Toon posts:

2 dooie schijven in één week?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maand geleden een nieuwe computer voor m'n zusje gekocht, en heb daar d'r oude maxtor 20 gig ingelegd, en d'r oude 6 gig heb ik in d'r vorige computer (PII 350) gelaten.
Nu ging een week geleden die 20 gig maxtor kapot (computer viel spontaan uit, en sindsdien wordt ie niet meer herkend door 't BIOS), maarja, ik denk 'is niet de jongste (3 jaar of zo), dus maakt niet zo veel'.
Maarja, me zusje kon dus niet meer computeren op d'r nieuwe bak, dus ik gooi de 6 gig erin, geen problemen.
Vanmiddag zet me zusje de computer aan, Windows 98 zegt dooie clusters gevonden te hebben, dus ik laat 'm scannen. Vele uren later was hij nog geen procent opgeschoten, en toen was ik het dus zat. Heb 'm nu bij mij erin gegooid (snellere computer), en ben 'm vanuit Win2k aan 't scannen. 't Schiet nu een beetje op, in de tijd dat ik dit heb getypt issie opeens 4 blokjes versprongen (na een kwartier gedraaid te hebben).
Maarja, wat ik mij dus afvraag, is die nieuwe bak van me zusje een soort hd eter?
Specs: XP1700+ op een ECS K7S5A Pro met 128 mb RAM en een 300W voeding.
D8 ff dat 't misschien aan de voeding zou liggen, maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (komt uit m'n oude), en hij geeft ook een mooie 11.9V over de 12V...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 18:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien ergens kortsluiting in de kast, of op een van je draadjes. Een andere verklaring kan ik niet echt bedenken.

Verwijderd

Je zusje ramt em niet steeds zomaar uit he, Want ik ken zoveel zusjes die dat doen :/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 18:15:
Je zusje ramt em niet steeds zomaar uit he, Want ik ken zoveel zusjes die dat doen :/
Ach, doe ik ook altijd hier. nooit gezeik mee, daardoor is er nog geen enkele hdd overleden in mijn systeem.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Terw_Dan schreef op 29 March 2003 @ 18:21:
[...]

Ach, doe ik ook altijd hier. nooit gezeik mee, daardoor is er nog geen enkele hdd overleden in mijn systeem.
Ik denk dat dat ernstig van je definitie van "rammen" afhangt. Als je goed hard op mijn bureau ramt overlijden er ter plekke zes HD's :{ Dat doe ik dus maar niet ;)

Kan het een temperatuurprob zijn? Heb zelf een kast met K7S5A, XP1600 en drie WD800BB's, dus ik kan het me niet echt voorstellen, maar misschien heb je *echt* brakke ventilatie... Wat zegt MBM?

En heb je die 20G nog in een andere bak gehangen? (Zo nee: alsnog doen!) Worden daar ook nog fouten in gevonden?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50
Terw_Dan schreef op 29 March 2003 @ 18:21:
[...]

Staat er bij jouw HDD's bij waaraan ze overleden zijn dan :?

ontopic: zijn de voltages van die voeding goed?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Rataplan schreef op 29 maart 2003 @ 18:28:
[...]

Ik denk dat dat ernstig van je definitie van "rammen" afhangt. Als je goed hard op mijn bureau ramt overlijden er ter plekke zes HD's :{ Dat doe ik dus maar niet ;)

Kan het een temperatuurprob zijn? Heb zelf een kast met K7S5A, XP1600 en drie WD800BB's, dus ik kan het me niet echt voorstellen, maar misschien heb je *echt* brakke ventilatie... Wat zegt MBM?

En heb je die 20G nog in een andere bak gehangen? (Zo nee: alsnog doen!) Worden daar ook nog fouten in gevonden?
Heb die 20 gig ook in mijn bak gehangen ja, doet 't ook niet, psies zelfde fout.
Temps in me zusje's bak zijn redelijk (CPU 50 graden, case 35-40).

Voltages kloppen ook, hebben maar een heel klein beetje afwijking, zoals ik in beginpost zei (12V @ 11.9V. 5V is ook zoiets in verschil).

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

XanderH schreef op 29 maart 2003 @ 18:29:
[...]

Staat er bij jouw HDD's bij waaraan ze overleden zijn dan :?
Nee, dat niet, maar het is wel logisch te redeneren.
Als je een serie hebt waarvan het gewoon een issue is dat die dingen te warm worden en daardoor fouten gaan vertonen ligt het niet eraan dat je je comp gewoon uitzet. :)

100% zeker weet je het natuurlijk nooit, maar in dit geval was het behoorlijk duidelijk dat het daar aan lag.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 29 maart 2003 @ 18:40:
Temps in me zusje's bak zijn redelijk (CPU 50 graden, case 35-40).
Hier 31/51 full load ( }:O ) dus dat zal idd het probleem niet zijn.

Ze slaat haar PC toch niet, heh :? :P Serieus, tegen je bureau aanschoppen is geen aanrader als zo'n 5200RPM ding staat te ratelen. Misschien ook nog eens een wankel bureau?

