Welke windows versie te installeren...

Pagina: 1
Acties:

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Hallo, ik ga binnenkort een nieuwe computer samenstellen met de volgende configuratie:

- Asus P3C-D moederbord
- 2 Pentium 3 processors (1 of 1,2 Ghz)
- 256 RDRAM, later uitbereiden tot 768
- 120 GB IDE HD
- GF4 MX440 64MB video

Welk besturingssysteem zou ik hier het beste op kunnen installeren?
Windows XP Professional is een goede kandidaat maar ik weet niet of die wel veel gebruik maakt van de Dual Processor config. Windows 2000 is tot nu toe mijn eerste keus, maar ik heb de volgende 3 versies: Professional, Server en Advanced Server. Aan professional heb ik voorlopig genoeg, maar mij lijkt dat er aan Advanced Server meer aandacht is besteed en het dus stabieler/sneller zou moeten werken.

Ik beschik over alle windows versies behalve Win2000 Datacenter en de Windows Server 2003 versies.

Wie kan me verder helpen?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wat ga je er mee doen?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 10:17
vertel eerst es wat je ermee doen gaat :-)

hangt namelijk ook beetje af van het type software dat je gebruikt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mathijs1 schreef op 28 March 2003 @ 11:11:
[.knip onzinverhaal over 26 windowsversies]

eh..
Diegene waar je een licentie voor hebt :+

Maar what makes you think dat server of AS beter is dan Pro?

Wat ga je er mee doen dat je Server-OS moet draaien?

Uberhaupt wel de FAQ gelezen?
Windows Operated Systems - FAQ - Welke Windows Versie?

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 28-03-2003 11:17 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik zal gaan voor de windows 2000 Prof. Gewoon bewezen stabiel en er zijn al enkele service packs voor. Volgens mij kan windows 2000 prof gewoon 2 procs aan.

Je kan ook kiezen voor XP prof, maar dat is niet veel meer als windows 2000 met versiering. XP prof werkt wel prettiger als je met meerdere gebruikers hebt vind ik.

Verwijderd

Linux !!

Ff zonder gekheid; de normale manier om een systeem samen te stellen:

- Wat ga ik er mee doen
- Welk OS past hier het beste bij
-Welke HW past hier het beste bij

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...
Of je leest de topic titel nog eens goed :+

ksst!.. terug naar je GNU\hok GNU\jij !

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Alle drie de os'en doen wat jouw hardware nodig hebt. Dat er aan een advanced server meer aandacht besteed is, is duidelijk niet zo - het is gewoon iets anders getuned.

Ik kan me alleen aansluiten bij BackSlash32 - degene waar je een licentie voor hebt / danwel de goedkoopste is.

offtopic:
Alt-92 - voor Linux fans is het altijd nog alt-47 ipv alt-92, eh?

Verwijderd

Grrrr WOEF !!! [edit] Euhh ik bedoel TOK !!!!

Maarre TS: Leg eerst eens uit WAT je wilt doen

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 11:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 11:17:
Ik zal gaan voor de windows 2000 Prof. Gewoon bewezen stabiel en er zijn al enkele service packs voor.
Die SP's kun je ook gewoon installeren onder alle andere Windows 2000 versies hoor :) En van NT/XP zijn ook al Service Packs uit :+

Verwijderd

alsof een SP een "garantie" voor een stabiel syteem is.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 11:33:
alsof een SP een "garantie" voor een stabiel syteem is.....
Het kan er wel aan mee bijdragen :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Niet perse nee, maar vervelende beestjes die er in een point-release zitten zijn bijna altijd met de eerste servicepacks verholpen.
Vanaf dat moment kun je spreken over een stabiel platform.

Een stabiel systeem heeft meer te maken met andere dingen.

• Devster
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Mathijs1 schreef op 28 March 2003 @ 11:11:
Welk besturingssysteem zou ik hier het beste op kunnen installeren?
Windows XP Professional is een goede kandidaat maar ik weet niet of die wel veel gebruik maakt van de Dual Processor config. Windows 2000 is tot nu toe mijn eerste keus, maar ik heb de volgende 3 versies: Professional, Server en Advanced Server. Aan professional heb ik voorlopig genoeg, maar mij lijkt dat er aan Advanced Server meer aandacht is besteed en het dus stabieler/sneller zou moeten werken.
Zucht... gaan we weer... W2K Pro, Server en Advanced Server zijn allemaal gebaseerd op dezelfde kernel. Het verschil zit hem in services en multi-processor ondersteuning. W2K Pro ondersteunt Dual Processor, Server 4 CPU, Advanced Server 8 CPU en Datacenter 32 CPU.

