Netwerk, wel internet gedeelt maar bestanden niet

Pagina: 1
Acties:

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 16:03
Ik heb dus bij iemand een netwerk aangelegd en internet delen doet hij perfect.

Op de 'server' waar internet binnenkomt staat XP professional en op de andere XP home edition. Ze hebben ADSL Lite en die komt dus binnen op de server met een USB modem (aka 'groene kikker').

Het hele netwerk wordt gedeeld met een router en bestaat dus uit 1 server en 2 andere pc's.

Nu heb ik gewoon met XP netwerk-wizzard de internet verbinding gedeeld, dat werkt top. Iedereen heeft internet en de IP's worden automatisch uitgedeeld.

Nu is alleen het probleem dat ze elkaar in netwerkomgeving niet kunnen zien. Althans, de server kan 1 pc's wel zien en de andere niet. De twee 'clients' kunnen uberhaubt geen netwerk pc's in hun netwerkomgeving zien (behalve dan hunzelf).

Weet iemand hoe dit komt en wat ik daaraan kan doen zodat iedereen elkaar ziet in de netwerkomgeving?

Extra info: De server heeft een 10Mbit kaart en de andere twee clients 10/100Mbit. En nogmaals, op de clients staat dus XP Home, maakt dat misschien uit? Ook hebben ze natuurlijk allemaal dezelfde workgroup gekregen.

Verwijderd

Ze kunnen allebei naar buiten dus op ip niveau moet het goed zitten. Hebben de machines, of één ervan, geen firewall aanstaan? Ik neem aan dat bestandsdeling wel is geinstalleeerd? Zo niet dan geeft de machine zich ook niet kenbaar op het netwerk (netbios).

• Bernaar
Verwijderd schreef op 29 maart 2003 @ 00:43:
Ze kunnen allebei naar buiten dus op ip niveau moet het goed zitten. Hebben de machines, of één ervan, geen firewall aanstaan? Ik neem aan dat bestandsdeling wel is geinstalleeerd? Zo niet dan geeft de machine zich ook niet kenbaar op het netwerk (netbios).
Firewall heb ik uit staan (ook die ingebakken firewall van XP).
Ik heb 'file and printer sharing protocol...' erin staan.
Netbios heb ik niet ertussen staan, maar thuis heb ik ook een netwerk waarbij ik bestanden op de buurcomputers kan zien, maar daar heb ik ook geen netbios geinstalleerd. Dus dat lijkt me niet nodig? :?

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:57
zitten alle computers wel in dezelfde werkgroep/domein?
kan je ze wel benaderen met \\servernaam
lukt intern pingen op naam?

• Bernaar
brokenp schreef op 29 maart 2003 @ 11:03:
zitten alle computers wel in dezelfde werkgroep/domein?
kan je ze wel benaderen met \\servernaam
lukt intern pingen op naam?
Ze zitten allemaal in dezelfde workgroup ja.
Het pingen naar de server lukt idd niet (dus met ping 192.168.0.1) terwijl hij internet wel deelt :S

• tweakduke
  • Laatst online: 14:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als je bestandsdeling hebt aangezet moet je eerst even een mapje delen in winxp
Anders staat die standaard alsnog uit..

Tweakers Discord

• Bernaar
tweakduke schreef op 29 March 2003 @ 17:47:
Als je bestandsdeling hebt aangezet moet je eerst even een mapje delen in winxp
Anders staat die standaard alsnog uit..
Ik heb ook al verschillende mappen gedeeld

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
Heb je toevallig niet de interne firewall van windows xp op die nic aan staan?
dan kan pingen/filesharen idd niet :)

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

je wilt de server pingen met 192.168.0.1 terwijl je net zegt dat je via dhcp werkt.

als je dan inderdaad niet kan pingen op 192.168.0.1 is dat ook geen wonder.

Canon Digital Ixus V3

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
RawPeanut schreef op 29 March 2003 @ 19:22:
je wilt de server pingen met 192.168.0.1 terwijl je net zegt dat je via dhcp werkt.

als je dan inderdaad niet kan pingen op 192.168.0.1 is dat ook geen wonder.
Ik zie nergens dhcp staan :?

