[DOS] commando om snelkoppeling aan te maken.

Pagina: 1
Acties:
  • 964 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74978

Topicstarter
Ik wil in een batchfile aangeven dat een bepaalde map gekopieerd moet worden naar een bepaalde lokatie. Dat heb ik voor elkaar.

Nu wil ik in diezelfde batchfile een commando geven om een snelkoppeling op het bureaublad van de user te maken, naar een bepaald bestand. Welk dos commando kan een snelkoppeling naar een bestand genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Anoniem: 74978 schreef op 28 March 2003 @ 12:08:
Ik wil in een batchfile aangeven dat een bepaalde map gekopieerd moet worden naar een bepaalde lokatie. Dat heb ik voor elkaar.

Nu wil ik in diezelfde batchfile een commando geven om een snelkoppeling op het bureaublad van de user te maken, naar een bepaald bestand. Welk dos commando kan een snelkoppeling naar een bestand genereren?
geen geloof ik, dos kent geen snelkoppelingen voor zover ik weet :)

edit:

even in mn dos handleiding gekeken, in de index stond geen shortcut :)

[ Voor 8% gewijzigd door G33rt op 28-03-2003 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51111

je kan toch gewoon in windows een snelkoppeling maken? of begrijp ik dat verkeerd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69832

Er is géén DOS commando om een Windows-snelkoppeling te maken.

Wat je wel kunt doen (maar ik weet niet of dat in je procedure/bedoeling past) is van tevoren een snelkoppeling in Windows gemaakt hebben en die door de bat-file op het Bureablad laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil dat die user gewoon op een batchfiletje kan klikken en dat er dan een snelkoppeling wordt aangemaakt naar een progje. Dan hoef ik alleen die batchfile te mailen naar de user en verder niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijmert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-11-2023
Kijk even hier: http://www.scriptlogic.co...iptingToolkit/default.asp

Daar vindt je het programma MakeScut. Daarmee kun je met een batch file een snelkoppling maken. :P

Small Business Server rules. www.vangorsel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
ijmert schreef op 28 maart 2003 @ 12:14:

Daar vindt je het programma MakeScut. Daarmee kun je met een batch file een snelkoppling maken. :P
ja maar hij wil toch iets vanuit een 'ordinaire' msdos batch doen? heeft dat programma geen andere extensie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ijmert schreef op 28 maart 2003 @ 12:14:

Bedankt, maar ik wil het gewoon vanuit die batchfile doen, dan hoef ik alleen die batchfile naar die user te mailen en hoeft hij alleen daarop te dubbeklikken.
(Later kan hij dan van die snelkoppeling gebruik maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36

Qwerty-273

Meukposter

Snelkoppeling kan je niet aanmaken vanuit dos.. Dat is simpel ;)

Een snelkoppeling is oko geen simpel tekst bestandje dus dat gaat ook helaas niet op. Maar wat wil je precies doen dan? Alleen een snelkoppeling maken na een kopieerslag?

Anders kan je NSIS (installatie programma, simpel en eenvoudig) gebruiken. Dan krijg je een exe met daarin verschillende opdrachten verwerkt. en kan je makkelijk snelkoppelingen aanmaken (ook startmenu icoontjes en zo meer)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er al achter, wat ik doe is het volgende, ik maak eerst een snelkoppeling aan op het netwerk naar het bestand wat ik wil opstarten.
vervolgens zet ik in die batchfile een copy commando om dit "lnk" bestand naar de desktop van de user te kopieeren.

Zie het maar als een soort workaround

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 74978 op 28-03-2003 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69832

Anoniem: 74978 schreef op 28 March 2003 @ 12:32:
Ik ben er al achter, wat ik doe is het volgende, ik maak eerst een snelkoppeling aan op het netwerk naar het bestand wat ik wil opstarten.
vervolgens zet ik in die batchfile een copy commando om dit "lnk" bestand naar de desktop van de user te kopieeren.

Zie het maar als een soort workaround
Met de restricties die je stelt is het de enige mogelijkheid.

zoals ik al zei
Pagina: 1