Toon posts:

Hoe begin ik eraan???

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc gekocht met Pentium 4 (2,66 gHz) en een Seagate Barracuda V 120 GB 7200 toere (ATA-100). (Er zit nog meer in, maar dat doet er ni toe...) Deze twee worden KOKEND heet! Ik heb 2 Fan's: 1 aan mijn voeding (die wordt ook kei heet btw) en 1 langs de zijkant van mijn pc.

Hoe krijg ik een betere Air-flow? Ik heb geen raster van voor, dus waar kan ik nog een fan bijplaatsen?
Kan er iemand mij een goeie Fan (of meer) aanraden?
(ze moeten wel muisstil zijn, of bijna toch)

En wie kan er mij een goeie harddisk cooler aanraden?

[ Voor 3% gewijzigd door zeef op 26-11-2014 11:22 ]

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 07:24:

Hoe krijg ik een betere Air-flow? Ik heb geen raster van voor, dus waar kan ik nog een fan bijplaatsen?
Kan er iemand mij een goeie Fan (of meer) aanraden?
(ze moeten wel muisstil zijn, of bijna toch)

En wie kan er mij een goeie harddisk cooler aanraden?
welkom @ GOT. Begin is met lezen van topic's dan kom je al een
heel eind. het is eventjes werk maar je wordt er zeker een stuk wijzer van!.

succes.

[ Voor 25% gewijzigd door zeef op 26-11-2014 11:22 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Over Airflow is het een en ander te vinden in de DOC en CME FAQ. Misschien even handig om te vermelden van wat voor case jij in je bezit hebt.. mocht dit er een gebasseerd op het chieftech-frame zijn dan is het probleem van die warme hdd snel opgelost door een fan voor die bracket hangen. zo niet. sja :) hang er gewoon een hddcooler onder.. wat voor maakt niet echt uit.. alles is beter dan niets. let wel :D ze maken herrie.

Welkom op GOT beste tweakert :)

Verwijderd

AvOn schreef op 28 March 2003 @ 07:27:
[...]

, welkom @ GOT. Begin is met lezen van topic's dan kom je al een
heel eind. het is eventjes werk maar je wordt er zeker een stuk wijzer van!.

succes.
Pff...

Dit verziekt dus de sfeer hier imo. Onderhand is alles wel al zo'n beetje langsgekomen, dus zouden er op GoT helemaal al geen topics mogen geopend worden. Help hem toch gewoon, duurt even lang om te typen enzow.... :z

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 26-11-2014 11:23 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:50

Stewie!

Keen must die!

Heb je nu wel of niet een fan op je p4 B) 8)7

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ik ga ervan uit dat je wel een koeler op je processor hebt !!! Heet = Temp ? (hardware monitor op MB in de bios). Harddisk koelers zijn te koop (10 euro).
Geen koeler gat in de voorkant, als je een midi tower hebt en nog een van de 5 1/4 niet bezet haal dan het kapje ervoor weg, dan heb je in iedergeval al meer airflow.
(it's a start)

Atari 4 ff'r 😊

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

En als je huidige kast niet voldoende ruimte biedt, is casemodding het magische woord. Warm je zaag maar vast op ;)

Maar wat voor kast heb je? Post anders eens een plaatje ofzo?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• avon
Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 07:40:
[...]

Dit verziekt dus de sfeer hier imo. Onderhand is alles wel al zo'n beetje langsgekomen, dus zouden er op GoT helemaal al geen topics mogen geopend worden. Help hem toch gewoon, duurt even lang om te typen enzow.... :z
Nee hoor dat duurt helemaal niet te lang maar, maar waarom zou je het
wiel opnieuw willen uitvinden.
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 27-03-03)

Airflow

Laten we het eens over de airflow hebben. Om je te laten zien wat nou goed en wat nou fout zijn zie je hieronder 4 plaatjes staan. De eerste 2 zijn voorbeelden waarin de fans verkeerd geplaatst zijn. De nummers 3 en 4 zijn voorbeelden waar de fans wél juist geplaatst zijn.

1. Zoals je op de tekening kan zien blazen beide fans naar binnen wat voor overdruk zorgt. Bij overdruk is het theoretisch gezien zo dat de temperatuur hoger is.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case1.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case2.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case3.gifAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/phreak/ocm/faq/faq-case4.gif

2. Hier kun je zien dat de linker fan naar binnen blaast en de fan rechtsonder naar buiten. Eigenlijk is dit dus in precies de tegenovergestelde richting als dat warme lucht zich beweegt. Het is namelijk zo dat warme lucht stijgt, en koude lucht laag bij de grond blijft. Hier blaast met koude lucht bovenin naar binnen, waardoor de warm geworden lucht eigenlijk gezegd beneden weg moet, wat dus niet gaat.
3. Dit is een goed voorbeeld van een goede opstelling van de fans. De fan rechtsonder zuigt koude lucht aan van laag bij de grond en blaast die de kast binnen. De inmiddels warm geworden lucht stijgt op en wordt door de fan linksboven weggezogen uit de kast. Zo is er een positieve luchtstroom.
4. Eigenlijk het zelfde verhaal als bij plaatje nummer 3. Zij het dat hier de fan bovenop de case de warme lucht naar buiten blaast, wat dus ook een optie is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 07:40:
[...]

