One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)
Verwijderd
Verwijderd
Oorzaken: Droge lucht, warme kast, goedkope fans, veelvuldig gebruik
Andere oorzaken: mechanische schade aan de balansering van de fan doordat je met dikke vingers aan je fans zit te klooien of je vinger ertussen stopt om te kijken of hij wel draait...
Nog meer oorzaken: "een paar harde klappen op de kast help meestal wel" : als jij zo met je hardware omgaat kan ik begrijpen dat het allemaal snel kapot gaat. Sta er eens bij stil dat je PC een gevoelig apparaat is, niet goedkoop en >5-20 jaar kan blijven werken MITS je er zorgvuldig me omgaat.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 19:49 ]
Werkt al meer dan een jaar perfect.
Verwijderd
Die fans hangen dan ook nog eens 'ondersteboven', zodat 't gewicht van de rotor aan de nylon zekering/sleeve hangt en zo dus nog sneller slijtage ontstaat. Sleeve-bearing kán wel lang meegaan, maar dan moet de fan 'staand' gepositioneerd zijn, zodat 't gewicht van de rotor over de gehele glijlager wordt verdeelt.
Verder draaien kleine fans in de regel met een hoog aantal toeren, wat ook niet erg bevorderlijk is voor de levensduur van de sleeves.
En omdat bij hoge toeren een kleine onbalans in de rotor (bv door een sticker op de rotor, vervorming, stofophoping, cheapass spuitgietmal enz) met 'grotere' krachten gepaard gaat, zal de glijlager eerder slijtage en dus speling gaan vertonen.
En omdat een sleeve-bearing van dus geen draaiende/rollende lagers heeft, vertrouwt 't volledig op de smering die er van de fabriek af in is aangebracht. Zodra die foetsie is, is 't gauw gedaan met zo'n fannetje.
Want de 'ondersteboven' montage op een heatsink is namelijk de minst gunstige situatie voor een sleeve-bearing fan die je maar kan bedenken...
1. Je hebt de zwaartekracht tegen, waardoor dus ook de smering uit/langs/door de glijlager naar de rotor toe kan kruipen/lopen, waar die vervolgens weggeslingerd wordt..
2. De heatsink is warm, de fan zit op/in de heatsink (en dat gaat zeker op voor de GPU HSF) - Smering wordt dunner door de warmte, en loopt nóg sneller weg(vergeet ook de toenemende wrijvingswarmte niet..).
Zodra de speling door slijtage van de sleeves, glijlager en as ver genoeg zijn door gezet, krijg je idd last van 'trillen' van de rotor (die dat weer via de stator netjes aan je kaart enz doorgeeft
Dat trillen/zoemen neemt na een tijdje af omdat door de wrijvingswarmte de boel een beetje uitzet en weer een wat 'strakker' gaat zitten.
De remedie:
Regelmatig met een niet te dun smeermiddel de sleeves en glijlagers van voldoende smeermiddel voorzien. Dus nog voordat hij uitgedroogt is. Als hij zoemt is 't slechts een kortwerkend lapmiddel, omdat de slijtage eigenlijk al te ver gevorderd is.
Ik persoonlijk prefereer een iets bewerkelijkere, maar duurzamere oplossing.
/me heeft van een aantal videokaarten en HD koelers etc.. de sleeve-fans vervangen door dual ballbearing fans
Is soms even prutsen met de bevestiging, maar dan heb je ook nooit meer problemen met versleten fans, hooguit van de stof in de heatsink
Ik had de mazzel op de computerbeurs een goedkoop 'partijtje' 40mm ballbearing fans van NMB/Minebea tegen te zijn gekomen. Die dingen zijn onverwoestbaar, en normaal redelijk aan de prijs onbetaalbaar.
Fan eraf slopen , en een 60mm fan erop plakken met dikke dubbelzijdige plakband
resultaat: Niet meer hoorbaar (daar een geregelde fan en groter, dus lager toerental en toch evenveel airflow) en nooit meer last van vastlopende fans.
[ Voor 13% gewijzigd door KBDE op 29-03-2003 00:38 ]