Budget Subwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb aan mijn zusje mijn Yamaha YST-MS-50 2.1 subwoofer setje uitgeleend (80 watt muziekvermogen, onder de pc subwoofers zeker in zijn tijd 1 van de toppers, nu echter ingehaald door klipsch en logitech volgens mij). Ze draait nogwal wat d&b en die sub komt daarbij goed tot zijn recht.
Afbeeldingslocatie: http://img.neoseeker.com/p/Hardware/Audio/Speakers/3_Piece_Systems/Yamaho_MS50_profilelarge.jpg

Nu wil ze die dreun dus ook op haar kamer. Daar is de beschikking over een jaren 80 Philips stereoset (zo'n giga blok) waarvan alleen de versterker het nog doet, en een begin jaren 90 Panasonic blok, iets moderner, en 2 philips speakers van een watt of 40. de kamer is 3 bij 3 ofzo. super geluidskwaliteit is niet van belang, als het maar keihard kan en flink dreunt. (40 watt is daarvoor al zat in een 3 bij 3 kamer heb ik gemerkt)

Wat ik dus denk nodig te hebben: een passieve sub met scheidingsfilter met ondersteuning voor 2 kanalen (zodat dus niet je stereo pleite raakt). klopt het dat ik zo'n type sub nodig heb?

Nu kwam ik op marktplaats het volgende apparaat tegen voor 15 euro:

Afbeeldingslocatie: http://www.marktplaats.nl/fotos/audio/luidspeakers/33887.jpg

is dat wat? het gaat dus om een diepe dreun. Uit die yamaha komt dus echt een lekker diepe dreun. Kan iemand mij vertellen of dit apparaat ook zo'n diep geluid kan produceren?

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 28-03-2003 19:14 ]

Verwijderd

Verrek, zo'n ding van pisbakkenstaal gevuld met YabYum-electronics heb ik ook nog...dat zijn die Gamma aanbiedingen....niet doen dus....is troep

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Heb er hier ook nog zo eentje staan. Is een boombox voor in de auto van de gamma :P Ziiten twee woofers en twee hoorn tweeters in. Heb deze ook eens aan m'n stereotoren gehangen. Bij de kamer onder mij kon je de lampen aan het dak zien bewegen >:)

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:46
waawaa . ik hegb zo ook geahd , bas is 0.0 , zelfs op een PA versterker klinken die dingen niet , echt troep , niet doen dus.

Koop gewoon een losse woofer van 12 " , maak een mooie kassie er voor en klaar vor 60 E , dan heb je wel El cheapo , maar bonken zal het >:)

Verwijderd

...de site www.kieskeurig.nl heeft een pricewatch voor
alledaagse dingen (wasmachines, audio apparatuur e.d.),
zoals T.net dat voor computers heeft. Kijk er maar eens wat rond als je wil.

Toevallig heb ik laatst in de Kijkshop in 's-Hertogenbosch
voor ca €40,- een basstube gezien
(ik weet niet precies hoe ik het anders kan omschrijven).
het lijkt op zoiets als hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.magnat.nl/magnat-car/pictures/bullpower3001.jpg

Wat is je mening over zelfbouw-subs?

Veel plezier met muziek luisteren (dat is óók MIJN hobbie)
en succes ermee 8)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 19:34 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:28
Hallo, wat zijn we allemaal van plan??
Autowoofers op een kamer??
El-cheapo gamma kutdingen? (heb je geeneens bas)

Ja joh, zet er gewoon een PA set neer :z :z

Serieus: er zijn ook dingen als BUREN enz, dus of het gewaardeerd wordt...

