Toon posts:

Booten van DVD met verschillende OS-en

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om een bootable DVD te maken waar je, als je van de DVD boot kan kiezen welk OS je wilt?

Dus dat je kan kiezen tussen Win95, Win98, WinME, WinNT4, Win2K Prof, Win2K Server, Win2k Advanced Server, WinXP Home, WinXP Prof and last but not least WinLonghorn.

Het is de bedoeling 1 DVD te maken met alle besturingssystemen erop (En office ;-)).

Das super handig!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 17:01 . Reden: Foutje's :P ]

Verwijderd

En dan ga je Windows volledig van DVD runnen ? Lijkt me lekker snel gaan... En hoe zit dat dan met de configuratie ? Bij de installatie wordt er een hele boel informatie gelinkt met je harde schijfpartitie ( bv c:\program files om maar een dom voorbeeld te noemen. ) Als je dan die hele info naar dvd kopieert zal je toch een mirror op je HD moeten hebben om het werkend te laten...
imo is het niet direct mogelijk zonder (veeel) meer.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:40

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Nee.

De genoemde besturingssytemen kunnen niet draaien vanaf een read-only bestandssysteem.
Dit kunnen alleen besturingssytemen zoals: Windows CE, CE.Net of Embedded NT.
Misschien dat je met heel veel aanpassingen en ramdrive's kunt proberen om de door jouw genoemde besturingssystemen aan de praat te krijgen. Geef je weinig kans, maar wens je veel succes.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil alleen de bootdiskettes van alle OS-en op DVD zetten en daarmee kunnen booten.
Het probleem is als ik van Win98 boot ik de Win2K en WinXP installatie niet kan starten (niet gelijk van de DVD) dus dat is het probleem/de vraag.

Op de DVD wil ik de setup van alle Windows versies er op zetten, zodat je maar 1 DVD nodig hebt. Je hebt dan altijd alle OS installaties bij de hand!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 17:08 . Reden: weer foutje ;-) ]

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
er zijn tutorials te vinden om bijv. win98 (en 95?) vanaf CD-ROM te booten. als deze er ook te vinden zijn kun je deze mischien combineren met een soort bootmanager en dit alles op 1 dvd plaatsen. of je neemt die win98 versie van 40 mb die laatst in het nieuws stond :) , wat trouwens ook kan met win98lite...

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op 28 March 2003 @ 17:06:
Nee.

De genoemde besturingssytemen kunnen niet draaien vanaf een read-only bestandssysteem.
Dit kunnen alleen besturingssytemen zoals: Windows CE, CE.Net of Embedded NT.
Misschien dat je met heel veel aanpassingen en ramdrive's kunt proberen om de door jouw genoemde besturingssystemen aan de praat te krijgen. Geef je weinig kans, maar wens je veel succes.
Zie de post 2 plaatsen onder je...Win95, Win98 kan je nl. prima van een R/O medium runnen.

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
alleen de bootdisks? oops.... zou dat niet mogelijk zijn om van al die bootdisks de images bij elkaar te plaatsen met winimage ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
ja maar is het dan ook mogelijk om een soort bootmanager of iets dergelijks wat de image uitpakt naar een RAM drive en daarvan boot?

Verwijderd

Topicstarter wil slechts meerdere cd's bij elkaar integreren. kijk even op www.nu2.nu en bezoek dan het forum ervan.
Daar zijn geneog topics te vinden die hier specifiek over gaan.
Ik heb alleen nog maar FreeDOS/win31/win98/Win2000Pro bootable op mijn cd staan.

bootloader (isolinux) -> bootsectorbestand of imagefile laden -> succes.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 22:06

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 17:06:
Ik wil alleen de bootdiskettes van alle OS-en op DVD zetten en daarmee kunnen booten.
Het probleem is als ik van Win98 boot ik de Win2K en WinXP installatie niet kan starten (niet gelijk van de DVD) dus dat is het probleem/de vraag.

Op de DVD wil ik de setup van alle Windows versies er op zetten, zodat je maar 1 DVD nodig hebt. Je hebt dan altijd alle OS installaties bij de hand!
Met de win98 bootdisk kun je windows 2000/xp wel installeren hoor, maar niet door setup te runnen. Probeer [cd]:\i386\winnt.exe maar eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar als je dat doet worden XP installatie bestanden naar de HD gekopieëerd en dan na een reboot start hij van de HD op. Maar wat nu als je een nieuw systeem hebt met geen partities?????

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 17:30:
Ja maar als je dat doet worden XP installatie bestanden naar de HD gekopieëerd en dan na een reboot start hij van de HD op. Maar wat nu als je een nieuw systeem hebt met geen partities?????
fdisk

nuff said :P

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Bijna: WinXP setup maakt zelf partities ;)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 15:36

nIghtorius

Poef!

Illegal_Alien schreef op 28 March 2003 @ 18:48:
[...]

Bijna: WinXP setup maakt zelf partities ;)
wordt wel lastig als je XP via een DOS bootflop op een ongepartioneerde schijf wilt installeren.. want XP gaat toch altijd zo te werk als je via DOS bootflop installeert

DOS boot
CDROM drivers geladen
MSCDEX geladen.

SMARTDRV geladen (wel zo handig als je ongeduldig van aard bent)

A:\>x: (x=cdrom) [enter]
x:\>cd i386 [enter]
x:\I386>winnt [enter]

en op dat moment gaat ie de bestanden kopieëren naar je HDD. deze stap gaat erg niet lukken als je HDD ongepartioneerd is. je kunt XP wel installeren op een ongepartioneerde schijf, maar dan moet je booten vanaf het originele XP cd.

want als de HDD wel gepartioneerd en geformatteerd was gaat het DOS gebaseerde setup van XP zo verder..

XP SETUP wordt gestart
XP setup kopieert bestanden naar HDD
XP setup wijzigt bootrecord van HDD
XP setup reboot

XP wordt geboot van HDD
XP laadt XP setup weer.
XP setup geeft licensie en overeenkomsten blaat
XP setup laat je nu de h.d.d.'s partitioneren. behalve de schijf van waar ie geboot heeft, deze is alleen het type partitie te wijzigen, namelijk de vraag dat je 'm naar NTFS wilt converteren
XP setup.... aah.. dit weet iedereen al zo'n beetje..

[ Voor 2% gewijzigd door nIghtorius op 28-03-2003 19:29 . Reden: 's :) ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
blaat ja...

duidelijk antwoord? nee...

Ik heb iets gelezen over een soort LILO BOOT maar dan met Images. op nu2.nu denk dat ik dat is ga doen. Als ik het gedaan heb zet ik, als het lukt, de ISO van de DVD wel online ;-)... gheghe .. alleen voor mensen met ADSL geschikt :P lol
Pagina: 1