minimale bestandsgrootte is natuurlijk kleurdiepte * pixels

Hier houden we dan alleen niet rekening met mogelijke fileheaders etc.
Je kunt Dots Per Inch niet uitrekenen als je ook niet print output grootte weet in inches.
Maar goed ik denk dat plaatjes wil laten uploaden die DPI waarde hebben groter dan 72DPI (printer had dat dus beelscherm ook voor echte WYSIWYG) (beeldscherm) als je zoiets print voor een tijdschrift ziet er brak uit. Daarvoor moet je minstens plaatjes hebben voor 150dpi en liever nog 300dpi.
Overigens de maximale oversampling rate is á 1:14 (
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Ok, het DPI aantal is het aantal punten per inch, heeft vrij weinig met de grote van de afbeelding te maken zover ik het snap
Voorbeeld :
Ik heb een afbeelding van 2x3cm maar op 900 DPI, dan kan ik dit gedurende een lange tijd vergroten voor pixels zichtbaar worden.
Voorbeeld 2 :
Ik heb een afbeelding van 20x50cm met 10 DPI, hier heb ik niets aan, want ik moet het heel veel verkleinen wil ik de pixelvorming kwijt raken.
--------------------------------------------------------------------------------
De regel is dat je je een plaatje nooit uitvergroot dan de verhoud 1:2 (en kleiner dan 1:14) als je groter doet dan kun je dus problemen krijgen qua kwaliteit.
[
Voor 39% gewijzigd door
alienfruit op 29-03-2003 16:43
]