Toon posts:

Door de tuin met cat5 UTP

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om achterin de tuin in een tuinhuis een internet verbinding aan te leggen vanaf een router in het woonhuis.
De afstand is zo'n 100 mtr vanaf de router, en komt op dit moment over een schuting te liggen (bij goed resultaat was het idee een pvc buis in te graven).
Is dit mogenlijk????
Wat is de max afstand die ik heb met cat5 en inhoeverre is die kabel een beetje bestand tegen weer (staat dus niet in verbinding met de grond)

En wat is een beetje normale prijs voor cat5, ik kom prijzen tegen vanaf €67.83 tot wel € 300.-- voor 300 mtr, zit er zoveel verschil in die kabels en wat is dan het verschil ?????

Verwijderd

Vraag het eens aan iemand die kabels verkoopt.

• HellFish
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-07 15:01

HellFish

Hang The DJ

Ik heb voor mij ftp(bestand tegen statische elektriciteit) kabel €0.98 per meter betaald.

Asus A7V333 | AMD XP 2000+ | 512 MB RAM PC2700 | Aopen GF 4 Ti4200 128MB (310/500) | DVD 16/40 | WinTV Go | ADSL 3.3 Mbit | Logitech Cordless Desktop Optical

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Je kunt beter de vraag stellen of je wel 300 meter met UTP kunt redden. Ze hebben als standard 100meter. Dat is de maximum lengte. Daarna moet het signaal worden versterkt met een hub, switch of repeater.

Je hebt UTP, Unshielded Twisted Pair en je hebt STP, Shielded Twisted Pair. De verschillen liggen dus in de afscherming en bescherming van de kabels.

[ Voor 28% gewijzigd door The_Greater op 28-03-2003 22:04 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verschillende personen (lees winkels) gevraagt en je wil niet weten hoeveel verschillende antwoorden je krijgt.
Aangezien ik meer vertrouwen heb in de hier aanwezige (zowel geestelijk als lichamelijk) personen (M/V) hoopte ik hier wat wijzer te worden.

• It-er
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 07:15
ehh....300€ voor 300 meter??

http://www.mr-at.nl/cgi-b...393799f7df32a57249d2&fr=1

enneh, 100 meter is theoretisch het maximale wat je kunt leggen jah, als je geluk hebt kun je gewoon internetten, heb je pech dan gaat het of heel langzaam, of gewoon niet....

what is your major malfunction???

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is wat The Greater al zegt, je heb al kabels van 100meter dus dat lukt wel. Als het langer is dan moet je er even een repeater tussen hangen die het signaal gewoon weer versterkt. En pvc buis zou opzich wel kunnen zolang beide uiteinde maar binnen zitten. Je zou eventueel eenk kleine pvc, in een grotere kunnen doen (zo grijze) dan is het helemaal wel goed

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
UTP kan wel 100m, moet lukken. Goeie (stp of ftp) kabel is wel aan te raden.

In PVC buis kan, alleen niet de gele, die is niet echt bedoeld voor buiten, en vind zonlicht al helemaal niet leuk (UV, buis wordt zo poreus als de pest)

Kale kabel in de buitenlucht, over schutting, lijkt me niet handig. Ten eerste weet ik niet wat voor invloed UVlicht (zon) heeft op de mantel, ten 2e is de kabel dan het hoogste punt... = blikseminslag risico.

Andere optie is gewoon een coaxkabel, en aan beide kanten een hubje. (om het aan je UTP lan te knuppen). Dat is 10Mbit, snel genoeg dus voor inet, mag langer zijn, en is goedkoop tot gratis te krijgen (dumpzooi, alleen lang stuk wordt misschien iets lastiger)

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CAT5 mag volgens de offiele Cisco normen niet langer dan 100 meter zijn, kan wel iets langer maar dan ga je toch al snel signaal verliezen. Ik zou het eens precies uitmeten, en misschien een repeater er tussen zetten. Ik denk dat met een pvd buis wel goed moet gaan...