En als je een gewoon subwoofersetje koopt.. Logitech Z340 bv. Kost maar 40 eur ofzo,
maar gaat best diep, en is volgens mij al ruim voldoende. Watts zegt niets imho.
Eventueel iets zwaarder setje, maar een losse amp + lompe speakers.. die tijd zijn we voorbij. Tegenwoordige subwoofersetjes klinken (imho) ruim voldoende voor een normale slaapkamer

• smvs
  • Niet online
Daacuso schreef op 28 maart 2003 @ 19:26:
Heb er hier ook nog zo eentje staan. Is een boombox voor in de auto van de gamma :P Ziiten twee woofers en twee hoorn tweeters in. Heb deze ook eens aan m'n stereotoren gehangen. Bij de kamer onder mij kon je de lampen aan het dak zien bewegen >:)
Galaxis schreef op 28 March 2003 @ 19:27:
waawaa . ik hegb zo ook geahd , bas is 0.0 , zelfs op een PA versterker klinken die dingen niet , echt troep , niet doen dus.

Koop gewoon een losse woofer van 12 " , maak een mooie kassie er voor en klaar vor 60 E , dan heb je wel El cheapo , maar bonken zal het >:)
goed, deze quotes gaan dus regelrecht tegen elkaar in.

de bedoeling is dus inderdaad dat de lampen van de muur af trillen, dat vind mijn zusje cool.

buren hebben we geen last van. het is een vrijstaand huis en zolang we 's avonds als de kinderen van de buren naar bed zijn rustig aan doen krijgen we geen ruzie.

over die tubes:
inderdaad, is dat wat?

een losse logitech kopen kan ook, en als dat goedkoper is is dat misschien een optie. maar in principe heb ik alleen speakers nodig en geen ingebouwde versterker, want een versterker is er dus al.

de bron is trouwens een fantastische isa sb 16 die nog geld gekost heeft en mp3's.
(ik heb het idee dat dat ding beter klinkt dan de gemiddelde pci kaart van tegenwoordig)

zelfbouw is wel een optie maar het schijnt nogal nauw te luisteren hoe groot de kast dan wordt enzo toch?

[ Voor 25% gewijzigd door smvs op 28-03-2003 20:00 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:28
Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 19:32:
...de site www.kieskeurig.nl heeft een pricewatch voor
alledaagse dingen (wasmachines, audio apparatuur e.d.),
zoals T.net dat voor computers heeft. Kijk er maar eens wat rond als je wil.
Ben nou heel erg blind of hebben ze daar geen luidspreker secite :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:28
smvs schreef op 28 March 2003 @ 19:52:

buren hebben we geen last van. het is een vrijstaand huis en zolang we 's avonds als de kinderen van de buren naar bed zijn rustig aan doen krijgen we geen ruzie.
Mjah.. is hard ZO belangrijk :? :?
Ik heb hier ook iets wat lomp hard kan, maar wat voor zin heeft t ?

Opties: Gewoon zelf een woofer bouwen. Paar PA speakers en gaan-met-die-banaan. PA speakers hebben voordeel: Hoog rendement, en aangezien die oudere ampjes niet veel leveren (2x20W misschien?) is dat wel handig.

• smvs
  • Niet online
DJSmiley schreef op 28 maart 2003 @ 19:56:
[...]

Mjah.. is hard ZO belangrijk :? :?
Ik heb hier ook iets wat lomp hard kan, maar wat voor zin heeft t ?

Opties: Gewoon zelf een woofer bouwen. Paar PA speakers en gaan-met-die-banaan. PA speakers hebben voordeel: Hoog rendement, en aangezien die oudere ampjes niet veel leveren (2x20W misschien?) is dat wel handig.
gewoon zo'n woofer bij de conrad halen dus en daar een kast omheen timmeren?

Verwijderd

zelfbouw is wel een optie maar het schijnt nogal nauw te luisteren hoe groot de kast dan wordt enzo toch?
Als je het perfect wil doen wel ja, maar ook dat is niet zo moeilijk met simulatie/cad programma's of hulpvaardige tweakers die je kunnen helpen.

Denk je nu echt dat die elcheapo plastic/pisbakkenijzer/houtgruisplaten voldoen aan die formaten/ontwerpregels etc? Meestal nemen ze een goedkope driver, gieten van plastic een houder - effe 1 condensator om hem af te vlakken en ze hebben weer een speaker "ontworpen".

