486 wil niet booten

Pagina: 1
Acties:

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 14:12
Ik heb een probleem met een 486. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

- De specs:
486DX2 66Mhz
8MB EDO
540MB Conner HD
Creative 6x CDdrive
ISA HD controllertje inc printerpoort, serieele poort, omgekeerde printerpoort enz :z 8)7.
Mobo met een heleboel ISA en EISA sloten, maar geen PCI sloten.

- Het probleem:
De computer boot niet van de HD. De comp test het geheugen, detecteert HD enz. Maar als hij dan van de HD moet gaan booten krijg ik:
code:
1
2
3
DRIVE NOT READY
Insert BOOT diskette in drive A:
Press any key when ready
En dat terwijl er gewoon win95 op de HD staat :?. Als ik de HD in een andere comp stop begint hij er meteen vanaf to booten, het ligt dus niet aan de HD. Ook wordt de HD gedetecteert in het BIOS en bij het opstarten.
Anyway, ik stop er dus een Win98 boot diskettetje in. En het systeem begint daar vanaf te booten :). Ik start de computer op met 'CDrom support'. En raar maar waar: hij vindt wel een CDrom :). Alleen zet er meteen onder :( :
code:
1
ERROR: PCI READ CONFIGURATION ERROR.
Daarna krijg ik nog de melding dat win98 geen valid FAT or FAT32 partition kon vinden :(.
De CDrom werkt gelukkig wel, alleen de HD werkt niet.
Dus ik ga het zooitje FDISKen. Maar zodra ik een Primaire partitie wil gaan maken hangt de comp bij:
code:
1
Verifying drive integrity,  0% complete.

- Wat ik zelf al geprobeert heb:
- Andere HD erin, een Seatgate 545MB schijf, is hetzelfde verhaal.
- Andere HD controller erin, eentje uit een 286, is hetzelfde verhaal.
- Toen waren de ideeën op, en ging ik dit verhaal schrijven :P.
edit: Ik heb ook nog in het BIOS de bootsequence van A:, C: naar C:, A: maar dat had geen resultaat.

Iemand serieuze suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 28-03-2003 16:38 . Reden: glashio :> ]

tvw

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 09:41

glashio

C64 > AMIGA > PC

Toverstokje ?

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem met mijn oude 486, ik installeerde win'95, daarna heb ik hem erafgehaald, terug naar dos 6.2, later heb ik dagen lang geprobeerd win'95 er weer op te zetten, nooit meer gelukt,.... :( Misschien een veel voorkomend probleem bij sommige 486's?
people?

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-08 18:38

Meneer aard

Porsche rulez!

had vroeger dit probleem ook, woude niet van hdd booten.

Bij oudere mobo`s moet je eerst dos installeren (mail me maar als je het niet hebt). Procedure: Start op met diskette 1 van een dos versie en hij gaat booten van flop.

Daarna wil die je hd formateren en er een dos partitie van maken (fat 16). Na deze geformateerd te hebben ga je verder met de wizard, daarna gaat hij installeren paar diskettes uitwisselen.

CD-rom drivers installeren en (volgens mij heb ik die ook nog wel) en daarna ga je windows 95 installen.

Zo werkt het en zo moet je het doen voor je 486.

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer aard op 28-03-2003 17:51 ]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• iets
Dank u wel meneer aard :). Ik heb hier ook nog 3 Dos 6.22 floppy's liggen.

Alleen nu heb ik er ineens een nieuw probleem bij :(.
De floppy werkt namelijk ineens niet meer :?. Er gebeurt helemaal niks. Het floppy lampje gaat niet brandden ookal steek ik de floppykabel er verkeert om in. Ik krijg ook helemaal geen foutmelding. De floppy staat ook aan in het bios.
Alleen als hij dus om een bootdisk gaat vragen en ik stop er een floppy in, vraagt hij weer om een bootdisk :(. Ik heb verschillende floppydrives geprobeert en ook een andere floppykabel maar het probleem blijft. Het lijkt net of de floppy geen stroom krijgt ofzo :?. Ook de stroomkabel zit er goed (niet omgekeert :P ) in.

tvw

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07 22:14

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

:+

Probeer eens wat verschillende bootdisks.... WWW.BOOTDISK.COM :) B)

[ Voor 23% gewijzigd door Wijnbo op 28-03-2003 22:41 ]

• iets
StonedKinG schreef op 28 March 2003 @ 22:39:
[...]

:+

Probeer eens wat verschillende bootdisks.... WWW.BOOTDISK.COM :) B)
Ga eens lezen B).

tvw

Verwijderd

540 mb hdd kan net te groot zijn voor oude mb's, grens lag bij 512 mb.

• iets
Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 22:46:
540 mb hdd kan net te groot zijn voor oude mb's, grens lag bij 512 mb.
Deze PC heeft 7 jaar gewerkt met deze HD dus het lijkt me raar dat hij het nu ineens niet meer doet. :? In het BIOS kan ik trouwens een HD instellen tot 50GB, ik denk niet dat dat veel zegt, maar het is wel veel :P.

tvw

• iets
Ik heb ondertussen de floppy weer aan de praat gekregen door de HDcontroller van de 286 erin te zetten, die werkt schijnbaar wel :?. Verder is het niet verstandig om een floppydrive aan te sluiten terwijl de computer aan staat heb ik net ondekt. Weer een floppydrive minder :(.

