sql, select met alleen eerste letter

Pagina: 1
Acties:
  • 598 views sinds 30-01-2008

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-04 20:35
ik ben bezig met een klantenbestand database in access.
ik kan nu met een query klanten zoeken op achternaam, doormiddel van [achternaam=], nu wil ik dat er ook gezoekd moet kunnen worden op de eerste letter van achternaam, en dat er hier een lijst van verschijnd waarna je degene kan aanklikken die je wilt....
volgens mij is dit wel mogelijk maar hoe?

het is dus de bedoeling dat de gebruiker een letter (of meerdere letters) in kan voeren. en niet dat ik voor elke letter (combinatie) een apparte query moet maken

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13
Het is 'gezocht'

SELECT * FROM klanten WHERE achternaam LIKE 'A%'

en dan de A vervangen door de letter.

Ik zoek nog even naar een betere methode

[ Voor 18% gewijzigd door sjroorda op 28-03-2003 13:57 ]

• marc1982
dat bedoel ik dus niet, want dan vul ik zelf dus de letter in. terwijl dat door de gebruiker door middel van een soort zoekopdracht moet gebeuren.

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
werk je nou met sql of met access??

in sql kan het inderdaad met een LIKE
als je daarbij dan ook nog php (of andere script taal) gebruikt kun je die letter gewoon een variabele laten zijn:
PHP:
1
$query = "SELECT * FROM klanten WHERE achternaam LIKE '".$_POST['achternaam']."%'";

Je kan ook een alfabet genereren in php en dan iedere letter aanklikbaar maken. dan krijg je dit:
PHP:
1
$query = "SELECT * FROM klanten WHERE achternaam LIKE '".$_GET['aangeklikte_letter']."%'";

[ Voor 36% gewijzigd door marty op 28-03-2003 14:01 ]

Verwijderd

SELECT * FROM klanten WHERE achternaam LIKE '".addslashes($variabele)."%'

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Dan bouw je toch gewoon je SQL-statement dynamisch op?
Het vaste stuk heb je en je plakt gewoon de invoer erachter alvorens uit te voeren...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je niet snapt hoe dat met die variabele moet maak je gewoon 26 queries

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Noork schreef op 28 maart 2003 @ 14:02:
Als je niet snapt hoe dat met die variabele moet maak je gewoon 26 queries
Hehe..
En de combinaties dan? :P

• marc1982
voor de duidelijkheid ik werk met access maar ik denk dat ik wat met sql moet programmeren in sql in access om zoiets voor elkaar te krijgen....

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

ik denk dat je eens moet kijken naar de formulieren van Access, hiermee kan je hetgeen doen wat jij hier vraagt.
Misschien is er zelfs wel een standaard voorbeeldje van in Access.
[ik weet er verder ook niet zo veel vanaf, heb het ooit op school gehad maar ben het vergeten :)]

ActueleWind

• marc1982
ik ben al een tijdje aan het zoeken en proberen in access,
kan wel klanten zoeken op achternaam via een query, door middel van [achternaam =], maar dan moet ik de voledige achternaam invoeren als gebruiker, maar dit is niet de bedoeling

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

...kan wel klanten zoeken op achternaam via een query, door middel van [achternaam =], maar dan moet ik de voledige achternaam invoeren als gebruiker, maar dit is niet de bedoeling
sjroorda heeft je de oplossing voor dit probleem al gegeven toch! Nu hoef je alleen nog de input van de gebruiker in een variabele plaatsen zodat deze aan de query kan worden doorgegeven.
Mocht je niet weten hoe je dit met Access voor elkaar krijgt dan raad ik je aan met Google te zoeken naar een tutorial VBA (Visual Basic for Applications).

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
devraux schreef op 28 maart 2003 @ 14:44:
[...]

sjroorda heeft je de oplossing voor dit probleem al gegeven toch! Nu hoef je alleen nog de input van de gebruiker in een variabele plaatsen zodat deze aan de query kan worden doorgegeven.

En dat doe je het best dmv parameters, en niet dmv concatenation.

https://fgheysels.github.io/

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Mjah we kunnen hier over blijven wauwelen, maar het antwoord op de vraag (in SQL) staat er toch echt vanaf de eerste reply. Neemt echter ook niet weg dat Access Forms er ook een oplossing voor bieden (een hele mooie zelfs :) )

Dit zijn toch echt de dingen die je zelf had kunnen uitzoeken met een gedegen onderzoek en het nut van het topic is dan ook een beetje weg imho :)

Succes ermee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.