Verwijderd
Ja da's postitief...een Fet is spanningsgestuurd in tegenstelling tot een normale transistor die stroomgestuurd is..
Is dat niet fijn
-----------------
iets anders:
ik heb hier een Sony TA-F4A, gekregen van iemand, vet oud ding, is dat wat??
Op maandag 20 november 2000 01:00 schreef mbitnl het volgende:
Moisture Field Effect Transistor
Ja da's postitief...een Fet is spanningsgestuurd in tegenstelling tot een normale transistor die stroomgestuurd is..
Is dat niet fijn
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Verwijderd
Die werd ook errug warm!!
Als ik het goed heb is warmte bij Mosfets positief voor de geluidskwaliteit. Net als bij buizenversterkers.
Geluid kinkt echt een stuk mooier dan mijn Klasse-A transistor versterker.
Veel warmere diepe bassen en spraak klinkt iets zuiverder naar mijn id.
Dit is mijn ervaring. Voor de rest weet ik er eigenlijk niet veel vanaf
Minder warmte met mosfetOp maandag 20 november 2000 08:59 schreef zion het volgende:
Een groot voordeel hiervan is dat een mosfet versterker veel minder warmte afgeeft, en minder vervormd.
Lijkt me sterk
Wat jij bedoeld is dat je minder verzadigings spanning aan de gate hoeft te leggen waardoor de voedingsspanning voor eenzelfde vermogen ad uitgang relatief wat lager kan
Powered bij meergranenbrood.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Perfect geluid , zelfs uit mijn standaard vw polo boxen.
Greetzz MáðSmílé®
"Perl 4 Life"
Jag
Het enige waar in een transistor versterker de warmte productie vanaf hangt is de spanning van de voeding en de stroom door de speakersOp woensdag 22 november 2000 01:26 schreef Jag het volgende:
MOSFETS geven wel degelijk minder warmte af, daarom hebben ze ook een hogere ampere-rating. Ze gaan ook veel minder snel kapot.
Jag
vb:
Je versterker voeding leverd 100v aan de eindtrap.
Stel nu dat de eindtrap een sinus van 30v uit moet snijden dan moet je dus een resterende spanning van 70v weg werken en of je dat nou doet met 'gewone' torren of met MOSFET's of zelfs IGBT's maakt hier dus geen klont uit !!!!
Die verminderde warmte geldt alleen in vermogensregelaars (dimmers) en andere toepassingen waarbij de overgangs weerstand belangrijk is en ook die transiator volledig in verzadiging wordt aangestuurd!
Verwijderd
Ik meen dat het belangrijkste voordeel tov een bipolaire transistor het volgende is: een bipolaire transistor heeft een vaste spanningsval bij verzadiging over de collector-emitter van tegen de 1V, terwijl een MOSFET een variabele spanningsval heeft. Dit omdat een MOSFET een vaste weerstand tussen de drain en de source (collector en emitter bij unipolaire transistoren) heeft bij geleiding. Dan hangt de spanningsval dus af van de stroom die gaat lopen.
Stel je hebt een stroom van 5A, een een Drain-Source weerstand van 0.05 Ohm, dan ontstaat er een spanningsval van V=IR=0.25V..
Dan dissipeert de MOSFET dus een vermogen van P=VI=1.25W..
In het geval van de bipolaire transistor was de spanningsval vast op 1V. Als er dan een stroom van 5A door de transistor loopt is het gedissipeerd vermogen dus 5W.. Dan geeft de MOSFET in dit geval dus een factor 4 minder warmte af...
Meer theorie volgt na het weekend..
Greetz,
Entil'zha
Dit is de precieze link, ik weet niet of het werkt. Ga anders gewoon naar www.hifi.nl en klik op "de expert". Het is meteen een van de eerste vragen (MOSFETS of MOS classAA door Niek)
http://www.hifi.nl/kennerleesbericht.asp?nr=307&id=1
Ik leuke uitleg, maar in een versterker gaat het er juist om om een sinus uit een gelijkspanning te snijden! en dan is de spanningsval over de eindtorren varierend tussen nul en de maximale voedings spanning.
Je kan bv een eindtransistor hebben die wat meer spanningsval heeft in verzadiging maar dat heeft alleen invloed bij maximale uitsturing en dan nog alleen voor het uiterste topje van je sinus.
