Toon posts:

dos-spel onder win98

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het spel stonekeep gekregen,maar als
ik het wil spelen onder win98,krijg ik de
melding:not enough memory.
Weet iemand hier de oplossing voor?

Verwijderd

Tja...

Het lijkt me aannemelijk ervan uit te gaan dat je gewoon niet genoeg geheugen hebt.

Hoeveel geheugen heeft stonekeep nodig (kan nooit veel zijn, het is een oud spel), en hoeveel heb je in je computer zitten?

Verwijderd

ik denk dat dit het "niet genoeg 640K mem" probleem is, dus dat je gewoon ff in dos moet herstarten , bij het rebooten dan op F8 blijven rammen
kies dan dos modus, en zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk in je geheugen laadt.

Verwijderd

Zou je best wel es gelijk in kunnen hebben ja...

Ach ja... die goeie ouwe tijd waarin je nog lekker in je autoexec.bat kon kutten om zo genoeg memory voor bepaalde games te krijgen... :z

*zucht*

/me wil Stonekeep ook nog es spelen overigens...

Verwijderd

Kan best zijn dat je nu ook in je autoexec zal moeten kutten, want vaak als je via f8 in dosmodus start heb je geen geluidskaart of muis, omdat Win 98 dat allemaal regelt.:(

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik kan me herinneren dat ik ook zo'n probleem had toen ik OMF wilde spelen onder win98SE.

Als je een beetje verstand hebt van de autoexec.bat en de config.sys dan kun je zelf al een boel werk verrichten.

Voor het fine-tunen van de manier hoe alles in het lager en hoger geheugen wordt geladen, kun je memmaker gebruiken (DOS-progje). Moet je een paar keer booten (zorg wel dat je steeds naar dos F8'ed want anders doet memmaker niks meer).

Met memmaker kom je vaak al een heel eind richting/over de 600K terwijl je dan nog wel je muis en geluidskaart etc. hebt.

Succes ermee!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je moet in je config.sys neerzetten:

dos=high,umb
device=c:\windows\himem.sys
device=c:\windows\emm386.exe /noems

en verder niet te veel zooi laden in je autoexec.bat/config.sys.. dan opstarten in dos modus. Als het goed is heb je nu veel conventioneel geheugen (iig 600K wat genoeg is voor bijna elk spel)

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 12:06

Metzie

Nyaano !

Wat ook helpt:
Een dos bootdisk downloaden (en zo weinig mogelijk drivers laten loaden) eventueel de autoexec.bat + config.sys editen om de soundcard te laden.
Dit helpt vaak omdat de dos6x bestanden minder geheugen vreten (van de 640k)

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Of je kan natuurlijk gewoon die-hard Linux installeren en onder de virtuele machine daarvan DOS installeren.

Werkt nog beter dan DOS onder Win. ;)

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:26
of je start in dos op en draai het program memmaker. zo niet wordt het type werk :D :D..
Blij dat ik nog weet hoe dos werk :)

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• cuylfrits
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04-2018

cuylfrits

Beetje vreemd, maar wel lekker

Op de originele win98SE CD (die wij tweakers ALLEMAAL eerlijk hebben :P) staat er een andere versie van himem.sys (weet niet meer waar ie staat) die minder geheugen vreet dan de versie die windhoos 98SE gebruikt.....

(Micro$oft bugnr: 999100938728468207420793750740702750274507257240752047502450 versie AJGFBVBBBBBDTT serienummer 1112-11111111111 :+ :+ :+)

Good, bad, I'm the guy with the gun!

• VlaFlip
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

VlaFlip

format c: , weg d'r mee!!

Als je vaak dit soort dos spellen doet
maak je toch gewoon een fat16 partitie, dos erop knallen

bootmanagertje installeren xosl bijvoorbeeld
netjes in 1994-stijl configgen.

Ik heb nog steeds DR-Dos naast m'n win98 en linux draaien.

ideaal voor ouwe spellen (die retesnel lopen...) en ASM/C/PASCAL proggen en voor lompe dingen (Memory testen, bios flashen)

Geef je muis af en toe een stukkie kaas

Pagina: 1