Het zijn natuurlijk beide ouwe beestjes, dus het *kan* toeval zijn. Een derde (nieuwe) kapotte schijf zou wel erg verdacht worden, maar dat moet je ook maar willen riskeren :)

Anyway: de kans dat het probleem door de andere hardware wordt veroorzaakt is imo niet groot. Voor de goede orde: ik heb hier *nog* een K7S5A ( :P ) met een 8GB maxtor, en die heeft nergens last van.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Hmmm, het kán zijn dat beide HD's gewoon versleten zijn, zó ontzettend durabel merk is maxtor nou ook weer niet, probeer hun SMART status eens te lezen met speedfan, (staat in meuktracker, geen tijd voor URL opzoeken). Zoek een HD die oud is, dus verspeelbaar, maar waar je toch van weet dat hij goed is (smart in orde, no bad clusters). Wordt die ook gemold: Haal garantie op je mobo, of ga een losse IDE controller kopen.

• Xander
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 19:01:
Wordt die ook gemold: Haal garantie op je mobo, of ga een losse IDE controller kopen.
En blijkt dat het aan de voeding ligt............ >:)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Lijkt me sterk, hij anders had de CD-ROM speler het ook al opgegeven (waardoor hij W98 niet kon installen) en al het andere wat op 12v zit ook al.

• Kleintje81
  • Laatst online: 01-03 15:18

Kleintje81

Blaat

Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 19:01:
Hmmm, het kán zijn dat beide HD's gewoon versleten zijn, zó ontzettend durabel merk is maxtor nou ook weer niet, probeer hun SMART status eens te lezen met speedfan, (staat in meuktracker, geen tijd voor URL opzoeken).
Nou, ik heb hier goede ervaringen met Maxtor hoor, 3 hd's in m'n hoofdsysteem en 1 HD (33073U4) in m'n server die daar sinds oktober 2001 zit, en daarvoor had ik hem ook een jaartje in hoofdsysteem gehad. Geen enkele uitvaller. 8)
XanderH schreef op 29 March 2003 @ 19:02:
[...]
En blijkt dat het aan de voeding ligt............ >:)
Kunnen leuke kosten worden. >:)

Ik zou zeggen draai ook powermax/maxdiag en kijk wat dat programma vertelt.

BF2 stats Systemen

• Kevinp
  • Laatst online: 24-03 16:12
je moet harde schijven er ook niet in gooien >:)

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gewoon een nieuwe schijf proberen, waar nog garantie op zit.
En CABAL, oude schijven met SMART bestaan niet :p

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Heb je die schijf ook al een keer op IDE1 geprobeerd? (ipv IDE0)

Verwijderd

Ik heb ook zoiets gehad, mijn geheugen was defect en toen ging ie daardoor flippen en kon ik telkens opnieuw formatteren enzo... en hij werd heel traag..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die 6 gig nu volledig gescanned, en heb 'm ff teruggehangen in me zusje's bak, krijg ik een SMART error, dus ben bang dat die ook dood is.
Maarja, toen ik doorbootte, zei windows dat er wat probleempjes waren, maar dat kan ook zijn omdat er misschien belangrijke bestanden op die dooie clusters zaten.
Ik ga morgen dus ff die bak opnieuw installeren, en hopen dat ie 't dan wel doet. Ik zal 't ff laten weten :)

Verwijderd

ff diagnose tool laten runnen ;)
zo heb ik net nog ff een 1.2 gig Quantum Bigfoot geholpen met reanimatie :)

knort er weer vrolijk op los

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hangt dat ding van je zusje wel aan een geaard stopcontact? daar schijnen ook bad sectors en dergelijke van te kunnen komen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 00:23:
ff diagnose tool laten runnen ;)
zo heb ik net nog ff een 1.2 gig Quantum Bigfoot geholpen met reanimatie :)

knort er weer vrolijk op los
Kan je die ff meelen?
strij667@planet.nl :) (is toch wel freeware hoop ik, anders is dit een warez request...)

Ik kom wel Windows niet meer in he, dus hij moet voor DOS zijn.

Bdw, als ik vanuit DOS Windows wil installeren, krijg ik een of andere gare error, en als ik dan de windows setupfiles op me hd wil verwijderen, zegt ie dat dat niet kan...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2003 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fludizz schreef op 31 March 2003 @ 00:47:
Hangt dat ding van je zusje wel aan een geaard stopcontact? daar schijnen ook bad sectors en dergelijke van te kunnen komen...
Hmm, net gekeken, nix is geaard hier.
Maarja, zit nu al jaren op deze niet-geaarde stopcontacten, heb nog nooit ergens last van gehad, en nu opeens 2 in één week....

• JustMe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2022

JustMe

#1 R@H

Ik heb een keer 3 nieuwe hd's gecrashed in 2 week, nouja die schijven deden dat dan heh, ik niet zelf ;)
Bleek dat ze te warm werden, 7200 rpm schijven schijn je te moeten coolen :? deed ik nooit, nooit problemen tot een te warme zomer op zolder. Probeer dus eens een schijfje met cooler in die kast zou ik zeggen :P

Van deze 3 schijven heb ik met een of ander tooltje nog anderhalve schijf kunnen redden. Maar goed, de hd waar ik het toen op gezet had crashte dus ook, voordat ik alles op de nieuwe had, snap je het nog :? :r dus

[ Voor 27% gewijzigd door JustMe op 31-03-2003 19:01 ]

Cureseekers | There's something wrong with this yogurt

Verwijderd

Topicstarter
Koelen? Draai nu al dik een jaar 2 x 7200 rpm, zonder ooit last daarvan te hebben gehad...
Maargoed, die hd van me zusje (20 gig) was niet zo warm, en deze 6 gig is geloof ik zelfs maar 5400 rpm...
Pagina: 1