Ennuh tenzij je gitaar speeld wil je je versterker niet volledig uitsturen
Warmte ontwikkeling in versterkers heeft dus niets met het soort transistor te maken sterker nog als je een klasse A versterker neemt vloeid er door de eindtrap altijd een stroom van bv 2A stel dat de voeding twee keer 50V is dan heb je dus al 2A*50V*2=200W stel dat ik er nu andere (MOSFET)torren inzet dan (en ook weer inregel op 2A)en mijn voedings spanning is ook nog steeds twee keer 50V hoeveel vermogen (lees hoeveel warmte)wordt er dan afgegeven... juist ja 200W
hmm dus hoe zachter ik mijn versterker zet hoe meer vermogen hij weg moet werken? immers, hij hoeft dan een minder hoge sinus 'uit te snijden'?Op woensdag 22 november 2000 16:10 schreef picobyte het volgende:
[..]
Het enige waar in een transistor versterker de warmte productie vanaf hangt is de spanning van de voeding en de stroom door de speakers
vb:
Je versterker voeding leverd 100v aan de eindtrap.
Stel nu dat de eindtrap een sinus van 30v uit moet snijden dan moet je dus een resterende spanning van 70v weg werken en of je dat nou doet met 'gewone' torren of met MOSFET's of zelfs IGBT's maakt hier dus geen klont uit !!!!
Die verminderde warmte geldt alleen in vermogensregelaars (dimmers) en andere toepassingen waarbij de overgangs weerstand belangrijk is en ook die transiator volledig in verzadiging wordt aangestuurd!
en als ie meer vermogen weg moet werken wordt ie toch warmer?
in ieder geval is dit niet wat ik in de praktijk zie bij mijn niet-mosfet versterker.
die wordt warmer als je hem harder zet.
Let op dat ik in mijn voorbeelden uitga van theoretische metingen, ennuh ik heb voor het gemak een gelijkspanning genomen omdat dit wat makkelijker rekent!Op dinsdag 28 november 2000 13:39 schreef aatos het volgende:
[..]
hmm dus hoe zachter ik mijn versterker zet hoe meer vermogen hij weg moet werken?
Procentueel gezien wel ja!
vb: versterkervoeding leverd 100v je speaker krijgt echter maar 1V(hij staat zacht)de verhouding is dan dus 100:1 verhoudingsgewijs heel veel dus
Natuurlijk vloeid er maar heel weinig stroom door de eindtrap&speaker 1V:8Ù=0.125A je speaker krijgt dan 1V*0.125A=0.125W en dan moet je versterker dus 99V*0.125A=12W aan warmte verwerken, 100x zoveel dus
immers, hij hoeft dan een minder hoge sinus 'uit te snijden'?
en als ie meer vermogen weg moet werken wordt ie toch warmer?
Yup maaruh procentueel loopt dat op tot dat de uitgangs spanning 50% is van de voedings spanning de versterker en de speaker verwerken dan precies evenveel vemogen(noemt men hoe origineel 'het instelpunt')dit is ook het punt waarop je versterker een rendement haalt van 50% ga je je versterker nog harder zetten dan zal procentueel je versterker steeds minder vermogen hoeven te verwerken wat echter overgecompenseerd wordt door de toenemende stroomsterkte (11.25A aan 8ohm bij 90V)het totale cirquit verstookt dus:
11.25A*100V=1125W waarvan 'slechts' 115W verstookt wordt in de versterker
Als dus je versterker hard staat is het rendement hoger terwijl als die zacht staat het zeer laag wordt.
in ieder geval is dit niet wat ik in de praktijk zie bij mijn niet-mosfet versterker.
die wordt warmer als je hem harder zet.
Als je je versterker harder zet gaat er meer stroom vloeien door de serieschakeling van uitgangs torren en speaker.