Verwijderd

Topicstarter
In de pvc buis komen wel meerdere kabels te lopen (ondergronds) zoals coax, stroom, telefoon.
Is neem ik aan niet een echt goede omgeving voor een cat5je?
Coax op zo'n afstand beter ??? Ik heb daar al niet eens een beetje tv, heb maar een schotel laten plaatsen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
zeker niet langer dan 100 meter gaan. Sommige soorten kunnen 250 aan max. maar dat is dan ook het alleruiterste voor er geen verbinding meer gegarandeerd wordt. Je moet dan al hele dure kabel gaan kopen van 1 - 2 € / lopende meter. Ik denk dat je beter zou zijn met een goeie WLAN en een richtantenne.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 22:17:
In de pvc buis komen wel meerdere kabels te lopen (ondergronds) zoals coax, stroom, telefoon.
Coax op zo'n afstand beter ??? Ik heb daar al niet eens een beetje tv, heb maar een schotel laten plaatsen.
Ik denk niet dat het zo verstandig is een pvc buisje te leggen. Tenzij je zeker weet dat je er later niet zult graven. Zo'n pvc buisje heb je namelijk zo kapot.
Ik heb zelf tyleenbuis gebruikt. Dat kost niet veel meer als pvc buizen, maar is veel sterker. En het is flexibel, dus je kunt makkelijk bochten door, enz.

In principe kun je die UTP wel leggen tussen al die andere kabels. Dus dat is geen probleem. Je hebt gewoon standaard UTP nodig, en die kun je voor 65 Euro a 300 meter halen bij 1to0 ( Reclame? :) ).

Ik heb zelf ook op die manier een internet lijntje naar de zaak van mijn vader gelegd. Het is echter 350 meter, dus er zitten 3 hubjes tussen.
Ik maak later nog een topic waarin ik pics en uitleg geef :9

Edit: deze kun je het beste hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 22:25 ]

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 22:17:
Dat gaat dan misschien wel storen hoor, dan zou ik je toch STP aanraden...

Verwijderd

Cat6 is er tegenwoordig ook, gister ergens gelezen. Dit schijnt beter beschermd te zijn.. en hogere snelheden. Misschien ook langer lengtes?

Verwijderd

YT-Croc schreef op 28 March 2003 @ 22:24:
[...]

Dat gaat dan misschien wel storen hoor, dan zou ik je toch STP aanraden...
Nee hoor, werkt prima. Ik heb ook deze setup op sommige plaatsen en ik heb nergens last van. Door zo'n coaxkabeltje gaat bijna geen signaal. Stelt niks voor.
Stroomkabel wel wat meer, maar dat zal nog weinig uitmaken.

• Y0ur1
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 22:27:
[...]
Nee hoor, werkt prima. Ik heb ook deze setup op sommige plaatsen en ik heb nergens last van. Door zo'n coaxkabeltje gaat bijna geen signaal. Stelt niks voor.
Stroomkabel wel wat meer, maar dat zal nog weinig uitmaken.
Bij mijn CCNA (Cisco) denken ze daar toch iets anders over :+

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Ik heb mijn utp + telefoonkabel in een 45-o pvc-buis liggen en 40 cm diep, i.v.m. de vorstgrens, en dat ligt er al +- 5 jaar en heb nog nooit problemen gehad. Stroomkabel loopt door een andere pvc-buis.
Maar dat is ook maar een stukje van ong:14 meter.

Be Stronger Than Your Excuses

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Neem een cat6(e) kabel, kost niet veel meer, en is voor de toekomst altijd handig !
En als het ff kan neem je FTp of STP, en leg je de stroomkabel via een andere buis,
omdat die nog weleens storingkjes kan geven !

Verwijderd

Je kan beter gaan voor goede kwaliteit, want als je het open moet halen... Ik heb zelf 60 meter utp onder de grond (parkeerplaats) gehad zonder bescherming en hem er na 2 jaar weer uitgetrokken. Doet het nu nog die kabel :) Ik zou gaan voor draadloos, want dan hou je de meeste mogelijkheden, zowel telefoon als netwerk. Dan kan je voor die stroomkabel een buitenkabel gebruiken. Het is wat duurder maar je zou toch al veel geld kwijt zijn.

