[C++] standalone SQL database-systeem

Pagina: 1
Acties:

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
Voor mijn overbuurman ben ik een programma aan het schrijven om stamboekgegevens van paarden in bij te houden. Het leek mij het beste om dit via een of andere database te doen.
Het probleem is echter dat het een systeem moet zijn dat puur standalone draait, dus zonder client/server gedoe, zodat het makkelijk te installeren is. De database wordt lokaal opgeslagen; het hoeft dus geen internet- of netwerkfunctionaliteit te hebben.
Om de queries e.d. te doen wil ik vanuit mijn programma gewoon SQL kunnen gebruiken, dus via een library of iets dergelijks bij mijn programma.
Het programma schijf ik in Borland C++Builder 5. De BDE gebruik ik liever niet omdat die bij het installeren een hoop overhead geeft en ook trager is dan een directe benadering.
Ik heb nauwelijks ervaring met database-systemen (een beetje MySQL i.c.m. PHP) en heb dus gen idee welk systeem ik nodig heb. Wie kan mij helpen?

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

Kun je die de stream van een clientdataset opslaan naar de hardeschijf en die weer in/uit laden. Die is dan wel afhankelijk van MIDAs maar als je Midas unit in je uses clausu doet dan compileert ie midas.ddl gewoon mee in je app en heb je um niet nodig :)

Overigens als je PHP/MySQL gaat gebruiken heb je dus een client/server ;)
PHP is dan de client, imho

Lees ook: http://www.ebob42.com/columns/cdsxml.htm

[ Voor 69% gewijzigd door alienfruit op 29-03-2003 18:01 ]

• Nexopheus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 13:50
wat je nodig hebt is een embeddable database.
kijk eens naar SQLite, dit is zo'n database (opensource) en biedt een aantal interfaces (oa ook voor C++). www.sqlite.org

Wat niet kan is nog nooit gebeurd

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Een Access database gebruiken via ODBC lijkt me wel wat voor je. Kan je gewoon SQL gebruiken, en alles wordt opgeslagen in een .mdb bestand. Bovendien is de Access ODBC driver reeds aanwezig op bijna elk recent Windows systeem.

[ Voor 62% gewijzigd door Dawai op 29-03-2003 18:05 ]

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Dawai schreef op 29 March 2003 @ 18:01:
Een Access database gebruiken via ODBC lijkt me wel wat voor je. Kan je gewoon SQL gebruiken, en alles wordt opgeslagen in een .mdb bestand. Bovendien is de Access ODBC driver reeds aanwezig op bijna elk recent Windows systeem.
Mja als formaat van de DB verder niet uitmaakt zou ik access kiezen. Lekker makkelijk en simpel. Overigens, voor sommige zaken (zoals het fysiek creeren van nieuwe database files op disc, wat je ongetwijfeld nodig gaat hebben voor je projectje) heb je de Microsoft DAO library nodig. Daarin zit een API waarmee je dit soort dingen kunt doen. De details weet ik ff niet, maar ik heb wel code liggen waarin je ziet hoe dat moet. Als je het wil hebben dan laat maar horen.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

Trouwens je zou eens kunnen kijken naar TurboPower Flashfiler (is opensource nu; http://sourceforge.net/projects/tpflashfiler/) geen idee of dat ook aan de praat is te krijgen onder BCB maar dit is een mooie stand alone database; ondersteunt wel Client/Server verhaal maar het hoeft niet.
FlashFiler is a client-server database for Borland Delphi & C++Builder. It features a component-based architecture & the server engine can be embedded in your applications. FlashFiler is easy to configure, performs well, & includes SQL support

[ Voor 33% gewijzigd door alienfruit op 29-03-2003 19:52 ]

• klinz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 15:44

klinz

weet van NIETS

Nexopheus schreef op 29 March 2003 @ 18:01:
wat je nodig hebt is een embeddable database.
kijk eens naar SQLite, dit is zo'n database (opensource) en biedt een aantal interfaces (oa ook voor C++). www.sqlite.org
Dit is inderdaad een erg fraai systeem. Ik heb er eens mee gewerkt. Footprint is volgens mij nog geen 100KB. En de SQL implementatie is erg compleet.

• WildernessChild
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

WildernessChild

Voor al uw hersenspinsels

Topicstarter
Kijk hier heb ik wat aan... het woord embedded kwam niet voor in mijn vocabulaire, want anders had ik het wel zelf kunnen vinden.
Access was eigenlijk geen optie (ja sorry had ik eerder moeten zeggen) omdat die driver toch niet overal is... het moet ook op het meest brakke Win95 OSR1 systeem zonder Office werken...
Maar dar SQLite lijkt me wel wat, daar zal ik eens naar gaan kijken. Bedankt voor jullie hulp!

Maker van Taekwindow; verplaats en resize je vensters met de Alt-toets!

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

WildernessChild schreef op 30 maart 2003 @ 13:43:
Access was eigenlijk geen optie (ja sorry had ik eerder moeten zeggen) omdat die driver toch niet overal is... het moet ook op het meest brakke Win95 OSR1 systeem zonder Office werken...
Tja, je kan altijd even MDAC installeren op zo'n machine, daar zit ie in, is gratis te downloaden en ongeveer 5 MB.

Hmm, voor Windows 95 heb je ook DCOM nodig dus dan heb je al 2 extra runtimes :X

[ Voor 11% gewijzigd door Dawai op 01-04-2003 15:58 ]

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Pagina: 1