Toon posts:

Surround in CS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn surround A3D werkt niet in CS. Ik heb de optie wel aanstaan, maar hij werkt dus niet.
Terratec Sixpack geluidskaart,
Logitech Z640 dolby surround set
CS 1.5
Windows XP Prof.

Met welke instellingen enzo krijg ik wel surround ?? ik heb de search al gebruikt, mar verder nix geen dingen die ik kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 12:35 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:01
Heb je al eens nieuwe drivers geinstalleerd? En staan je speakers wel goed ingesteld in het Configuratiescherm?

The devil is in the details.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

inXs

known as inXs

A3d is speciaal gemaakt voor 2 boxen, dat is dus geen dolby surround maar een simulatie ervan op 2 boxen nogmaals.. Dus idd je dolby surround zal niet werken met A3D aan.. EAX daarentegen is wel dolby surround, maar dan moet je geluidskaart dit wel ondersteunen!

superB

Verwijderd

Topicstarter
bl!kje schreef op 29 March 2003 @ 14:13:
A3d is speciaal gemaakt voor 2 boxen, dat is dus geen dolby surround maar een simulatie ervan op 2 boxen nogmaals.. Dus idd je dolby surround zal niet werken met A3D aan.. EAX daarentegen is wel dolby surround, maar dan moet je geluidskaart dit wel ondersteunen!
Ja, dit ondersteunt ie wel, maar tis ggantisch lelijk, omdat EAX klinkt alsof je in 1 grote tunnel zit, waar dan ook.. lelijk dus... '
Raar want een kameraad van me met een CReative dolby set, een Soundblaster Live 5.1 kaart, win XP en ook cs 1.5, heeft wel dolby !! hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen, geen idee...

• inXs
  • Nu online

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 14:14:
[...]

Ja, dit ondersteunt ie wel, maar tis ggantisch lelijk, omdat EAX klinkt alsof je in 1 grote tunnel zit, waar dan ook.. lelijk dus... '
Raar want een kameraad van me met een CReative dolby set, een Soundblaster Live 5.1 kaart, win XP en ook cs 1.5, heeft wel dolby !! hoe hij dit voor elkaar heeft gekregen, geen idee...
Uhmm maar ik weet dat creative iig wel EAX ondersteund, dus klinkt het daarom wel mooi? Maar jou kaart ook zeg je, dus dat zal dan wel.. Als je zoals marc0 zegt even alles in je configuratie scherm goed instelt en daarna in CS NIET A3D aanvinkt en ook niet EAX .. Wat gebeurd er dan? Ow ik speel zelf niet met EAX dus ik weet niet hoe het klinkt :)

superB

• KneoK
  • Laatst online: 15-02 14:44

KneoK

Not in a million lightyears

bl!kje schreef op 29 maart 2003 @ 14:13:
Nee hoor, naar mijn weten is A3D gewoon de tegenhanger van de Creative 4-point surround die oa. op de pci128, pci256 en SB!Live zit. EAX is gewoon een effectenmachine die voor extra realisme moet zorgen door hardwarematig te spelen met Reverb en Chorus en weet ik veel wat voor effecten, en daarmee dus een ruimtelijker geluid geven in de juiste situaties (dus theoretisch hoor je het verschil als je in een grot loopt of als je in een huiskamer met dikke vloerbedekking loopt).

Dolby heeft NIETS te maken met A3D, EAX en 4-point surround. EAX != Dolby surround en ook A3D != Dolby surround en dat je EAX hebt zegt NIETS over de aanwezigheid van Dolby surround.

Het zijn gewoon 3 geluidsstandaarden.

Verwijderd

Topicstarter
BioWEB schreef op 30 March 2003 @ 01:32:
[...]

Nee hoor, naar mijn weten is A3D gewoon de tegenhanger van de Creative 4-point surround die oa. op de pci128, pci256 en SB!Live zit. EAX is gewoon een effectenmachine die voor extra realisme moet zorgen door hardwarematig te spelen met Reverb en Chorus en weet ik veel wat voor effecten, en daarmee dus een ruimtelijker geluid geven in de juiste situaties (dus theoretisch hoor je het verschil als je in een grot loopt of als je in een huiskamer met dikke vloerbedekking loopt).

Dolby heeft NIETS te maken met A3D, EAX en 4-point surround. EAX != Dolby surround en ook A3D != Dolby surround en dat je EAX hebt zegt NIETS over de aanwezigheid van Dolby surround.

Het zijn gewoon 3 geluidsstandaarden.
OK, wat jij dus in principe zegt, als ik wil horen dat mijn vijand van links komt, en als ik me omdraai, ik geschiet van links naar rechts hoor, moet ik EAX aanzetten.

Wat is nou het hele verschil, A3D, EAX en Dolby Surround ? we spreken allemaal over hetzelfde, de mogelijkheid om om je heen geluid te horen en waar te nemen, maar wat is het effectief verschil tussen die 3 ?

