Toon posts:

vreselijk maxtor hdd probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben al heel lang niet meer op het forum geweest maar ik zit nu met een
vreselijk probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen. Graag serieuse ant-
woorden dus...

ff van tevoren mijn specs:
Amd Athlon XP 1600+ @ 1550 Mhz
Aopen AK77-plus mobo
1x WD 20gig hdd
2x maxtor 80gig hdd in RAID

Nu mijn probleem:
Ik had een tijd trug een maxtor 80 gig schijf gehaald. Nou in het begin werkte hij
verder prima en ik had er inminddels zo'n 30 films op staan. Na enkele weken hoorde
ik op een dag opeens een "klik" van mijn schijf :S. Dus ik kijk bij deze comp. of ik
mijn schijfje nog zag, en ja hoor, weg was hij. Vervolgens heb ik de pc opnieuw op-
gestart en ej, mijn schijf was weer gevonden. Dus ik wil de hdd openen, zegt mij pc
"dit station is nog niet geformatteerd, wilt u het station nu formatteren?" Ja nee
natuurlijk niet :'(. Na wat rotzooien was het me gelukt om te schijf te controleren
met checkdisk via msdos. Schijf werd gecontroleerd en gerepareerd.

Nou ik dus blij, want khad nog alles :). Het probleem was dat na 2 weken ik opeens
onder het spelen van cs (stond op die schijf) een melding van de pc kreeg: "kan de
bewerkingen van F:/M$shft niet opslaan, mogelijk heeft dit te maken met een hard-
wareprobleem. Probeer de gegevens ergens anders op te slaan". Dus ik d8 uhohw en ja
ja hoor, hdd stond nu wel bij deze comp. maar als ik erop klikte zei de pc "F:\ is
niet toegankelijk."
Dus ik naar een vriend, kijken of de schijf het daar misschien deed (je weet maar
nooit) maar nix deed het en ik kon aleen formatteren. Dus wij willen de schijf for-
matteren, geeft de pc aan dat dit niet mogelijk is :'(.

Ik denk ja die schijf is gewoon f*ckt up, dus ik stuur hem op. 2 Weken later kreeg
ik de schijf terug en kreeg na 3 weken WEER dezelfde problemen.

Toen ik dit aan een paar mensen verteld had, kwamen er 2 op het id dat miscchien
mijn voeding het niet zou trekken (Aopen 300W voeding). Dus ik me een nieuwe voeding
gekocht van 500W en meteen nog een maxtor erbij.
Deze heb ik in RAID gezet met de andere (hadden precies hetzelfde nummer, dus dat
liep lekker).
Dit heeft een hele tijd stand gehouden tot ik vandaag WEER :'(:'( een foutmelding
krijg en een paar harde klikken hoor van mijn schijven die afsloegen.
Deze klikken heb ik overigens al vaker gehoord, maar dan was er nix aan de hand
(maar het zal iig niet gezond zijn).

Op deze RAID config stonden 80 Films en 20 images :'(. Nu is mijn vraag dus:
WIE WEET IGN WAT IK VOOR EEN PROBLEEM HEB.

ff nog alles op een rijtje:
Kenmerken: - schijf klikt vaker en wordt dan soms niet gevonden
Gevolg: - schijf formatteren of helemaal naar de haaien
mislukte
oplossingen: - nieuwe voeding kopen, schijven in RAID zetten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14
Schop van PMG naar OM :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

IDE Controller wel goed? Heb je met SPEEDFAN al een S.M.A.R.T. check gedaan?

Speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php

Verwijderd

Topicstarter
wat heeft speedfan met hdd's te maken?
en over die ide controller, hier ligt het niet aan want het probleem deed zich ook voor toen ik nog 1 schijf had

• digital8
  • Laatst online: 05-01 10:52
Download van de Maxtor site ff het "Maxtor PowerMaX (V3.04)" HDD Test proggie.
Daarmee kun je je geheele schijf testen in DoS, en zonodig repareren.
Ook krijg je als hij fouten vindt een error code die je door kunt geven aan Maxtor (Ierland) zodat zij je verder kunnen helpen, hebben ze bij mij ook gedaan...
'k had namelijk ong. hetzelfde probleem met m'n Max. 200Gig. (en ja die stond VOL met Film's)....

Verwijderd

Topicstarter
sgoed ff proberen

• digital8
  • Laatst online: 05-01 10:52
Let je wel f op dat je niet de "Low Level Format" kiest ;)

Btw. het is wel zo slim om te zorgen dat je alleen de HDD die je wilt testen aangesloten hebt, dan kan er teminste niet zoveel fout gaan, en LEES de tips die je krijgt...!!!!

