Branderige lucht uit monitor, slecht voor vidkaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Ik heb hier een oude Proview 15" monitor, uit 1995. Deze staat ingesteld op 1024x768 (ziet er zeer verrot vaag uit, maar ik weiger 800x600 :( ). Alleen nu wordt hij nogal (erg) heet. Ook ruikt het ding branderig, vooral als hij lang aanstaat. Dat dit slecht voor de monitor is lijkt me logisch 8)7, maar loopt mijn vidkaart en/of mobo hiermee gevaar?

Het maakt me dus niks uit dat mijn monitor doorbrandt, ik heb hier nog een paar oude 14/15" monitors staan, alleen die trekken 1024x768 niet of zijn nog verneukter.

tvw

Verwijderd

Lijkt me niet, die monitor is gewoon rot. Het maakt je videokaart niet stuk via de kabel ofzo :P

Heb je het aantal herz van die monitor niet te hoog ingestelt zodat hij sneller moet refreshen dan waar hij voor is gemaakt?

• iets
Hij trek soweiso niet meer dan 60hz, maakt niet uit op welke resolutie :P. Maar mijn hersenen beginnen zich er al aan aan te passen :).

tvw

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

:D
Nee, hoor, je monitor kan rustig kapot gaan, daar zal je videokaart geen problemen mee hebben idd :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• iets
Owkej, dan laat ik met gerust hart mijn monitor afsterven :).

tvw

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mm, ik zit hier met een compaq 15". 1024x768 @ 85 hz. Haarscherp verder, maar gaat ook een klein beetje branderig ruiken, en wordt gloeiheet :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:08

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Branderige lucht uit je monitor? Pardon, maar dan zou ik me toch eerder zorgen maken over je eigen veiligheid dan over de levensduur van je videokaart. 8)7 Je zou maar een brand krijgen of alleen al flinke rookschade. Je zou er verstandig aan doen om om je heen te kijken voor een andere monitor

[ Voor 31% gewijzigd door I_stealth_I op 29-03-2003 21:02 ]

/dev/null

Verwijderd

Haal je monitor eens open en blaas hem vanbinnen schoon met perslucht.

Er zou weleens een overdosis stof in kunnen zitten wat langzaam verbrand (en vlam kan vatten)

• iets
I_Stealth_I schreef op 29 March 2003 @ 21:01:
Branderige lucht uit je monitor? Pardon, maar dan zou ik me toch eerder zorgen maken over je eigen veiligheid dan over de levensduur van je videokaart. 8)7 Je zou maar een brand krijgen of alleen al flinke rookschade. Je zou er verstandig aan doen om om je heen te kijken voor een andere monitor
Ach als het ding in de fik vliegt, de badkamer is hiernaast >:).
Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 21:11:
Haal je monitor eens open en blaas hem vanbinnen schoon met perslucht.

Er zou weleens een overdosis stof in kunnen zitten wat langzaam verbrand (en vlam kan vatten)
Ik heb helaas geen perslucht :(. Verder vindt ik het een beetje eng om aan dingen te zitten in de monitor zelf, omdat er hier en daar nog wel eens 30.000V staat. En dat is niet zo fijn voor mijn tedere handjes :).

tvw

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

ShotGun schreef op 30 maart 2003 @ 01:19:
[...]

... Verder vindt ik het een beetje eng om aan dingen te zitten in de monitor zelf, omdat er hier en daar nog wel eens 30.000V staat. En dat is niet zo fijn voor mijn tedere handjes :).
eh.. komt er uit een standaard stopcontact niet gewoon ~230 :?

heeft zeker met ampéres te maken (8>

Hoi

• Bud_s
  • Laatst online: 01-08 16:55
NoBody schreef op 30 March 2003 @ 03:40:
[...]

eh.. komt er uit een standaard stopcontact niet gewoon ~230 :?

heeft zeker met ampéres te maken (8>
wel eens gehoord van HOOGspanning ??
is namelijk nodig voor je beeldkanon

Verwijderd

ShotGun schreef op 30 March 2003 @ 01:19:
[...]

[...]
....omdat er hier en daar nog wel eens 30.000V staat.... .
Vraag me zo af wat je met die monitor in de badkamer gaat doen alstie fikt 8)7. Ik zit me af te vragen of het ongepast is als ik vraag of je _daar_ een foto van wil (laten) maken. :+

Zag trouwens een monitor vanaf eur 10 , is volgens mij goedkoper dan de eigen bijdrage van je ziektekosten verzekering.

• iets
Als ie ooit nog eens door brandt zal ik er wel een foto van maken :>.

