*met toestemming van BalusC en dank aan Hans Plasman*
Omdat ik geen honderden euro's wil uitgeven, maar toch wat cpu (-render) snelheidswinst wil verkrijgen, wil ik mijn AMD Thunderbird 1400 upgraden naar een XP2000+. Mijn systeem heeft als hoofdtaak video-editen (rendersnelheid dus)
Ikzelf heb een Asus A7V133, rev 1.05 (zonder punt)
Op de CPU support tabel van de Asus-site staat echter dat pas vanaf rev 1.05. (met punt) de XP wordt ondersteund ". Tot 2002 stond echter op de Duitse site dat vanaf rev 1.05. de XP's werden ondersteunt, de oudere revisies daarintegen niet m.u.v. de Palomino's mits je de "jumperfree-mode" uitzet.
Vraag 1: Kan een XP op een Asus A7V133 ?
De Thunderbird 1400 kan draaien op een Asus A7V133, rev. 1.05 (geen punt) max stabiel FSB 148 x multi 10 (bij 1500 reboot ie random, soms na 10 soms na 30 min.). Niks gemod.FSB 133 X 10,5 uiteraard geen problem (standaard).
Wat nu als ik upgrade naar een XP2000+
Alleen Model6,ofwel Palomino zou gan werken volgens de (niet meer raadpleegbare) gegevens op de Asus-site, maar zou een Thouroughbred ook kunnen ?
En gaat dat werken met gebruik van jumpersettings ? Ik had al bergrepen dat jumperless niet zou gaan.Ik moet wel min op FSB133 kunnen draaien dus multi 12,5.Is FSB148 bij multi 11 of FSB145 x bij multi 11,5 beter, of krijg ik dat niet stabiel ? Graag jullie praktijk-ervaringen hieromtrent.
Vraag 2: Hoeveel snelheidswinst met een AMD XP2000+ tov 1400 ?
Ik schat zelf dat de snelheids-winst die ik mn wil boeken tijdens het renderen van video-effecten tussen de 10 en 25% zal liggen. Maar klopt dat ? Wie wil zijn/haar ervaringen met me delen ? Theoretisch zal snelheid winst rond de 30% zijn (zie "''Wat kan ik het beste hieraan upgraden'" ) Maar ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen.
Ook tips om te tunen/snelheidwinst te boeken zijn welkom !
En voordat iemand gaat roepen over benchmarks/reviews lezen,etc:
Die geven niet voldoende duidelijkheid:
Op Tomshardwarepage staat bijvoorbeeld een vergelijk met 65 cpu's ( http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-26.html )
De 1400 is uitgerust met Sdram en de XP+cpu's zijn uitgerust met DDRram.
Een beetje scheve vergelijking dus. Sneller geheugen en chipset zijn ook mede bepalend (vandaar ook mijn vraag alhier).
Toelichting Systeem:
Bij mijn huidige systeem is Video-editen is de hoofdtaak.
Ik heb een Asus A7V133 met 1024mb PC133-SDram (DDR-ram draait er niet op).
1x 20 gb maxtor (7200rpm, ATA100) voor systeem
2x 60 gb maxtor (7200rpm, ATA100) voor AV
Matrox RT2000 (native realtime DV en analoog)
verder:
Hoontech audio (digitaal/analoog in/uit)
100mb netwerk
dvd van toshiba
cdrw van aopen (wordt dvd +/- RW van Sony of NEC)
Omdat ik geen honderden euro's wil uitgeven, maar toch wat cpu (-render) snelheidswinst wil verkrijgen, wil ik mijn AMD Thunderbird 1400 upgraden naar een XP2000+. Mijn systeem heeft als hoofdtaak video-editen (rendersnelheid dus)
Ikzelf heb een Asus A7V133, rev 1.05 (zonder punt)
Op de CPU support tabel van de Asus-site staat echter dat pas vanaf rev 1.05. (met punt) de XP wordt ondersteund ". Tot 2002 stond echter op de Duitse site dat vanaf rev 1.05. de XP's werden ondersteunt, de oudere revisies daarintegen niet m.u.v. de Palomino's mits je de "jumperfree-mode" uitzet.