En dan nog zou het moeten werken, omdat hij kan internetten.

En dat de DHCP server altijd wel een vast IP adres moet hebben.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien heb je hier wat aan:

Ik zag laatst op een forum over mijn Sitecom DC-202 router een soortgelijk probleem staan. Was een vrij onverklaarbaar probleem.

Kortom leg eens een crosskabel tussen 2 pc's (server+werkstation) en kijk of het probeem niet in die router zit.

U never know ;)

Edit: nog wat tips ...
- ga eens alle stations af en ping (zowel op ip als op naam) naar de 2 andere stations, gekke dingen?
- vervolg op vorige als je een pc op naam kan pingen, kan je \\pcnaam\share wel bereiken? (dus niet via netwerkomgeving maar in IE of run/uitvoeren)
- is het niet zo dat dat internetdelen van xp ook een dhcp onderdeel heeft? en je router doet die ook aan dhcp? misschien een conflict?
- explorer/verkenner > extra > mapopties > weergave > automatisch naar netwerkmappen en printers zoeken, zet deze eens uit, is bekend dat deze optie het geheel vertraagd.

[ Voor 57% gewijzigd door Mike Jarod op 29-03-2003 19:44 ]

• Bernaar
_Hades_ schreef op 29 March 2003 @ 19:25:
[...]

Ik zie nergens dhcp staan :?

En dan nog zou het moeten werken, omdat hij kan internetten.

En dat de DHCP server altijd wel een vast IP adres moet hebben.
De clients zijn dhcp anders werkt internet shren niet.
Server heeft idd gewoon wel een vast ip-adres namelijk: 192.168.0.1

Verwijderd

Je moet zorgen dat je netbios over tcp/ip laat lopen.
Heb dit probleem ook gehad toen ik netbios niet over tcp/ip liet lopen.
(kon toen ook niemand meer op het netwerk zien en omgekeerd)

• Bernaar
mikejarod schreef op 29 March 2003 @ 19:28:
Misschien heb je hier wat aan:

Ik zag laatst op een forum over mijn Sitecom DC-202 router een soortgelijk probleem staan. Was een vrij onverklaarbaar probleem.

Kortom leg eens een crosskabel tussen 2 pc's (server+werkstation) en kijk of het probeem niet in die router zit.

U never know ;)

Edit: nog wat tips ...
- ga eens alle stations af en ping (zowel op ip als op naam) naar de 2 andere stations, gekke dingen?
- vervolg op vorige als je een pc op naam kan pingen, kan je \\pcnaam\share wel bereiken? (dus niet via netwerkomgeving maar in IE of run/uitvoeren)
- is het niet zo dat dat internetdelen van xp ook een dhcp onderdeel heeft? en je router doet die ook aan dhcp? misschien een conflict?
- explorer/verkenner > extra > mapopties > weergave > automatisch naar netwerkmappen en printers zoeken, zet deze eens uit, is bekend dat deze optie het geheel vertraagd.
Even over die router: Die router heb ik een keer naar mijn netwerk thuis meegenomen. En daar konden ze elkaar gewoon zien toen ik m op mijn netwerk plaatste. Thuis doe ik ook gewoon aan dhcp.

• Bernaar
Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 20:00:
Je moet zorgen dat je netbios over tcp/ip laat lopen.
Heb dit probleem ook gehad toen ik netbios niet over tcp/ip liet lopen.
(kon toen ook niemand meer op het netwerk zien en omgekeerd)
Thuis heb ik m ook niet over netbios lopen en werkt dat netwerkbrowser perfect... Komt dat omdat ik thuis een HUB heb en zij een router hebben? Of heeft dat er niks mee te maken?

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

(jarig!)
Op de 'server' waar internet binnenkomt staat XP professional en op de andere XP home edition. Ze hebben ADSL Lite en die komt dus binnen op de server met een USB modem (aka 'groene kikker').

