Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het hier thuis hoort maar vooruit.

Bij TFT's is het over het algemeen een eis dat er geen dode pixels in het beeld zitten. Een TFT moet over het algemeen dus "pixelperfect" zijn.

Hoe zit dit bij een digicam? Ik heb hier eigenlijk nog nooit iets over gelezen of gehoort voordat ik bij mijn cam waarnam dat er een dode pixel inzat.
In hoeverre moet een CCD of CMOS in een digicam "pixelperfect" zijn?

In mijn geval gaat het om een Minolta Dimage X waarbij er rechtsboven in het beeld een pixel consequent alleen blauw/wit weergeeft. Niet storend in dit geval en zeker niet een reden om terug naar de winkel te rennen en garantie maar toch, hij is kapot.

Meer mensen dit meegemaakt bij digicams?

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-02 10:20
Hmmm, mijn olympus c-1zoom had ooit een pixel die telkens rood werd. Was voor mij toch zeker wel een reden om terug naar de winkel te hollen. Viel gewoon onder de garantie. Duurde helaas wel zes weken voor 'ie terug was...

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Een vriend van me heeft een sony p71, waar 1 pixel van d00d is.
Ik denk niet dat je er ook maar iets van garantie voor kan claimen, wat ik ook wel logisch vindt.

edit:

I stand corrected :)

[ Voor 12% gewijzigd door Rempage0611 op 29-03-2003 19:53 ]

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:47

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ja eigenlijk veel digitale camera vertonen dode pixels maar het komt meestal alleen tot uiting bij langere sluitertijden. In hoeverre hij perfect moet zijn is bij ieder merk anders. Sommige merken kunnen zelfs een kapot pixel in de firmware uitschakelen zodat bij het maken van een foto dit pixel wordt berekend aan de hand van de pixels er omheen.

Verwijderd

Topicstarter
Wel apart trouwens, terwijl mensen ontzettend kunnen vallen over 1 dood pixeltje in een TFT scherm wat enkel tijdelijke beelden neerzet heb ik nog nooit iets opgevangen over ervaringen van mensen die dode pixels in hun camera hebben en dit terwijl met een camera (digitaal of niet) toch meestal waardevolle momenten worden vastgelegd waarbij het wenselijk is dat het resultaat uit de camera zo optimaal mogelijk is.

Gezien de 3 ervaringen boven me gebeurt dit toch vaker.

p.s. in mijn geval is het totaal niet storend, zag het ook pas toen ik de beelden enorm uitvergroot aan het nabewerken was.
Controle op de allereerste foto's die ermee gemaakt waren toonden aan dat dit al winkel-af het moet zijn geweest.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

eeuh..als je binnen de omruil periode ben mag je hem gewoon terug brengen..dat is je goed recht namelijk.. (als het 2e hands is is het anders)
valt ie buiten de omruilperiode, heeft de winkelier recht om te kiezen of hij het wilt opsturen/laten repareren, of je tegemoet komen..
grotendeels wordt voor optie 1 gekozen
4 a 6 weken is dan inderdaad de tijd

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 20:01
av>gt

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 19:02
-bolio- schreef op 29 maart 2003 @ 19:55:
Ja eigenlijk veel digitale camera vertonen dode pixels maar het komt meestal alleen tot uiting bij langere sluitertijden.
Dan is het geen dode pixel, maar een hot-pixel, hot-pixels treden op bij hoge sluitertijden, dus lange belichting. Das is imo een kwaaltje van digicams.
Een dode verandered niet qua kleur/velheid, en is dus altijd zichtbaar.

De meeste digicams hebben last van hot-pixels, mijn Nikon 880 had het en m'n Fuji 602Z heeft het ook. De moderne/duurdere camera's hebben een soort filter die de hot-pixels verminderd/weghaald. De Fuji 602Z heeft dit.

M'n Nikon had geen dode pixels, mijn eerste 602Z wel, 3 stuks!
Natuurlijk niet acceptabel en gewoon geruild, nu heb ik 0 dodepixels, echter wel 1 in het LCD schermpje, ach niet super erg.

[ Voor 5% gewijzigd door Redje op 29-03-2003 20:21 ]

Verwijderd

Ik heb bij veel fotos slechts 1 halve dode pixel (wit puntje). Vreemde is dat hij er soms is en soms niet (niet bij lange belichtingen, ook bij gewoon weer bijv). Deze is te verwaarlozen omdat ik mijn fotos op 1600x1200 maak en dat ding valt echt niet op; jah wel als je er op in gaat zoomen ;)
Maruh ik vind het zekers niet nodig om hem daarvoor terug te sturen.
Pagina: 1