Toon posts:

Opstartproblemen Win98SE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van een vriend een PC gekregen met de opdracht deze weer draaiende te krijgen. De PC start niet meer op. Als ik in het bootmenu stap-voor-stap de drivers laad, dan gaat alles goed tot msmouse.vxd. Het kan zijn dat dit de laatste drivers is, want vastlopen op de muis lijkt me niet dat het is.
Dus ik fdisk, formateren en Win98SE opnieuw installeren. Gaat allemaal goed, tot de eerste startup. Hangt ie toch weer??? Opstarten in Veilige modus gaat wel goed, maar als ik dan weer gewoon opstart, same problem. Ik snap er echt niks meer van. De PC heeft het tot voor kort altijd gedaan. De gebruiker heeft er te weinig verstand van om in de BIOS oid te gaan wijzigen.

Het enige dat ik kan vinden wat het eventueel kan zijn, zou de videokaart zijn. Het is een Hercules Terminator 2x/i. Lastig om drivers te vinden, maar ook die heeft dus altijd gewerkt. Aangezien de Veilige modus geen videodriver laadt, zou dat het hem kunnen zijn. Hoe kan ik dit het beste testen???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 09:25:
Ik heb van een vriend een PC gekregen met de opdracht deze weer draaiende te krijgen.
Lekkere vrienden heb jij :P
De PC start niet meer op. Als ik in het bootmenu stap-voor-stap de drivers laad, dan gaat alles goed tot msmouse.vxd. Het kan zijn dat dit de laatste drivers is, want vastlopen op de muis lijkt me niet dat het is.
Dus ik fdisk, formateren en Win98SE opnieuw installeren. Gaat allemaal goed, tot de eerste startup. Hangt ie toch weer??? Opstarten in Veilige modus gaat wel goed, maar als ik dan weer gewoon opstart, same problem. Ik snap er echt niks meer van. De PC heeft het tot voor kort altijd gedaan. De gebruiker heeft er te weinig verstand van om in de BIOS oid te gaan wijzigen.
Je zou eens Memtest kunnen draaien om het geheugen te controleren op fouten, misschien dat dat iets oplevert.
Het enige dat ik kan vinden wat het eventueel kan zijn, zou de videokaart zijn. Het is een Hercules Terminator 2x/i. Lastig om drivers te vinden, maar ook die heeft dus altijd gewerkt. Aangezien de Veilige modus geen videodriver laadt, zou dat het hem kunnen zijn. Hoe kan ik dit het beste testen???
Wat dacht je van even een andere videokaart erin stoppen en het testen?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:21

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 09:25:
De gebruiker heeft er te weinig verstand van om in de BIOS oid te gaan wijzigen.
Nou en? Als je dan zelf eens in het BIOS kijkt of daar iets verkeerd staat en het dan aanpast :? :P Wie weet heb je het zo gevonden.
Maar kijk ook eerst eens in het apparaatbeheer of daar geen apparaten met een geel uitroeptekentje staan, vaak kunnen die opstartproblemen opleveren. Ook is het zo dat als er een netwerkkaart in de computer zit dat het opstarten van Win98 heel lang duurt als ie geen DHCP-server kan vinden, probeer dus eens een vast IP in te stellen op je netwerkkaart of haal de netwerkkaart eens uit de computer.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

Topicstarter
In het systeem zit geen netwerk kaart. Modem heb ik al verwijderd, geen probleem. Ik heb toen het modem in een andere PC gezet en die opnieuw geinstalleerd, heeft die PC het probleem ook !!!! Maar de originele PC zonder modem blijft het houden. Ik snap er echt niks meer van. Heb zo ook geen andere Videokaart liggen waar ik eventueel mee kan testen.

Wel begon de BIOS vorige week spontaan een error te geven. In de BIOS stond de CPU speed op 6x50 = 300 MHz, terwijl het een 350 MHz is. Heb ik maar even aangepast. Toen begon ie over een Latecy time die van 3 naar 2 moest. Heb ik ook aangepast en nu zijn de errors weg. Maar toch vreemd dat er spontaan allerlei errors komen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 10:41:
In het systeem zit geen netwerk kaart. Modem heb ik al verwijderd, geen probleem. Ik heb toen het modem in een andere PC gezet en die opnieuw geinstalleerd, heeft die PC het probleem ook !!!! Maar de originele PC zonder modem blijft het houden. Ik snap er echt niks meer van. Heb zo ook geen andere Videokaart liggen waar ik eventueel mee kan testen.

Wel begon de BIOS vorige week spontaan een error te geven. In de BIOS stond de CPU speed op 6x50 = 300 MHz, terwijl het een 350 MHz is. Heb ik maar even aangepast. Toen begon ie over een Latecy time die van 3 naar 2 moest. Heb ik ook aangepast en nu zijn de errors weg. Maar toch vreemd dat er spontaan allerlei errors komen.
Misschien is het niet gewoon handig om de default settings te setten?

En hoe zit het met de IRQ's? Ik neem aan dat die modem gewwon PCI is?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, modem is PCI. Heb de BIOS settings al op default gezet. Daarom snap ik er allemaal niks van. Het enige wat nu in de PC inzit is de videokaart. BIOS op factory default, met de CPU speed op 350 en Latency time op 2. De rest allemaal gewoon default, maar weer een vastloper.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 11:05:
Klopt, modem is PCI. Heb de BIOS settings al op default gezet. Daarom snap ik er allemaal niks van. Het enige wat nu in de PC inzit is de videokaart. BIOS op factory default, met de CPU speed op 350 en Latency time op 2. De rest allemaal gewoon default, maar weer een vastloper.
Misschien dat er wat iedeen bij mij en andere mensen opkomen als je even PRECIES beschrijft wanneer hij hangt. :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39
Wat voor een chipset zit er op het moederbord ? Combinatie iNtel 740 videochip (drivers) op een moederbord met VIA chipset werkt lang niet altijd lekker is mijn ervaring. :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat ook nog zo heel af en toe wel eens een probleem oplevert bij Win98SE (eigen ervaring), is de CD-ROM spelers die op Autodetect staan in de BIOS.
Dus, knal de IDE kanalen waar CD-ROM/DVD apparatuur aan hangt, eens op NONE in de BIOS, en laat Windows dus zelf die dingen vinden.

Verder nog ff kijken naar:
- Andere videokaart proberen
- Overige BIOS settings
- Is er een BIOS update voor het betreffende moederbordje?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor al jullie replies. Ik ben er helaas nog steeds niet achter.

- BIOS terug naar default factory settings
- alle kaarten eruit op de videokaart na
- andere videokaart geprobeerd
- opnieuw installeren Win98SE

Niks werkt. Iemand kwam met de mogelijkheid dat het mobo kapot zou zijn, maar het systeem start wel gewoon goed op in veilige modus. Misschien is het iets met het AGP slot??? Kan ik daar in de BIOS een beetje mee klooien? Of is er software om die zaken te testen?
Pagina: 1