Ik denk dat zelfs een slecht ontworpen (filter niet exact, kast te klein etc), maar goed uitgevoerde zelfbouw speaker (stevige bekisting) met goede driver (goede componenten) al hemelsbreed beter is als elcheapo met uiterlijk vertoon.

Neem eens een kijkje bij 1 van de velen zelfbouwtopics, daar zijn ze voor....

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb net zelf als test een actieve sub gebouwd. Als je op verschillende dingen let is het nioet zo moeilijk.

Kost wel net iets meer als "el cheapo" maar dan heb je ook wat.

Na lang zoeken een betaalbare luidspreker gevonden die laag kan in een kleine behuizing en wel Mivoc AXX1010", 10" 200 wat RMS Circa 50 euro (conrad electronics)

gecombineerd met subwooferversterker van Conrad 150 wat RMS aan 4 ohm Circa 110

In een basreflexkast van 22 liter NETTO met basreflexpoort (280 mm breed 12 mm spleet, 214 mm lang) Je raad het all de binnenbreedte van de kast is ook 280 mm

Speelt heel aardig met zeer goede respons.

Was wel een proefprojectje om te kijken of ik echt een sub nodig heb. Uiteindelijk zal ik een hig-end woofer bouwen.

(ook leuk, MDS-08 luidspreker van intertechnik.de , 8" woofer 120wat RMS kevlar conus, kan in minder dan 19 liter basreflex)

succes

• smvs
  • Niet online
ik heb eigenlijk niet zo bar veel zin in zelfbouw. ik bouw al genoeg aan computers enzo.

is dit niet wat?

de mivoc sw3644

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/B5/B5585E3CDF31D80EE10000000A010251.JPG
54 euro bij de conrad.

of anders deze, die is wel ietsje duurder.

Afbeeldingslocatie: http://www.nl.conradcom.de/IMS_Docs/8A/8ACE5E3C975FE20EE10000000A010251.JPG
RAVEMASTER SUBWOOFER FVX21500
Voor iedereen die nog meer bas nodig heeft. Extreem lage bastonen met een flinke geluidssterkte! 385 mm woofer met dubbele trillingsspoel. 2 x 150/400 Watt, 2 x 4 W, 18 - 120 Hz, 97 dB. Afm. 480 x 680 x 430 mm.
of zouden die stereosetjes dat niet trekken?

[ Voor 106% gewijzigd door smvs op 29-03-2003 00:03 ]

• Indoubt

Indoubt

Ik ken ze zelf niet, ik heb er althans nooit naar geluisterd. Ik heb bij mijn eerste subproject voor Mivoc gekozen omdat ze heel redelijke luidsprekers maken voor de prijs die je ervoor betaald.

De subs die je heb beschreven zijn beide passief voor zover ik kan zien maar zullen voor je doelstelling waarschijnlijk beter zijn dan een PA kast vanwege dat PA luidsprekers vaak niet zo laag gaan als een subwoofer luidspreker.

PA luidsprekers hebben wel vaak een veel beter rendement, soms 104 db ( op 1 meter met 1 wat). Sub luidsprekers hebben vaak een lager rendement, de genoemde luidsprekers hebben 97 db (1w, 1m) en vereissen meer versterker genomen om dezelfde SPL (sound pressure level) te halen. Globaal (klopt niet helemaal hoor) kun je voor elke verdubbeling aan vermogen 3 db bij de SPL optellen dus 2 w = 100db, 4 w=103 db, 8w=106db etc

97 db rendement is eigenlijk nog heel goed voor een sub. Het lijkt me, voor het doel wat je hebt, een heel redelijke keuze

success

Rainer

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

104dB rendement zul je alleen zien bij hoorntoepassingen, en dan met name in het hogetonen gebied. Subs kunnen ook prima een hoog rendement hebben, ik ben op dit moment bezig met het ontwerpen van een kast voor mijn sub (wordt wel iets in de richting van 300 liter), deze heeft een rendement van 102dB. Met Bassreflex zul je dit overigens niet halen.

