[XP] Booten gaat extreem sloom

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
Probleem:
Afgelopen nacht sloot ik om 00:10 af, er was niks aan de hand, een uurtje ervoor had ik nog op normale snelheid gereboot. Maar toen ik vanochtend om 9:30 ging booten duurde dat extreem lang. Eerst bleef ie meer dan een minuut hangen op het bootscherm, dus ik rebootte de PC omdat ik dacht dat er wat mis was. Ondertussen ging ik even naar de wc, toen ik terug kwam was de PC wel verder geboot, maar nog niet helemaal klaar. Aan WinBar kon ik zien dat de PC al 4 minuten bezig was met booten, terwijl die normaal na 1:30 al klaar is. Alle programma's starten ook pas op na 10 seconde. Een reboot heeft ook niks geholpen.
Ik kan nu niet eens normaal Counter-Strike spelen, omdat het connecten al meer dan een minuut duurt en ik dan niet eens in het spel zit. Ook hapert mijn muis als er ook maar iets bezig is, bijvoorbeeld Internet Explorer opstarten.

Geprobeerd:
• Ad-Aware draaien, veel dingen gevonden, maar geen merkbare snelheidswinst.
• Service Pack 1 deleten, omdat daar een verslomende bug in schijnt te zitten. Heeft de boel alleen maar verergerd. Het booten duurt nu 6 minuten ipv 4 minuten.
• Programma's uitgevinkt die tijdens het opstarten mee booten.

Mogelijke veroorzakers:
• VIA 4-in-1 drivers. Gisteren had ik die geinstalleerd. Na een aantal reboots had ik er alleen geen last van dat het slomer werd.
• Windows Updates. Ook gister drie updates geïnstalleerd, maar ook die zorgden gisteren niet voor vertraging.

Systeem informatie:
Operating System: Windows XP Professional Nederlands
Processor: Pentium 3, 866 Mhz, 133 Mhz FSB
Geheugen: 256 MB PC133
Videokaart: Riva TNT2 M64, 32 MB
Moederbord: Gigabyte 6VXC7-4X
Hardeschijf: Maxtor 80 GB 7200 RPM
Geluidskaart: Creative SoundBlaster Live! 128 PCI
Netwerkkaart: 3Com 10/100 Mbit

CPU Load: rond de 5%, er draaien dus ook geen programma's die alles erg verslomen.
Memory Usage: 215/256MB, 41 MB geheugen over dus. Inderdaad erg weinig, maar dat heb ik al een tijdje en eigenlijk nooit echt last van gehad.

The devil is in the details.

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je moet effe zoeken op "bootvis" bij google. is een tooltje van MS die zulke vertragingen kan opsporen en versnellen.

• Hahn
Bootvis heeft een heel klein beetje geholpen, maar nou niet bepaald veel. Na 3 minuten is de PC bijna klaar met laden, terwijl dat toch echt 1:30 was.

Verwijderd

Er staat niets in de eventlog?

• Hahn
Verwijderd schreef op 29 maart 2003 @ 12:19:
Er staat niets in de eventlog?
Er staat meer dan genoeg in de eventlog, maar rond de tijd van het opstarten wordt er geen Error gegeven in de eventlog.

Bij gisteravond rond 22:00 staan er echter wel zo'n stuk of 20 fouten en waarschuwingen achter elkaar.
Allemaal bevatten ze de volgende tekst:
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking. Bron: disk, gebeurtenis: 51
of
Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd. Bron: atapi, gebeurtenis: 9

[ Voor 48% gewijzigd door Hahn op 29-03-2003 13:26 ]

Verwijderd

mmm Scan je HDD eens ff op fouten.

Verwijderd

Kan je niet naar een herstelpunt terug gaan?

• Hahn
Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 13:32:
Kan je niet naar een herstelpunt terug gaan?
Dat zou kunnen, maar er is in die 10 uur niks verandert, omdat de PC die tijd uit stond. Dus veel verandering verwacht ik dan niet.

