AWE64 geeft electrische schokken en gebrom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RansAckeR
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08-2023
mijn oude P2 is aangesloten op een (nog oudere) versterker. dit geeft een gebrom uit de luidsprekers wat echt storend is, zelfs als je naar een andere bron luistert op de versterker.

ik heb 2 geluidskaarten in die PC zitten; AWE64 PnP en een AWE64 Gold allebei ISA uiteraard. wanneer ik de gold in de versterker steek steekt het gebrom de kop op, steek ik de andere in dan is dit niet het geval.

ik krijg ook geregeld electrische schokken van mijn Gold als ik stekkers in- of uittrek. van slot verwissele helpt niet, de PnP eruit laten helpt niet, alle stekkers uittrekke van randapparatuur tot zelfs de power cord van de PC helpt niet.

over dat gebrom las ik hier dat je de pc met de aarding van de versterker zou moeten verbinden ofzo maar als het aan de pc ligt, waarom is dit dan niet bij de PnP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:01
Wat wil je nou weten? Ik zou ofwel niet die Gold gebruiken ofwel die pc aardden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het is een gewone aardlus, daar kan je AWE64 PnP of Gold helemaal niets aan doen.

Als je er schokken van krijgt dan is een hele grote aardlus. Wees er voorzichtig mee, voor je het weet overlijd de versterker of AWE * hieraan, erger nog, als het je lichaam een beetje fout uitkomt lig jij ook gestrekt op de vloer. voorzichtig zijn dus.
In ieder geval geen stekkers steken zodra de computer nog met randapparatuur en het stopcontact is verbonden (monitor, printer, scanner.... noem maar op.)
Eerst alle(!) stekkers eruit, dan heb je geen last meer van "schokken"...

Hoe op te lossen? zoek ff naar aardlus, bekijk alle besproken oplossingen. Er is er geeneen aan te wijzen waarvan je zeker weet dat dat voor jouw de oplossing is. Probeer er een paar uit zou ik zeggen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RansAckeR
ik heb nog wat uitgeprobeert en het blijkt dat het gebrom begint als ik ofwel de coaxkabel insteek in de versterker voor FM ontvangst (had ik eerder niet aan gedacht) ofwel de voeding van de pc. de versterker heeft geen aardpin op de stekker, is dit de oorzaak?

over die aardlus, daar zijn inderdaad topics over maar ik vind blijkbaar nergens terug wat ze nu precies zijn of hoe je ze verklaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog wat uitgeprobeert en het blijkt dat het gebrom begint als ik ofwel de coaxkabel insteek in de versterker voor FM ontvangst (had ik eerder niet aan gedacht) ofwel de voeding van de pc. de versterker heeft geen aardpin op de stekker, is dit de oorzaak?
De oorzaak is dat de PC geaard is (moet! zijn!) op lichtnet aarde, terwijl je radio geaard is op de coaxiale aarde van de kabelleverancier. Het verschil tussen deze 2 veroorzaakt een potentiaalverschil die hoorbare storing geeft op het audio signaal (en zichtbare storing zou kunnen geven indien je een tvkaart in je PC hebt) en bij insteken electrische ontlading geeft welke je PC en aanverwanten niet lekker vinden.

Oplossing: een aardlus isolator op de antenne aansluiting van de radio of tussen de interlinkkabel tussen PC en geluidsinstallatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.cnj-electronics.com/audiovideo/media/201_171.jpg
Aardlus isolator voor toepassing op een Interlink kabel (cinch/tulp).
Gezien voor € 3,95 t/m € 9,95
over die aardlus, daar zijn inderdaad topics over maar ik vind blijkbaar nergens terug wat ze nu precies zijn of hoe je ze verklaart?
http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt
http://web.inter.nl.net/h...fldtechniek/pgstoring.htm
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html

React: aardlus
Omega: aardlus
Google: Groundloop
Google: Aardlus (NL)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RansAckeR
bedankt euss! nu begrijp ik het probleem en de oorzaak allessinds :)

maar voor ik jouw reactie las had ik het volgende gedaan wat overeenkomt met de eerste link die je gaf, zonder te weten dat het effect ging hebben:

3.3 Scheiding in de antenne-aansluiting.

ik opende het muurkastje waar ik mijn coax insteek (je kent ze wel met 1 voor radio en 1 voor tv) en kwam erachter dat de shielding of hoe je het ook mag noemen van de inkomende coax het metaal van het kastje aanraakte en dat het gebrom veroorzaakte (hoewel ik dacht dat dat nochtans zo hoorde)

het gebrom is nu dus weg nadat ik de shielding wat had afgeknipt zodat er geen contact meer was met het metaal, maar nadien zag ik dat ik nu storing had op een paar zenders op het tv-toestel dat daar dus ook aan hing. een goeie oplossing is het dus niet echt.

wat ik me nog afvroeg: in het kastje zit voor de radio uitgang een weerstand ofzo? moet deze dit niet voorkomen of heeft dat een ander doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De splitterdoosjes die jij bedoelt zijn eigenlijk 2 dingen in 1:
- splitter
- filter

Ten eerste wordt het signaal gesplit.
Daarna zit er per "poortje" een specifiek filter, zodat elke "poort" precies krijgt wat hij verwacht (de TV krijgt TV signalen, de radio krijgt alleen radio signalen).

Als laatste zijn de 2 connectors verschillend om tegen te gaan dat je de TV gaat voeren met radiosignalen, jij denkt: het is aangesloten en niet begrijpt waarom het niet werkt.

Een andere oplossing is (alhoewel minder goed als een aardlus-isolator met spoeltjes) om de aarde van de coax te onderbreken, en tussen de onderbreking een bi-directionele condensator te plaatsen (zitten altijd in filters van audio-apparatuur, dus veel recycleplezier). De kern laat je dan onaangetast. Ik heb op deze wijze een klein testsnoertje gemaakt zodat ik problemen kan opsporen:

code:
1
2
kern     ------------------
mantel   --------||--------

Aan beide zijden heb ik coaxstekkers gezet (1 mannetje, 1 vrouwtje).
De condensator dient (uit mijn hoofd gezegd) tussen 2n7F en 500 pF te zijn.

Effe opgezocht:
- Verwijderd in "Aardlus"
- http://home.hccnet.nl/h.vosman/weetjes.htm#Aardlus

Het werkt dus als een filter: de lage frequentie van je storing blokkeerd hij, terwijl hij de hoge TV/radio signalen doorlaat.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2003 04:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RansAckeR
probleem is ondertussen opgelost, heb de aarde in de coaxstekker in de versterker verbroke en niet meer in het splitterdoosje, geen storing op tv dus en de fm ontvangst is nu ook prima :)
Pagina: 1