Dat je met PA niet laag kunt is ook een punt waar wel over te discusseren is. Ik heb wat gesimuleerd en kwam (met de Beyma sm115 als driver) toch prima tot de 30hz (f3) met een rendement van 99dB. Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen, mocht je willen zelfbouwen. Of gigantisch laag, met een wat minder rendement, of wat minder laag en een hoger rendement.

Een in mijn ogen extreem voorbeeld is de Adire Shiva, pas mij nog aangeraden door iemand hier op het forum. Gaat tot 25hz (f3) in een kastje van 50 liter. Belastbaar tot 2x350 watt. Alleen met een rendement van 87dB...

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Indoubt schreef op 28 March 2003 @ 23:03:
Ik heb net zelf als test een actieve sub gebouwd. Als je op verschillende dingen let is het nioet zo moeilijk.

Kost wel net iets meer als "el cheapo" maar dan heb je ook wat.

Na lang zoeken een betaalbare luidspreker gevonden die laag kan in een kleine behuizing en wel Mivoc AXX1010", 10" 200 wat RMS Circa 50 euro (conrad electronics)

gecombineerd met subwooferversterker van Conrad 150 wat RMS aan 4 ohm Circa 110

In een basreflexkast van 22 liter NETTO met basreflexpoort (280 mm breed 12 mm spleet, 214 mm lang) Je raad het all de binnenbreedte van de kast is ook 280 mm

Speelt heel aardig met zeer goede respons.

Was wel een proefprojectje om te kijken of ik echt een sub nodig heb. Uiteindelijk zal ik een hig-end woofer bouwen.

(ook leuk, MDS-08 luidspreker van intertechnik.de , 8" woofer 120wat RMS kevlar conus, kan in minder dan 19 liter basreflex)

succes
Je hebt het dus over de Conrad subwoofer versterker zoals die hier besproken wordt: Conrad subwoofer versterker

Interessant apparaat waar ik erg benieuwd naar ben qua prestaties. De Raveland (ja hij komt toch echt onder de vlag van Raveland uit) AX1010, lijkt me ook wel een aardige woofer, maar deze ziet er meer uit als een Car-Hifi woofer, ik ben dan ook erg beniuwd naar het resultaat dat jij gaat behalen aangezien het hele setje bij elkaar ook maar een €200 kost.

Deze woofer dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/graph/Laxx10102_gross.jpg

Zo te lezen is het projectje al af, het zou wel cool zijn als jij een paar foto's van die sub zou maken (ook binnenkant) en dat vergezeld van een begeleidend verhaaltje ergens in een topic op Got zou neerzetten. ;)
smvs schreef op 28 March 2003 @ 23:54:
ik heb eigenlijk niet zo bar veel zin in zelfbouw. ik bouw al genoeg aan computers enzo.

is dit niet wat?

de mivoc sw3644

of anders deze, die is wel ietsje duurder.

of zouden die stereosetjes dat niet trekken?
Je wil dus niet aan zelfbouw? Jammer, daarmee valt in jou geval wel het beste resultaat te halen.

Gezien jouw zus eisen, kijhard, niet audiofiel. Dan zou ik gaan voor een sub van niet al te hoge kwaliteit maar wel met asociale onderdelen, daarmee doel ik dus op Raveland, Ravemaster subs. Deze zullen hard blazen, mits ze je aan een redelijke versterker hangt.

Daarmee kom ik op een moeilijk punt, want de versterkers waar jij je beschikking over hebt zijn niet al te best. Je kan het proberen met de philips die je dan alleen voor een passieve sub gebruikt, maar het is eigenlijk zwaar ontoereikend om een flinke sub aan te sturen.

Daardoor kom je eigenlijk automatisch op een actieve sub, probleem is dat deze denk ik buiten je budget valt.

Ik raad je dan ook aan om goed 2e hands te gaan zoeken naar een flinke Actieve sub (mag er zo cheap-ass uitzien als je wilt, maar pas op voor bouwmarkt dingen, die uit je topicstart is prut :P ).