Verwijderd

Ik bedoel een herstelpunt van gister of eergister.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking. Bron: disk, gebeurtenis: 51
is je harde schijf niet gewoon vol zodat er niet genoeg ruimte is voor de swapfile?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Hahn
Magic schreef op 29 March 2003 @ 13:43:
[...]

is je harde schijf niet gewoon vol zodat er niet genoeg ruimte is voor de swapfile?
Van de 90 GB heb ik 35 GB over. Op elke partitie heb ik minimaal 3 GB over, dat kan het dus niet zijn.

Verwijderd

Ga naar start, run of uitvoeren. Typ dan in regedit en geef enter. Nu moet
je in het volgende pad zien te komen: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\microsoft\current version\runservices. Hier zul je waarschijnlijk veel dingen staan. Het is de bedoeling dat je hier de dingen verwijdert waarvan je zeker weet dat je ze niet nodig hebt of dat je ze niet meer hebt.

Het is aan te raden om je register op te schonen. Dit doe je met behulp van programma´s als regcleaner die te downloaden is op: www.zdnet.com. succes :)

• Hahn
Verwijderd schreef op 29 maart 2003 @ 13:55:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\microsoft\current version\runservices.
Die bestaat bij mij niet :?
Maar ik weet hoe ik m'n register moet opschonen, maar veel heeft dat niet uitgehaald.

Verwijderd

MaRc0 schreef op 29 maart 2003 @ 14:00:
[...]
Die bestaat bij mij niet :?
Maar ik weet hoe ik m'n register moet opschonen, maar veel heeft dat niet uitgehaald.
Hmm, Ik zou eerst proberen om op virussen te scannen, je kunt dit ook online doen bij : http://housecall.antivirus.com/

Kan je je nog herinneren wat je in die tijd heb gedaan? bijvoorbeeld; Gedownload oid? Wat heb je in die tijd gedaan?

• Hahn
Gisteravond rond half 12 uur ging ik nog computeren, vanaf 8 uur had m'n virusscanner zitten scannen en geen virusscanner kunnen vinden. om 00:10 had ik m'n PC uitgezet en sinds vanochtend doet ie dus zo raar. Een virus kan het bijna niet zijn, want er is een firewall actief, virusscanner scant alles wat binnen komt en virusscanner heeft gister ook een aantal uur zitten scannen. Norton Antivirus 2003 heb ik trouwens.

Ik heb ook nog even scandisk gebruikt, maar er werd bijna geen fouten gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 29-03-2003 14:47 ]

• Elephtera
  • Laatst online: 16-05 23:23
ik heb precies het zelfde is het bij jou ook dat hij eerst gewoon dat status balkje doet, daarna een paar minuten zwart scherm, en dan komt hij in windows zelf... dat heb ik altans, en bij mij hielp ook niks, zelfs niet een format c+rerinstall.

“An elephant is a mouse with an operating system”

• Hahn
Dat zwart beeld heb ik inderdaad ook. Hij blijft eerst even op dat bootscherm, normaal schakelt ie dan een paar seconde over op zwart beeld om dan in Windows te komen, maar nu duurt dat toch wel zo'n 10/20 seconde. Daarna komt m'n muis te voorschijn en dan pas boot Windows helemaal.
Erg vaag trouwens dat Windows opnieuw installeren niet heeft geholpen :?

Als iets eenmaal draait loopt het trouwens wel goed. Ik kwam der net na 50 seconde op een CS server (wat normaal binnen 20 seconde gebeurt) en ik kon met een normale framerate spelen. Alleen het opstarten van dingen gebeurt érg traag.
Volgens een T.net headline was dat een Service Pack 1 bug, maar aangezien deze bug er ook nog was toen ik SP1 eraf had gegooit betwijfel ik toch of het die bug is.

[ Voor 38% gewijzigd door Hahn op 29-03-2003 16:29 ]

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem denk ik, tijdens booten krijg ik zo'n zwarte scherm waar hij effe ca. 15 sec vastzit, daarna komt mij muis tevoorschijn en dan pas kom ik in windows. Eerst was dit dus niet het geval. Wat ik ook merk is dat Internet Explorer veel en veel langzamer is geworden als ik hem opstart. Heel vaag dus allemaal, ik heb 'haast' alles geprobeerd maar nog steeds geen effect. Spellen zoals UT draaien gewoon 'redelijk'soepel bij mij, XP reinstall heb ik nog niet geprobeerd. Ook afsluiten gaat langzaam.