Pff...

Je dient eerst de FAQ en de search te gebruiken mocht er een topic over geweest zijn met mogelijk de antwoord. Voor de FAQ kan je hier gaan; Frequently Asked Questions voor (Die-hard) Overclocking voor de 'airflow' zie-> AvOn

Hoeveel graden? is er genoeg koelpasta? dus niet te veel of te weinig. De koelertjes die standaard bij een processor geleverd worden zijn meestal maar net voldoende om de boel op temperatuur te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 10:34 ]

Verwijderd

Papst fans zijn over het algemeen heel stil. Ook kun je een airduct overwegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ALDI-PC gekocht. Een Titanium MD 8008. Die kast heeft langs de zijkant een ingang voor lucht, die door een 80mm X 80mm FAN gaat en zo op de koelvinnen (zo ijzeren reepjes) van mij processor komt.
Vervolgens heb ik achteraan 1 fan voor de voeding en daaronder een raster waar een FAN zou kunnen zitten, maar volgens mij zit die er niet... Ik zal seffes mijn pc openleggen en alles fotograferen.

Sorry voor de late reply... Ik had een exame :-)
THANKS AAN IEDEREEN DIE MIJ HELPT!!!! Echt bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 26-11-2014 11:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oja, hoe kan ik de temp. meten?
BOnus zei iets over BIOS en MB...
Ik wist niet dat er een thermometer in het BIOS zat???
Klopt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door zeef op 26-11-2014 11:23 ]

• avon
Dit klopt, afhankelijk van je moederbord kan je het met programma's
uitlezen in b.v. Microsoft Windows XP.

Wat ook een optie is om het in de bios te doen,
alleen dan heb je geen fancy grafiekjes.

Programma's daarvoor bijvoorbeeld SpeedFan

[ Voor 7% gewijzigd door avon op 28-03-2003 12:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 28 maart 2003 @ 12:14:

Ja, ik heb al eens zo'n programma gehad, maar om de een of andere rede wou die nooit de temp. late zien...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan pas 's avonds alles fotografere, camera is gone.
Sorry

Verwijderd

en de edit zo te zien ook :)

• avon
Met edit wordt bedoeld dat je je berichtjes kan aanpassen
(met die knopjes bovenaan rechts)

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 28 March 2003 @ 12:30:
Met edit wordt bedoeld dat je je berichtjes kan aanpassen
(met die knopjes bovenaan rechts)
Ah k, thanks. Mor anders leest niemand da...

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 28 March 2003 @ 12:14:

Ik heb dit geïnstalleerd en het werkt inderdaad.
Maar nu blijft mijn koeler draaien... Dat wou ik niet.
Mijn pc is 38°, maar mijn HDD is 48°!!!

• avon
dat is ook de bedoeling van een koeler dat hij draaid... :)
zit er niet voor niks op!..

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 28 March 2003 @ 12:40:
dat is ook de bedoeling van een koeler dat hij draaid... :)
zit er niet voor niks op!..
Ja, maar die blijft constant draaie.
Maar mijn HDD blijft toch hetzelfde.
Dus kan ik die niet autmotisch late afslaan?
(zoals vroeger)
Ik weet nu dat ik een goeie HDDkoeler nodig heb.
Maar waar vind ik (in België) een goeie?

• impact
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
die temperaturen zijn heel normaal, hoef je niets aan te doen tenzij je het zelf graag wilt.

• avon
Verwijderd schreef op 28 maart 2003 @ 12:44:
[...]

Ja, maar die blijft constant draaie.
Maar mijn HDD blijft toch hetzelfde.
Dus kan ik die niet autmotisch late afslaan?
(zoals vroeger)
Ik weet nu dat ik een goeie HDDkoeler nodig heb.
Maar waar vind ik (in België) een goeie?
Aha!, nu snap ik het beter :), je kan je hhd laten uitgaan
naar een bepaalde tijd maar dat is een instelling die je
ook in je bios kan doen. Bij power management in de
meeste gevallen. Of bijvoorbeeld onder het configuratie scherm
van windows. Onder het icoontje energie beheer kan je dat vinden.

Wat betreft die hhd zal ik me er niet al te druk over maken,
mijn hardeschijf heeft ongeveer gelijke temp's en draait al
1 1/2 jaar 24 uur per dag en werkt nog steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door avon op 28-03-2003 12:49 . Reden: ff de puntjes op i's zetten ]

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 28 March 2003 @ 12:48:
[...]

Aha!, nu snap ik het beter :), je kan je hhd laten uitgaan
naar een bepaalde tijd maar dat is een instelling die je
ook in je bios kan doen. Bij power management in de
meeste gevallen. Of bijvoorbeeld onder configuratie scherm
onder energie beheer.

