Elektronika: Ruis/toon op geluidsboxen door lekstroom ???

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ja, de titel wijst het al uit.

Overtijd, even draad leggen van elektriciteit, zet zekering uit, pak me meettoestel. Meet uit...

'78,6 Volt' "Huh ?" Kortom, na hier en daar nog wat probes ingestoken en op een andere plek kon ik nog 148V vinden ook.
(Tel die op en je krijgt vreemd genoeg 220V (plusminus)
-> ben ik tot de conclusie gekomen:
Wij zitten hier al (vrij lang) met een lekstroom. Vermoedelijk onder de 0.3A, want dan is de zekering weg.

Nu, om weer tot de titel te komen, stel dat dit defecte apparaat dat daar voor zorgt zo sporadisch pas dat doet. Kan dat dan zijn dat ik daar hinder van heb aan geluidsboxen op het net? Dat wil zeggen, ook al zijn ze afgeschermd, staat pc af, scherm ook btw, en geen andere zware verbruikers op die leiding tot aan de zekering, dat toch die lekstroom iets of wat doet aan me sinussignaal dat ik een lange 'toon' soms hoor.

1) Kan dat daarvan zijn? Als ik het geluid hoger zet via de boxen wordt de ruis wel
meer, en de toon héél lichtjes.
2) Stel dat het er niet van is, maar stel nu even hypothetisch dat het gewoon een
kleine variatie is op me netspanning. En dit veroorzaakt ruis op me boxen. Kan
ik dat dan wegnemen met simpelweg een 250V 1000µF C ertussen te zetten ?
(principe ruisfilter misschien?)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

kun je misschien even vertellen wat je gemeten hebt? Van het bovenstaande verhaal is geen chocola te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23237

SG >> AV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:32
Wil je een condensator over je stopcontact zetten, of in serie met je speakersetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Van Casemodding & Elektronika >> SG >> AV
Bedankt, had in SG me topic weer gepost, dacht dit te hadden geplaatst, preview te hebben gekozen en het daarom nadien niet meer terug te vinden.

Ik heb de spanning gemeten op de blote koperen draden op het uiteinde, geen toestellen op die moment die daar op die leiding instaken.

"Wil je een condensator over je stopcontact zetten, of in serie met je speakersetje?"

Over me stopkontact ??? Gaat/kan dat wel ?!??

Neen, in 'serie' dacht ik zo stomweg met me boxen op de netspannignslijn met me boxen. Of anders, tja...eigenlijk anders kon niet want het is niet me ingangssingaalv an me boxen daar iets mee scheelt, als ik dat niet gebruik en zelf uittrek, is de toon er vaak nog. (en tja, het geruis blijft)

[ Voor 36% gewijzigd door Mizitras op 29-03-2003 22:10 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de spanning gemeten op de blote koperen draden op het uiteinde,
geen toestellen op die moment die daar op die leiding instaken.
sorry, ik denk dat ik gewoon op een andere frequentie werk of zo.. ik maak uit je hele verhaal op dat je de netspanning gemeten hebt, en je kwam uit op 78,6 volt, klopt dit?
Neen, in 'serie' dacht ik zo stomweg met me boxen op de netspannignslijn met me boxen.
De netspanningslijn van je boxen? Je hebt actieve speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 29 March 2003 @ 22:38:
[...]

sorry, ik denk dat ik gewoon op een andere frequentie werk of zo.. ik maak uit je hele verhaal op dat je de netspanning gemeten hebt, en je kwam uit op 78,6 volt, klopt dit?

[...]

De netspanningslijn van je boxen? Je hebt actieve speakers?
heb netspanning tussen blote koper en zekering gemeten zoals je zei dus.
En ja, ik kwam jammer genoeg uit op een onwaarschijnlijke 78,6V.

De spanningslijn van me boxen is een andere, idd, daar misschien een ruisfilter of condensator (is dat niet hetzelfde bijna, of principe hetzelfde?) tussenzetten.
Mocht het gewoon een ruis op de netspanning zijn dat dat kan veroorzaken.
(weet ik dus niet of dat kan ten eerste, vraag ik dus ook).

