gaan hd's hier aan dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:10
Hoi ,

ik ga morgen naar een lan en ik wil mijn koeler er niet afhalen (hhc-l61 > hels karwei omdie er weer op te zetten omdat het net past) nu dacht ik, ik leg mijn kast gewoon in de auto op zijn zij zodat het moederbord op de grond ligt zegmaar .. maar nu zit ik met het probleem (of gewetensvraagje?) kunnen hd's er wel tegen als ze ineens in een andere houding staan?

dus ipv liggend op hun zei.. Heb namelijk geen zin om 120 gb opnieuw te moeten kopen na de lan.

Strava | AP | IP | AW

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geen probleem.

Zolang je er niet mee omgooit iig :P

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
ingeval ze aanstaan en daarmee wordt gegooid is het wel een kwestie van mazzel hebben.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:43

Tys

Als een harde schijf een val van de trap overleefd zal ie wel op zijn kop kunnen, en zelfs op zijn zei, ik denk dat dit geen probleem zal zijn...veel plezier!

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 19:39
Blijft die kast in die positie staan (liggend), of is het alleen voor tijdens het vervoer?
Er zijn wel gevallen bekend van hd's die kapot gingen omdat je van een horizontale positie naar een verticale gingen. Meestal omdat ze maanden op een positie hebben gedraaid, de koppen dus in de positie zitten en bij verandering een headcrash veroorzaakten (dus horizontaal werken, en daarna verticaal werken. Als je hd uitstaat kan er weinig gebeuren ;))
En als je pc aan staat zo ik idd zo-ie-zo niet aan je hd komen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Postman op 28-03-2003 20:11 ]

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
tuurlijk kan dat, hoe dacht je dat die dingen bij de winkels kwamen ;)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:21
Als je het niet helemaal vertrouwt kun je soort van 'rubberen' schokdempers maken... Scheelt altijd nog wat...

|>

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:50
Thiaz schreef op 28 maart 2003 @ 20:09:
Als een harde schijf een val van de trap overleefd zal ie wel op zijn kop kunnen, en zelfs op zijn zei, ik denk dat dit geen probleem zal zijn...veel plezier!
Don't try this @home >:)

Maar idd, een schijf kan wel wat hebben, zeker als hij niet draait.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 19:25

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Is geen probleem, in mijn oude gateway systeem zat de HD ook op z'n zij in de kast
daar kunnen ze absoluut tegen

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• Webgnome
  • Laatst online: 14:10
thanx :) dat lucht op ..

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Ik heb mijn pc ook op z'n zeikant vervoert, Geen probleem leg er eventueel wel ffe een kleed onder :)

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Nou maar die van mij....

Nee, geintje, was toeval, kan best idd al zo vaak gedaan met meerdere pc's, no problemo.

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

kieskes schreef op 28 maart 2003 @ 20:10:
tuurlijk kan dat, hoe dacht je dat die dingen bij de winkels kwamen ;)
Ik zeg ook altijd tegen de vervoerder "hou hem recht, anders krijg je op je flikker van me!" 8)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kan zonder problemen hoor, hdds kunnen tegenwoordig behoorlijk wat hebben. of je ze nu ondersteboven, op zijn zijkant, op de voorkant hebt leunen, binnenstebuiten (aj, dat zou ik net niet doen) hebt liggen.
Vaak kan dat dus ook als ze draaien (alleen niet echt aan te raden).

• Xander
Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 20:26:
[...]

Ik heb mijn pc ook op z'n zeikant vervoert, Geen probleem leg er eventueel wel ffe een kleed onder :)
Hmm, ik vervoer weleens pc's met monitor in een auto, en dan lekker hard door de bochtjes :P

Het komt er meestal op neer dat de PC ergens (llinks of rechts) tegen de zijkant van de auto aanlicht, en de monitor op zijn beeldbuis is beland.

Nooit problemen mee gehad >:)

Verwijderd

XanderH schreef op 28 March 2003 @ 20:38:
[...]

Hmm, ik vervoer weleens pc's met monitor in een auto, en dan lekker hard door de bochtjes :P

Het komt er meestal op neer dat de PC ergens (llinks of rechts) tegen de zijkant van de auto aanlicht, en de monitor op zijn beeldbuis is beland.

