[php] de resolutie in DPI van een image

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 22:48
Ik heb een methode nodig om van een ge-upload plaatje het DPI aantal te krijgen, dit omdat er een minimaal aantal DPI aan het plaatje is verbonden en het niet online mag blijven staan als dit te laag is.
Ik heb echter geen enkel idee hoe ik zoiets zou moeten doen, kan iemand mij hiermee helpen (of me de goeie kant uit schoppen ;) ) ?

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

thomaske

» » » » » »

DPI heeft toch te maken met de resolutie van het plaatje en dus de afmetingen? En die zijn makkelijk te vinden hoor..
PHP Image functions

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
thomaske schreef op 29 March 2003 @ 15:47:
DPI heeft toch te maken met de resolutie van het plaatje en dus de afmetingen? En die zijn makkelijk te vinden hoor..
PHP Image functions
I know

Ik begreep eerlijk gezegd de instructies van de opdrachtgever ook niet helemaal, maar het aantal DPI moet > X zijn voor het doel waarvoor het is, ik weet zelf niet of DPI te berekenen is dmv een formule ofzo (ik liep zelf te denken aan DPI=width*height, maar dat zal het wel niet zijn)
GD heeft geen standaard functie die het aantal DPI gelijk opgeeft...

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

thomaske

» » » » » »

Sjah, dan zou ik eerst maar eens bij de opdrachtgever gaan vragen wat hij precies bedoelt met 'DPI'

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icheb
DPI in fotoshop :
File > New > in dat menu kan ik de size in x en y (w en h) opgeven, en daaronder de DPI aantallen bepalen, maar dit heeft geen invloed op de grote van de afbeelding, alleen op de bestandsgrootte zo te zien...

* Icheb heeft het gevoel dat dit bedoelt wordt...

Alleen nu weet ik nog niet wat de achterliggende formule erover is... |:(

edit :
Ok, het DPI aantal is het aantal punten per inch, heeft vrij weinig met de grote van de afbeelding te maken zover ik het snap
Voorbeeld :
Ik heb een afbeelding van 2x3cm maar op 900 DPI, dan kan ik dit gedurende een lange tijd vergroten voor pixels zichtbaar worden.
Voorbeeld 2 :
Ik heb een afbeelding van 20x50cm met 10 DPI, hier heb ik niets aan, want ik moet het heel veel verkleinen wil ik de pixelvorming kwijt raken.

[ Voor 39% gewijzigd door Icheb op 29-03-2003 16:38 ]

sebsoft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

code:
1
DPI = pixels / inches

minimale bestandsgrootte is natuurlijk kleurdiepte * pixels ;)
Hier houden we dan alleen niet rekening met mogelijke fileheaders etc.

Je kunt Dots Per Inch niet uitrekenen als je ook niet print output grootte weet in inches.
Maar goed ik denk dat plaatjes wil laten uploaden die DPI waarde hebben groter dan 72DPI (printer had dat dus beelscherm ook voor echte WYSIWYG) (beeldscherm) als je zoiets print voor een tijdschrift ziet er brak uit. Daarvoor moet je minstens plaatjes hebben voor 150dpi en liever nog 300dpi.

Overigens de maximale oversampling rate is á 1:14 (

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Ok, het DPI aantal is het aantal punten per inch, heeft vrij weinig met de grote van de afbeelding te maken zover ik het snap
Voorbeeld :
Ik heb een afbeelding van 2x3cm maar op 900 DPI, dan kan ik dit gedurende een lange tijd vergroten voor pixels zichtbaar worden.
Voorbeeld 2 :
Ik heb een afbeelding van 20x50cm met 10 DPI, hier heb ik niets aan, want ik moet het heel veel verkleinen wil ik de pixelvorming kwijt raken.

--------------------------------------------------------------------------------
De regel is dat je je een plaatje nooit uitvergroot dan de verhoud 1:2 (en kleiner dan 1:14) als je groter doet dan kun je dus problemen krijgen qua kwaliteit.

[ Voor 39% gewijzigd door alienfruit op 29-03-2003 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

[naar boven verplaatst]

[ Voor 94% gewijzigd door alienfruit op 29-03-2003 16:43 ]

Pagina: 1