[ Voor 4% gewijzigd door digital8 op 29-03-2003 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb je misschien een url want ik vind hem niet op de site :S

Verwijderd

Topicstarter
maar zowieso weet ik bijna zeker dat het niet aan de schijven ligt, want die heb ik al 2x opgestuurd
ik heb het gevoel dat ik zelf iets verkeerd doe

ik kan nu trouwens een gedeelte van mijn schijf opene :?
maar chkdsk met dos lukt niet

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 14:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke dit slaat alles:
pc net gereboot, schijf werkt weer, alles werkt en op de schijf zijn 2 bestanden aangemaakt
t228 en t2is.2 :? kan iemand uitleg geven wat dit is?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50
Ckirschlos:
Gebruik in de toekomst het edit knopje even, i.p.v. 3x achter elkaar te posten.
Een (nu wel werkende link :P) naar powermax staat in de FAQ.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
sgoed ik edit in het vervolg wel :P
maar weet nou niemand het antwoord op mijn vraag want ik heb nix aan die powermax,
het probleem zit het nl niet in de hdd maar iets anders (maar wat?)

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-03 19:24

charrel

Cortisol4life..

is door je overclock niet je ide poort sneller gaan lopen en krijg je daarom die meldingen niet?

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:14
Ik had hetzelfde probleem, veroorzaker was een defect voedingsverlengkabeltje (leuk voor scrabble). en je IDE kabels zijn ook nog goed? zien er netjes uit, geen rare bochten er in?

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

powermax :)

http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

doe eerst de gewone test (quick ofzo) en als er daarna niks word gevonden probeer dan (voor het slapen gaan) de lange test.. die_echt_lang_duurd.

en inderdaad wat Digital8 zegt, koppel alleen de Hardeschijf aan die je wilt testen, kan er bijna niks fout gaan.
ik ben nooit data verloren met die tool, heb wel een HDD met omgeveer het zelfde probleem als jij hebt gefixed.

plus dat je met speedfan de Status van je HDD uitkanlezen (S.M.A.R.T.) en je temperatuur.
kijk hier ook eens naar eigenwijsje ;x
en post dat dan hier, VOOR je de test gaat draaien

[ Voor 5% gewijzigd door pt0x op 29-03-2003 21:15 ]

Verwijderd

Ik heb hier 2 systemen beide met maxtor schijven :

1ste systeem heeft een 30 GB schijfje aangesloten op de RAID controller van een ABIT KT7-RAID mainboard.

2e systeem heeft 2 40 GB schijven in een stripe set op een Promise FASTRAK100 kaartje.

Dat geklik doen beide systemen soms en inderdaad worden de schijven dan niet altijd gevonden. Vaak houdt het "klikken" op en wordt de HDD gewoon gedetecteerd, zoniet druk ik de reset knop van de Pc in en start deze opnieuw en alles is inorde.

Ik heb verder nog nooit data verloren onder Windows hierdoor, maar ik ben wel nieuwsgierig waar dit "geklik" vandaan komt.

De Bios is bij beide systemen UP-to-Date.

Het test tooltje van MAXTOR vindt geen fouten op de schijven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 21:47 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
malfa ik snap helemaal wat je bedoelt en ik wil dus ook graag weten wat het is.
Teddybeer, misschien heb je gelijk, ik heb nl 1 gekochte gerounde ata kabel, maar die andere 2 heb ik zelf geround. Zou dat het probleem dan zijn? Maar kan dit ook het klikken van de schijven veroorzaken?
Btw die test ondervond net als bij malfa geen problemen.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Zou zeker kunnen
Kijk ook eens of ze niet te warm worden (dat was bij mij de oorzaak :/ )

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

De schijven worden hier in beide systemen prima gekoeld en ik gebruik geen rounded-cabels... Overigens oververhitting kan het niet zijn want het gebeurd bij het aanzetten van de Pc, dus zijn ze nog niet opgewarmd, hooguit kamer temp.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2003 18:14 . Reden: typo ]

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik heb het nut van harddisk koeling nooit gesnapt.
Harddisks werken prima als ze heet zijn, daar zijn ze goed tegen bestand. Ik ken een kerel die ook vaak van dit soort problemen had. De vervangende HD's werken nu prima, en *zonder koeling* ;)

Probeer het eens zonder gerounde kabels en zonder harddisk koeling?

Verwijderd

QuarK schreef op 30 March 2003 @ 22:47:
Ik heb het nut van harddisk koeling nooit gesnapt.
Harddisks werken prima als ze heet zijn, daar zijn ze goed tegen bestand. Ik ken een kerel die ook vaak van dit soort problemen had. De vervangende HD's werken nu prima, en *zonder koeling* ;)

Probeer het eens zonder gerounde kabels en zonder harddisk koeling?
Harddisk koeling kan in bepaalde gevallen weldegelijk nuttig zijn, dit ligt ook aan de soort behuizing en waar de Pc/server staat. Als je namelijk hier in de "machine" kamer kijkt hangt er een complete Airco om de systemen te koelen, waaronder dus ook de hardeschijven aangezien deze een van de grotere hitte bronnen zijn.