De "aandacht" is niet verschillend, er zijn geen verschillende servicepacks voor Professional en Server. Server of Advanced Server is ook niet sneller dan Professional, maar eerder langzamer door de meerdere services die er op draaien.

Windows XP is gebaseerd op Windows 2000. Home edition is echt op thuisgebruikers gericht en ondersteunt slechts 1 CPU. XP Professional ondersteunt 2 CPU's.

Link: http://www.arstechnica.com/tweak/win2k/xp-versions-1.html

De vraag welke het beste voor jou is, hangt 100% af van jou antwoord op de reeds vaak gestelde tegenvraag: "Wat wil je er mee gaan doen?". Op de hardware die je noemt zullen alle versies draaien.

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik denk dat zelfs bij deze vraag niet echt uitmaakt wat je ermee wilt gaan doen. Ja tuurlijk wil je een server draaien kan je natuurlijk beter kiezen voor Serverversies, maar behalve de extra serversoftware bij win2k en 2k3 serverversies zijn en doen alle NT versies toch ongeveer hetzelfde.

Ik heb een tijdje win2k Advanced Server gedraaid, dit draaide uitstekend maar nu ik Win2k prof draai, mis ik eigenlijk niets, er is eigenlijk ook niet echt veel verschil in prestatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramon op 28-03-2003 11:50 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 11:28:
[...]

Die SP's kun je ook gewoon installeren onder alle andere Windows 2000 versies hoor :) En van NT/XP zijn ook al Service Packs uit :+
Ga jij SP1 installeren op XP na het lezen van het volgende?

Microsoft geeft toe dat er een foutje in SP1 voor XP zit;
programma's kunnen er dankzij dat Service Pack maar liefst TIEN
keer zo lang over doen om te starten. Microsoft zegt daarover:
'This problem may occur if the programs you run frequently
allocate and deallocate large blocks of memory. Changes in
Windows XP SP1 in the memory management system have caused this
operation to take significantly longer than with pre-SP1
Windows XP.'
Microsoft heeft een patch, maar is nog niet helemaal klaar met
testen, dus raadt aan om op het volgende SP te wachten.

Maar goed..
Wat al meerdere keren na voren is gekomen in dit draadje;

Wat wil je ermee gaan doen?

Verwijderd

als je er een beetje op gamed kan je beter win2k prof nemen en geen serverversie,. dat werkt volgensmij niet lekker met games en dual cpu ondersteund win2000 pro prima

als je kleefvensterstjes en mooie kleurtjes wil neem je xp prof :)

Verwijderd

Ik draai zelf Windwos Server 2003 RC2 en dat draait een stuk stablier dan Win XP Prof. Ik heb geen dual proc maar het wordt zeker wel ondersteund. Er zijn ook als Service Packs te krijgen. Het is echt een superstabiel systeem!

• blackd
  • Niet online
zullen we eerst even afwachten wat de topicstarter met de pc wil gaan doen, voor we beta OSen gaan aanraden voor een pc wat misschien een productieserver moet worden?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Mathijs1

Enig zelfredzaamheid word hier wel van je verwacht op Gathering of Tweakers :), zie deze link Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-topic

en dit linkje: hoe een beginpost maken met daarin deze quote
De andere helft is een duidelijke omschrijving van wat je bedoelt. Alhoewel een quiz op de tv heel leuk kan zijn, hebben we hier liever een discussie of een goed gesprek. Als we moeten gaan raden wat je bedoelt zorgt dat er alleen maar voor dat je geen antwoord krijgt. Wees niet alleen duidelijk, maar ook nog eens enthousiast!
Anderen zullen bereid zijn je te helpen als je laat merken dat je al flink bezig bent geweest en bereid bent om zelf nog wat te klussen om er iets van te leren. Toon ook aan dat je zelf snapt waar je mee bezig bent.

Dingen waar je rekening mee dient te houden:

Leg je probleem goed uit. Hetgeen jij zegt is namelijk het enige dat anderen van jouw probleem weten. Hoe meer (relevante) informatie je geeft, hoe beter je geholpen kunt worden
Noem eventueel terzake doende omstandigheden en feiten (gebruikt OS, hardware etc).
Maak duidelijk wat je zelf hebt geprobeerd en vertel waarom dit je niet verder geholpen heeft. Wees hierbij specifiek, zodat de info relevant is. "Ik heb niets gevonden" zegt niets.
Geef eventueel linkjes naar websites die je hebt bezocht (en geef aan waarom die informatie niet voldoende was).
Probeer er een duidelijk! verhaal van te maken dat door andere mensen prettig te lezen en goed te begrijpen valt!
Dus wat heb zoal gedaan:? Heb je voor support op www.microsoft.com/technet al gekeken, laat zien wat je gedaan hebt.