Wat de oorzaak kan zijn blijf en is een raadsel, ik heb de vermoede dat het aan de HD ligt omdat ik laatste tijden veel shit geinstaleerd hebt, ik heb nu 6GB over van de 20GB.

• Hahn
De Q815411 patch van Windows XP zou ons probleem moeten oplossen volgens deze headline. Alleen kan ik 'm alleen maar in het engels en duits enzo vinden. En aangezien ik de Nederlandse Windows XP heb wilt ie nu niet werken :(

Verwijderd

Het duurt lang om windows te booten en sommige applicaties starten traag op.
Heb je al gekeken of toevallig je UDMA settings van je harde schijf zijn verziekt.
Dus inplaats dat je bv UDMA5 gebruikt dat windows het tijdens het booten terugzet naar PIO. (tijdens het booten worden volgens mij je masters getest, en bij teveel fouten in de communicatie teruggezet in een lagere snelheid --> dan duurt het booten dus erg lang en applicaties traag.)

Kan zijn dat dit te maken heeft met de eerder gemelde bug, daarover vind ik info echter erg vaag. Ik had het bovenstaande probleem en heb het in ieder geval kunnen oplossen door de ACPI HAL te vervangen door een standard hal. (in de bios was de UDMA e.d. wel goed)

--> als ik een clean install deed met ACPI hal had ik exact hetzelfde probleem opnieuw.

\edit
Topic-starter : Ik zie na pas dat je een Creative Sound-card + 3COM netwerk kaart in combinatie met via chipset drivers hebt. Trek de sound-card er ook eens uit en kijk of het dan verholpen is.
--> deze hardware samen wil nog wel eens gekloot geven

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 20:34 ]

• Elephtera
  • Laatst online: 16-05 23:23
uhm, dat over udma kan hier goed kloppen, want het probleem was hier nadat ik wat met de schijven en ide kaart geknoeid had. hoe stel je die acpi hal in? waar vind ik dat?

“An elephant is a mouse with an operating system”

Verwijderd

Even voor alle duidelijkheid .....je hebt dus in de device-manager voor de ide-settings echt een verkeerde UDMA staan? Dan ligt daar in ieder geval je probleem.

Verder moet er ook wel een andere oplossing zijn dan het omzetten naar de standard hal. Ik heb hier voor gekozen omdat mijn creative soundcard ruzie toch al ruzie had met mijn mobo als ik ACPI hal gebruik. (daarbij viel het me tevens ook op dat de UDMA settings hier ook op reageerden en dus ook het trage booten e.d. ) Zoek in ieder geval even of er een reg-tweak is of iets dergelijks die het zelf al oplost.

Je wil namelijk liever niet knoeien met de acpi hal (tenminste als opnieuw installeren van windows niet je hobby is), maar als je dit toch wil doen
1) makkelijkste optie : onder device manager staat computer, selecteer de acpi computer......... en dan update driver, selecteer dan select manual en je hebt een lijst waaruit je dan de standard hal kunt kiezen.

MAAR :
1) er is geen weg terug
2) er bestaat een kans dat het niet lukt en je dus alles opnieuw moet installeren
3) ik kreeg geen tabblad APM en kreeg dus elke keer het scherm "it is save to shutdown"

--> beste optie is om opnieuw te installeren en tijdens de installatie op F5 te drukken. (dus op het moment dat de installer aangeeft dat je op F6 moet drukken) :)
Dan krijg je die zelfde lijst te zien en selecteer je dus de standard hal. (nu kreeg ik wel APM en dus weg dat irritante scherm)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 23:24 ]

• Hahn
Ik heb eigenlijk altijd een Creative geluidskaart in combinatie gehad met een VIA moederbord en nooit problemen gehad. Sinds een weekje heb ik een nieuw moederbord, nieuw processor en die 3Com netwerkkaart en sinds 2 dagen heb ik dit probleem. Kan het dat dat probleem zomaar ontstaat?
Ik zal het iig proberen om door zonder m'n geluidskaart te booten :)

En die UDMA settings endergelijke heb ik niet zoveel verstand, wel weet ik dat gister m'n tweede ide controller op OPI stond ipv UDMA, maar dat had ik weer goed gezet.