Ik heb 'actieve speakers', met name een inlijn van de computer, en een draad die rechstreeks naar de stopcontact gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eerlijk gezegd durf ik nog steeds niet te zeggen wat je nu precies gemeten hebt. Naar eigen zeggen heb je eerst de zekering uitgezet (?) en toen 'op het blote koper' gemeten.

Zitten er aardlek-schakelaars in je meterkast?

De oorzaak van de ruis is hoogstwaarsch. het speakersetje zelf. Wat is het merk/type?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 25556 op 29-03-2003 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 29 March 2003 @ 23:02:
Eerlijk gezegd durf ik nog steeds niet te zeggen wat je nu precies gemeten hebt. Naar eigen zeggen heb je eerst de zekering uitgezet (?) en toen 'op het blote koper' gemeten.

Zitten er aardlek-schakelaars in je meterkast?

De oorzaak van de ruis is hoogstwaarsch. het speakersetje zelf. Wat is het merk/type?
Sorry voor al de onduidelijkheid.

Inkomend van de straat => grote regelkast => x-aantal losse zekeringen (één staat er van af) --------E blauw+zwart+aarding.
U = 78,6V daar.

Met zekering af dat was uiteraard, als die opstaat is het 220V.

Er zit een verliesstroomschakelaar, en de algemene is er ook nog eens.
Bij 0.3A gaat die al af.

de ruis is goed het speakertje, (300W boxen van Trust, hebik al vrij lang)
Maar de hogere toon soms die te pas en te onpas komt opdagen om ff aan te houden (minuut ofzo, tot half uur) is daar niet van. Dat hoor ik soms nog weleens, weet niet juist waar, maar ook in buurt van elektrisch apparaat. Schakelkast ook eens. (heel raar, weet het wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik begrijp niet wat je allemaal van plan bent, maar als je je zelf een hoop ellende wilt besparen, moet je die condensator NIET over het stopcontact (dus tussen de twee polen van de netspanning) zetten. Daar gaat de boel stuk van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Lampje schreef op 29 March 2003 @ 23:40:
Ik begrijp niet wat je allemaal van plan bent, maar als je je zelf een hoop ellende wilt besparen, moet je die condensator NIET over het stopcontact (dus tussen de twee polen van de netspanning) zetten. Daar gaat de boel stuk van....
Leuke ontploffing zeg ik... B) daar kan iemand in Irak nog U tegen zeggen. :o

Maar ff to the point:
Ik negeer even je brom/toon verhaal, want dat kan 1000 oorzaken hebben. en het kan goed zijn dat jouw "lekspanning" de veroorzaker is.

Wat mij "verbaasd" is dat je op een afgezette groep 78,6 V meet.
Waar meet je dat tussen? Fase en null, fase en aarde of null en aarde?
Je bent een beetje onduidelijk, hoe vaak je het nu ook al getiept hebt, ik vat 'm nog niet.
Maar als je tussen Fase en Null hebt gemeten (zwart en blauw dus bij jouw) dan behoor je daar zeker geen 78,6 V te meten. (dat moet veeeeel lager zijn, nabij 0)
Dan is er toch echt iets met de installatie in je huis mis!

Op welke andere plek vond je 148 V? Waartussen heb je dat gemeten (fase en null, fase en aarde of null en aarde)?

Afijn, wat ik er nu van snap (en da's nog niet veel) lijkt het net of deze groep via een apparaat (of lamp ofzo) met een andere groep is verbonden, waardoor er een spanning op blijft staan.

Draai alle groepen eens uit... heb je dan nog steeds 78,6 V? ...

o, enneh een verliesstroomschakelaar noemen de meeste mensen een aardlekschakelaar...

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 29-03-2003 23:59 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hij heeft 1 groep uitgeschakeld, de rest staat aan. Die groepen gebruiken waarsch. gezamenlijke nul, wat de 76,8 volt kan veroorzaken.

In een normaal woonhuis kan het best zo zijn dat gebruik van 1 groep in de andere groep spanningspieken/dalen veroorzaakt. Oplossing daarvoor is een filter, of een UPS. Die dingen koop je bij de Gamma of je computerboer, afkomstig van de gekozen oplossing. Gewoon ergens een condensatorretje neerploffen heeft weinig kans van slagen imo.