Nooit problemen mee gehad >:)
gelukkig ligt mijn hardware niet bij jouw achterin :/

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kunnen ze wel tegen hoor. Oveigens ff offtopic. Wij LanParty komt een vriend boven met zijn kast. Ehhm wat ramelt daar zo. Oh dat is mijn processor die valt er wel vaker af.

• Xander
Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 22:55:
[...]

gelukkig ligt mijn hardware niet bij jouw achterin :/
Hoezo?
Monitors liggen het beste op de beeldbuis, kunnen ze niet omvallen :)

En bovendien heb ik geen rijbewijs, dus rijd mijn vader ;)
TrailBlazer schreef op 28 March 2003 @ 22:59:
Kunnen ze wel tegen hoor. Oveigens ff offtopic. Wij LanParty komt een vriend boven met zijn kast. Ehhm wat ramelt daar zo. Oh dat is mijn processor die valt er wel vaker af.
:)

[ontopic]
@TS: Ik denk dat je al wel hebt kunnen concluderen dat het weinig kwaad kan
[/omtopic]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
TrailBlazer schreef op 28 March 2003 @ 22:59:
Zo`n slot A amd proc zeker... Want daar hadden klanten bij ons ook wel eens last van spontaan vallende procs >:)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04

Mentalist

[avdD]

raymonvdm schreef op 28 March 2003 @ 23:12:
[...]

Zo`n slot A amd proc zeker... Want daar hadden klanten bij ons ook wel eens last van spontaan vallende procs >:)
Kan met Slot 1 zonder retention base net zo goed ;)

Ontopic : zolang die hd's uit staan kan het best, waar ik wel goed op zou letten zijn schokken. Jij houd niet van drempels, maar je hd nog minder.

Je zou, als je het echt veilig wil doen, kunnen overwegen de HD los te schroeven en 'm vervoeren met wat kussentjes oid eromheen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
dit is echt al 800x voorbijgekomen en elke keer vind iedereen het weer extreem stoer om uit te leggen wat een hdd wel niet allemaal kan hebben en hoe naïef je bent als je denkt dat ze alleen rechtop goed functioneren.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Zolang de hdd maar niet schuin zit / <--- zo dus maakt het niet uit.

- of | is geen probleem. Daar worden de platters namelijk niet krom van :P

Je moet trouwens de hdd wel langdurig schuin laten hangen wil je merken dat de platters krom beginnen te worden ;)

Dus kortom: kan geen kwaad

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04

Mentalist

[avdD]

Black_Adder schreef op 29 maart 2003 @ 00:35:
Zolang de hdd maar niet schuin zit / <--- zo dus maakt het niet uit.

- of | is geen probleem. Daar worden de platters namelijk niet krom van :P

Je moet trouwens de hdd wel langdurig schuin laten hangen wil je merken dat de platters krom beginnen te worden ;)

Dus kortom: kan geen kwaad
Hoe dat in de praktijk gaat werken weet ik niet, maar als een hdd stilstaat buigen de platters niet krom lijkt me (lijkt me vaag als die helemaal vanzelf krombuigen... onder normale temperatuur).

Een schijf die met 5400 rondjes per minuut of zelfs meer rondtolt word ook niet snel krom lijkt me ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 19:03

voodooless

Sound is no voodoo!

In mijn kast (Lian-li PC-65) zitten de schijven allemaal op zijn kant. Geen enkel probleem dus. Ook in servers e.d zitten ze vaak 90 graden gedraait.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• RolandWitvoet
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 28 March 2003 @ 23:31:
Ontopic : zolang die hd's uit staan kan het best, waar ik wel goed op zou letten zijn schokken. Jij houd niet van drempels, maar je hd nog minder.

Je zou, als je het echt veilig wil doen, kunnen overwegen de HD los te schroeven en 'm vervoeren met wat kussentjes oid eromheen.
Een beetje hdd kan een schok overleven van 350G en in bedrijf zelfs nog een schok van 60G. Een auto op luchtbanden en met schokdempers (zeg maar elke auto) komt daar nog niet bij in de buurt, dat zit tussen de 1 en 2 G in. Bij ongeveer 7G gaan mensen K.O. Een auto doet een harddisk onmogelijk kwaad.
Jij houdt misschien niet van drempels, maar een harddisk wordt er nog niet warm of koud van.