Ooh, ik zie nu dat m'n hoofdhardeschijf ook op PIO-modus draait. Is dat zomaar te verhelpen? M'n tweede hardeschijf draait op UDMA 4.

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 30-03-2003 11:00 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:43

pistole

Frutter

code:
1
2
3
4
5
6
7
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een
wisselbestandsbewerking. Bron: disk, gebeurtenis: 51

of

Het apparaat \Device\Ide\IdePort0 heeft niet binnen de tijd voor time-out 
gereageerd. Bron: atapi, gebeurtenis: 9

Dat lijkt erg op een fisiek probleem (kabel, of rot plekje op je disk)

Heb je al een fisieke check gedaan?

[ Voor 1% gewijzigd door pistole op 30-03-2003 11:16 . Reden: layout verkloot ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Hahn
Woei! Probleem is opgelost. Het waren toch de nieuwe VIA drivers. Vrijdag had ik ze geinstalleerd en zaterdag had ik er last van. Na een verwijdering van die drivers installeerde Windows XP alles weer zelf goed opnieuw en staat alles weer op UDMA 4. Ik boot nu in 1 minuut ipv 4/5 :+

Verwijderd

Gefeliciteerd, probleem gevonden nu alleen nog oplossen.

Die UDMA settings (en PIO) zeggen hoe snel je de data van je harde schijf kunt halen.
PIO4 is volgens mij 3.3 Mb/s terwijl UDMA5 100Mb/s is, dus dat verklaart dan waarom windows traag is. (dit word door WinXP teruggezet tijdens het booten bij fouten --> dus daarom het lange booten)

Volgens mij bestond bij mij het probleem ook zonder dat de geluidskaart erin zat.
Maar in ieder geval is het goed om de problemen te scheiden. Dus om te beginnen dit probleem op te lossen zonder de geluidskaart in de PC. Dan weet je in ieder geval dat het daar niet aan ligt.

Het terugkrijgen op UDMA modus (BIOS zal wel goed staan): daar staan veel suggesties her en der op tweakers. Bij mij werkte alleen het omzetten naar standard hal. Je moet maar even zoeken. Elke PC en hardware is immers verschillend. Volgens mij was er voor VIA mobo's namelijk een tooltje beschikbaar om Windows te dwingen UDMA te gebruiken.

succes.

ps) probleem met creative kaart en 3Com. Ik heb posts gezien waarin word gemeld dat door een 3com kaart een EPROM op de geluidskaart kan beschadigen. Zijn dan ook symptomen dat bijvoorbeeld je geluidskaart niet goed wordt herkend, je kunt software van creative niet uodaten etc. Maar daar zou ik me voorlopig niet druk over maken. Volgens mij wijst alles richting een conflict met je IDE.

• Hahn
Bedankt voor de uitleg, misschien heb ik er in de toekomst nog wat aan, maar het conflict met de IDE kwam dus door de nieuwe VIA drivers ;)
Er is trouwens ook geen geluidskaart probleem, ik kon 'm voorheen gewoon updaten, maar de standaard drivers vind ik gewoon het beste.

Ik heb trouwens UDMA 4, dat zal dan dus 66 mb/s zijn? Want dat is geloof ik m'n moederbord :)
(Ik wist trouwens niet dat PIO zó sloom was :P)

Een persoonlijk bedankje voor de volgende mensen:
MrBlackfly, ReqFilr, Viper3.5, Magic, Alex T, moesasji1975nl en pistole :)
Ik ben blij en ik had niks te doen, dus vandaar :+

[ Voor 26% gewijzigd door Hahn op 30-03-2003 11:43 ]

Pagina: 1