kromme elpees weer recht?

Pagina: 1
Acties:
  • 5.411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErikJanVens
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 14:56
een bijna ouderwets probleem, maar ik heb een mooie box met elpees op de kop getikt. een paar platen zijn echter zo ontzettend krom getrokken dat de naald niet op de plaat wil blijven staan.

heeft iemand ervaring met het weer rechtmaken van deze platen?

alvast bedankt, erik-jan

Erik-Jan

Verwijderd

neem een plat oppervlak, en leg de plaat erop, leg er 2 of 3 platen op voor extra gewicht, niet teveel, dan beschadigd de groef tijdens het rechttrekken.

Eindresultaten zijn niet altijd geweldig, maar helaas is het het enige systeem dat redelijk werkt.

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:50
Ja,idd. Had ook en kromma plaat. Deze tussen twee spaanplaten gelegd (lijmklemmen)....wel eerst de plaat beschermd met een dunnen doek aan beide zijden, vervolgens een maand vergeten dat ik dat had gedaan. Weer gevonden en resultaat was nog behoorlijk ook.

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

warm fohnen (NIET heet dus) en er dan idd iets zwaars opleggen.
Plaat op de grond ofzo, plankje erop en dan een kilo of 3 er op.

Helemaal recht lukt niet, maar genoeg om af te kunnen spelen.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Bewaar de hoezen, download de MP3's en volgens mij zit je dan wel snor qua licentie...

Als je gaat fohnen met een verstripper: zet die op de laagste stand en houdt afstand van de plaat (liever langzaam verwarmen dan 1x te snel).

Zonlicht gaat (zomers) te snel iig.

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 20:39:
Bewaar de hoezen, download de MP3's en volgens mij zit je dan wel snor qua licentie...

Als je gaat fohnen met een verstripper: zet die op de laagste stand en houdt afstand van de plaat (liever langzaam verwarmen dan 1x te snel).

Zonlicht gaat (zomers) te snel iig.
Lp's geven toch wel een andere sfeer dan mp3's :P

Maar fohn vertrouw ik niet altijd, ergens tussen leggen is imho beter :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwarmen helpt goed om de plaat weer recht te krijgen, helaas - je maakt het materiaal zacht - verminder je de resolutie van het plaat, je raakt dus informatie kwijt. De enige oplossing die het geluid zo goed mogelijk conserveert is idd neerleggen met een houten plank oid erop.

Overigens is de stelregel dat je een plaat nooit moet bewaren met meer dan tien andere platen erop, dat geeft je een beetje een idee van hoeveel gewicht je kunt gebruiken - da's dus ongeveer twee kilo met een marge van een kilo :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1