Het wordt link wanneer je heel snel de snelheid verandert, b.v. door een hdd op een tegelvloer te laten vallen, dan schieten de g-krachten snel omhoog omdat je dan in één tik de snelheid reduceert tot 0. Het neerzetten van je kast (zonder rubber dopjes op een harde ondergrond) is stukken kwalijker dan met 100km/uur over een drempel jakkeren (zolang je pc maar niet begint te stuiteren).

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

FlamerX schreef op 28 March 2003 @ 20:10:
Blijft die kast in die positie staan (liggend), of is het alleen voor tijdens het vervoer?
Er zijn wel gevallen bekend van hd's die kapot gingen omdat je van een horizontale positie naar een verticale gingen. Meestal omdat ze maanden op een positie hebben gedraaid, de koppen dus in de positie zitten en bij verandering een headcrash veroorzaakten (dus horizontaal werken, en daarna verticaal werken. Als je hd uitstaat kan er weinig gebeuren ;))
En als je pc aan staat zo ik idd zo-ie-zo niet aan je hd komen :)

Ik hoop dat je zelf weet dat je het hier over schijven hebt die 10 jaar geleden al antiek waren. Schijven met een stappenmotor. Alle schijven sinds jaar en dag werken met een voice-coil motor en die heeft totaal geen problemen met op z'n zij, ondersteboven, achterstevoren of doe es gek, bengelend aan een IDE-kabel.

Verwijderd

Ik werk bij een groot logistiek bedrijf, En geloof mij tijdens vervoer kan een HD het volledige 3D spectrum aan posities aannemen terwijl bloodgesteld aan wisselende G-krachten. Volgens mij is alleen een werkende (op toeren zijnde) HD kwetsbaar i.v.m. centrifugaal krachten (die volgens mij aardig kunnen zijn als een platter op 7200rpm of meer spinned).

Verwijderd

mja ik ga dus ook naar LANS, nooit problemen gehad met me harde schijf.
WEL met me koeler..(noisecontrol silverado) haalde ik er altijd af.. tot ik een keer iets te moe was.. vergeten... 1 drempel en ik d8 NEEE! snel koeler eraf gehaalt. naar huis gegaan maar t was telaat :( overleden athlon 900 :(. mee oppassen dus :P

offtopic:
ik slaap half :) typo's haal ik er nog wel uit

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 maart 2003 @ 04:09:

[...]

Ik hoop dat je zelf weet dat je het hier over schijven hebt die 10 jaar geleden al antiek waren. Schijven met een stappenmotor. Alle schijven sinds jaar en dag werken met een voice-coil motor en die heeft totaal geen problemen met op z'n zij, ondersteboven, achterstevoren of doe es gek, bengelend aan een IDE-kabel.
*gunhead voelt ook de behoefte om iets zinloos te zeggen: kun je ze beter aan de voedingskabel laten bengelen, zitten vaak wat steviger vast. :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

die zit er vaak ook aan het, anders werkt het niet echt :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

limoentje schreef op 29 March 2003 @ 09:43:
die zit er vaak ook aan het, anders werkt het niet echt :P
ik zei toch: zinloos. maar ik blijf erbij dat de voedingsstekker er vaak het moeilijkste uitgaat. soms moet je zo wrikken dat je je ernstige zorgen gaat maken over de printplaat van de hd in kwestie

Verwijderd

Da Monkey schreef op 28 March 2003 @ 20:04:
Hoi ,

ik ga morgen naar een lan en ik wil mijn koeler er niet afhalen (hhc-l61 > hels karwei omdie er weer op te zetten omdat het net past) nu dacht ik, ik leg mijn kast gewoon in de auto op zijn zij zodat het moederbord op de grond ligt zegmaar .. maar nu zit ik met het probleem (of gewetensvraagje?) kunnen hd's er wel tegen als ze ineens in een andere houding staan?

dus ipv liggend op hun zei.. Heb namelijk geen zin om 120 gb opnieuw te moeten kopen na de lan.
Ik heb met mijn PCtje heel was drempels met redelijk hoge snelheid genomen. Nog nooit problemen mee gehad. Andere houding lijkt me zowieso geen probleem Grootste probleem is schokken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OK, dit onderwerp is best wel uitgekauwd. Zie ook de search (zoek bijv op "harddisk verticaal monteren", "computer vervoeren lan party", oid :z )

/overbodig
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.