Nog een tip voor als je wel utp neerlegt: Er zijn ook aanbieders van 2de hands utpkabels. (Wel nieuw, maar bijvoorbeeld van faillisement)

Verwijderd

gooi maar gewoon een utp kabeltje door de grond of op de schutting, ik zit ook in het thuinhuis met het hele spuil maar heb tot nu toe geen problemen gehad met mijn verbinding naar het huis.
een utp kabel tussen huis en thuinhuis is ook verweg het goedkoopst want draad loos is gelijk stukken duurder en meestal ook langzaamer.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

Ik lees ook ergens beneden dat de kabel langs een stroomkabel gaat lopen? Dat gaat zeker NIET goedkomen over een afstand van 100 meter, er worden niet voor niks overal scheidingsschotten in netwerken geplaatst, laat die UTP dán door een ijzeren pijp heenlopen en aard die pijp dan , moet je hem wel behandelen zodat ie niet gaat roesten.
Maar laat alsjeblieft die draad niet voor die lengte langs een stroomkabel lopen!

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 04:51

Quarin

Ondertitel... wasda?

Wat ik zou doen is een kabel van 100 meter kopen (kijk even in de pricewatch voor de prijs, ik heb er 20 euro voor betaald). Dan die 100 meter naar je tuinhuisje leggen en kijken welke snelheden je haalt en of je überhaupt wel verbinding hebt. Als dit goed werkt ben je klaar (evt nog in tyleenbuis leggen, ik ken het zelf niet maar het klinkt wel goed). Als dit niet werkt leg je er bij 50 meter gewoon een hubje of repeater tussen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3
Standaard kun je ervan uitgaan dat je UTP kabel 100 meter lang mag zijn tussen twee punten. (Hubs, PC's, enz.)

Verwijderd

Tja, wel leuk die standaard en max 100 meter. Maar wanneer je de connectoren er netjes aanzet, kabel deels laat lopen door een buisje, en gewoon op 10MBit gaat werken haal je met gemak 150 tot 175 meter. En 10Mbit lijkt me meer dan genoeg voor deze toepassing eigenlijk.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

Euh als ik jou was dan zou ik 2 pijpjes leggen.. 1 voor stroom en 1 voor UTP/STP en telefoon. Anders zou ik voor STP gaan. Aangezien een stroomkabel veel intefereert met een utp kabel kun je dus een heeeeeeeeeel sloom netwerk krijgen en de afstand is al lang. Of je moet coax gaan gebruiken. Die NIC's en kabel is overal (gratis) verkrijgbaar. En hij kan langere afstanden overbruggen dan UTP/STP volgens Cisco.

Deze advertentieplaats is te huur!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je moet altijd je stroomkabel apart door een buis doen :)

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 15:44
Ik ben het met Radian eens, 100 meter langs stroomkabel is niet erg denderend voor de signaalkwaliteit. Er wordt aangeraden om bij langere afstanden (> paar meter) die kabels op 15-20 cm van elkaar te houden. Alternatief is shielded (STP) kabel te gebruiken i.p.v. UTP, maar da's wel fors duurder. Het idee van een ijzeren pijp is ook wel handig, maar ik weet niet of dat goedkoper is dan STP kabel. Laat je ook even informeren of een PVC-buis helpt tegen blikseminslag; een losse kabel in de grond is in ieder geval vragen om moeilijkheden. .

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> NT

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij zijn er tegevwoordig in de handel ook apparaatjes verkrijgbaar waarmee je een netwerkverbinding (bijv internet, maar als dat lukt moet LAN ook kunnen) over het stroomnet kunt sturen. Dat zou jouw oplossing zijn; trek je VMVK-kabel onder de grond, hoeft niet eens door een buis heen. Maar moet ej wel ff naar zo'n apparaatje zoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

waarom probeer je het niet met een wireless setje

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 13:43:
waarom probeer je het niet met een wireless setje
omdat je het dan net zo goed via rook signalen kan doen |:(
jij noemt een alternatief niet een oplossing ;)
wireless is duurder en je hebt een minder stabiele verbinding.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Je kunt het proberen met een vaste verbinding maar ik denk niet dat er veel kabels zijn die dat kunnen. Je snelheid gaat enorm traag zijn. Glasvezel gebruiken kun je ook.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
Erkens schreef op 29 maart 2003 @ 13:58:
[...]

omdat je het dan net zo goed via rook signalen kan doen |:(
jij noemt een alternatief niet een oplossing ;)
wireless is duurder en je hebt een minder stabiele verbinding.
alternatief is soms zelfs betere oplossing :)
802.11G snelheid is zo rond de 54 Mbit maximaal en AP kost nu zo'n 175 euro.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Waarom heeft iedereen het over signaalverlies? Het is gewoon de looptijd van het signaal wat de maximale lengte van 100Mbit Ethernet bepaalt. Ga je over dat maximum heen dan verzendt de uploadende PC opnieuw, en dan krijg je collisions. En daar helpt een 37-voudig afgeschermde, puur zilveren kabel nog niet tegen.