Wat betreft die hhd zal ik me er niet al te druk over maken,
mijn hardeschijf heeft ongeveer gelijke temp's en draait al
1 1/2 jaar 24 uur per dag en werkt nog steeds.
Ah k, dat is geruststelling...
Mor ik heb geen koeler op mijn HDD. Zeker weten van niet.
De enige koeler die altijd draait is van mijn voeding.
Die van mijn processor maakt heel veel lawaai, maar die draait blijkbaar enkel bij het opstarten aan 100% en voor de rest aan 5-10%...
Maar ter hoogte van mijn voeding voelt de kast langs buite gloeiend heet aan.

Verwijderd

Topicstarter
Weet jij in welke topic ik terecht kan voor case-modding? Ik wil een venster in mijn pc. Mor ik weet niet goed me welke zaag en welk plastic...
Thanks voor al je hulp AvOn!

[ Voor 2% gewijzigd door zeef op 26-11-2014 11:23 ]

• avon
loop gewoon is wat topic's langs, zoals ik al zei in mijn eerste msg.
Veel lezen, en wat proberen dan kom je er wel!.

Casemodding & Elektronica

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!!!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 13:51

mcB

Hmmm... lees net dit topic door en het verhaal komt me bekend voor.

Ik heb zelf ook de 2.66 GHz van de aldi en mijn tempsensoren geven ook een hoge temperatuur aan.
Volgens Sisoft Sandra: de ene keer mn CPU 80 graden en de ander keer 50 graden.
De ene keer mn moederbord (zal de chipset wel zijn) 40 graden en de andere keer 55 graden.

Nu schijnt het zo te zijn dat bij een hoge belasting de temperaturen van de aldi pc/s sterk oplopen. Ik draai al ruim 100 dagen een koe en mn CPU doet t nog prima hoor.

Wanneer ik de heatsink voel, dan denk ik ook niet dat deze veel te warm is. De 80 graden wordt lang niet benaderd.

De temperaturen uitlezen via het BIOS is geloof ik niet mogelijk omdat in de aldi pc's een aangepast BIOs zit waar de performance opties niet ingebakken zitten.

Wat ik zou doen als ik jou was: zijpaneel araf halen en me er verder niet druk over maken.
Je kast is nu heeeel stil (de mijne ook) en ik denk er niet over om er een extra herrieschopper bij in te zetten.

Strix (Skullflame)

Verwijderd

Topicstarter
mcB schreef op 28 March 2003 @ 15:32:
Hmmm... lees net dit topic door en het verhaal komt me bekend voor.

Ik heb zelf ook de 2.66 GHz van de aldi en mijn tempsensoren geven ook een hoge temperatuur aan.
Volgens Sisoft Sandra: de ene keer mn CPU 80 graden en de ander keer 50 graden.
De ene keer mn moederbord (zal de chipset wel zijn) 40 graden en de andere keer 55 graden.

Nu schijnt het zo te zijn dat bij een hoge belasting de temperaturen van de aldi pc/s sterk oplopen. Ik draai al ruim 100 dagen een koe en mn CPU doet t nog prima hoor.

Wanneer ik de heatsink voel, dan denk ik ook niet dat deze veel te warm is. De 80 graden wordt lang niet benaderd.

De temperaturen uitlezen via het BIOS is geloof ik niet mogelijk omdat in de aldi pc's een aangepast BIOs zit waar de performance opties niet ingebakken zitten.

Wat ik zou doen als ik jou was: zijpaneel araf halen en me er verder niet druk over maken.
Je kast is nu heeeel stil (de mijne ook) en ik denk er niet over om er een extra herrieschopper bij in te zetten.
Ik heb er een fan bijgestoken met blauwe LEDjes van Ultra Power. Vanachter aan de ALDI-PC is een raster vrij waar er geen steekt. Zet hem op Outtake.
Sluit hem bij aan op de voeding van de CPU-proccesor. De witte draad van je nieuwe fan laat je los. Start je PC. Installeer Speedfan.
Zet de minimumwaarde voor temp2 op 1%.
Zo blijft bij mij alles altijd onder de 40 graden. En heb ik een gemiddelde van 36° (CPU), 39° (HDD) en 28° (GPU).
Alleen mijn HDD komt soms nog tot 45°, maar dan moet ik al echt moeite doen hoor!
Ik ga nu nog een HDDkoeler kopen (weet nog niet dewelke) en een nieuwe voeding (Levicom) met blauwe LED's.
Mijn proc draait nu aan 2.8 maar iemand uit nederland heeft hem al tot 3 gekregen. Let dan wel op! Over de 3 kan de FSB niet meer zo goed mee en is ie instabiel!!! MERCI VOOR IEDEREEN ZIJN/HAAR HULP!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

djsatan:

Op GoT gelden bepaalde regels. Deze zijn er om een chaos te voorkomen EN omdat wij GoTters/tweakers gewoon een bepaalde manier van posten willen zien.

Als je wat post hoef je niet steeds je naam eronder te zetten. Ook willen we graag dat je de FAQ's leest. Niet alleen de DOC faq, maar ook de algemene faq. Tnx alvast ;)

En welkom op GoT kerel! ;)

(je topic gaat nu dicht. Is misschien lullig, maar als je even de faq's leest en dan naar je eigen topic kijkt dan zul je het wel begrijpen)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.