Promise SX6000 of Adaptec 2400A?

Pagina: 1
Acties:

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:57

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik heb google al afgezocht en heel GoT, maar ik kan een antwoord op deze vraag niet vinden.
Ik wil voor een server een IDE RAID5 controller aanschaffen. SCSI wordt gewoon iets te duur (een beetje goede SCSI controller met support betaal je veel meer voor en dan ook nog eens de harddisks). Nu heb ik wat reviews doorgelezen, maar in de ene review komt de Adaptec 2400A kaart wat beter naar voren en in de andere review de Promise SX6000. Wat ik alleen niet kan ontdekken is, hoe is de performance van de Promise SX6000 met 128 MB Cache vergeleken met de Adaptec 2400A met 32 MB Cache? De Adaptec 2400A wordt standaard met 32 MB geleverd geloof ik, maar geheugen is er vrij lastig voor te krijgen en in de Promise SX6000 schijn je ongeveer alles te kunnen plaatsen.
Ook kan ik niet vinden voor zowel de Promise als de Adaptec hoe je in Linux kunt zien met de i2o drivers of er een harddisk is gesneuveld. Is hier een commando voor of kun je dat gewoon ergens in /proc uitlezen?

Ik hoop dat iemand een antwoord weet :)

Wat ruist er door het struikgewas

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-03 19:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Geen van beiden! IDE RAID 5 is gewoon crap, of het nu een software of hardware oplossing is. Als je het toch wil kopen. Kijk dan naar benchmarks op internet. Google vind er vast een veeltal. Helaas zul je zien dat bij de ene site de Adaptec "beter" is en bij de andere de Promise (zoals je zelf ook al aangeeft). Echter als je de uitslagen gaat vergelijken met wat SCSI RAID5 adapters kunnen, moeten de IDE luitjes zich schamen.

Dus mijn tip. Bedenk het eerst 3x voordat je veel geld aan zo'n adapter gaat uitgeven. Wat bedreft linux weet ik het niet zo precies. Ik weet dat er voor beiden linux drivers zijn, maar eerlijk gezecht denk ik dat je van de Promise drivers niet al te veel moet verwachten. De grote vraag is dan nog, of je met je RAID 5 adapters in linux echt beter uit bent dan een software RAID oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 28-03-2003 11:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Beide controllers doen I2O als het goed is, dus dat zou moeten werken. Volgens deze review op Storage Review is 4 HDD's in RAID0/1 even snel (of langzaam dus) als 3 HDD's in RAID 5: http://www.storagereview....10/20011031SX6000_sp.html
Dus zo crap is het toch niet dan? Daarnaast, het belangrijkste is dat-ie niet zo veel CPU gebruikt en gewoon veilig is. Die server zal waarschijnlijk toch niet meer dan 5 mbit/s gaan trekken. Alleen als ik een RAID kaart koop wil ik er wel 1 met goede performance :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je snelheid wil, ga dan voor 2x SCSI RAID 1. Software RAID onder linux is toch wel tamelijk veilig. Ik werk er zelf ook mee. Je kunt er zelf van booten en kwa snelheid zal het niet onder doen voor IDE RAID 10. Het geld wat je dan op de adapter spaart kun je dan is SCSI steken. Als je toch al veel database acces doet, ben je met SCSI toch al veel beter uit vanwegen de betere acces tijden, de throughput telt dan minder.

Hier wat benches van mijn software RAID 1 array van 2x Maxtor 10K4 36 GB met bonnie++:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Version 1.02c       ------Sequential Output------ --Sequential Input- --Random-
                    -Per Chr- --Block-- -Rewrite- -Per Chr- --Block-- --Seeks--
Machine        Size K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP K/sec %CP  /sec %CP
defaint          2G 17769  97 43888  30 16277   9 20818  73 46442  18 503.2   3
                    ------Sequential Create------ --------Random Create--------
                    -Create-- --Read--- -Delete-- -Create-- --Read--- -Delete--
              files  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP  /sec %CP
                 16 20086  99 +++++ +++ 16642  98 18752  97 +++++ +++ 15360  99

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Alleen een beetje SCSI RAID kaartje kost zo 500 euro en de harddisks zijn ook een stuk duurder (een 73 GB schijf is 4 keer zo duur als een 80 GB IDE schijf). SCSI is dan wel een stuk betrouwbaarder, maar dat hoop ik dus op te lossen met RAID. Er zal wel vrij veel database access zijn, maar een groot deel van de databases zullen ook wel in het geheugen worden gecached. De rest die toch minder aangesproken wordt kan dan wel van wat IDE harddisks worden gehaald denk ik zelf.
Probleem blijft dan of een Promise SX6000 handiger is of een Adaptec 2400A :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Promise SX4000 heeft een goede RAID 5 performance. Er kunnen minder schijven op maar de controller is wel een stuk nieuwer dan de SX6000 en zal daardoor beter presteren. Andere alternatieven zijn intelligente Serial ATA RAID controllers van LSI Logic en ICP Vortex. Die zullen wel behoorlijk duur zijn.

Hoeveel opslapcapaceit heeft die server nodig? 36GB 10K SCSI schijven heb je al voor minder 200 euro dus zo duur is dat niet (als je software RAID gaat gebruiken). Met wat refurbished spul uit de VS kun je betaalbaar een SCSI RAID 5 setup bouwen.

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik heb nog niet echt kunnen vinden of de Promise SX4000 het ook goed onder Linux doet (het liefst Slackware, Red Hat binaries zullen vast wel beschikbaar zijn).
Over SCSI RAID ... ik zag dat de IBM ServeRAID kaarten niet zo duur waren, maar ik weet niet wat daar de performance van is en of die het goed doen onder Linux? Veel opslag is handig als ik eens een backupje van een andere server erop wil zetten, maar isn iet een vereiste. ~40 GB moet op zich genoeg zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Check ook eens de mylex producten. Die zijn ongeveer net zo duur als de IDE RAID controllers en hebben native linux kernel support. Als je veel databases gebruikt zul je van SCSI echt veel winst hebben (of je geeft het geld uit aan gigabytes aan memory).

• Cybje

Cybje

First Post!

Topicstarter
De Mylex controllers in de pricewatch zijn vergeleken met de Promise kaarten nog wel vrij prijzig, of je hebt maar 16 MB Cache geheugen. En ik zit dan ook met de hogere kosten van de SCSI schijven.
Veel database gebruik ... het huidige gebruik is dat er tijdens de piekuren 2-3 mbit/s gebruikt wordt, waarvan al snel 75% dynamische pagina's is (de 2 grootste sites). Maar de huidige server is een Athlon XP 1700+ met 256 MB RAM (ik weet het, veel te weinig geheugen, maar er was 1 DIMM gesneuveld en er is nog steeds geen nieuwe plaatst) en 40 GB IDE HDD (zonder RAID). En die server trekt het nog net. Dus een P4 systeem met 1.5 GB RAM en IDE RAID zou het makkelijk moeten trekken volgens mij.

Een nadeel van uit de VS bestellen is weer de lange levertijd, dat het niet makkelijk is met garantie en dat het alsnog duur is ivm verzendkosten en invoerrechten.

Pagina: 1