een tikje krijgt. Het is vaak het geval is ik net wat load heb, starten van een programma of iets dergelijks. (kan dit komen omdat ik helemaal geen swap heb staan? Ik vind 768 mb intern wel genoeg eigenlijk en in me geheugen beheer heb ik nu met gaim, mozilla en xmms aan 170 mb gebruik)

Zat zelf ook al te denken aan een IRQ probleem, maar het blijft vaag
Pagina: 1