Goed, laten we de creatieve interpretaties die daar staan eens analyzeren en daarbij ook gebruik maken van meer recent onderzoek.
Nicotine, ook wel bekend als tabak, stimuleert de acetylcholine receptoren in het centraal zenuwstelsel en op zenuw-spier verbindingen van skelet-spieren. Deze stimulatie zelf leidt niet tot het effect van roken. Acetylcholine receptoren stimuleren de vrijgifte van dopamine, die inwerken op de nucleus accumbens wat een plezierig gevoel veroorzaakt (Levin & Rose, 1995; Pontieri, Tanda, Orzi & DiChiara, 1996). Nicotine stimuleert eigenlijk dezelfde neuronen als cocaine (Pich et al., 1997). De cellen in de nucleus accumbens die gestimuleerd worden door nicotine, reageren daarna minder snel (Epping-Jordan, Watkins, Koob & Markou, 1998). Met andere woorden, gebeurtenissen, en niet enkel nicotine zelf, worden steeds minder stimulerend. Mensen die stoppen met roken raken feitelijk in een depressie, en worden aangeraden anti-depressie medicijnen te gebruiken (Hall et al., 1998).
Roken beschermd tegen Alzheimer
Het artikel dat geciteerd wordt zegt "A statistically significant inverse relation between smoking and Alzheimer's disease was observed at all levels of analysis".
Wat wordt hier gezegd? Dat er een relatie is tussen roken en Alzheimer. Volgens het geciteerde onderzoek voorkomt roken het optreden van Alzheimer. Een gigantische fout die daarmee gemaakt wordt is dat hier slechts sprake is van een verband, niet van oorzaak-gevolg. Het feit dat mensen die roken minder Alzheimer krijgen zegt niet dat roken zelf Alzheimer voorkomt. Riggs (1993) komt met een verklaring voor deze relatie. Rokers is de meest voorkomende oorzaak van vroegtijdige dood in ontwikkelde landen. De ratio van sterfelijkheid van rokers t.o.v. niet-rokers is 2.5 op de leeftijd van 45 (bij mannen). De overlevingskans van niet-rokende mannen is bij de leeftijd van 77.5 twee maal zo groot als die van rokers. Het onderzoek dat door de website aangehaald wordt heeft een aantal groepen van oudere mannen gebruikt. Roken heeft een negatief gevolgd op de DNA-reparatie (Au, Walker & Ward, 19991), en men mag daarom verwachten dat de oudere mannen die rookten over effectievere DNA-reparatie mechanismen beschikten. Er was sprake van een 'survival bias':
Consequently, differential survival between smokers and non-smokers may produce gene pools sufficiently different to account for the negative association between cigarette smoking and Alzheimer's disease (Riggs, 1993).
Een meer recentelijk sequentieel onderzoek (Ott et al., 1998) laat zien dat dit effect niet eens bestaat. Vergeleken met niet-rokers hadden rokers een toegenomen kans op dementie (2.2 [95% CI 1.3-3.6]) en Alzheimer (2.3 [1.3-4.1]).
Ulcerative Colitis
De effecten van Nicotine op maagzweren zijn bekend. Het is inderdaad zo dat de kans hierop door roken daalt. Het is echter wel nicotine die hiervoor zorgt, en niet het roken zelf. Men heeft onderzoek gedaan met nicotine-pleisters, en daaruit blijkt dat de kans op zweren afneemt (Guslandi, 1999).
Als dit je reden is om te roken, kun je beter stoppen met roken en gebruik maken van nicotine-pleisters.
Roken verbetert informatieverwerking (cognitieve processen)
De website noemt een artikel dat een bullet-list presenteert met verbeteringen in cognitieve verwerking die plaatsvinden als gevolg van roken. Het probleem met die lijst is dat ik dat nergens bevestigd. Zo toonden Herbert, Foulds & Fife-Schaw (2001) aan dat er geen verschil bestaat tussen performance (RVIP) bij rokers en niet-rokers op attentie-taken. Heisman, Spurgeon & London (2001) toonden zelfs aan dat het werkgeheugen bij rokers aanzienlijk slecht functioneerd. Bij andere taken, zoals logische problemen, letterzoek taken en luistertaken lieten geen verschillen zien. Battig (1995) laat zelfs zien dat prestaties dalen. Het enige proces dat ietwat verbeterd door roken is aandacht (wat overigens ook geldt voor caffeine) (Kassel, 1998). Zelf vind ik het echter vrij aannemelijk dat roken invloed heeft op cognitief functioneren. Je wordt er tenslotte rustiger door, en dat maakt het gemakkelijker de aandacht te richten.
De vermelding op de website over de invloed van roken op het EEG (hartsnelheid en bloeddruk en hersenactiviteit) is wederom een correlationeel verband (zoals alles eigenlijk) en wordt verklaard door niet roken zelf, maar door het karakter dat iemand heeft. Zo blijkt dat mensen die meer op zoek gaan naar uitdagingen en gevaren een grotere toename in hartslag en bloeddruk ervaren dan mensen die dat vermijden (introvert).
Roken verbetert motoriek
Hier kon ik geen informatie over vinden - geen ondersteunend als ontkennend onderzoek. Het is echter niet zo heel raar daar roken de bloeddruk (en de toevoer tot spieren) verhoogt.
Roken verlaagt lichaamsgewicht
Dit is werkelijk een absurde statement die op de website gemaakt wordt. Dit is zonder meer een extreem vergezochte oorzaak-gevolg interpretatie in een gevonden correlatie. Men heeft veel relaties gevonden tussen 'zorgen om het gewicht' en roken. Mensen die roken zijn meer met uiterlijk bezig, en letten daarom meer op hun gewicht (en andere uiterlijke aspecten). Het is onzin dat roken dus leidt tot gewichtsverlies, het zegt wat over het karakter van mensen die roken. (Forman & Morello, 2003; Borrelli & Mermelstein, 1998).
Roken verbetert de conditie van de tanden
Hier kon ik niets over vinden - het lijkt me echter zeer sterk dat tanden baat hebben bij roken. De gele tanden die rokers hebben zijn toch echt niet gezond hoor. Waarschijnlijk is de stof die die aanslag veroorzaakt gewoon zo giftig dat plak-cellen afsterven.
Roken en trombose
De kans op de ontwikkeling van trombose wordt volgens de site gezien als minder groot bij rokers (na operaties). Onderzoek laat echter zien dat roken de kans op aderverkalking en trombose juist doet toenemen (Maly, J., Pecka, M., Mala, H., Vodickova, L., Pidrman, V., Blaha, M., Jebavy, L., 1997).
Conclusie
Ik vind het gros van de punten die genoemd worden erg kwestieus. Overal is sprake van correlationele verbanden, en daar mag je dus niet zeggen dat roken dit veroorzaakt of dat voorkomt. Je mag slechts zeggen dat bij mensen die roken aandoening X vaker of minder vaak voorkomt.
In dit stuk heb ik me expliciet gericht op het 'debunken' van de 'pluspunten' van roken die genoemd worden op de door jou aangehaalde site. Ik heb geen moeite gedaan de negatieve punten aan te geven. Dat wil ik overigens best doen, maar het kost mij veel moeite de kilo-tonnen aan onderzoeken die wijzen op de gevaren van roken samen te vatten.