Verschil 100MHz en 133MHz

Pagina: 1
Acties:

• JK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29
Is het verschil tussen 100 en 133MHz nou echt zo erg te merken ? Ik zit eraan te denken om een P3-500 (100MHz) te kopen (heb nu een P2-266 op 66MHz), ik hoef niet het snelste van het snelste, als ik maar een redelijk spelletje kan spelen (kan ik nu al met deze P2 cpu en een viper 770-32MB en 128MB SDRAM)... en om wat videocd's te maken, maar dat deed ik toch al realtime met een goeie hardware-encoder op een P233.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Huh:?

Wat wil je nou weten? Of een PIII beter is dan een PII, of het verschil tussen 100 en 133 mhz front-side bus?

Laat ik maar antwoord geven op beiden;)

Qua computerspellen: Je hebt 2D en 3D geörienteerde spellen: bij 2D (denk aan bijv. racing-sims, colin McRae, GP3, dat soort werk) is de processor belangrijk en bij 3D (Q3, UT) je videokaart. Een veelgenoemde stelling is dat je processor de bottleneck is tot zo'n 450, 500 mhz. Als je dat hebt, kan de processor bijna alles wel aan, maar zal je videokaart de problemen gaan geven. Een PIII 500 (neem toch een PIII 550E joh, FCPGA dus, kan je tenminste goed overklokken :9) zal dus zeker wel helpen in je huidige systeem voor de wat zwaardere spellen.

Wat betreft het verschil tussen 100 en 133mhz FSB:
De hogere FSB is beter. Hoe hoger de FSB, hoe sneller de data-transfer tussen de verschillende componenten in je PC. Let wel op of je mobo het ondersteund en of je 133mhz geheugen hebt. Anders kom je zeer waarschijnlijk in de problemen en zit je met een processor waar je geen fluit aan hebt.

Wat ik eerder al zei, over die PIII 550, als je wilt overklokken is dat wel een goede optie. Als je mobo 133 mhz aankan en je geheugen ook, kan je beter een PIII 550E nemen en die overklokken. Die dingen zijn er om bekend dat ze bijna allemaal wel tot een FSB komen van 133, meestal zelfs verder. Dan heb je dus voor hetzelfde geld nog steeds een 133 mhz FSB, maar je processor is in ene 5.5X133=731.5mhz!!! Snelle winst :P

Wil je niet overklokken, neem dan een 133 mhz, mits je mobo, geheugen e.d. er mee overweg kunnen, maar dan moet ie niet veel meer geld kosten. Het verschil is er wel, maar het is niet erg groot hoor.