Ook zou je op zoek kunnen gaan naar een 2e hands versterker, ik denk dat je voor een euro of 25 best wel iets kan vinden op marktplaats wat een subje op een redelijke manier kan aansturen. Ga op zoek naar grote ouderwetse mega bakken, deze zijn vaak best sterk. Vervolgens sluit je hier een passieve sub op aan (wel gefilterd) en dan lus je de versterker door naar je radio. Je zit dan wel met 2 volume regelingen, aangezien jouw miniset geen pre-amp aansluitingen hebt. Niks aan te doen.

Laatste, simpelste optie, haal een niet te asociale passieve subwoofer en probeer gewoon of je miniset deze trekt in combinatie met de 2 boxen, laat je niet te bang maken door impedantie verhalen. De marges zijn vrij ruim. ;)
DJSmiley schreef op 28 March 2003 @ 19:39:
maar een losse amp + lompe speakers.. die tijd zijn we voorbij. Tegenwoordige subwoofersetjes klinken (imho) ruim voldoende voor een normale slaapkamer
Ik weet niet precies in welke context ik dit moet plaatsen, maar er is geen enkel Pc setje die kan concurreren met een losse amp + speakers.

Je hebt wel een punt met de Pc speaker oplossing, omdat je dan niet meer afhankelijk bent van de amp. Maar ik denk niet dat een 340 voor genoeg bas gaat zorgen. Toch zou ik dit in je achterhoofd meenemen, het zal je wel wat meer kosten, maar later kan je (zus) die natuurlijk perfect gaan gebruiken voor een pc.
m.m schreef op 29 March 2003 @ 10:42:

Een in mijn ogen extreem voorbeeld is de Adire Shiva, pas mij nog aangeraden door iemand hier op het forum. Gaat tot 25hz (f3) in een kastje van 50 liter. Belastbaar tot 2x350 watt. Alleen met een rendement van 87dB...
Ja daar noem je ook even een woofer. Dat is natuurlijk een prachtige sub driver, als je die in combinatie met een Pr 15" gebruikt...Ik denk dat het heeeel lang gaat duren voordat je daar weer de neiging van krijgt om hem te vervangen. :9

Enig nadeel, alleen de driver + PR gaat je al €250 kosten. Ik denk niet dat je zus een verhoging van 235 euro acceptabel gaat vinden :+

Verwijderd

ik heb ook zo'n goedkope van conrad voor 50euro.. een raveland xxxx (weet ik ff niet zo, als je echt type wilt weten moet je maar ff quoten dan neem ik de moeite om achter me tafel te klimmen :+

en geloof me, hier komt wel een beste bass uit :) buren hebben immers al een keer geklaagd >:)

Verwijderd

Je kan als het om de bas gaat nog beter zo'n tube of autosub aansluiten dan een "boombox" van de gamma. Had zelf ook een passieve auto sub van Magnat (Project sub 10) (was in 2001 ongeveer 300 GULDEN bij correct) aan een Kenwood KRF-V6030D versterker hangen. (5x 100 watt ofzo). En dat dreunde wel aardig... Later heb ik er nog een los versterkertje van Dap aangehangen (120 euro ongeveer), zodat het ook eens wat harder en zachter kon. Als je niet echt audiofiel ingesteld bent, dan hoeft het niet duur te zijn. Je hebt bij Correct ook wel actieve subjes voor 50 euro en die bonken ook hard geloof ik.

• Indoubt

Indoubt

Play,

Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het bouwen van mijn sub. Ik moet hem nog een keer demonteren want de kast moet nog met de bovenfrees bewerkt worden voor ik aan den afwerking begin en zal dan wat foto's maken.

Gister waren de buren niet thuis en ik heb even van de gelegenheid gebruik gemaakt om de volume knop open te draaien.

Tot behoorlijk hoge SPL blijft de sub stabiel, bij maximum spl(ruiten rammelen in hun sponning) he ik de indruk dat er iets vervorming optreed. Ik zal kijken of ik dat kan meten maar dat zal nog een tijdje duren.