vb: 50V:8ohm=6.25A je versterker wordt dus automagisch warmer 6.25A*50V=312,5W maar dat heeft dus nog steeds niets te maken met het soort torren dat je gebruikt
Kan iemand mij 234 misschien vertellen hoe ik een 'omega' hoefijzertje kan submitten zonder dat het een Ù wordt
Verder maakt het voor de uitleg ook helemaal niets uit of ik nou zeg 'de momentele waarde van deze sinus is +50v' of dat ik zeg 'deze momentele gelijkspanning is nu 50V'want 50V blijft 50V ondanks dat bij wisselspanning er het volgende moment wel 70V op de uitgang kan staan
Ook staat er op de eindtransistor van een versterker nooit! een wisselspanning, als je het goed wil formuleren moet je het hebben over pulserende gelijkspanning
alleen de speaker ziet een wisselspanning
over dat laatste is een hele lange thread geweest, met kratten bier die werden verwed etc... volgens mij kwam daar uit dat het wisselspanning was.Op vrijdag 01 december 2000 16:30 schreef picobyte het volgende:
Ummmh als ik het met wissel stroom ga uitleggen wordt het een beetje errug ingewikkeld voor de gemiddelde lezer
Verder maakt het voor de uitleg ook helemaal niets uit of ik nou zeg 'de momentele waarde van deze sinus is +50v' of dat ik zeg 'deze momentele gelijkspanning is nu 50V'want 50V blijft 50V ondanks dat bij wisselspanning er het volgende moment wel 70V op de uitgang kan staan
Ook staat er op de eindtransistor van een versterker nooit! een wisselspanning, als je het goed wil formuleren moet je het hebben over pulserende gelijkspanning
alleen de speaker ziet een wisselspanning
maar zou je wisselspanning niet als pulserende gelijkspanning kunnen omschrijven?
als je hem op wisselspanning zet, dan meet hij een redelijk constante waarde, afhankelijk van de muziek. deze varieert van 0.005v als je de speakers net hoort tot ongeveer 13 volt als de speakers het niet meer leuk vinden (knakespeakers btw)
lijkt me dus wisselstroom
wat me trouwens ook opviel: als ik loudness aanzette dan meette ik ineens twee keer zo hoge spanning.
Dat je met de loudnes aan een hogere spanning meet is niet zo eigenaardig, omdat dan juist de lage frequenties extra versterkt worden en de meeste multimeters meten alleen wisselstromen tot ca 400Hz daarna worden ze onnouwkeurig.Op vrijdag 01 december 2000 17:38 schreef aatos het volgende:
update: ik ben de beroerdste niet, ff een multimeter gepakt en gekeken: als je hem op gelijkspanning zet, meet hij niks, hoe hard je het geluid ook zet.
als je hem op wisselspanning zet, dan meet hij een redelijk constante waarde, afhankelijk van de muziek. deze varieert van 0.005v als je de speakers net hoort tot ongeveer 13 volt als de speakers het niet meer leuk vinden (knakespeakers btw)
lijkt me dus wisselstroom
wat me trouwens ook opviel: als ik loudness aanzette dan meette ik ineens twee keer zo hoge spanning.
Ook meten ze de gemiddelde spanning en nemen weing samples per seconde, je moet het eigenlijk ff meten bij een continue&schone 50Hz sinus op de uitgang
Verder zeg ik in mijn eerdere posting ook duidelijk dat er alleen op de luidspreker uitgang een wisselstroom is te meten!
En dan is het ook vanzelfsprekend dat je geen gelijkspanning op de uitgang meet, bovendien kunnen de meeste luidsprekers niet zo goed tegen gelijkspanning
Zoals JBL M serie? ( voor in de wagen )
Zul je merken dat ze erg veel stroom trekken en veel hitte stoken dooe het class a principe..
verder wel ok spul..
alleen helaas 50A nodig voor 250 watt rms te leveren.. maar ze komen er wel echt uit!!
Greetz Roger
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
heb ik het dan verkeerd begrepen? je zei dat er op de eindtransistors geen wisselspanning stond maar een pulserende gelijkspanning. komt er na de eindtransistors dan nog iets dat er wisselspanning van maakt?Op zaterdag 02 december 2000 18:02 schreef picobyte het volgende:
[..]
Dat je met de loudnes aan een hogere spanning meet is niet zo eigenaardig, omdat dan juist de lage frequenties extra versterkt worden en de meeste multimeters meten alleen wisselstromen tot ca 400Hz daarna worden ze onnouwkeurig.
Ook meten ze de gemiddelde spanning en nemen weing samples per seconde, je moet het eigenlijk ff meten bij een continue&schone 50Hz sinus op de uitgang
Verder zeg ik in mijn eerdere posting ook duidelijk dat er alleen op de luidspreker uitgang een wisselstroom is te meten!
En dan is het ook vanzelfsprekend dat je geen gelijkspanning op de uitgang meet, bovendien kunnen de meeste luidsprekers niet zo goed tegen gelijkspanning
MOSFET zorgt ervoor dat er veel minder ruis optreed, je krijgt dus een veel zuiverder geluid.
Da's het enige wat je moet weten.
Niet?