Anyway, ik heb net geprobeert dos 6.22 erop te zetten. Maar dat werkt dus niet :(. :
code:
1
2
3
4
5
6
7
Error

Setup cannot install MS-DOS 6.22 on your computer.

An error occured while creating partitions on your hard disk.

* Press ENTER to exit setup

GVD :(, sterf.

tvw

• iets
Laatste schop voordat dit topic waarschijnlijk de oneindige diepte in zinkt ;(.

Ik zet nog alle onderdelen in een lijstje die in de comp zitten en misschien de veroorzaker kunnen zijn:
- HD: Het probleem blijft met een andere HD
- CDrom drive: Ik heb de CDrom drive losgekoppeld, geen effect :(.
- Floppy drive: Het probleem blijft ook met een andere floppy
- IDE kabel: Net een andere erin gestoken
- Floppy kable: Ook net een andere erin gestoken :(
- HD controller: Andere controler=zelfde probleem
- Mobo: Tja het zou kunnen, ookal zie ik niet hoe dat er iets mee te meken heeft.
- Proc : Heeft er volgens mij geen hol mee te maken
- Voeding: Heeft er ook niks mee te maken.
- Geheugen: ^^

Het enige wat overblijft is het mobo, maar dat lijkt me erg sterk.

Verder heb ik nog de HD op Cable Select gezet en op Master. Hielp ook niks ;(.

Misschien staat er iets fout in het BIOS? Het BIOS is behoorlijk uitgebreid en er staan aardig wat antieke termen in die ik niet ken :P. Weet iemand misschien iets waarop ik kan zoeken?

tvw

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

ShotGun schreef op 28 March 2003 @ 23:52:
Ik heb ondertussen de floppy weer aan de praat gekregen door de HDcontroller van de 286 erin te zetten, die werkt schijnbaar wel :?. Verder is het niet verstandig om een floppydrive aan te sluiten terwijl de computer aan staat heb ik net ondekt. Weer een floppydrive minder :(.

Anyway, ik heb net geprobeert dos 6.22 erop te zetten. Maar dat werkt dus niet :(. :
code:
1
2
3
4
5
6
7
Error

Setup cannot install MS-DOS 6.22 on your computer.

An error occured while creating partitions on your hard disk.

* Press ENTER to exit setup

GVD :(, sterf.
heb je dos via mijn manier erop gezet :?

Nog een ander tipje: heb je een windows opstart disk (www.bootdisk.com) en boot van de flop zonder cd-rom ondersteuning. Daarna als het goed is kom je in dos uit en type je fdisk/mbr. Volgens mij is de kans dat de mbr beschadigd is groot. Dan opnieuw partioneren en trachten dos erop te zetten.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
Uh.... 486jes hebben?? Ik kan met 1 belletje zo een stuk of 20 van die dingen scoren ;)

• iets
:D

Alles werkt weer. Ik heb per ongeluk de BIOS gecleard door de powerconnectors verkeert om aan te sluiten :P. Het mobo heeft het gelukkig overleeft en de HD doet het ook opeens weer :).

En aard, ik had dos er via jou manier op gezet, maar zodat de comp een partitie wou maken kreeg ik die foutmelding. En de HD kon niet beschadigt zijn want in een andere comp bootte hj meteen goed.
DJSmiley schreef op 29 March 2003 @ 22:24:
Uh.... 486jes hebben?? Ik kan met 1 belletje zo een stuk of 20 van die dingen scoren ;)
Ik zou er wel een paar willen 'scoren' :P. Alleen dat zijn zeker kale zonder muis, moni en toetsenbord dingen. Daar heb ik niet veel aan.

* iets moet nu win95 gaan installeren zonder muis :(.

tvw

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

DJSmiley schreef op 29 maart 2003 @ 22:24:
Als het alleen kast + inhoud is, zonder keyboard/muis/monitor, wanneer kom je ze brengen? >:)
Wat zijn de verdere specs eigenlijk? ram/hdd/etc...

Ey!! Macarena \o/

• DJSmiley
RaZ schreef op 30 March 2003 @ 00:07:
[...]

Als het alleen kast + inhoud is, zonder keyboard/muis/monitor, wanneer kom je ze brengen? >:)
Wat zijn de verdere specs eigenlijk? ram/hdd/etc...
pff, geen idee ;)
Ben bezig met een projectje voor mn werk, en weet dat daar minstens 20-30 486jes vrijkomen. Specs onbekend, wordt ook niet uitgezocht ;) Dingen komen van een basisschool.

Wat ze er mee doen.. geen idee, ik denk dat t echt dumpen wordt, gewoon proberen wat pleuro's te vangen, want dat is altijd bruikbaar daar....

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik ben hollander hoor, als't geld kost hoeft het niet meer >:)

Ey!! Macarena \o/

• iets
Jeuj en het oude probleem mag alweer plaats maken voor een nieuw probleem :(.