De sub is downfiring, zowel luidspreker als basreflex poort.

Dit is een testproject geweest om te kijken of ik een sub nodig heb. Ontwerpcriteria waren:
A: goedkoop (binnen bepaalde grenzen dan, het moet geen crap zijn)
B: zo klein mogelijk
C: zo laag mogelijk
D: behoorlijk power

De AXX1010 is inderdaad een Car woofer, en zeer geschikt voor zeer kleine behuizingen. Met de compacte afmetingen (10 inch) en een linear transport van 19 mm is deze toch nog in staat om redelijk laag te komen.

Om dat ik de sub alleen in de allerlaagste regionen nodig heb heb ik de crossover frequentie ingesteld op 40 Hz. Mijn front luidprekers halen ook 40Hz en zijn van veel betere kwaliteit. De meeste subwoofers zijn ook erg slecht in wat hogere bastonen, De axx1010 is hier ook niet best in. Als ik de crossover op 160 Hz instel dan geeft dat een behoorlijke verslechtering van het geluid.

Front luidsprekers (en surround,center) heb ik ook zelf gebouwd.
Front: SEAS luidsprekers, center en surrounds: visaton
De Fronts zijn klasse (bijna klaar maar hebben als gespeeld) Ik had ook veel foto's maar heb deze helaas overschreven, slechts een paar zijn bewaard, kan wel niewe maken maar niet van het productie process.

Front luidprekers zijn 14,5 liter netto met een gewicht van 14 kg, 22 mm MDF, Slanted front, Canadian maple fineer, braziliaans hardhout kanten, BR poort geintegreerd in front, Internal bracing, internal 4,5 mm loodbitumen(overal)

Het filter is extern vanwege dat ik biwiring wil toepassen op een serieel filter

Heb wel een foto van een paneel en van het filter

Sh..., hoe krijg je hier een foto in?

Rainer

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd naar je fronts, zou je daar wat dieper op in kunnen gaan qua klank en drivers?

Seas heeft een erg mooie serie 170mm drivers, ben erg benieuwd wat jou ervaringen met de drivers van Seas is. Het klinkt alsof je serieus veel aandacht besteed aan de afwerking. Daar zou ik dan ook graag wat foto's van zien ;)

Foto's kan je invoegen door ze ergens up te loaden en die url vervolgens zo neer te zetten: [img]url van afbeelding[/img]

Als je geen webspace hebt zou je de foto's ook even naar me kunnen mailen, dan zet ik ze wel online.

Dit kan je trouwens allemaal terugvinden in de zogenaamde Faq, misschien eens handig om deze door te lezen.

De Ax vindt ik er voor het geld trouwens nog goed uit zien, een erg stabiele kooi zo lijkt het en de parameters zij ook wel ok, vooral die erg lage Vas is wel lekker als je hem in een wat kleinere behuizing wilt zetten. Hoeveel liter is jouw sub eigenlijk?

Verwijderd

Hehehehe Als je de adire shiva in combinatie met een pr15 hebt gehoord wil je niks anders meer _/-\o_ Maar goed dan hebben we het wel over een redelijk prijzige sub die een REL Q200 er met gemak uitspeelt op SPL en op kwaliteit.
Ik ben er imho zeer tevreden mee :Y)

• Indoubt

Indoubt

De sub is 22 liter netto, alhoewel ik eigenlijk niet verder wilde gaan dan 18 liter. Voor de geringe afmetingen en de kosten zijn de capaciteiten van deze sub zeer goed.

Ik verwacht de sub niet (echt) nodig te hebben voor muziek tenzij het om een multichannel 5.1 opname gaat waar in de opname al bepaalde frequenties uit de normale kanalen worden gefilterd en in het .1 kanaal worden verwerkt.

Ik heb net een nieuwe universele speler gekocht die het mogelijk maakt om SACD's en DVD-A's te spelen en verwacht binnenkort een niewe surround reciever als gelijkwaardige component te kunnen toevoegen.