Trust setjes ruisen standaard al, maar dat sluit niet uit dat er nog andere factoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
Anoniem: 25556 schreef op 30 maart 2003 @ 00:17:
hij heeft 1 groep uitgeschakeld, de rest staat aan. Die groepen gebruiken waarsch. gezamenlijke nul, wat de 76,8 volt kan veroorzaken.

In een normaal woonhuis kan het best zo zijn dat gebruik van 1 groep in de andere groep spanningspieken/dalen veroorzaakt. Oplossing daarvoor is een filter, of een UPS. Die dingen koop je bij de Gamma of je computerboer, afkomstig van de gekozen oplossing. Gewoon ergens een condensatorretje neerploffen heeft weinig kans van slagen imo.

Trust setjes ruisen standaard al, maar dat sluit niet uit dat er nog andere factoren zijn.
Die 'filter' dat je dan voorstelt. Dat houdt gewoon piekspanningen tegen?
Of wat doet dat precies? En wat moet dat precies voorstellen, dat ik dus iets weet hoe het eruit ziet en dus niet met een high-tech betonmolen thuiskom ?

UPS, dat is zo'n doos die voornamelijk voor elektronika/hardware wordt gebruikt als noodvoeding? Is dat niet los van het net, of komt het net daar toe en filtert hij dat eigenlijk al (waarom dit apparaat voor mij dus nuttig zou zijn), en schakelt in wanneer het wegvalt.

Nou condensatoortje was niet mijn idee, gewoon het principe van afvlakken in de vorm van een 'apparaat' te vinden, dat nu een naam heeft gekregen.

Reactie op andere dan bovenvermelden:
-Neen, ik meet niet tussen aarding/grond en me fasen. Alleen die anderen.

[MUGGENZIFTEN]
PSS: Ik weet niet hoor, maar als ik hier aan 10 willekeurige mensen vraag wat dat ene kastje is zeggen zij waarschijnljk: "Verliesstroomschakelaar" of sommige, "Diff-O-Jump". :-) (Verschil Belgie Nederland?)
[/MUGGENZIFTEN]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Reactie op andere dan bovenvermelden:
-Neen, ik meet niet tussen aarding/grond en me fasen. Alleen die anderen.
Wat zijn de anderen? je hebt naast je fasen en je aarde nog maar 1 andere, en dat is je nul, maar met 1 contactpunt kuis er geen sprake van een potentiaalverschil. Nogmaals: waar meet je die 76v op?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mizitras schreef op 31 March 2003 @ 15:56:
[...]
[MUGGENZIFTEN]
PSS: Ik weet niet hoor, maar als ik hier aan 10 willekeurige mensen vraag wat dat ene kastje is zeggen zij waarschijnljk: "Verliesstroomschakelaar" of sommige, "Diff-O-Jump". :-) (Verschil Belgie Nederland?)
[/MUGGENZIFTEN]
[TERUG MUGGENZIFTEN]
Hoe moet ik nou weten dat ze in belgie een aardlekschakelaar een verliesstroomschakelaar of (mooier nog) "Diff-O-Jump" noemen. :?
[/TERUG MUGGENZIFTEN]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizitras
  • Niet online
m.m schreef op 31 March 2003 @ 16:29:
[...]

Wat zijn de anderen? je hebt naast je fasen en je aarde nog maar 1 andere, en dat is je nul, maar met 1 contactpunt kuis er geen sprake van een potentiaalverschil. Nogmaals: waar meet je die 76v op?
Sorry, heb dus dit:

bruin/rood -------------
blauw/zwart -------------neuter
groen/geel -------------aarding

Tussen de eerste twee heb ik gemeten (bij mij was het blauw en bruin denk ik, verschilt nog weleens, maar die twee gebruiken we het meest precies).

Toch nog graag wat uitleg over die UPS aub.

Oja, kan dat dan niet, een grote lekspanning met een héél kleine lekstroom? :?

[MUGGENZIFTGEDOE] Tja, ik las onlangs hier nog in een topic:"Jamaar dit is een Nederlands forum, geen Belgisch." Offtopic ff dus, is dit hier geen mix/benelux forum ? Of wordt er hier op het forum duidelijk een onderscheid nog gemaakt?
Bwa, Diff-o-jump of lekstroomschakelaar, wat je wil hoor :) Ik zal dat andere woord ook maar ff leren bij deze ;)

Pagina: 1