Als ik vanaf een win98 bootdisk de CDromdrive probeer te benaderen (die hij dus wel vindt) krijg ik de volgende error: :(
code:
1
2
CDR101: Not ready reading drive E
Abort, Retry, Fail?

Een andere IDEstekker hielp niet, de stekker omdraaien ook niet :+ ;(.

tvw

• DJSmiley
ShotGun schreef op 30 March 2003 @ 00:41:
Jeuj en het oude probleem mag alweer plaats maken voor een nieuw probleem :(.

Als ik vanaf een win98 bootdisk de CDromdrive probeer te benaderen (die hij dus wel vindt) krijg ik de volgende error: :(
code:
1
2
CDR101: Not ready reading drive E
Abort, Retry, Fail?

Een andere IDEstekker hielp niet, de stekker omdraaien ook niet :+ ;(.
Oude cdromspeler? Gebrande CD??

Jammer ;)

Veel antieke cdromspelers weigeren pertinent gefikte cds te spelen. Ooit ook gehad.. Maar ja, originele windows... * DJSmiley moest dus halve dorp doorfietsen voor een cd voor die ragbak...

• iets
DJSmiley schreef op 30 maart 2003 @ 00:54:
[...]

Oude cdromspeler? Gebrande CD??

Jammer ;)

Veel antieke cdromspelers weigeren pertinent gefikte cds te spelen. Ooit ook gehad.. Maar ja, originele windows... * DJSmiley moest dus halve dorp doorfietsen voor een cd voor die ragbak...
lol je hebt nog gelijk ook :P.

Het is een Hexspeed (6x :+ ) CDromdrive van Creative. En die pakt idd de Lifetek CDR niet :(. Een (legale) Win98 CD pakt ie wel. Maar daar heb ik niet veel aan, die heeft minimaal 16MBram nodig :P.

Ik stop trouwens net de CD in mijn mutsumi 24x en die pakt hem ook niet, zal wel een verotte CD zijn :(.

offtopic:
Fuckz0r, moet ik ook nog een CDwriter in de PC van mijn pa bouwen omdat mijn pc dood is ;(.

[ Voor 9% gewijzigd door iets op 30-03-2003 01:14 ]

tvw

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

ShotGun schreef op 30 maart 2003 @ 01:12:
[...]

lol je hebt nog gelijk ook :P.

Het is een Hexspeed (6x :+ ) CDromdrive van Creative. En die pakt idd de Lifetek CDR niet :(. Een (legale) Win98 CD pakt ie wel. Maar daar heb ik niet veel aan, die heeft minimaal 16MBram nodig :P.

Ik stop trouwens net de CD in mijn mutsumi 24x en die pakt hem ook niet, zal wel een verotte CD zijn :(.

offtopic:
Fuckz0r, moet ik ook nog een CDwriter in de PC van mijn pa bouwen omdat mijn pc dood is ;(.
En als je nou op een andere cd brand?

• iets
Meneer aard schreef op 30 maart 2003 @ 13:40:
[...]

En als je nou op een andere cd brand?
Ik had deze CD geleent van iemand anders, alleen het is zo'n cheapo wibra CDr die al sterfverschijnselen toont. Maar ik heb het ondertussen opgelost door een image van die CD te maken en die vervolgens weer op een andere CD te brandden 8)7. Deze werdt ook niet gepakt door die 6x speed, maar toen ik mijn eigen 32x eraan hangde wou hij het wel doen :).

* iets heeft nu een perfect werkende Cycrix 486 66Mhz alleen nog zonder muis. :P

tvw

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

ShotGun schreef op 30 March 2003 @ 13:48:
[...]

Ik had deze CD geleent van iemand anders, alleen het is zo'n cheapo wibra CDr die al sterfverschijnselen toont. Maar ik heb het ondertussen opgelost door een image van die CD te maken en die vervolgens weer op een andere CD te brandden 8)7. Deze werdt ook niet gepakt door die 6x speed, maar toen ik mijn eigen 32x eraan hangde wou hij het wel doen :).

* Meneer aard heeft nu een perfect werkende Cycrix 486 66Mhz alleen nog zonder muis. :P
zeer mooi, maar waarom geen muis :?

• iets
Omdat ik die er niet bij kreeg. Ik ben nu aan het zoeken naar een 2e hands seriële muis :).

Ik heb trouwens ook net de voeding gemod@5V (lomp ding trouwens, 220W 8)7). Dus nu is hij totaal onhoorbaar. Ff wat spelletjes erop en een netwerkkaartje erin. Leuke meuk voor de kids :).

[ Voor 55% gewijzigd door iets op 30-03-2003 17:41 ]

tvw

• Meneer aard

Meneer aard

Porsche rulez!

heb je al in v&a gekeken?

* Meneer aard Gaat nu zoeken of hij ergens diep onder het stof een seriele muis kan vinden :P

• iets
Ja ik heb al naar 2 mensen gemailt, nog niks terug gekregen helaas :(.

tvw

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 11:30

Speedpete

was barman

Rij ff langs het lokale mileupark... muisjes genoeg in de oude-pc-bak :D

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Pagina: 1