De frontluidsprekers zijn vandaag gereedgekomen en spelen. De speakers staan op stands en redelijk ver van de muur af. Dat gaf mij in eerste instantie het idee dat ze wat licht in de bas waren (terwijl het geprognotisserde frequentie verloop toch duidelijk aangaf dat er ruim voldoende bas moest zijn) (sub is uit tijdens testen)

Na een halfuurtje luisteren wilde ik nog wat aan de positie van de speaker gewijzigd en terwijl ik de speaker op de grond zette was de bas hoorbaar sterker.

Ik heb even ge-experimenteerd met verschillnde opstellingen maar ze uiteindelijk terug op de stands gezet. het was mij bekend wat de plaatsing van een luidspreker kan uitmaken maar ik was toch verbaasd over het effect. Op de stand heeft de luidspreker een zeer strakke bas die niet overheersend is in de muziek. Op de grond klinkt de bas iets zwaarder maa meer "boomy"en minder accuraat.

Blijkbaar geven veel luidsprekers een boomy bas want het klinkt veel bekender(hoeveel luidprekers staan er niet op de grond of tegen de muur). Ik moet zeggen dat zelfs na zo'n korte periode die "stakke" bas veel beter klinkt. Het lijkt alsof de luidspreker beter in staat is om snelle wisselingen in de instrumenten te volgen. Er is meer detail in de muziek, je hoort niet alleen een gitaar maar ook het aanraken van de snaren.

Ik zal later, indien de interesse er is, een uitgebreider verslag doen. Voorlopig ben ik zeer tevreden over het resultaat en alle moeite (twas een hoop werk) en geinvesteerde financiele middelen woeden ruimschoots beloond

Ik heb mijn camera uitgeleend maar krijg hem van de week terug. Ik schiet wel een paar mooie plaatjes.

NB: mijn project is geinspireerd op een ontwerp van Tony Gee, en wel op de DD8. Ik heb wel veel modificaties aangebracht en verbeterd wat ik kon verbeteren. Zijn website kun je vinden via deze link

http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:37

JT

VETAK y0

FF 1 ding over die Yamaha PC sub: Heb hier een Z560 staan en qua volume gaat ie de Yamaha zeker voorbij en qua bereik ook wel een paar hzjes...maar als ik heer eerlijk moet zijn, was die Yamaha kwalitatief wel iets beter ! Wat strakker en minder bonkerig. Die Z560 is dat een beetje en die Yammie helemaal niet. Doe hem niet weg als hij hard genoeg voor je gaat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zelfbouw is makkelijk en niet duur, lees dit topic eens
Speedfight in "Een paar zelfbouw vraagjes"

Dat ding dreunt zekers, heb hem zelf gehoort :)

Tweakers Discord

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zonder specifieke suggesties te doen lijkt mij de volgende benadering het handigste als je voor zelfbouw kiest:

-zoals al opgemerkt, ga naar Cash convertors of zoek het vuilnis af voor een oude zilvergrijze bak van een versterker;
-zoek een mooie sub uit die in een bandpass behuizing nog fraai meekomt. Als ruimte geen bezwaar is, zou je bv. een Tonsil GTC 25\40 (of een Conrad SLG 200P) voor EUR 33 kunnen overwegen of zo;
-de line in split je en voed je aan de gewone versterker en aan de subbak. Een kanaal laat je maar ongebruikt (of je moet met 2 luidsprekerunits gaan werken in een sub of 2 subs maken) en de andere laat je de sub aanvuren.

Voordeel van de bandpass is dat je eigenlijk geen filter meer hoeft te maken. Hij filtert zichzelf wel redelijk af. De versterker is of gratis of voor een paar tientjes te regelen, alleen het bouwen kost wat inspanning, maar geen geld behalve wat MDF en randmateriaal. De beste oplossing qua prijs/prestatie lijkt mij ;) Nadeel blijft wel die dubbele volumeregeling, of je moet het signaal richting de versterkers zelf gaan gebruiken als volumeregeling ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 13-04-2003 17:36 ]

Pagina: 1