En voor de toepassing die jij in gedachten hebt zou ik gewoon 10MBit Ethernet pakken, dan kun je al verder, of idd Wireless. Maar of dat over 300m nog goed werkt? Geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door scorpionv op 29-03-2003 15:19 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
arikkert schreef op 29 March 2003 @ 15:04:
[...]

alternatief is soms zelfs betere oplossing :)
802.11G snelheid is zo rond de 54 Mbit maximaal en AP kost nu zo'n 175 euro.
En haal je dan zonder antenne`s 100 meter ? vind ik wel knap als je het kan want dan ben je de enigste denk.

Maar CAT5e mag volgens CCNA en Networking Technologies van Novell bepaald door IEEE tot het IEEE 802.3u protocol (en dat uit het hoofd) max 90 meter zijn. Dit wordt vaak door mensen tot 100 meter afgerond en ook 100 meter werkt nog. (Volgense de standaard) langer zou ook kunnen maar dan zonder garantie dat het ook werkt.

Stukje Nederlands dus :-)

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:34
scorpionv schreef op 29 maart 2003 @ 15:18:
Waarom heeft iedereen het over signaalverlies? Het is gewoon de looptijd van het signaal wat de maximale lengte van 100Mbit Ethernet bepaalt. Ga je over dat maximum heen dan verzendt de uploadende PC opnieuw, en dan krijg je collisions. En daar helpt een 37-voudig afgeschermde, puur zilveren kabel nog niet tegen.

En voor de toepassing die jij in gedachten hebt zou ik gewoon 10MBit Ethernet pakken, dan kun je al verder, of idd Wireless. Maar of dat over 300m nog goed werkt? Geen idee.
ik weet niet waar jij die info vandaan haalt (misschien heb je grote duim)
maar ik denk dat ze van Cisco toch wel weten waar ze over praten...
Kep zelf ook Cisco op school, en 1e semester netjes afgerond :)
As mentioned on the network media page, there are many types of media, and each one has advantages and disadvantages. One of the disadvantages of the type of cable that we primarily use (CAT 5 UTP) is cable length. The maximum length for UTP cable in a network is 100 meters (approximately 333 feet). If we need to extend our network beyond that limit, we must add a device to our network. This device is called a repeater.

The term repeater comes from the early days of visual communication, when a man situated on a hill would repeat the signal he had just received from the person on the hill to his left, in order to communicate the signal to the person on the hill to his right. It also comes from telegraph, telephone, microwave, and optical communications, all of which use repeaters to strengthen their signals over long distances.
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/giroldi/utp.JPG

[ Voor 38% gewijzigd door Capa op 29-03-2003 15:36 ]

• raymonvdm
raymonvdm schreef op 29 maart 2003 @ 15:27:
[...]

En haal je dan zonder antenne`s 100 meter ? vind ik wel knap als je het kan want dan ben je de eerste denk ik.

Maar CAT5e mag volgens CCNA en Networking Technologies van Novell bepaald door IEEE tot het IEEE 802.3u protocol (en dat uit het hoofd) max 90 meter zijn. Dit wordt vaak door mensen tot 100 meter afgerond en ook 100 meter werkt nog. (Volgense de standaard) langer zou ook kunnen maar dan zonder garantie dat het ook werkt.

Stukje Nederlands dus :-)
OW en ik heb Cisco CCNA sem 1 sem 2 sem 3 en sem 4 :-) (theorie dan)

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 29-03-2003 15:29 ]

Verwijderd

Volgens Microsoft mag cat5e 125 meter zijn :)

• raymonvdm
Verwijderd schreef op 29 maart 2003 @ 15:29:
Volgens microsoft is Windows een stabiel OS :+

• trankilo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 14:48
Ik heb een lijn van 160 meter met CAT5E getrokken. CAT5E heeft een betere legering (samenstelling van het metaal) dan de CAT5 kabel.
Aan beide kanten staat een switch met een voeding van 1A. De stroomkabel die de switch in gaat is enkele malen om zo’n ontstoor kern (heet ferit ofzow) om het signaal schoon te houden.

Werkte vanaf de eerste seconde picobello.