NB: De "oude Asus-info" staat nog wel hier: http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm(ge-edite tekst van Hans Plasman):
Welnu, waarom ASUS dat nu weggelaten mag Joost weten, de 'oude informatie' van de Duitse Asus-support was namelijk zonder meer juist, zelf heb ik een A7V133 rev 1.05 (zonder punt) waar een Palomino XP2000+ probleemloos op werkt, helaas alleen in jumpermode.
In mijn geval leek upgraden de moeite waard, gezien het gegeven dat ik nog een bescheiden Duron-750 had. De prestatiewinst was duidelijk, maar toch aanzienlijk minder dan je bij een upgrade van D-750 naar XP-2000+ zou verwachten. De oorzaak is dat het geheugenperformance bij deze oudere SDRAM-plank al snel de bottleneck vormt. Bij mijn oude Duron was dit natuurlijk niet het geval, deze liep namelijk op 6,5 X 154 MHz, maar met een XP op 12,5 X 133 MHz i.c.m. SDRAM ligt dat in deze modere DDR-SDRAM duidelijk anders.
Gelukkig ben je niet alle opties in je BIOS kwijt, door mijn CL3 geheugen op CL2 te zetten, wist ik er toch nog een beetje extra winst uit te peuteren. Wie echter een 'oude', overklokte Thunderbird heeft (b.v. 10 x 144 o.i.d.) zal m.i. slechts een zeer bescheiden snelheidswinst boeken, dus een ieder die wil upgraden dient goed te inschat hoe groot de snelheidswinst is en in hoeverre dat de moeite waard is.
De Thunderbird 1400 kan draaien op een Asus A7V133, rev. 1.05 (geen punt) max stabiel FSB 148 x multi 10 (bij 1500 reboot ie random, soms na 10 soms na 30 min.). Niks gemod.FSB 133 X 10,5 uiteraard geen problem (standaard).
Wat nu als ik upgrade naar een XP2000+
Alleen Model6,ofwel Palomino zou gan werken volgens de (niet meer raadpleegbare) gegevens op de Asus-site, maar zou een Thouroughbred ook kunnen ?
En gaat dat werken met gebruik van jumpersettings ? Ik had al bergrepen dat jumperless niet zou gaan.Ik moet wel min op FSB133 kunnen draaien dus multi 12,5.Is FSB148 bij multi 11 of FSB145 x bij multi 11,5 beter, of krijg ik dat niet stabiel ? Graag jullie praktijk-ervaringen hieromtrent.
Ik schat zelf dat de snelheids-winst die ik mn wil boeken tijdens het renderen van video-effecten tussen de 10 en 25% zal liggen. Maar klopt dat ? Wie wil zijn/haar ervaringen met me delen ? Theoretisch zal snelheid winst rond de 30% zijn (zie "''Wat kan ik het beste hieraan upgraden'" ) Maar ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen.
Ook tips om te tunen/snelheidwinst te boeken zijn welkom !
En voordat iemand gaat roepen over benchmarks/reviews lezen,etc:
Die geven niet voldoende duidelijkheid:
Op Tomshardwarepage staat bijvoorbeeld een vergelijk met 65 cpu's ( http://www6.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-26.html )
De 1400 is uitgerust met Sdram en de XP+cpu's zijn uitgerust met DDRram.
Een beetje scheve vergelijking dus. Sneller geheugen en chipset zijn ook mede bepalend (vandaar ook mijn vraag alhier).
Bij mijn huidige systeem is Video-editen is de hoofdtaak.
Ik heb een Asus A7V133 met 1024mb PC133-SDram (DDR-ram draait er niet op).
1x 20 gb maxtor (7200rpm, ATA100) voor systeem
2x 60 gb maxtor (7200rpm, ATA100) voor AV
Matrox RT2000 (native realtime DV en analoog)
verder:
Hoontech audio (digitaal/analoog in/uit)
100mb netwerk
dvd van toshiba
cdrw van aopen (wordt dvd +/- RW van Sony of NEC)
[ Voor 3% gewijzigd door gerbruggeman op 28-03-2003 10:55 ]