Apogee 7VJL; bios problemen en jumper op 166 werkt niet...

Pagina: 1
Acties:

• Lios
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-04-2024
Ik heb gister een Chaintech Apogee 7VJL aangeschaft, 2x 256Mb 333Mhz geheugen en een Athlon 2000+ XP.

Bij het opstarten in eerste instantie gebeurde er niets, behalven een lange piep, stilte, weer zo'n piep, etc. Stroomkabel eraf, weer proberen en zo waar, hij start. Maar het Bios is gef*ckt. In eerste instantie vond hij geen enkele schijf (2x hdd, cd-schrijver en dvd-speler), behalve de tweede harde schijf die het niet deed en een hele rare naam kreeg (zeg maar zoiets als XQuantkfocs498cx.590903). Na het resetten van het CMOS (met de jumper), werden alle schijven wel gevonden. Echter, hij geeft aan een 1250Mhz processor te vinden en zegt dat de processor is gewijzigd en dat je dit in de Bios even goed moet instellen.

Als ik echter in de bios ga en vervolgens er weer uit, crasht ie bij het opstarten weer op die piepjes. Ook als ik niets heb gewijzigd! Als ik niet het bios in ga, gaat ie wel Windows opstarten (daar crasht ie weer, maar dat ligt aan Windows die nog niet snapt wat er verandert is).

De jumpers voor FSB staan nu op standaard, dus 100Mhz, maar zouden volgens mij op 166Mhz horen (gezien de processor en het geheugen). Als ik de jumper op 166Mhz zet, ga hij bij het aanzetten van de computer direct uit. Er start niks op, de stroom gaat er direct af. Toch hoort de boel dat aan te kunnen...

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
8)7
En welke instellingen (FSB en multiplier enzo) heeft een AMD XP 2000+ nodig? Aangezien het een tray model is, heb ik daar geen documentatie oid bij.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Voor de 2000+ heb je een FSB van 133MHz nodig, niet 100 of 166MHz :) Probeer het daar dus eens mee.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Door welke HSF is je CPU gekoeld? Indien laagtoerig, stel dan BIOS bij of sluit de fan aan de molex van de voeding ipv op de mobo.

Voor de rest van de tips en suggesties:
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
En welke instellingen (FSB en multiplier enzo) heeft een AMD XP 2000+ nodig?
Technische PMG FAQ >> CPU overzicht
Het staat overigens ook gewoon op www.amd.com :z

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 28-03-2003 09:36 ]

Verwijderd

Even zoeken had geen kwaad gekund.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/671274/0

In het bovenstaande draadje kun je lezen dat de 166 MHz jumper niet werkt.... :(
Ik heb zelf ook de APOGEE 7VJL.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 09:38 ]

• Lios
De koeler moet op zich wel goed zijn, de temperatuur is niet te hoog, maar hij zit eigenlijk verkeerd om. Er staan 3 condensatoren ofzo zo dicht bij de processor, dat je de koeler er niet normaal op krijgt. Temperatuur is zo rond de 38-42 graden bij opstarten, dus als er al een probleem door komt, dan moet dat pas later zijn bij meer activiteit.

Op AMD.com kan ik echt geen moer vinden! Rot site! Ik kan totaal nergens vinden wat de specs van de processoren zijn. Kan je misschien aangeven waar dat dan staat?

Ik ga in ieder geval de FSB op 133Mhz zetten. Ik vind het wel erg raar dat de 166Mhz jumper niet werkt, aangezien dat door Chaintech nog steeds wel gezegd wordt.

Kan het ook zijn de dat processor kapot is (door statische elektriciteit ofzo), of zou hij dan niet zover komen dat ie windows probeert op te starten?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lios schreef op 28 March 2003 @ 10:04:
Op AMD.com kan ik echt geen moer vinden! Rot site! Ik kan totaal nergens vinden wat de specs van de processoren zijn. Kan je misschien aangeven waar dat dan staat?
- www.amd.com
- klik op Technical Resources (bovenaan)
- klik op Technical Documentation (links)
- klik op AMD Athlon XP Tech docs (rechts)
- klik op AMD Athlon XP Processor Model n Data Sheet
(Model 6 als je een Palo hebt, Model 8 als je een T'bred hebt)

• Lios
Wauw, geen wonder dat ik het niet kon vinden :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hmm.. Verwachtte je het soms binnen één klik te kunnen vinden? :X Op www.intel.com moet ik zelfs zes maal klikken eer ik de Pentium4 datasheet PDF voor mijn neus krijg ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20
Sommigen zijn idd nogal ongeduldig van natuur :X

Trouwens, de links naar de tech specs staan zelfs in de PMG FAQ. Zie onder het kopje Processoren: "Waar vind ik de AMD tech docs? Hier" . Even verder kijken dan je neus lang is dus ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Lios
Heren (denk ik ;) ), bedankt! Hij doet ut! Ik heb eerst de jumper op 100Mhz gezet, toen in de bios de core voltage aangepast naar 1,7V, toen de jumper op 133Mhz (eerst uit natuurlijk) en jawel, dat was het probleem geweest! Hij vond direct de AMD Athlon 2000+ XP, met naam en toenaam. Nu alleen nog mijn XP'tje weer installeren en dan vanavond lekker Splintercell-en })

THANKS!!!
Pagina: 1