Verder welkom op Gathering of Tweakers, als je deze regels in gedachten houd, kan het hier een heerlijke hangplek voor je worden :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Mathijs1
  • Niet online
Bedankt allemaal voor de vele tips, ik zal, zoals gevraagd, zeggen wat ik met de pc ga doen:

Hoofdzakelijk zal het programmeer werk zijn, met af en toe wat photoshoppen (vandaar die dual config). Office ed. zal ik ook geregeld gebruiken, en dan vooral Excel, Visio, Frontpage en Access. Misschien ga ik deze pc ook inzetten als webserver en/of database server, maar dan zal ik er meer geheugen in moeten gooien. Spelletjes ben ik niet van plan te spelen op deze pc, maar wie weet...

NB: Denk bij het programmeren aan Visual Basic en Java.
NB: Over die licenties, die heb ik eh niet... O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Mathijs1 op 28-03-2003 16:01 . Reden: uitbereiding ]

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Mathijs1 schreef op 28 maart 2003 @ 15:59:
Bedankt allemaal voor de vele tips, ik zal, zoals gevraagd, zeggen wat ik met de pc ga doen:

Hoofdzakelijk zal het programmeer werk zijn, met af en toe wat photoshoppen (vandaar die dual config). Office ed. zal ik ook geregeld gebruiken, en dan vooral Excel, Visio, Frontpage en Access. Misschien ga ik deze pc ook inzetten als webserver en/of database server, maar dan zal ik er meer geheugen in moeten gooien. Spelletjes ben ik niet van plan te spelen op deze pc, maar wie weet...
Volgens mij kan je dan net zo goed een enkele AMD of P4 halen, die
zullen in de meeste gevallen dan sneller zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door avon op 28-03-2003 16:06 . Reden: die jongen moet zich schamen! ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Mathijs1 schreef op 28 March 2003 @ 15:59:

NB: Denk bij het programmeren aan Visual Basic en Java.
NB: Over die licenties, die heb ik eh niet... O-)
Als ik jouw was zal ik gewoon voor win2000 professional gaan al jouw opties vervult hij als je bv een webserver wil gaan runnen dan kun je apache gebruiken en voor database ondersteuning mysql bv..

Ik ga er hier vanuit met de bovenstaande config

[ Voor 5% gewijzigd door _MaLa_ op 28-03-2003 16:09 ]

• blackd
  • Niet online
Voor wat office, proggen ed is het niet nodig om een server versie van Windows te draaien.
Voor webserver / databaseserver is het misschien interessant, indien je meer dan 10 concurrent connections hebt. En zeker als je naar de kosten van Windows Server kijkt..
Microsoft Windows 2000 Server NL + 5 Clients Full € 587,-
Microsoft Windows 2000 Professional NL Full € 369,-
Microsoft Windows 2000 Professional NL OEM € 150,-
ik zou het dan wel weten.

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-08 13:31
_MaLa_ schreef op 28 March 2003 @ 16:07:
[...]

Als ik jouw was zal ik gewoon voor win2000 professional gaan al jouw opties vervult hij als je bv een webserver wil gaan runnen dan kun je apache gebruiken en voor database ondersteuning mysql bv..

Ik ga er hier vanuit met de bovenstaande config
In W2k zit IIS al, dus apache is niet eens nodig... hooguit dat SQL gebeuren dan nog...

I'm not weird, I'm a limited edition

• Mathijs1
  • Niet online
Ik denk dat ik er Windows 2000 professional op zet, IIS kan ik daar inderdaad bij installeren, en dan eventueel SQL Server 2000 oid. (ik weet het, dat kost ruim 7000 euro maar die kan ik via mijn werk zeeer goedkoop, gratis, krijgen). Misschien dat ik er wel een multiboot van maak met Win2k pro, Win2k svr en WinXP (en, voor de liefhebbers, Linux)

[ Voor 1% gewijzigd door Mathijs1 op 28-03-2003 16:25 . Reden: sql is nog duurder dan ik d8... ]

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Sorry, maar dat van dat trager opstarten van programma's en zo, daar heb ik totaal geen last van, en ik heb windows xp met sp1.
Ik zou het zeker niet laten om sp1 te installeren.

One Man Can Make A Difference.

Pagina: 1