Hou er inderdaad wel rekening mee dat utp cable standaard niet water dicht is en geen UV coating heeft. Je zal gebruik moeten maken buizen die dat dus wel zijn en daar de cable door heen moeten voeren.

Maar ik zou draadloos gaan als ik jou was :)

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Verwijderd schreef op 29 March 2003 @ 15:29:
Volgens onze grootte vriend Bill moet alles gaan zoals hij wilt.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Sauron-XP schreef op 29 March 2003 @ 15:27:
ik weet niet waar jij die info vandaan haalt (misschien heb je grote duim)
School.
Segments of 100BASE-TX are limited to a maximum of 100 meters to ensure that the round trip timing specifications are met. This is in contrast with the 10BASE-T media system, where the maximum segment length for the 10-Mbps link is mostly limited by signal strength.
For example, if you use high quality twisted-pair cable in a 10BASE-T segment, it's possible to reach segment lengths of approximately 150 meters with success. This is not true in the Fast Ethernet system, where the segment length for twisted-pair segments is set at a maximum of 100 meters for signal timing reasons
Bron

Fun while it lasted: World Community Grid!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:02

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

het moet dus met CAT-5 of beter met CAT-5e wel lukken denk ik (zeker op 10MBit, 100 MBit ligt wat gevoeliger), maar als je voor die oplossing gaat zorg dan wel dat ze je niet stiekem 100m stranded (ookwel patch) kabel verkopen, die kabel is flexibeler doordat hij een kern heeft bestaande uit een boel hele dunnen losse verwoven koperdraden, met vaak nog wat wit spul ertussen. dit is bedoeld voor korte stukje van bijv. een wandcontactdoos naar pc etc., maar geeft veel signaal verlies bij gebruik over lange afstand en met hoge snelheid, wat jij moet hebben is iig kabel met SOLID aanduiding, dus een massief koperen kern. die is wel minder flexiebel (dus beetje uitkijken, anders breekt de kern), maar geeft minder weerstand, en is dus veel geschikter voor lange afstand.

waar je ook nog op zou kunnen letten is de AWG waarde van de kabel. hoe lager die waarde hoe beter, want die geeft namelijk de dempings( of weerstands) waarde van de kabel weer, en is dus een afspiegeling van de werkelijke dikte van de geleider binnen in de kabel (de kern). ik heb hier kabels liggen met een gevlochten kern, met een waarde van 24 (22 tot 24 zijn vrij standaard waarden), maar als et prijsverschil nie te groot is kun je dus het beste een kabel nemen met een zo laag mogelijke AWG waarde, voor zover die verkrijgbaar zijn tenminste.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 29-03-2003 19:50 . Reden: typo's ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 08:24
ik heb nu dezelfde situatie als dat jij wilt, alleen mijn tuinhuis staat zo'n 35m van het huis vandaan, ongeveer 50m van de router. via marktplaats.nl heb ik 75m utp kabel gekocht (iets van 35 cent per m) en er zelf connectoren aan geknepen. geen probleem. voor 100m moet het ook werken. ik heb hem gewoon 50cm onder de tegels in de tuin liggen, geen probleem, je moet alleen niet gaan graven dus, of last van mollen hebben :P iig veel succes ermee :)

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 09:16
gewoon uitproberen zou ik zeggen,

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

erm, met deze bedragen kun je toch ook draadloos gaan :?

Verwijderd

Nog ff een tip:
Als je die kabels door die pvc buis gaat trekken, stop er dan ook gelijk een nylon kabel in. Kan altijd handig zijn als je nog een extra kabeltje er doorheen wil "jagen".

Had zelf een pvc buis plm. 60 cm diep, kabels waren na 5 jaar nog als nieuw, behalve mijn stukkie touw :( (vandaar die _nylon_ kabel).

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:39

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Wat een brave mensen die hier zo netjes gehoorzamen aan Cisco. >:) CCNA tja wat moet ik daarvan zeggen....het is één grote commerciële boel voor Cisco produkten.

Naar mijn idee gebruik gewoon goeie Cat5e/6. Hoe hem netjes in een goeie slang of pijp en kit deze waterdicht. WiFi mag dan minder stabiel zijn, je hoeft je tuin niet om te spitten en je kan ook nog met je laptop in de tuin zitten ipv het huisje. 802.11b heb je al vanaf 150 euro compleet.