Als je eventuele bedrijfs temperaturen wilt weten zijn deze gewoon terug te vinden op de internet-site's van de verschillende fabrikanten.

• Delirium2001
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-03 08:55
Per toeval heb ik van het weekeind het zelfde meegemaakt met mijn 1 week oude DiamondMax Plus 9 80gig.

Er was te horen een klik => blauw scherm in xp => en bij heropstarten werd hij gededecteerd als een compleet andere hd waardoor os ook niet gevonden werd.
Na 't uitbouwen van de schijf nog 1x geprobeerd aan te sluiten waardoor hij wel opstarte maar ontzettend traag was, het opstarten van xp duurde nu 7 minuten ipv 1, laat staan even photoshop opstarten.

Hierna maar weer schijf ingebouwd waar ik weer 10 hele minuten op heb kunnen werken voordat hij er weer mee ophield.
Nu met iets minder goede humeur hd geplaatst in andere machine en de maxtor tool gedraaid die fouten gevonden had op de hd.

Dus ik dacht eind goed al goed.
Niet dus... diezelfde avond even pc opstarten en WEER werd de schijf niet gevonden, waardoor je enkele keren de pc moet resetten om hem wakker te maken :?

Ik ga vandaag maar een afspraak maken om de hd om te ruilen.
[update]
Vanavond nog maar eens powermax gedraaid met de volgende error's
UK0E02 en s01
wat betekend:
The six digit (UK0E02) error code and three digit (R03, SY2, S01) error codes generated by PowerMax are invalid error codes. PowerMax is known to generate these codes when:

executed from a GUI environment (i.e. Microsoft Windows).
The system will need to boot directly to the PowerMax floppy diskette. Please insert the PowerMax floppy diskette into the floppy drive and restart the computer. The PowerMax diagnostic will automatically start.

testing an invalid drive.
The same error codes will generate if an invalid drive like a CD-ROM drive is accidentally tested. Make sure PowerMax is testing a Maxtor or QuantumTM ATA hard drive. PowerMax should identify the ATA hard drive by the manufacturer and model name or number. (i.e. Primary Master: Maxtor 4G160J8) [/b]

testing a ATA hard drive on a non-supported chipset controller.
If Windows detects the drive PowerMax should also detect the drive unless it is attached to a non-supported add-in controller or ATA PCI adapter. Try switching the drive to the main motherboard controller and then perform the test.
Zucht veel schiet je d'r dus niet mee op helaas.

[ Voor 50% gewijzigd door Delirium2001 op 31-03-2003 20:17 ]

GO NORTH,WEST,SOUTH, WEST TO THE FOREST OF MAZE

Verwijderd

is er niemand die weet wat het probleem is of waardoor dat geklik wordt veroorzaakt ?

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-02 21:33
ja hij gewoon aan het dood gaan.
ik had ook klikken. in het begin vage erros en systeemfouten. na de hand gewoon fouten die niet meer te repareren waren etc.

Speedfan checked 2 dingen. Namelijk de fitness en de smart. Smart stond helemaal vol bij mij, dus 100% maar fitness helemaal leeg. Ik met powermax gechecked en gaf soms een error. De burn in test gaf soms gewoon geen foutmeldingen maar soms wel.

toevallig geen boxen bij je kast staan die je soms voluit zet zodat de trillingen lekker in de hd doordreunen?
HD's worden erg heet ja, die van mij zo rond de 50 graden, nog warmer als m'n heatsink van m'n xp.

Verwijderd

ik heb 2 systemen met maxtor schijven erin van 2x60gb en 1 pc met 2x80gb ook diamond max9 ik ondervind geen enkel probleem maar ik heb een tijdje geleden een (nieuwe)WD20gb erbij gezet als uitwissel schijf om data te vervoeren die er na 6maaden mee kapte met ook die fouten, dus tikken niet gededecteerd willen worden etc etc.
WD maar es gebeld en ik kreeg te horen dat hij te weinig stroom kreeg of dat de arm het motortje daarvan verrot aant gaan was wat opgegeven moment op leesfouten duide (waar hij idd gelijk in had) het getik schijnt te maken te hebben dat het armpje ineens een gekke beweging maakt oid en dan zegt ie "klik".

/edit/
Heb net maxtor in ierland gesproken en die zeggen dat het ook met de stroom of het armpje te maken heeft :(

ben ik blij dat ik ook seagate gebruik nog nooi tprobs mee gehad :)
/edit/

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2003 16:19 . Reden: maxtor :P ]

Pagina: 1