[php] Backup table, ideeen en tips?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een admin gaan maken voor mijn site... andere users kunnen dan ook de site aanpassen enzo nu wil ik uit veiligheid een backup table maken hoe gaat dat het beste ?

zou ik 1 backuptable kunnen maken voor alle andere tables of moet ik voor iedere table een aparte backuptable maken en moet ik die backup pas vullen als er iets gedelete wordt of is het beter om 2 keer weg te schrijven, 1 keer naar de backup en 1 keer naar de echte en dan uit de echte te deleten?

grtz Dreamzilla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom wil je een backuptable gaan maken? Je hebt normaal toch dagbackups :?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat is dat ? :)
:D soz :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Dat zou je bijvoorbeeld eventjes met de administrator van je webserver kunnen overleggen. Verder vraag ik me af of je niet MySQL i.p.v. PHP bedoelt ;)

Mochten er door de admin van de server geen backups gemaakt worden, of vind je dat allemaal te lastig, zou je aan de slag kunnen met mysqldump icm. met cron (unix/linux) of een schedule (windows). In hoeverre je daar toegang toe hebt, moet je ook weer overleggen met de admin van de server, uiteraard :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
drm schreef op 29 March 2003 @ 15:18:
Dat zou je bijvoorbeeld eventjes met de administrator van je webserver kunnen overleggen. Verder vraag ik me af of je niet MySQL i.p.v. PHP bedoelt ;)

Mochten er door de admin van de server geen backups gemaakt worden, of vind je dat allemaal te lastig, zou je aan de slag kunnen met mysqldump icm. met cron (unix/linux) of een schedule (windows). In hoeverre je daar toegang toe hebt, moet je ook weer overleggen met de admin van de server, uiteraard :)
idd t gaat over mysql alleen ik gebruik die mysql in php je kunt mysql tog ook in andere atlen gebruiken ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

wat je ook kan doen (en wat ik vaak doe bij dergelijke systemen) is geheel niets deleten, enkel de statuskolom updaten zodat het lijkt alsof deze gedelete is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Erkens schreef op 29 March 2003 @ 21:05:
wat je ook kan doen (en wat ik vaak doe bij dergelijke systemen) is geheel niets deleten, enkel de statuskolom updaten zodat het lijkt alsof deze gedelete is ;)
Ben ik het helemaal mee eens!

De ervaring heeft mij geleerd dat dat erg goed werkt. Er wordt namelijk nogal eens wat gedelete wat helemaal niet gedelete had mogen worden. En dan is het veel simpeler even een statusje te updaten dan een backup terug te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

....met de ietwat flauw notie dat het hebt over een veld updaten en niet een kolom ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

drm schreef op 30 March 2003 @ 01:24:
....met de ietwat flauw notie dat het hebt over een veld updaten en niet een kolom ;)
was ff de benaming kwijt :+
maar het was wel duidelijk wat ik bedoelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hej dat is een goed idee :) ty
jullie bedoelen dus een nieuw veld met da naam delete oid en dan 0 en 1 en als 1 dan niet weergeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 14:21:
hej dat is een goed idee :) ty
jullie bedoelen dus een nieuw veld met da naam delete oid en dan 0 en 1 en als 1 dan niet weergeven ?
zoiets, zelf zou ik een enum gebruiken met diverse mogelijkheden met statussen:

ALTER TABLE `tablename` ADD `status` ENUM('NORMAL','DELETED') DEFAULT 'NORMAL' NOT NULL

bijvoorbeeld ;)
kan je later altijd nog statussen toevoegen zonder weer nieuwe kolommen te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 09:14
Erkens schreef op 29 March 2003 @ 21:05:
Enige nadeel is dat bij grote tabellen alle oude 'zooi' er ook in blijft staan. Dan is het wel handig als je eens in de zoveel tijd alles naar een backup tabel verplaatst. Zal het zoeken en invoegen toch weer wat versnellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

eborn schreef op 30 maart 2003 @ 16:45:
[...]
Enige nadeel is dat bij grote tabellen alle oude 'zooi' er ook in blijft staan. Dan is het wel handig als je eens in de zoveel tijd alles naar een backup tabel verplaatst. Zal het zoeken en invoegen toch weer wat versnellen :)
mja, dat kan, maar je kan ook aan indixen denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Erkens schreef op 30 March 2003 @ 16:47:
[...]

mja, dat kan, maar je kan ook aan indixen denken :+
Die maken het invoegen juist langzamer.... ik denk dat ie daar ook op doelde.
Maar dat weegt nog steeds niet op tegen de vele voordelen die het heeft het te laten staan vind ik. Tenzij je echt immense tabellen krijgt, maar dat is volgens mij niet het geval bij de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

marty schreef op 30 maart 2003 @ 16:50:
[...]
Maar dat weegt nog steeds niet op tegen de vele voordelen die het heeft het te laten staan vind ik. Tenzij je echt immense tabellen krijgt, maar dat is volgens mij niet het geval bij de TS
idd, en mocht het op het laatst onwerkbaar traag worden bijvoorbeeld, kan je altijd nog een schoonmaak houden door alle records te deleten die die status hebben :)
dat is immers dan een "simpele" DELETE FROM table WHERE status='DELETED' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm

drm

f0pc0dert

Je zou dan imho beter een soort "prullenbak" principe kunnen hanteren. De mogelijkheid geven om de gebruiker iets op 'deleted' te zetten (in de prullenbak gooien), en de DELETE query uitvoeren (prullenbak legen), en natuurlijk dingen weer terug zetten uit de prullenbak (status weer terugzetten)

~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

drm schreef op 30 March 2003 @ 18:16:
Je zou dan imho beter een soort "prullenbak" principe kunnen hanteren. De mogelijkheid geven om de gebruiker iets op 'deleted' te zetten (in de prullenbak gooien), en de DELETE query uitvoeren (prullenbak legen), en natuurlijk dingen weer terug zetten uit de prullenbak (status weer terugzetten)
kan ook, ligt ermaar aan wat je precies wilt aanbieden aan je users, maar het principe blijft toch gewoon hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 09:14
marty schreef op 30 March 2003 @ 16:50:
[...]
Daar doelde ik op ja :) In mijn situatie gaat het namelijk om een hoofd-tabel met 200.000+ records waar erg veel ingevoegd wordt. Vandaar mijn antwoord :)
Pagina: 1