Enne, ik denk niet dat die monitoren uit de PW 800x600 trekken, laat staan 1024x768 :P.

tvw

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Heb dit precies meegemaakt wat hier staat, met mijn oude AOC 15" Spectrum VLR beeldje op 1024x768 85hz en er kwam zo'n heerlijke plastic branderige geur uit :D naja na een tijdje was alles doorgebrand, plastic gesmolten, condensatoren gesmolten :X rijp voor de sloop. Oja kenmerk was als je beeld van binnen naar buiten steeds waziger wordt is het een slecht teken :)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• iets
Niels99 schreef op 30 March 2003 @ 14:33:
Heb dit precies meegemaakt wat hier staat, met mijn oude AOC 15" Spectrum VLR beeldje op 1024x768 85hz en er kwam zo'n heerlijke plastic branderige geur uit :D naja na een tijdje was alles doorgebrand, plastic gesmolten, condensatoren gesmolten :X rijp voor de sloop. Oja kenmerk was als je beeld van binnen naar buiten steeds waziger wordt is het een slecht teken :)

lol, het ding is iid aan de rand erg wazig, maar in het midden redelijk scherp :P. Maar dat beschouw ik als gratis anti aliasing :).

Ook is het beeld erg donker, ook met contrast en herderheid helemaal opengedraait. Ik moest in windows zelf het beeld verhelderen.

[ Voor 7% gewijzigd door iets op 30-03-2003 14:42 ]

tvw

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Niels99 schreef op 30 maart 2003 @ 14:33:
w0000t. Dan hoop ik dat mijn Compaq 15" HEEL SNEL DOORFIKT!!! :D :D

Ik zou een nieuwe 19" krijgen als deze doorfikt :D :D :D

Wel relaxt monitortje dit trouwens, tis een 15", en trekt zelfs 1280x720 :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
ShotGun schreef op 30 maart 2003 @ 14:40:
[...]

lol, het ding is iid aan de rand erg wazig, maar in het midden redelijk scherp :P. Maar dat beschouw ik als gratis anti aliasing :).

Ook is het beeld erg donker, ook met contrast en herderheid helemaal opengedraait. Ik moest in windows zelf het beeld verhelderen.
Dat laatste is redelijk eenvoudig te fixen (handleiding zie http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaq.html) en heb ik ook wel eens gedaan. Focus kun je ook wel iets bijregelen.

Als je hem dan toch open hebt dan kun je 'm ook even uitzuigen, want de lucht die je ruikt is waarschijnlijk stofophoping dat erg warm wordt. Dit kan op den duur voor ontbranding zorgen.

Veiligheidsvoorzieningen staan ook op bovenstaande site.

• iets
dual-zip schreef op 30 maart 2003 @ 14:49:
[...]
Wel relaxt monitortje dit trouwens, tis een 15", en trekt zelfs 1280x720 :D
Ik heb er ook nog een 14" die 1280x1024 trekt en die is uit 1996 8)7. Die stinkt BTW niet :). Alleen zitten er van die lompe zwarte balken aan de zijkant van het scherm zodat ik nog maar 12,5" overhoud ofzo :(.
Rukapul schreef op 30 maart 2003 @ 14:49:
[...]

Dat laatste is redelijk eenvoudig te fixen (handleiding zie http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaq.html) en heb ik ook wel eens gedaan. Focus kun je ook wel iets bijregelen.

Als je hem dan toch open hebt dan kun je 'm ook even uitzuigen, want de lucht die je ruikt is waarschijnlijk stofophoping dat erg warm wordt. Dit kan op den duur voor ontbranding zorgen.

Veiligheidsvoorzieningen staan ook op bovenstaande site.
Some monitors have the focus adjustment accessible through a (possibly
unmarked) hole in the side or rear of the case. If there is a single
hole, it is almost certainly for overall focus. If there are two holes,
one may be the screen (G2 - master brightness) or the two adjustments may be for different aspects of focus (e.g., horizontal and vertical). Just
carefully observe what happens when each adjustment is moved a little so
that you can return it to its original setting if you turned the wrong one.
Use a thin insulated screwdriver - preferably with a plastic blade. As
a extra precaution, determine of the screwdriver will mate easily with the
adjustment with the monitor **off** (don't turn anything, however).
Er zit wel een gat achterin de moni, maar daar zit geen schroef achter :(. Waarom had jij de moni open moeten maken BTW?

tvw

Verwijderd

ShotGun schreef op 30 maart 2003 @ 01:19:
[...]

Wil je dood ofzo!! Weetjewel hoeveel volts in je monitor hangen, Ja ook als ie uit de stekker is. Ik zou em dus NIET blussen. Laat em dan maar fikken.

• iets
Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 15:07:
[...]

Wil je dood ofzo!! Weetjewel hoeveel volts in je monitor hangen, Ja ook als ie uit de stekker is. Ik zou em dus NIET blussen. Laat em dan maar fikken.
Oew shit :(. Tnx voor de tip.

Naja dan gooi ik hem wel van het balkon af 8)7.

tvw

Verwijderd

Dat is ook wel goed voor een plaatje ;-)

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 15:43
ShotGun schreef op 30 March 2003 @ 15:14:
[...]

Oew shit :(. Tnx voor de tip.

Naja dan gooi ik hem wel van het balkon af 8)7.
Zet maar alvast een bak zand/zout op je bureau :) Kun je op je monitor smijten wanneer ie in de fik staat :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit gaat inmiddels nergens meer over.

Conclusie:
Schadelijk voor je kaart: heel waarschijnlijk niet (zeg nooit nooit ;) )
Schadelijk voor jezelf: zou zomaar kunnen.

Case closed :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.