Mac Classic voor MP3?

Pagina: 1
Acties:

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Topicstarter
Ik heb nog ergens zo'n MacClassic staan die stof verzameld.
Afbeeldingslocatie: http://www.lowendmac.com/compact/classic.gif
Zou die te gebruiken zijn als MP3 spelen als er een HD aan gehangen wordt?

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

-> Overige Hardware, of hij daar goed zit merk je vanzelf, Windows-related is het in ieder geval niet. Wellicht is het nog iets voor Non-Windows Operating Systems, maar dat mag LopeZ beslissen :P.

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Gaat denk ik niet lukken,
ten eerste omdat je geen mp3 speler gaat vinden die geschikt is voor het os dat op deze mac draait,
en ten tweede is ie te traag...

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:16
Misschien kun je er op een of andere manier dos op krijgen en vandaaruit een MP3 speler erop zetten :P. Maar ik geef het niet veel kans. Wat voor proc zit erin?

tvw

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat is nog een 68k mac, no way no how dat je daar mp3s op gaat draaien :)
Ennuh shotgun: DOS op een mac? Viezerik ;)

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Topicstarter
Overige Hardware, of hij daar goed zit merk je vanzelf, Windows-related is het in ieder geval niet. Wellicht is het nog iets voor Non-Windows Operating Systems, maar dat mag LopeZ beslissen :P.
Check... wist ik al :-)
windows soft ---> soft. non win

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bigs schreef op 27 maart 2003 @ 22:17:
Dat is nog een 68k mac, no way no how dat je daar mp3s op gaat draaien :)
Ennuh shotgun: DOS op een mac? Viezerik ;)
misschien dat er wel linux op wil draaien (maar dan nog heb je gewoon geen power voor een MP3player).

Verwijderd

Nee je moet toch wel een 33mhz hebben. lol

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 17:16
Vette koeler erop, Vcore een beetje modden en OCen maar >:).

Maarre hoeveel mhz heeft zo'n ding nu? Ik denk dat je toch wel minimaal een Mhz of 50 nodig hebt :P.

tvw

Verwijderd

Er zit dus een 8mhz Motorola 68000 in.. bovendien is geluid beperkt tot 8bit mono

Ter vergelijking: Een Amiga heeft een 68060 op 50mhz nodig.. plus een DSP audiokaart

edit:
Shotgun: bijna goed ;) iig wel 50mhz, alleen een vettere processor

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2003 00:48 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 March 2003 @ 00:46:
Er zit dus een 8mhz Motorola 68000 in.. bovendien is geluid beperkt tot 8bit mono

Ter vergelijking: Een Amiga heeft een 68060 op 50mhz nodig.. plus een DSP audiokaart

edit:
Shotgun: bijna goed ;) iig wel 50mhz, alleen een vettere processor
Bekijk het van de positieve kant- met 8b mono is de CPU lager dan bij 16b stereo...

Maar no way gaat dit lukken dus :z

Beste nut die ik voor zo'n dinosaurus kan verzinnen is een chatbak (als je tenminste netwerk en de juiste software kunt regelen ervoor)- ben ik ook met een Sun Sparcstation ELC van plan.

Mijn traagste Mac, een PowerMac 7200/90 (90MHz 601 PowerPC CPU) kan iig zonder problemen met onboard hardware MP3 draaien, maar dat is 10 jaar jonger dan de technologie in jouw Classic :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 28 March 2003 @ 00:59:
[...]

Bekijk het van de positieve kant- met 8b mono is de CPU lager dan bij 16b stereo...

Maar no way gaat dit lukken dus :z
Dat dacht ik ook :Y)
dion_b schreef op 28 March 2003 @ 00:59:
Mijn traagste Mac, een PowerMac 7200/90 (90MHz 601 PowerPC CPU) kan iig zonder problemen met onboard hardware MP3 draaien, maar dat is 10 jaar jonger dan de technologie in jouw Classic :z
Maar das ook niet te vergelijken materiaal :P

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Allereerst: gefeliciteerd met deze klassieker. Gooi hem nooit weg! Superding. Welke MACOS draait erop? Probeer er in ieder geval eens macos 8.6 op te krijgen.

Hier heb je een lijstje met MP3 progjes: http://www.pure-mac.com/mp3.html

Macamp kun je eens proberen,

en trouwens: DOS op een mac draaien? Yeah sure, het is niet alleen heiligschennis het is ook nog eens praktisch onmogelijk.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Ik heb zelf de laptop-versie van dat ding, helaas trektie het niet.. Er zijn wel mp3-spelers voor Mac maar op die ouwe kun je het vergeten helaas..

Download my music on SoundCloud

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
8.6? Dat is daar echt te zwaar voor dat ding hoor. Versie 7 gaat nog wel (en is een grote verbetering t.o.v. systeem 6), maar eigenlijk is hij meer voor 6 gemaakt.

* Bigs heeft laatst nog een SE en een SE 30 weggegooid
wel stom eigenlijk, maarja ik deed er niks mee en niemand wou ze hebben. Ik heb nog wel een LC630 (68LC040), daar kun je nog wel leuke spelletjes op spelen :)

[ Voor 41% gewijzigd door Bigs op 28-03-2003 09:53 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

MacOS 6 en MacOS 7 kun je gratis (en legaal :P) downloaden van http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html

Als je Mac Classic 1 MB RAM heeft kun je het beste MacOS 6.0.8 installeren. Als je Mac Classic 4 MB RAM heeft zou je MacOS 7.0.1 'ns kunnen proberen.

MP3 erop afspelen zal niet lukken. Je zou het kunnen proberen met MpegDec maar het gaat denk ik niet lukken, aangezien je minimaal 40 Mhz nodig hebt.

Dingen waar je je Mac Classic wel voor kunt gebruiken:
  • Tekstverwerking
  • Internetten
  • Terminal
  • Printserver
  • Webserver (kijk voor inspiratie op www.mymacclassic.com)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-02 04:29

RgR

Van http://macfaq.org/software/misc.shtml

1.5.4 - Can I play MP3 files on my 68K Mac?

Well, sort of. Two recent developments have enabled the playing of MP3s downsampled to mono and 22.4KHz on a 68040-based Mac. (No, an FPU isn't required, although it certainly doesn't hurt.) Neither supports anything remotely similar to the feature set of, say, iTunes, but both will work as a "proof of concept" or technology demonstration. What are these two wonders, you ask? They are mpg-123, version 1.1 (a 207K download) and MpegDec 2.5.3 (an 866 KB download that claims to work as far back as a 68020).

While I don't use either one, the consensus seems to be that MpegDec is greatly superior to mpg-123 as far as features go, although both are supposedly equally adept at playing MP3s.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Tekstverwerken gaat best lekker op zo'n bakje! Mijn broer schreef een jaar geleden zjn boeken hier nog op!
MS Word tot versie 4 of 5 draait hier nog op. Verder zijn er natuurlijk geweldige spellen zoals LoadRunner en DejaVu. :>

kleurbleur.nl

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als toch wilt gaan tekstverwerken kun je Nisus Compact 'ns proberen. Is tenminste freeware en te vergelijken met Wordperfect en Word.

Er staat trouwens op http://www.jagshouse.com/classicsoftware.html een lijstje met software die je nog op een Classic kunt draaien. Hoewel je er dus niet echt MP3'tjes op kunt afspelen, zie je dat het ding nog lang niet is afgeschreven. Er zijn nog tal van mogelijkheden om het ding te gebruiken, al stond het alleen maar leuk in op je boekenplank. :P

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1