/dev/null

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Neem iig FTP is heel goed afgeschermd en ook dubbel uitgevoerd :) ( tenminste in magazijn van luchtmacht wel :) )

heb hier ook een zooi van liggen en ben wel van plan alle UTP weg te slopen en FTP erneer te liggen :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Ik wil dit binnenkort dus eigenlijk ook gaan doen. In onze garage ( 25mtr van switch) wil ik een P90 neerzetten om dat hok te voorzien van muziek B) . Ik heb al zitten denken om dat gewoon in een pvc buis te douwen en onder de grond te stampen :P. 25mtr moet lukken. Maar moet ik die er in de winter uithalen? Of kan een UTP CAT5 kabel daar tegen :?

Of misschien toch verstandig om Wlan te gaan maken....... :?

[ Voor 9% gewijzigd door Go0s op 29-03-2003 21:58 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Go0s schreef op 29 maart 2003 @ 21:55:
Ik wil dit binnenkort dus eigenlijk ook gaan doen. In onze garage ( 25mtr van switch) wil ik een P90 neerzetten om dat hok te voorzien van muziek B) . Ik heb al zitten denken om dat gewoon in een pvc buis te douwen en onder de grond te stampen :P. 25mtr moet lukken. Maar moet ik die er in de winter uithalen? Of kan een UTP CAT5 kabel daar tegen :?

Of misschien toch verstandig om Wlan te gaan maken....... :?
dat spul houdt het prima uit in de kou ;)
zolang er geen water in die pvc zit is er geen enkel probleem ;)

• It-er
Weezer-DC schreef op 29 March 2003 @ 00:50:
Neem een cat6(e) kabel, kost niet veel meer, en is voor de toekomst altijd handig !
En als het ff kan neem je FTp of STP, en leg je de stroomkabel via een andere buis,
omdat die nog weleens storingkjes kan geven !
owjah cat6 kabel, heb je die wel es gekrimpt? damnit, 'k had zowat al m'n vingers openhangen om de draaing eruit te krijgen. Het in een rj45 plugje friemelen ging daarna wel easy, omdat de adertjes zo enorm stug zijn.

viel me trouwens op dat er geen bruin/wit, groen/wit etc kabeltjes meer bijzaten, althans de kleur-codering ontbrak bij mijn kabel.

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

ScorpionV & Sauron hebben beide gelijk, enkel Scorpion zit op het juist spoor. :)

De 100Mtr (90 als je de specs aanhoud) komt door de RTT in de kabel.
Waar wordt die Rtt door bepaald ? Juist : De samenstelling van de kabel.
De samenstelling van de cable beinvloed de max. snelheid van het signaal.

Een standaard 100 mtr UTP CAT5 cable, die dus ook voldoet aan deze standaard kan in een Standaard omgeving het signaal goed dragen tot deze lengte.
Nu leven we in een niet standaard omgeving, dus zullen cables met extra shield helpen met het binnen de specs blijven. Maar koper UTP zal nooit beter worden, tenzij de legering inderdaad anders is, maar dan is het ook geen CAT5 cable meer,

Viva la Standaard. Heeft nixs met Cisco of M$ te maken. Natuurkunde 1:1.

Ten slotte voor de volledigheid, na de max lengte heb je een reperater nodig dus. Dit is GEEN hub ! Enkel een Switch of echte reperater ontvangt het signaal, en doet het her-verzenden.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Topicstarter
Heb 300 mtr cat5e gekocht voor €62.00 incl bezorgkosten, Dat wordt dus proberen binnenkort :-)
Nu nog een hubbie erbij en een router.
Binnenkort moet er toch gegraven worden dus een xtra pijpie erbij is ook geen prob.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ReLight schreef op 29 maart 2003 @ 22:36:
offtopic:
dat geflame is nergens nodig voor :/
Ten slotte voor de volledigheid, na de max lengte heb je een reperater nodig dus. Dit is GEEN hub ! Enkel een Switch of echte reperater ontvangt het signaal, en doet het her-verzenden.
bijna alle hubs die tegenwoordig te verkrijgen zijn, zijn ook repeater ;)

• It-er
Erkens schreef op 29 maart 2003 @ 23:26:
[...]

offtopic:
dat geflame is nergens nodig voor :/

[...]

[miere-neuk-op-laag-water-modus] een passieve hub niet :P [/m-n-o-l-w-m]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

It-er schreef op 29 March 2003 @ 23:31:
[...]