[Specs]
heb hier reference 11i
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Verwijderd
Lekker belangrijk. De meeste cd`s laat staan bijvoorbeeld geluidskaarten genereren meer ruis dan de versterker.
Het gaat in de karakteristieken niet alleen over manier van aansturing, voornamelijk is hier van belang dat de karakteristiek (I-V voor de kenners )voor elkaar krijgt dat het wat minder snel hard gaat klinken en wel omdat er minder sprake is van een minder aantal oneven-harmonischen.
Klinkt dus meer als een buis, die doorgaans warm ( NIET FEL ) klinkt.
Wat heeft vermogen of warmte nu met geluid te maken ? Bij een buis wordt de elektronenwolk "groter ", bij andere elektronica( voornamelijk versterkers ) komt de electronica, na opwarmtijd meer op het instelpunt waarop ze horen/ berekend zijn om ingesteld te worden...
It`s easy....
dank je hier heb ik wat aanDemn, wat lopen jullie te lullen over stroom en amperes geef die gozer antwoord.
MOSFET zorgt ervoor dat er veel minder ruis optreed, je krijgt dus een veel zuiverder geluid.
Da's het enige wat je moet weten.
Nee, maar in de eindtrap hangt een transistor met zijn collector aan de positieve spanning en de andere transistor met zijn collector aan de negatieve spanning.Op Saturday 02 December 2000 23:53 schreef aatos het volgende:
[..]
heb ik het dan verkeerd begrepen? je zei dat er op de eindtransistors geen wisselspanning stond maar een pulserende gelijkspanning. komt er na de eindtransistors dan nog iets dat er wisselspanning van maakt?

Als de versterker een wisselspanning moet produceren dan wordt voor de positieve periode de bovenste tor aangestuurd en voor de negatieve periode de onderste tor.
Daar de speaker met de 'koude' kant aan de nul hangt krijgt deze dus een keurige wisselspanning toegevoerd
De stroom op bijde emitters veranderd dus nooit van richting(pulserende gelijkstroom) maar die door de speaker juist wel(wisselstroom)
Duidelijker kan bijna niet
Joh 'k zie net dat ik een wel heeeel oude koe aan't voern ben
Verwijderd
Mosfets werken anders, die hebben een hele hoge weerstand aan de ingang waardoor de werking meer op spanning dan op stroom berust is. Ook is de karakteristiek een betere rechte lijn en dus een lineaire versterking.
Weerstand van de fet heeft in dit verhaal niets te maken omdat je nooit de fet voluit aanstuurt. De eigenschap van de lage weerstand komt wel voor met klasse-D versterkers. Deze versterkers zijn meestal bedoeld voor subs en niet dmv een sinus werkem maar dmv. een hoogfrequent aan/uit geschakelde pulstreintje waarbij de gemiddelde waarde een analoge waarde kent, deze techniek heet PWM ofwel pulse width modulation. (ook bekend van motorregelingen)
Dus waarom FET ?
Omdat het signaal beter in zijn vorm blijft en er minder vermogen verloren gaat.
ziet er aannemelijk uit.. werken alle versterkers op deze manier?Op Wednesday 14 March 2001 19:31 schreef picobyte het volgende:
[..]
Nee, maar in de eindtrap hangt een transistor met zijn collector aan de positieve spanning en de andere transistor met zijn collector aan de negatieve spanning.
[afbeelding]
Als de versterker een wisselspanning moet produceren dan wordt voor de positieve periode de bovenste tor aangestuurd en voor de negatieve periode de onderste tor.
Daar de speaker met de 'koude' kant aan de nul hangt krijgt deze dus een keurige wisselspanning toegevoerd
De stroom op bijde emitters veranderd dus nooit van richting(pulserende gelijkstroom) maar die door de speaker juist wel(wisselstroom)
Duidelijker kan bijna niet
Joh 'k zie net dat ik een wel heeeel oude koe aan't voern ben
Niet altijd, er zijn ook versterkers die geen negatieve spanning kennen (autoradio's) daar blijft de nul-punt van de sinus op halve voedingspanning hangen. Om ervoor te zorgen dat de speaker in rust geen halve voedingsspanning op zijn donder krijgt wordt er een condensator (flinke elco) er tussen gekoppelt. Nadeel is wel dat die elco in combinatie met de spoel vd. de speaker voor een filter kan zorgen.....Op Thursday 15 March 2001 01:57 schreef aatos het volgende:
[..]
ziet er aannemelijk uit.. werken alle versterkers op deze manier?