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
A3D = dmv 2 boxen exact de positie van een object bepalen. dit komt doordat a3d gebruik maakt van de werking van het oor, door het geluid links bijv. een paar ms later te sturen zodat je hersens de exacte positie berekenen. (dit is dus echt 3D)
eax is afaik gewoon ruimtelijk geluid, dus dat je in een metale kamer echt hol, echoend geluid hoort.
Dolby surround is gewoon 2D geluid waarbij het geluid van 2 boxen over 5 oid wordt verdeeld

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10-2025
grootste probleem zal hier zijn dat hij a3d heeft met winxp pro. Dit werkt heel vaak niet, en ja bij de ene persoon wel en bij de andere niet.

Verwijderd

BTW: Op de meeste servers word A3D geblockt door HLGuard/wwcl, ik weet niet waar je A3D hebt getest maar ik meld het even :)

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

werkte bij mij eerst ook niet maar na veel gepruts werkte alles goed
kijk hier voor de guide hoe dat voor elkaar te krijgen

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Verwijderd

CU2morO schreef op 30 maart 2003 @ 12:07:
...
Dolby surround is gewoon 2D geluid waarbij het geluid van 2 boxen over 5 oid wordt verdeeld
is dat niet Dolby Pro Logic? dagt dat Surround weldegelijk 3d was? of is Digital de enige 3D standaart van Dolby?

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op 30 March 2003 @ 11:12:
[...]

OK, wat jij dus in principe zegt, als ik wil horen dat mijn vijand van links komt, en als ik me omdraai, ik geschiet van links naar rechts hoor, moet ik EAX aanzetten.

Wat is nou het hele verschil, A3D, EAX en Dolby Surround ? we spreken allemaal over hetzelfde, de mogelijkheid om om je heen geluid te horen en waar te nemen, maar wat is het effectief verschil tussen die 3 ?
Nee, wat ik zeg is dat EAX hier helemaal niets mee te maken heeft... Het is de ondersteuning van 4 point surround OF dolby surround (evt. digital) die je moet hebben. Dus gewoon ondersteuning voor meer dan 2 speakers...

Overigens was Half Life een van de eerste spellen die ik speelde met mijn toen nieuwe four point speaker setje en SB!Live en hoefde daar helemaal niets aan te veranderen. Gewoon zorgen dat in Windows het zooitje als four point staat aangegeven en ik had mijn eerste "surround" ervaring :)
Nu weet ik dat CS geen HL is, maar een uitbreiding. Maar in principe moet die gewoon op de HL engine draaien en dus ook op de soundengine daarvan.
Kijk dus eens naar de speakersetup van Windows en zorg dat je het overeenkomende aantal speakers instelt.

EAX zorgt ervoor dat aan het geluid dat er al is een aantal effecten worden toegevoegd waardoor je meer realisme zou moeten krijgen. Dus gewoon hardwarematig Chorus en Reverb enzo toevoegen om zo bijvoorbeeld een hol geluid te maken.

EAX zou je dus theoretisch kunnen toevoegen aan mono, stereo (2.0 of 2.1), four point (4.1) en surround geluid (4.1 of 5.1, tegenwoordig zelfs 6.1 en 7.1).

Dus even op een rijtje:

A3D, Four Point Surround en Dolby Surround (evt. Digital) zijn dus de standaarden die ervoor zorgen dat je het geluid daadwerkelijk OM je heen hoort.

EAX is een standaard die er voor zorgt dat het geluid "opgeleukt" wordt, die ook oa. je processor ontlast omdat deze standaard hardware-matig de effecten kan toevoegen ipv. dat het softwarematig moet worden gedaan.

Hiro Shima >>> Dolby Surround Pro-Logic (het is dus niet Dolby Surround OF Dolby Pro-Logic maar Dolby Surround Pro-Logic) is de eerste echte 3D geluidsstandaard van Dolby. Deze verdeelt stereogeluid over 4 kanalen (Linksvoor, Rechtsvoor, Center en Achter) maar als het medium Dolby Pro-Logic is opgenomen dan heb je dus echt 3D geluid. Het achterkanaal (dus de achterste 2 speakers) is mono. Vandaar ook de aanduiding 4.1 (4 kanalen + subwooferkanaal).
Dolby Digital (en DTS) volgen later en hebben als extra een gescheiden achterkanaal, dus 5.1 en een veel betere kanaalscheiding.
Een Pro-Logic set kan trouwens ook heel goed Dolby Digital (tenminste, geen Digital, wel 5.1) geluid weergeven, waarbij dan alleen het achterkanaal weer mono is.

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 01-04-2003 17:20 ]

Verwijderd

ohohoh, wat een misverstanden zie ik hier voorbij komen...

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op 01 april 2003 @ 17:47:
ohohoh, wat een misverstanden zie ik hier voorbij komen...
Verrijk ons met Uw oneindige kennis, o edele heer...

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:32
Verwijderd schreef op 31 maart 2003 @ 20:42:
[...]

is dat niet Dolby Pro Logic? dagt dat Surround weldegelijk 3d was? of is Digital de enige 3D standaart van Dolby?
het blijft 2D, het gaat niet de hoogte in :P 2D is vierkant weet je wel

Verwijderd

smartass :) maar jah, ok ik snap het hele princiepe nu wel...
Pagina: 1