[Unix] Managen van VDS Server (door nOOb)

Pagina: 1
Acties:

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Yo - mijn eerste post in dit forum ik zit meestal in P&W of G&W.

De vraag is simpel , heb al wat gegoogled maar geraak er niet uit (of bestaat gewoon niet).

Voor een semi-prof website heb ik een VDS/VPS aangeschaft vanwege de nood van Cocoon/Xindice/Tomcat gedoe. No probs maar al dat geklooi met SSH ben ik eigenlijk beu en vroeg me af of er eigenlijk geen remote 'explorer' bestaat waarmee je *nix kunt 'beheren' maar die wel via SSH gaat. Eigenlijk gewoon een grafishe tool voor alle simpele dingen (en ipv van VI effe notepad opendoet en dat weer saved (via FTP of wat dan ook). Wel voor een W2000 machine.

Zal vast 'blasphemy' zijn voor *Nix maar als programmer moet het allemaal toch wat eenvoudiger kunnen, toch?

Verwijderd

Remote X met nautilus of <insert jouw favo file manager hier>? En anders NFS/SMB sharen en gewoon via netwerk in windows explorer.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ga naar de site van Cygwin, en download daar de X server voor windows.
Dan SSH je naar je Unix bak...
In een xterm op je windows X server typ je 'xhost +'
In je SSH venster 'export DISPLAY=IPwinbak:0.'
En alles wat je dan in je SSH venster start komt op je Windows bak te staan :)

Verwijderd

Je moet dus niet bovenstaande methode gebruiken die XTerm uitlegt. Dit encrypt je X sessie niet. Ssh komt met ingebouwde X forwarding, wat je als volgt aan kunt zetten:

op de server in je sshd_config zet je het volgende:
X11Forwarding yes
kill -HUP sshd

bij het connecten naar de server zeg je:
ssh -X user@server

en vervolgens heb je een encrypted X tunnel opgezet. Voorwaarde is nog steeds dat je op je windows machine ook een X server moet draaien.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Met webmin kun je een unix server op afstand beheren mbv een browser. De verbinding kan via https lopen en is dus veilig.
Ik weet niet of dit helemaal is wat je bedoelt, geen idee wat VDS/VPS betekent.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
yo bedankt voor de replys...

wow ik zal vast nog een pak moeten zoeken - die forwarding had ik al tegengekomen in the SSH client - maar alle oplossing hier hebben toch nog steeds als result dat ik nog steeds met een command prompt zit? Of is zo'n windows X server een visueel geval?

Ik ga alvast opzoek naar windows X server.

een VDS/VPS is een 'linux' on linux configuratie zover ik weet - er staat dus geen 'X' (Gui) op maar is gewone pure *nix 'doos'...

Ik ga effe wat googlen - alvast erg bedankt...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

hobbit_be schreef op 28 March 2003 @ 12:42:
Of is zo'n windows X server een visueel geval?

Ik ga alvast opzoek naar windows X server.
Dat je het niet weet is des te meer een reden om het op te zoeken. ;)

Ik wil je sowieso aanraden om wat meer of beter te zoeken. Als ik met de GoT search in NOS zoek op "ssh remote grafisch", dan komen daar al redelijk wat topics met nuttige informatie uit.
Pagina: 1