Het hele netwerk wordt gedeeld met een router en bestaat dus uit 1 server en 2 andere pc's.
komt inet niet gewoon binnen op die router ????

waarom gooi je niet meteen al de pc's op die router dan ??

pc | server | laptop | pda

• Bernaar
Hokje schreef op 29 March 2003 @ 22:00:
[...]

komt inet niet gewoon binnen op die router ????

waarom gooi je niet meteen al de pc's op die router dan ??
Hmmm, je hebt zelf net het stukje gequote waarin ik vertel dat internet binnenkomt via een USB modem... :/

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

(jarig!)
okeej, maar waar gebruik je die router dan voor ?? :| (dat kan die XP bak dan toch ook ??)

pc | server | laptop | pda

• Bernaar
Hokje schreef op 29 March 2003 @ 23:00:
okeej, maar waar gebruik je die router dan voor ?? :| (dat kan die XP bak dan toch ook ??)
Om alle bakken aan elkaar te knopen |:(

• Bernaar
Dat waren de ideeën? Nobody meer?

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ja, ik vind dat Hokje toch een punt heeft.

Is het een router met switch? Laat die router inbellen op je modem.. en gooi je workstations op je router.

Anders ff niet zo eigenwijs doen en gewoon netBIOS installeren. Ik denk dat je thuis gewoon niet goed heb gekeken ofzo.
Probeer het desnoods gewoon. imho als je geen NetBIOS draait is het nogal logisch dat je niet op je netwerk kan browsen.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Bernaar
DeMoN schreef op 30 March 2003 @ 17:51:
Ja, ik vind dat Hokje toch een punt heeft.

Is het een router met switch? Laat die router inbellen op je modem.. en gooi je workstations op je router.

Anders ff niet zo eigenwijs doen en gewoon netBIOS installeren. Ik denk dat je thuis gewoon niet goed heb gekeken ofzo.
Probeer het desnoods gewoon. imho als je geen NetBIOS draait is het nogal logisch dat je niet op je netwerk kan browsen.
Het enige wat die router doet is de pc's aan elkaar vast knopen! Hij kan verder niks. Dus hij kan ook niet aan een modem gehangen worden oid...

Verwijderd

Staan er geen rare instellingen ingeprogrammeerd in die router?

• Bernaar
Verwijderd schreef op 30 maart 2003 @ 21:10:
Staan er geen rare instellingen ingeprogrammeerd in die router?
Nee er valt niks te programmeren in die router.. Het is gewoon een kastje met netwerkingangen, dus daar zal het niet aan liggen. En nogmaals, ik heb m bij mijn eigen netwerk getest en daar werkte alles perfect...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

En nogmaals, PROBEER nou gewoon een NetBIOS te installeren ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• brokenp
  • Laatst online: 12:57
is dit nu de situatie door jouw beschreven
- Server zit op chello met een chelloIP
- Server's 2e nic zit op de WAN poort van je dc202 met IP 192.168.0.1
- er hangen 2 pc's aan je router

als dit je configuratie is, dan blokkeert je router nl de verbinding tussen de pc's en de wanpoort
Je hebt nl een router+switch+firewall.
Wat je zou kunnen doen is om je 2e nic van je server op een gewone poort van je dc202 aante sluiten. Maar dan moet je waarschijnlijk wel enkele dingen anders configureren
Je kan ook proberen om de firewall geheel uit te zetten, maar ik weet niet of dat zo makkelijk is.
BTW je hebt wel echt een ranzige oplossing, ipv die router had er een gewone switch/hub moeten liggen

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-05 18:18
Idd, hoogstwaarschijnlijk de router die zijn werk doet nl, netbios afzetten eh. Laat die router ervan tussen en gebruik een gewone hub/switch. De 'kwal', de 'UFO' of 'de kikker' kun je niet gebruiken in samenwerking met die router, gebruik een deftige modem zoals de Alcatel 550(i) of STH.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Bernaar
Guru Evi schreef op 31 March 2003 @ 00:02:
Idd, hoogstwaarschijnlijk de router die zijn werk doet nl, netbios afzetten eh. Laat die router ervan tussen en gebruik een gewone hub/switch. De 'kwal', de 'UFO' of 'de kikker' kun je niet gebruiken in samenwerking met die router, gebruik een deftige modem zoals de Alcatel 550(i) of STH.
Internet delen werkt wel!!! Dus de kwal heeft er niks meer mee te maken.

het gaat om bestanden delen! En netBios installeren helpt niks. :(
Pagina: 1