[XFree] OpenGL applicaties op dual head

Pagina: 1
Acties:

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:30
Na een vlotte install van de nvidia drivers op mijn Slack 9 wou ik snel een potje quaken om mijn installatie te testen.

Nu is het zo dat ik met een dual head systeem werk. Mijn hoofdkaart is een AGP Geforce2 mx, en mijn 2e videokaart is een pci SiS kaartje. Als ik kies om quake op te starten dan wilt hij altijd per se op de 2e monitor beginnen, terwijl die SiS kaart helemaal niet overweg kan met OpenGL acceleratie.

Als ik in mijn XF86Config de Xinerama instelling uitzet dan werkt alles perfect, immers dan weet XFree niets meer van mijn 2e videokaart en monitor.

Een ander OpenGL spelletje, GLTron werkt wel perfect met het dual head systeem omdat dit een windowed applicatie is. Die kan ik verslepen van monitor, dat werkt ook.

Hoe kan ik XFree instellen zodanig dat OpenGL applicaties altijd moeten starten op de AGP kaart ipv de oude pci kaart? Of moet ik misschien de bootvolgorde in mijn bios wijzigen van PCI naar AGP? (Dit geeft echter wel problemen onder windows).

Extra gegevens:
Linux Slackware 9.0
KDE 3.1 - XFree 4.3.0
Geforce 2 mx 400 - 64 meg sdram AGP
Sis 65xx - 8 meg PCI
Kernel 2.4.20

[ Voor 16% gewijzigd door Kapoen op 29-03-2003 15:42 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

je moet zien dat xfree weet dat je AGP kaart de primary kaart is en die monitor ook primary... dat moet volgens mij wel te doen zijn. Welke kaart heb je als eerste ingestelt? die sis of die gf2?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Kapoen
Met Xinerama vertel ik dat de Sis kaart en bijhorende monitor links staat van de hoofdmonitor/kaart,
is het dit wat je bedoeld?
Section "ServerLayout"
Identifier "XFree86 Configured"
Screen "Screen0"
# Screen "Screen1" LeftOf "Screen0"
# Screen 0 "Screen0" 0 0
# Screen 1 "Screen1" LeftOf "Screen0"
# Option "Xinerama" "on"
# Screen 0 "Screen0" 0 0
InputDevice "Configured Mouse" "CorePointer"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
EndSection

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

juist, ik neem dus aan dat screen0 de monitor van de geforce 2 is? dan zou alles goed moeten zijn, dat is dus je primary beeld... ff denken.... je moet even die # voor Option "Xinerama" "on" weg halen :) kijken of dat werkt haal maar alle # weg :)

[ Voor 11% gewijzigd door DAMAGE op 29-03-2003 16:03 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Kapoen
ja die # had ik er bij gezet om eens te testen of alles liep op 1 monitor,
zonder die # komen de problemen dus...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Probeer eens
code:
1
DISPLAY=:0.0 quake3

Als hij dan weer op je secundaire monitor verschijnt moet je 0.0 vervangen door 0.1. In dat geval zou ik ook kijken of je je config niet zo kunt aanpassen dat je primaire monitor 0.0 is, dat komt intuitief veel netter op me over :)

• Kapoen
ja daar heb je 100% gelijk in, daarom heb ik mijn eerste monitor ook Screen0 gedoopt

even je code proberen... btw, moet ik die code toepassen voor elke applicatie appart dan?

[edit] waar moet die code van jou precies komen? ik vind de juiste sectie niet in mijn config file...

[ Voor 23% gewijzigd door Kapoen op 29-03-2003 16:27 ]

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 10:01

Blaasvis

Cidora \o/

deadinspace bedoelt dat je quake moet starten met DISPLAY=:0.0 quake3 ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Kapoen
hehe, ik ben geen echte Quaker... speel het maar heel sporadisch, dus configgen is niet mijn ding ;)

• Kapoen
het probleem blijft nog steeds, ik krijg geen enkele OpenGL applicatie opgestart op mijn primair scherm... toch maar even de bios setting wijzigen dan... eens zien wat dat geeft.

[edit] het probleem blijft, ook al is mijn AGP kaart als primair ingesteld in de bios.

[ Voor 21% gewijzigd door Kapoen op 29-03-2003 18:27 ]

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Heb je het nou met zowel :0.0 als :0.1 geprobeerd?

• Kapoen
ja beide heb ik geprobeerd, ik heb ook nog wat gezocht in de XFree handleiding maar nog niets gevonden...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

En kun je met "DISPLAY=:0.x progsel" wel andere programma's op een bepaalde head forceren?

• Kapoen
nee dat lukt ook niet.

Ondertussen heb ik wel een soort van oplossing gevonden, maar practisch is het niet. In Xinerama stel je dus de positie in van de schermen t.o.v. elkaar. Mijn primair scherm heet screen0 en het andere screen1. Fysiek gezien staat screen1 links van screen0. Dit geef ik ook duidelijk weer in de Xinerama config met het statement 'LeftOf'. Het rare is dat als ik 'RightOf' zet alles wel goed werkt, op screen1 kan ik dan mijn IRC en zo zetten en op screen0 gamen. Nadeel is wel dat ik nu langs rechts moet scrollen om op mijn links beeld te geraken :).

Het fysiek verplaatsen van de 2 schermen is geen optie, immers de hoofdmonitor is van betere kwaliteit dan de 2e en moet dus recht voor mij blijven staan. Het andere scherm rechts plaatsen gaat ook niet wegens plaatsgebrek. En daarbij: software moet zich aanpassen aan mij en niet omgekeerd :*)

Is er misschien toch nog iets dat ik kan veranderen aan mijn Xinerama instellingen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ja, misschien kun je in je configuratie beide screens omdraaien (dus monitor en driver config enzo omdraaien), en dan je primaire scherm rightof secundair scherm doen ipv secundair leftof primair.

Maar met de DISPLAY var moet het ook kunnen. Als je op beide monitoren een terminal opent en daarin "echo $DISPLAY" doet, wat geeft dat dan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Deadinspace: Met Xinerama is je $DISPLAY 1 waarde voor beide schermen. Je windowmanager doet de plaatsing op scherm 1 of scherm 2. Blijkbaar wil Quake3 alleen op het linker beeld starten.

• Kapoen
ik krijg 2x de waarde 0.0 als ik echo $DISPLAY doe.

Verder heb ik geprobeerd om via de config file de schermen te wisselen, maar dan krijg ik hele rare effecten zoals het spiegelen van mijn hoofd monitor en zo... niet echt gewenst dus :)

Alleen de averechtse versie zoals eerder beschreven werkt...

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
misschien een hele loze opmerking, maar staat je AGP ook als primary aangevinkt in je BIOS?

Compromises are for the weak

• Kapoen
Ik heb al een paar keer vermeld in deze thread dat ik AGP en PCI heb geswitcht in mijn bios, maar het resultaat bleef.

Pagina: 1