[miere-neuk-op-laag-water-modus] een passieve hub niet :P [/m-n-o-l-w-m]
ooit de betekenis van het woord "bijna" opgezocht?

• It-er
Erkens schreef op 29 March 2003 @ 23:31:
[...]

ooit de betekenis van het woord "bijna" opgezocht?
jaja, je had je goed ingedekt....maar 'k kon het ff niet laten.... :D

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

It-er schreef op 29 March 2003 @ 23:33:
[...]

jaja, je had je goed ingedekt....maar 'k kon het ff niet laten.... :D
laat het dan, dit is geen mierenneuk forum oid :/
daarnaast waarom zou je een passive hub willen, die dingen zijn alleen maar een bron van ergernis, naar eigen zeggen :+
maar genoeg offtopic :)
voor dit soort chatgedoe is irc uitgevonden :+

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 14:04

SED

Brand Rex met een cat6 plus kabel geeft de volgende te lange kabel garanties af:
is pdf dus even handmatig stukje:

10 Mbps 185 mtr.
100 Mbps 140 mtr
1,5Mbps ( adsl) 3750 mtr
nog diverse andere mogelijkheden niet overgenomen

is dus een aardig overzichtje...

hier een linkje naar het spul:
http://193.78.225.109/producten/Artikel.asp?ID=BBR%201000C

succes!

Copyright and left by SED...

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:39

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

ReLight schreef op 29 maart 2003 @ 22:36:

Een hub is een multiport-repeater dus maakt niets uit in vergelijking met een repeater.

/dev/null

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
Je hebt hubs die het signaal opnieuw genereren (repeaten) en hubs die het signaal in originele staat doorsturen, dus zonder 'versterking'.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:34
ReLight schreef op 29 March 2003 @ 22:36:
ScorpionV & Sauron hebben beide gelijk, enkel Scorpion zit op het juist spoor. :)

De 100Mtr (90 als je de specs aanhoud) komt door de RTT in de kabel.
Waar wordt die Rtt door bepaald ? Juist : De samenstelling van de kabel.
De samenstelling van de cable beinvloed de max. snelheid van het signaal.

Een standaard 100 mtr UTP CAT5 cable, die dus ook voldoet aan deze standaard kan in een Standaard omgeving het signaal goed dragen tot deze lengte.
Nu leven we in een niet standaard omgeving, dus zullen cables met extra shield helpen met het binnen de specs blijven. Maar koper UTP zal nooit beter worden, tenzij de legering inderdaad anders is, maar dan is het ook geen CAT5 cable meer,

ik weet ook wel dat lengtes langer dan 100 te halen zijn, maar dat ligt ook aan de kwaliteit van de kabel, als die jongen een el cheapo kabel door te tuin trekt van meer dan 100, en de helft van zijn pakketjes komen niet aan omdat die de aarde in verdwijnen geef ik hem toch liever het advies niet over de 100 te gaan zonder hub of repeater.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 09:16
het gaat hier toch om dat de ts cat5 vanuit zijn huis naar het tuinhuisje wil hebben en dat moet toevallig via de tuin. Na 50 meter ofzo nog even een hubje plaatsen en klaar, er wordt hier toch verder nix gevraagd betreft standaarden,zoals cisco en dergelijke alleen of het practisch gezegd mogelijk is om utp in de grond te leggen, das alles dus mijn antwoord hierop: Ja, je kunt gerust 100meter utp de grond in gooien met een fatsoenlijk pijpje erom heen, mocht je geen connectie krijgen plaats dan nog even een hubje ofzo na 50 meter, dat andere spul zoals die standaarden enzo kun je toch wel via irc doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Erkens schreef op 29 March 2003 @ 23:26:
[...]

Mag ik toch hopen dat dat zo is, want ik heb over een traject van 350 meter ook 3 hubjes (binnenkort) in gebruik. Ik heb nu 3 van die hubjes met een link lampje branden. Het eindbestemmingshubje (waaraan de pc's hangen) heeft echter nog geen link van de router bij mij thuis of het hubje ervoor. Ik vrees dat de kabel vanaf het laatste hubje totaan het eindbestemmingshubje ergens kapot is, want bij het doormeten bleek dat alle mogelijke kleurencombinaties contact maakten.
Pagina: 1